ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

סמוטריץ', לוביסטים מתעשיית המזון הכניסו לך גול, ומדאיג שלא הבנת את זה

שר האוצר מיהר למשוך את הרפורמה שתכנן להגברת התחרותיות בשוק המזון והטואלטיקה, ואף מיהר עוד יותר לפזר סביב עננת תמימות מחשידה. אז הנה עצה בחינם לשר האוצר, מבחן התוצאה הוא היחיד שיחשוף אם פעלת לפי רצונך או הפעילו אותך במישרין או בעקיפין. אם רצית רפורמה ודחית את הגשתה – הפעילו אותך
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

קראתי השבוע את חוק ההסדרים שפרסם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', התעמקתי במיוחד בפרק "הגברת התחרות והפחתת הריכוזיות במשק", בדגש על הגברת תחרותיות בשוק המזון והטואלטיקה. למרבה הפתעתי, עוד בטרם הספקתי לסיים את הפרק, קראתי כבר ידיעה על כך שסמוטריץ' מושך חזרה את הרפורמה המתוכננת. יממה לאחר מכן, דווח על זינוק במניית שסטוביץ' לאור משיכת הרפורמה. 

שר האוצר, בנאומך על תקציב המדינה אמרת ש"זה נכון, היה מהלך שקשור ליבוא, שאני… חזרנו בנו ממנו מכיוון שהבנו שהוא לא מדויק עד הקצה והוא עלול לפגוע דווקא ביצרנים הקטנים", בלי שדבריך מסבירים באמת מדוע משכת את הרפורמה. אם מדובר רק בצורך לדייק, הרי בשביל זה מתקיימים דיוני ועדות הכנסת, ניתן להניח את הרפורמה, ולהכניס את הדיוקים במהלך השבועות הקרובים. אני מתקשה לקבל הסבר כזה, במיוחד כשהוא בא מחבר בקואליציה המקדמת חקיקה להפיכה משטרית, במהירות שיא, באמצעות דיוני ועדה בכנסת.     

המשך דבריך הדאיג אותי אפילו יותר, "אני אגב משוכנע שבעניין הזה קבוצות כוח ולוביסטים ואינטרסנטים, אני לא מאמין שיהיה חבר כנסת אחד, אגב קואליציה-אופוזיציה, שיעז להרים את ידו נגד רפורמות כאלה שסוף סוף יטפלו טיפול שורש בכיסים הריכוזיים שעדיין יש בשוק הישראלי", ממש כאילו זרקת אותנו אחורה בזמן ל"עידן התמימות". תמימות היא אבקת קסמים לגיל הנעורים, אבל שר אוצר שמפזר אותה צריך להדיר שינה מעינינו. 

כוחם של לוביסטים ובעלי הון איננו עניין לאמונה או שכנוע, מדובר בעובדות מתועדות. ניתן לקרוא עליהן באלפי קטעי עיתונות, בכתבי אישום ובהכרעות דין. אתה חבר כנסת מאז הכנסת ה-20, אותה כנסת שבאופן אישי חזיתי בה בחברי כנסת, ואפילו שר בריאות, שללא בושה, קידמו מטרות בזויות של חברות טבק, תוך ידיעה שהם פוגעים בבריאות אזרחינו.  אותה כנסת שברפורמה אחרת חזיתי בחברי כנסת מדקלמים את דף המסרים של חברת תנובה, נגד בריאות ילדינו, ואחרי שנפלטו מהכנסת חלקם עברו ב"דלת המסתובבת" והחלו לעבוד בחברות לובינג המשרתות את בעלי ההון.

המניה זינקה לאחר משיכת הרפורמה. שסטוביץ' (צילום: יוסי כהן, גלובס)

ישראל אינה ייחודית אלא אבן בפסיפס גלובלי. לפני פחות משנה התפוצצה פרשת "מסמכי הובר" העולמית, עם עדויות מטרידות על אופני פעולה של בעלי הון ולוביסטים מול מקבלי ההחלטות, כולל בישראל. בימים אלה אתה יכול לטוס לבריסל כדי לבקר את סגנית נשיאת הפרלמנט האירופי, אווה קאלי, שממשיכה לשבת במעצר, בגין חשד שלוביסטים מקטאר שיחדו אותה כדי שתוריד את לחץ הפרלמנט בנושא הפרות זכויות האדם במונדיאל. מדובר בקצה קצהו של קרחון שרובו נסתר מהעין. לפני חודש פרסם ארגון Opensecrets  בארצות הברית את הנתון לפיו בשנת 2022 הכנסות תעשיית הלובינג במדינה הגיעו לשיא של 4.1 מיליארד דולר, והנתון נוגע רק לתעשיית הלובינג הפדרלי בוושינגטון. מדובר בהשקעה של 4.1 מיליארד דולר על ידי גורמים היודעים להשקיע כסף היכן שהכסף מניב.   

