ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

יועמ"שית הכנסת מגבה את הצ'ופר ללוביסטים של בנקים ומונופולים

25 לוביסטים של חברות מסחריות מקבלים חניה חינם בתוך משכן הכנסת - בעוד שנציגים של ארגונים אזרחיים משלמים מכיסם לחניון. בהמשך לחשיפת "שקוף", היועצת המשפטית של הכנסת השיבה לפניית "לובי 99" בנושא והסבירה שהפרמטר הקובע הוא 10 שנות ותק - אך לא הצליחה למצוא בארכיון מדוע נקבע כך
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

היועצת המשפטית של הכנסת, שגית אפיק (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

לפני חודשיים חשפנו ב"שקוף" את רשימת 25 הלוביסטים המסחריים שזכו לקבל אישור כניסה קבוע לרכבם למשכן הכנסת, כשלמעשה מדובר במשאב ציבורי המצוי במחסור, שהוענק להם חינם ועל פי פרמטר של ותק (10 שנות פעילות ומעלה). הערכתנו את שווי ההטבה עומד על 210,000 שקל בשנה, סכום של שכירת מקום חנייה באזור הכנסת. לאור החשיפה פנו "לובי 99" למנכ"ל הכנסת בדרישה לחלוקת המשאב הציבורי היקר, באופן שוויוני ובצורה שקופה. 

במכתב תשובה מהיועצת המשפטית לכנסת, עו"ד שגית אפיק, עולה כי הקריטריון שמעניק את ההטבה הנכספת הוא ותק של 10 שנים בעבודת השדלנות. "הכללים לפיהם ניתנים היתרי כניסה עם רכב לכנסת נקבעו בפעם האחרונה בכנסת בשנת 2006-7", כתבה במכתב, וכיוונה לתקופת כהונת יו"ר הכנסת לשעבר דליה איציק, כיום לוביסטית-ביתית של רמי לוי בימנו. 

"אשר לשדלנים, כידוע לכן נקבע כי היתר הכניסה עם רכב לכנסת יינתן לשדלן רק לאחר פעילות של 10 שנים, לפחות. ניסינו לדלות מהארכיון את הסיבה לכך, אך ללא הצלחה", מודה עו"ד אפיק. הרמז האחרון בדבריה מצביע על כך שחלוקת החניה על פי ותק של לוביסטים הנשכרים על ידי בעלי אינטרסים לא בהכרח מתיישבת עם ההיגיון, בלשון המעטה. כמוהם ישנם גם פעילים חברתיים עם ותק דומה שלא זכאים לחניה חינם.

כאן המקום להדגיש, שבניגוד לאישור כניסה קבוע לאדם, שניתן אולי לטעון שיש היגיון במתן אישור כזה ללוביסטים שמגיעים באופן יומיומי שנים רבות לכנסת – הרי שהענקת אישור כניסה לרכב איננה מקלה טכנית על איש ומהווה צ'ופר וסמל סטטוס.

הלוביסט מאיר אסרף (מימין) ויו"ר ארגון עובדי תנובה, אחיאב שמחי, בדיון ועדת הכספים ב-2018 (צילום מסך)

"אני מניחה שהרציונליים לקביעת פרק זמן זה הם מספר מקומות החניה המוגבל שקיים בכנסת בשילוב הרצון להבטיח שרק שדלן שמגיע לפעילות ארוכת טווח הוא כזה שמוצדק לתת לו אישור כניסה עם רכב", כותבת עו"ד אפיק. תשובתה מציינת את העובדה שמדובר במספר מוגבל של מקומות חנייה, אך מתעלמת מהנמקת צורך הענקתן ללוביסטים מסחריים, שפעמים רבות מייצגים אינטרסים של בעלי הון ופוגעים באינטרס הציבורי הרחב. 

חרף חוסר ההיגיון, היועצת המשפטית מסיימת את תשובתה בכך שהיא עומדת מאחורי הנוהל הקיים. "לאור האמור ומעבר לכך שכבר קיימות אמות מידה למתן היתר כניסה עם רכב לכנסת, שעיקריהן הובאו לעיל בתמצית, אני סבורה כי הן מאוזנות ומציבות רף גבוה יחסית, אך מוצדק בנסיבות העניין, ביחס לשדלנים". 

מלובי 99 נמסר בתגובה כי "הנגישות אל מקבלי ההחלטות צריכה להיות שוויונית. צר לנו שבמקרה זה, המשאבים הציבוריים מחולקים באופן שנותן יתרון לנציגיהם של בעלי ההון וקבוצת האינטרס החזקות במשק, על פני הציבור המבוזר".

תשובת היועצת המשפטית לכנסת פותחת פתח לאפשרות של עתירה נגד חלוקת אישורי חנייה קבועים ללוביסטים. חוסר היכולת של גורם ציבורי לנמק לעומק הקצאת משאב ציבורי, עשויה לגרור עתירה שתחייב אותו לאחת משתיים – או להמציא הצדקה משפטית חזקה לפרמטר ההקצאה הנוכחי, או לשנות אותו כך שייתר את העתירה והטענות המרכזיות העומדות מאחוריה. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

תגובה אחת

  1. למיטב ידעתי (לפחות עד סוף שנת 2022), כל אורח שמגיע למשכן הכנסת
    זכאי לחניה חינם בחניון הלאום – לוקחים פתק חניה מהחניון, מעבירים אותו בסורק בכניסה הראשית של הכנסת (כניסת האורחים) – אין צורך באישור מיוחד הסורק בשימוש עצמי ונגיש לכל דורש.
    לדעתי כך ייפטר בעיות התשלומים של הארגונים האזרחיים.

    אין זה פותר גינוי למערכת שמקדמת לוביסטים ואף הטענה כי הם בעלי ותק של 10 או יותר שנים לא מקנה להם יחס מעודף.

    בהצלחה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!