ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

אזור התעשייה מהמזוהמים בארץ מתרחב; מאבק תושבים עיקש המתיק את הגזרה

ועדת התכנון קבעה כי השטח צפונית לאשדוד מיועד לשימושי תעשיה ואחסנה, ולא יוקמו בו מתקנים פולטי זיהום. תושבי אשדוד ויבנה הסמוכה בירכו על הפשרה, אך לצד ההישג העלו חששות כבדים כי בעתיד, פינוי מפרץ חיפה עלול להביא לשינוי ביעוד השימוש ויותר אחסון חומרים מסוכנים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

אזור התעשייה באשדוד (צילום: מערכת שקוף)

אזור התעשייה הצפוני באשדוד, בין המזוהמים בארץ, יורחב – כך החליטה השבוע (שני) הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז דרום. מדובר בשטח של כ-360 דונם, שלפי החלטת הוועדה מיועד לשימושי תעשיה ואחסנה. הקמתו תקרב את תושבי השכונות הדרומיות של יבנה למרחק של קילומטר וחצי בלבד מאזור התעשייה. הגם שמדובר במתקני אחסון, הם עלולים למשוך כלי רכב פרטיים, משאיות ותחבורה כבדה לאורך כל שעות היום, שעלולים בתורם להוסיף למפגעים הסביבתיים. 

רק בקיץ האחרון המשרד להגנת הסביבה קבע כי הזיהום שנפלט מהתעשייה באשדוד גבוה יותר מאשר הזיהום ממפרץ חיפה, בכל הפרמטרים.  כך למשל, המפעלים באשדוד דיווחו על פליטות של 2,307 טון תחמוצות חנקן, לעומת מפעלי מפרץ חיפה שם דיווחו על פליטות של 1,628 טון. גם בפליטת חומרים מסרטנים או חומרים החשודים כמסרטנים נמצא פער גדול, באשדוד נפלטו בשנה זו 4.55 טון, ואילו בחיפה כמחצית מהכמות, 2.47 טון. הפער נשמר גם בפליטת חומרים אורגניים נדיפים שאינם מתאן, באשדוד המפעלים דיווחו על פליטת 566 טון, ואילו במפרץ חיפה, 310 טון מזהמים. אם לא די בזה, דוח של משרד הבריאות משנת 2018, "אי שוויון בבריאות וההתמודדות עמו", קבע כי העיר נמצאת מעל הממוצע הארצי במחלות הסרטן מכל הסוגים בקרב גברים. 

ההחלטה של הוועדה התקבלה לאחר מאבק תושבים עיקש. כבר שנה שתושבי אשדוד ויבנה פועלים נגד הזיהום שנפלט מאזור התעשייה בעיר, כפי שסיקרנו בהרחבה. לקראת הדיון הראשון על הרחבת אזור התעשייה שהתקיים בספטמבר, פעילים רבים, בעיקר מיבנה הסמוכה לאזור התעשייה, פנו לוועדה בבקשה שלא לאפשר לעיריית אשדוד להקים מתקנים פולטי זיהום בשטח המיועד לבנייה. 

"היינו עם היד על הדופק"

מאבקם העיקש השיג תוצאות: הוועדה הודיעה השבוע באופן רשמי כי השטח יוקצה לטובת אחסנה בלבד, בדגש על חומרים שאינם מסוכנים או פולטי זיהום, כפי שפרסמנו לראשונה ב"שקוף". החלטת הוועדה משולה לחוק, ומי שירצה בעתיד לשנות את ההחלטה, יאלץ לפנות לוועדה מחדש. 

"זוהי בשורה משמחת ומשמעותית עבורנו, התושבים שמתגוררים בסמוך לשטח התוכנית", אמרה השבוע רעות כהן, תושבת יבנה וממובילות המאבק. "זהו ניצחון של 'זעקת התושבים' ואנו מקווים כי הוועדה תעגן את האיסור על אחסון חומרים מסוכנים בשטח המיועד גם בעתיד, ולא תאפשר החרגות ושינויי יעוד קרקע", אמרה. 

