ערכת שאלות לפוליטיקאים
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
בשעה שיו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר סיעות האופוזיציה יוצאים בקריאות למיליוני ישראלים לצאת מהבית, כדי למחות נגד המהפכה המשפטית, הם עצמם הוכיחו אתמול (ראשון) כי אינם מסוגלים לנהל את המאבק בכנסת נגד הרפורמה. מאבק שהם מקבלים משכורת יפה מאוד כדי לנהל. נכון, יו"ר ועדת "דרעי 2" ח"כ אופיר כץ, מקשה עליהם ומזמן את ישיבות הוועדה גם ליום ראשון, ולעיתים גם בשעות לא שגרתיות, אבל זה לא תירוץ אם מדובר בשעת חירום.
במשך השעה האחרונה בוועדת "חוק דרעי 2" לא נכח ולו נציג אופוזיציה אחד, והשיח נכבש באופן כליל על ידי חברי הקואליציה ומגישי החוק. לא היה שם מי שישאל שאלות את המומחים, לא היה שם מי שיענה ויעצור את דבריהם הרהוטים והמאתגרים של ח"כ משה ארבל (ש"ס) ויו"ר הוועדה כץ, ולא היה למעשה מי שייצג את דעת הרוב המוחלט של אזרחי ישראל, שלפי סקרים, יותר מ-60% מהם מתנגדים למינויו של אריה דרעי לשר.
בשעה הראשונה בדיון נכחו מטעם האופוזיציה ח"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד), שנוכח ברוב הישיבות למרות שאיננו חבר ועדה קבוע, ח"כ שרון ניר (ישראל ביתנו) וח"כ דבי ביטון (יש עתיד), שגם אינן חברות קבועות בוועדה. לדיון לא הגיע אף לא חבר ועדה קבוע אחד מבין שישה הרשומים באתר הוועדה בכנסת: ולדימיר בליאק, משה טור פז, עופר כסיף, יוליה מלינובסקי, אורית פרקש הכהן, אפרת רייטן מרום. יודגש שהח"כים כסיף, רייטן וטור-פז (הח"כ מהאופוזיציה עם הכי הרבה שעות כנסת) נכחו באותו הזמן בישיבות ועדות מקבילות שהם חברים בהן.
לאחר סיום דבריה של ח"כ שרון ניר, כשעה אחרי פתיחת הדיון, נדם קולה של האופוזיציה עד סיומו, שעה וחמש דקות לאחר מכן.
מטעם ח"כ יוליה מלינבסקי נמסר: "אנחנו לא נותנים לגיטימציה בהשתתפות בפארסה הזאת, לא משתתפים בהצגה הזו. כשתגיע ההצבעה נתנגד למחטף הזה. דרעי הוא עבריין שנפסל מלכהן כשר והקואליציה ממשיכה לנסות לשנות את חוקי המדינה כדי להחזיר אותו למשרת השר".
ח"כ עופר כסיף מסר במענה לפניית "שקוף" כי: "זה מה שקורה כשיש מספר ועדות במקביל. אני אישית הייתי בחוקה ובכלכלה". מטעם ח"כ ולדימיר בליאק: "היום ח"כ בליאק היה בסיור לאחר מספר חודשים שהסיור נדחה בשל הצורך להיות כמה שיותר בדיונים בכנסת. כפי שניתן לראות, בליאק נוכח באופן עקבי בוועדות. כמובן שבליאק יגיע לוועדות המיועדות בהמשך השבוע".
מטעם ח"כ אורית פרקש הכהן: "היא הייתה בחו"ל. תהיה מחר".
מטעם ח"כ אפרת רייטן: "מאז שהממשלה הזו נבחרה מתקיימים דיונים בוועדות בימים שאינם ימי כנסת (ראשון וחמישי) ואף בשתי ועדות שונות במקביל, כאמור ועדת חוקה שדוהרת עם ההפיכה המשטרית.
הוועדה המיוחדת לחוק הנבצרות וחוק דרעי 2 נולדה בחטא ואינה לגיטימית. מדובר בדיוני פייק שכן יו"ר הוועדה אמר מפורשות שממילא אינו מתכוון לשנות את הנוסח הקיים ויביא אותו להצבעה כמו שהוא, על אף ההסתייגות של היועצת המשפטית של הכנסת. זו התנהלות פסולה ובלתי קבילה בעליל וכך אמרתי מפורשות גם היום בשני הדיונים שערכה הוועדה המיוחדת. מעבר לכך לא אשמש תפאורה לוועדה פסולה".
