ערכת שאלות לפוליטיקאים
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
מבין 120 הלוביסטים הרשומים במרשם הלוביסטים בכנסת, 42 מחזיקים באישור כניסה קבוע למשכן הכנסת, המקנה להם יכולת להכנס ולצאת מהמשכן ללא הגבלה. בעוד אורחים מן השורה צריכים להגיע לשער הכניסה ולעבור תהליך קבלת אישור מסודר, לוביסט בעל אישור קבוע יכול להכנס למשכן במהירות וללא דיחוי.
מבין 42 הלוביסטים, 25 זכו לקבל אישור כניסה קבוע גם לכלי הרכב שלהם – ללא תשלום. החניה בכנסת היא משאב ציבורי במחסור. באופן תמוה, הוא מוענק בחינם ללוביסטים מסחריים בעלי ותק של עשור או יותר.
בירור שקוף חושף כעת את רשימת השמות המלאה של אותם שדלנים הזוכים בהטבות הנכספות (הרשימה המלאה בסוף הכתבה).
חשוב להבחין בין אישור השדלן – אותו תו כתום התלוי על צווארם של לוביסטים במשכן הכנסת שנועד למטרות סימון וזיהוי – לבין אישור כניסה קבוע לכנסת, אותו מקבלים רק חלק נבחר מהלוביסטים.
לכל לוביסט יש אישור כתום, אבל רק ל-42 מהם יש אישור כניסה קבוע לכנסת. מדובר באישור טכני במהותו המוענק לשדלנים המגיעים לפחות פעמיים בשבוע לכנסת, כשהדבר נבדק לאורך כמה חודשים. אם הלוביסט מפסיק להגיע למשך תקופה מסויימת, אישור הכניסה הקבוע מבוטל, בלי קשר לשאלה אם הוא ממשיך להחזיק באישור שדלן.
הנפקת האישור נועדה בראש ובראשונה להקל על עבודת מחלקת ההיתרים בכנסת ולזרז את תהליך הכניסה לכנסת לאורחים קבועים. אך למרות מהותו הטכנית של האישור, עבור אותם לוביסטים מדובר בכלי עבודה מהמעלה הראשונה.
תג אורח מאפשר לאדם להגיע למקום ספציפי בכנסת, ועל פי רוב רק בשעות הפעילות הרגילות. כשאותו אורח מסיים את הפעילות שלשמה הגיע, הוא אמור לעזוב את שטח הכנסת. אישור כניסה קבוע, לעומת זאת, מאפשר ללוביסטים להיכנס חופשי למשכן ולנוע בו בחופשיות רבה יותר, ללא הגבלה בזמני הכניסה והיציאה.
שלא כמו אישור הכניסה הקבוע ללוביסט, הענקת אישור הכניסה לכלי רכב היא עניין תמוה שאין בו כל הקלה על מנגנוני הכנסת, ויש בו משום הטבה כספית ניכרת המוענקת לגורם מסחרי. מדובר בתופעה שמוסד ציבורי לא אמור לתת לה יד, אלא אם כן הוא בוחר להפוך את המשאב הציבורי למקור הכנסה נוסף.
שכירת מקום חניה בגבעת הלאום עשויה לנוע בין 500-700 שקלים בחודש, וכאן מדובר בחניה בתוך משכן הכנסת ממש – מקום חניה נחשק המצוי במחסור. בחישוב שנתי של 700 שקלים לחודש, עולה כי הכנסת מעניקה ללוביסט הטבה של 8,400 שקלים בשנה. אם נכפיל את הסכום ב-25 אישורי הכניסה שהוענקו, מדובר בסכום הטבה שנתי של 210,000 שקלים שיכלו לזרום לקופת הכנסת.