לצד ההישג כהן, המשמשת גם מארגנת קהילתית בארגון "מגמה ירוקה", ביקשה לציין כי בימים אלה עולים חששות כבדים כי פינויו העתידי של מפרץ חיפה עלול בכל זאת להוסיף תעשייה מזהמת לשטח. "קיים חשש אמיתי מהעתקת המזהמים לאשדוד, ומכך שרמת הזיהום באזור התעשייה הצפוני באשדוד תחריף", שיתפה. 

"ניצחון של 'זעקת התושבים'". כהן (צילום: מורן אלצופין)

בדיון נכח מהנדס עיריית יבנה, קובי נעים, אולם עירו לא הוזמנה באופן רשמי. ועדות התכנון אחראיות על שטחים מוניציפאליים שונים, וכך יצא שעיריית יבנה השייכת למחוז מרכז, אינה לוקחת חלק רשמי בדיונים של עיריית אשדוד השייכת למחוז דרום, וזאת למרות שמדובר על שטחים צמודים שמשפיעים אלה על אלה. ערב הדיון, ראש עיריית יבנה, רועי גבאי, שיגר לוועדה מסמך ובו דרישה לקיים מפגש משותף עם נציגי עיריית יבנה וגורמים נוספים "במיוחד סביב תכניות שיש להן השלכות על שכונות מגורי סמוכות", כתב. עוד ביקש גבאי במסמך להתחשב בזיהום תחבורתי, בפגיעה אפשרית בערכי הטבע ובעיקר – בחשש שיקומו מתקנים מזהמים בסמוך לשכונות הדרומיות ביבנה. 

"היינו עם היד על הדופק", אמר נעים, "חבל שאין תיאום בין המחוזות ונדרשנו לבצע פעולות אקטיביות ולעקוב אחרי התוכניות שנמצאות בוועדה הזו כדי להגיע לדיון". עם זאת, לתחושתו, הדרישות שהציגו זכו למענה מספק מהוועדה. "קיבלנו את הרושם שהדאגה לא נפלה על אוזניים ערלות – דרשנו לתקן את התוכנית ולוודא שיקומו רק מרכזים לוגיסטים בשטח, בעקבות ההתערבות שלנו בוצע השינוי". יחד עם זאת, מבחינתם מדובר בפשרה "היינו שמחים אם לא לא היו מרחיבים כלל את השטח, אבל חשוב להבין זו תכנית שמתקנת תכנית שכבר קיימת. אם היה אפשר לבטל אותה – היינו שמחים. אז אם אין ברירה ובוועדה המחוזית לא מתכוונת לבטל, דרשנו שלפחות יתקיימו תנאים מסוימים". 

בימים אלה עיריית אשדוד אמורה לסיים תיקונים אחרונים בתוכנית לקראת הפקדתה. חשוב לציין כי למרות שמדובר בתוכנית קיימת, כרגע מדובר בשטח ריק שמאחסן בין היתר בתי גידול טבעיים של בעלי חיים שונים והוא חלק ממה שמכונה "מסדרון אקולוגי": רצף שטחים פתוחים שנפרש לכל אורכה של ישראל ומשרת מגוון ביולוגי רחב. סביב אזור התעשיהבאשדוד מדובר בעיקר בפרטים של צבי ארץ ישראלי ובדיון הקודם בנושא, הארגונים הירוקים דרשו לצמצם את אזורי הבנייה ולהשאיר מעבר רחב לבעלי חיים. ל"שקוף" נודע כי בקשתם התקבלה באופן חלקי בלבד. אזור התעשייה יוקם בשטח המיועד, ולבעלי החיים יוקצה שטח אחר שנמצא בסמוך ואינו מיועד לבנייה. עוד בדיון עלה חשש מזיהום אור שיפגע בבעלי החיים עליו ידרשו לתת את הדעת בהמשך. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!