טיפים לשר אוצר מתחיל

במידה ואתה רוצה להילחם ברצינות ביוקר המחייה, עליך להבין שעם מינויך לתפקיד הפכת לדרקון היושב על האוצר שלנו, תרתי-משמע, וכל דרקון מתחיל יודע שאין דבר בעולם שגמדים (במקרה זה לוביסטים ובעלי אינטרסים) לא יעשו כדי לגזול מאוצרו, ועדיף בלי שהוא ירגיש. אתה לא הדרקון הראשון שהם גזלו מאוצרו באמצעות דחיית רפורמות להורדת יוקר המחייה. דחיית הרפורמה הנוכחית שלך היא גזל אוצר קלאסי של גמדים, שגם הצליחו לעשות זאת בלי שתרגיש, וגם הפכו אותך לדובר שלהם המספק תירוצים לציבור. עשו עבודה טובה ללקוח. 

הצלחה מול הגורמים האלה דורשת מקצוענות והרבה מאוד חשדנות. לוביסטים מטעם בעלי ההון מכירים אותך "כמו כף היד" שלהם. הם לא משחקים, הם אנשים רציניים ומקצועיים המקבלים על עבודתם ריטיינר של מאות אלפי שקלים בשנה. רוצה להבין עד כמה מקצועיים? אז אספר לך שלפני שנים רציתי לקדם אינטרס מול יו"ר ועדה מסוימת והתייעצתי על זה עם לוביסט בכיר וותיק שהנחה אותי שלא להגיע אליו בעצמי, "אתה צעיר מידי" אמר, "אם אתה רוצה להגדיל סיכויי הצלחה מולו תשלח אדם מבוגר ממנו, אדם מכובד ומבוגר, ושיהיה גבר, אסור אישה! הוא אולד-פאשן ושוביניסט". באותה נשימה הוא הוסיף שיהיה מעולה שהשליח שלי ימצא דרך לשלב בשיחה, באופן מקרי כמובן, פרט כלשהו הנוגע למקצוע עיסוקה של בתו הבכורה של יו"ר הוועדה, שהוא מאוד גאה בה ומתעניין בתחום.   

משכן הכנסת (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)

יש להם קובץ מידע עליך, שהולך וטופח עם השנים. הם יודעים את העדפותיך האישיות בכל תחום, את נושאי השיחה ותחומי העניין שלך. אתה לא תחשוד בכלל שנושא הקרוב לליבך עולה לפתע בפגישה כלשהי, "במקרה", על ידי גורם שלפתע יתחבב עליך. לוביסטים מקצוענים יודעים את מצבך המשפחתי, את מצבם הבריאותי של ילדיך, אשתך, אחיך, איפה הם לומדים או עובדים. 

הם מתכוונים להפעיל מולך את כל רזי אומנות הפעלת הכוח מול מקבל החלטות, כי החלטותיך לעיתים שוות ללקוח שלהם מיליארדים. אז איך תצלח את כל זה בלי להיכנס לפרנויות או להשתגע? לרוב זה די פשוט. אם החלטת לקדם רפורמה – אל תקבל שום מצב בו גורמים לך לדחות אותה. מבחן התוצאה הוא היחיד שיחשוף אם פעלת לפי רצונך או הפעילו אותך במישרין או בעקיפין. אם רצית רפורמה ודחית את הגשתה – הפעילו אותך.

דחיית הרפורמה שתכננת למאבק ביצרניות המזון היא "גול" אדיר שלוביסטים מתעשיית המזון הכניסו לשער שהיית אמור להגן עליו. אין מקריות במקרים אלה, ואין מקום לתמימות ורומנטיקה. במידה ולא תתעשת במהירות, לא רחוק היום שתיכנס לדפי ההיסטוריה כעוד שר שדיבר ודיבר, אבל שיחקו בו כמו במריונטה. מי יודע, אולי גם תוזכר בספר שלוביסט כלשהו יחליט לפרסם, או במחקר בו אחד מהם יתראיין ויחשוף את הפרטים המלאים כיצד הוא הוביל לטרפוד הרפורמות שלך.  

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

4 תגובות

  1. המאמר מעוניין אך נקרא כאילו הביקורת של הכותב על סמוטריץ מלאה ברגשות.

    יכול להיות שהוא מונע מלוביסטים, אל ההחלטה למשוך את את הרפורמה פגעה במדינה ? או השאירה אותה להתנהל כרגיל?

    האם הכותב כתב עוד מאמרים בנושא לוביסטים אשר ״שיחקו״ בשרים אחרים ?

    נ.ב
    אני לא מעריץ גדול של סמוטריץ
    מצפה משקוף שיביאו עובדות לצד הטענות לאורך קדנציות

  2. נכון. אך בהינתן שלא חשף את אותו טיעון לציבור, הכתב כתב שמה שייקבע הוא מבחן התוצאה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,913 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!