בתחילת הישיבה נשא דברים פרופ' יואב דותן, מהפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית. פרופ' דותן ידוע כמי שמתנגד להלכת דרעי-פנחסי וכתומך באי התערבות בג"ץ בענייני הכנסת, אולם באשר ל"חוק דרעי 2" הוא טען כי, "חבל שלא היה תיקון כזה אחרי הלכת דרעי-פנחסי, אבל זה לא הנקודה פה". לדבריו, "אנחנו מדברים על ניסיון לשינוי פתלתל של תנאי הכשירות, לגבי אדם שהורשע על פי הודאתו בפסק דין חלוט. ואגב, סיכוי סביר שבמקרה הזה היה מוטל עליו קלון". עמדתו של פרופ' דותן לא הייתה נוחה לעמדת מגישי החוק, לאור שבדיון שקדם בוועדה, בנוגע לחוק הנבצרות, הוא תמך בעמדות הקואליציה ובהעברת החוק.
אחריו נשא דברים פרופ' גדעון ספיר מאונ' בר אילן שתמך לחלוטין בהעברת החוק, תוך שהוא מדגיש כי אין לו כל כוונה להתייחס לסוגיית עיתוי החוק כיוון שאיננו מעוניין להיכנס לסוגיות פוליטיות.
בכללו ניתן לומר שח"כ משה ארבל, ויו"ר הוועדה ח"כ אופיר כץ, עושים עבודה יוצאת מגדר הרגיל בתנאים קשים מאוד, ומנהלים דיונים רציניים לצורך קידום עמדתם הבעייתית, בלשון המעטה, שיתכן וכל אחד מהם, בינו ובין עצמו, היה רוצה שלא לעסוק בה בעיתוי הנוכחי, גם אם הוא מאמין בחוק באופן עקרוני. מדובר בפוליטיקאים מקצוענים, רציניים וחרוצים. לא בכדי השניים מככבים במדדי 'שקוף' על פרלמנטרים חרוצים בכנסת. כנראה שלאורך זמן לנתון הזה יש משמעות רבה. הם מזמנים לוועדה מומחים מעניינים, גם אם חלקם אינם נחשבים לגדולי המומחים בתחום, שבהחלט מאתגרים את השיח באופן מכבד, בניגוד למתרחש במקביל בוועדה של ח"כ שמחה רוטמן.
חלקו הראשון של הדיון המחיש את חשיבות נוכחות האופוזיציה בדיונים. ח"כ יוראי להב-הרצנו, אמר בדיון כי "אנחנו יושבים פה, עוסקים בחוקי יסוד כאילו היו פלסטלינה, תופרים חליפות שמותאמות למידותיהם המדויקות של אריה דרעי ובנימין נתניהו, בחוקי היסוד שלנו", הטיח להב-הרצנו בארבל ובכץ, "עצם העובדה שאתם באים לפה פעם אחר פעם, ומבקשים מאתנו לשנות את חוקי הייסוד שלנו, בשביל להתאים למידות של העבריין הסדרתי הזה, זו בושה וחרפה".
לכאורה, הוועדה הזו אמורה להיות במה קלה ונחשקת עבור חברי כנסת מהאופוזיציה כיוון שכאן הם מייצגים את עמדת הרוב המוחלט בציבור הישראלי, אולם בדיון הרביעי בוועדה השתקף חולשת האופוזיציה הנוכחית. במקום להוביל עם אסטרטגיה משלהם, הם נגררים אחרי אסטרטגיית הקואליציה. לא לחינם הופרד "חוק דרעי 2" מדיוני ועדת חוקה חוק ומשפט. אסטרטגיית הקואליציה, המוצדקת מבחינתם, היא להרחיק את החוק הבעייתי הזה מוועדה עם רייטינג כמו של ועדת החוקה. תפקידה של האופוזיציה היה להפוך, על אפה וחמתה של הקואליציה, את דיוני ועדת "חוק דרעי 2", בשלל כלים, לדיונים מתוקשרים שינצלו עד תום את הפופולריות של עמדתם בקרב הציבור.
התחושה בסוף הדיון השני היא שגם כשכבר יש לאופוזיציה נושא בו הם אמורים לבוא ולייצג את דעת הרוב, לקטוף דיבידנדים בקרב הציבור, שרובו באופן נדיר בעדם, הם אינם מצליחים להתעלות על חוסר התיאום בין מרכיבי האופוזיציה, ואולי גם על הצורך לייצר נהלים פנים מפלגתיים שיבטיחו איוש ועדות ודיונים חשובים.
ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק
תגובה אחת
חוק יסוד הכנסת מגן על הבחירות רק ב 61 מנדטים. לכן ניתן לבטל את הדמוקרטיה בישראל ב 61 מנדטים.
חובה להחריג את חוק יסוד הכנסת מהרפורמה!