מבדיקת שקוף עולה ששלושה לוביסטים נוספים זכאים כבר עכשיו לאישור חניה, אך לא דרשו אותו בינתיים: לירון הרשקוביץ', צח בורוביץ' ורחל כהן. במהלך הכנסת ה-25 – אם אמנם תמלא את ימיה – שלושה לוביסטים נוספים צפויים לעמוד בקריטריון הוותק, ולהיות זכאים לאישור כניסה לרכב. כלומר, בארבע השנים הקרובות צפויים בסך הכל 31 אישורי כניסה לרכב – הטבה המוערכת ב-260,400 שקל בשנה.
גם פרמטר הוותק בהענקת אישור החניה הוא תמוה. האם אחרי עשר שנות פעילות הופך הלוביסט המסחרי לשליח ציבור? ברור שלא. לוביסטים מסחריים מייצגים אינטרסים של חברות מסחריות, שלא פעם סותרים את האינטרס הציבורי הרחב. עשר שנות פעילות אינן משנות זאת.
שם משפחה | שם פרטי | רכב | חברת שדלנות |
בן שמאי | אורלי | רכב | אימפקט |
גולן זילברמן | גל | רכב | אימפקט |
קריימר | אירדה | אימפקט | |
מאיר | מירב | במבי צורי | |
ברדוגו | בהירה | רכב | ברדוגו יועצים |
ברדוגו | משה | ברדוגו יועצים | |
ביבי | משה | רכב | גורן עמיר |
כהן | דניאל שיר | גורן עמיר | |
קאופמן שרן | הגר | גורן עמיר | |
שובכר פרי | ליאור | רכב | גורן עמיר |
שקד | עופרה | רכב | גורן עמיר |
אלון | איתן | גלעד יחסי ממשל ולובינג | |
אלרום | רועי | גלעד יחסי ממשל ולובינג | |
סבר | ליטל | רכב | גלעד יחסי ממשל ולובינג |
שטוב | שושנה דינה | גלעד יחסי ממשל ולובינג | |
שילוני | יעל | רכב | גלעד יחסי ממשל ולובינג |
בורוביץ | צח | הקבינט | |
בסן | ניצן | הקבינט | |
סדן | רמי | רכב | חברת א. סדן |
לוי | סטיבן יעקב | רכב | חברת מומנטום |
קנובסקי | עדן | חברת נהלה | |
שבתאי סידיס | עידית | רכב | חברת נהלה |
כרמי | עומר | טרוגדור | |
כהן | יהודה | רכב | י.כ שירותי לובינג |
גויסקי אבס | יעל | רכב | יעל גויסקי לובינג |
כהן | רחל | יעל גויסקי לובינג | |
כהן-איוניר | דפנה | רכב | כהן – רימון – כהן |
אסרף | מאיר | רכב | מאיר אסרף משרד עו"ד |
ברונשטיין | טל | מאיר אסרף משרד עו"ד | |
צדיק | מתן | מאיר אסרף משרד עו"ד | |
קלינר | ניר ישראל | רכב | קלינר אסטרטגיה |
הרשקוביץ | לירון | ריפבליק יועצים | |
נבו | מבשרת | רכב | ריפבליק יועצים |
תורג'מן | דולב ישראל | ריפבליק יועצים | |
בונדי | רוני | רכב | שדלן עצמאי |
בן הרוש | לירן | רכב | שדלן עצמאי |
זאגא | גדעון | רכב | שדלן עצמאי |
יפת | יובל | רכב | שדלן עצמאי |
לב-רן | אהרון שמשון | רכב | שדלן עצמאי |
להב | אפרים | רכב | שדלן עצמאי |
סמיה | יצחק | רכב | שדלן עצמאי |
שלו | ברוך | רכב | שדלן עצמאי |
(איך זה משפיע עליך)
חלוקה חינמית של משאבי ונכסי ציבור פוגעת, בסופו של דבר, באיכות השירותים שאנו מקבלים ממוסדות ציבוריים. אין סיבה שגורמים מסחריים יקבלו מתנות חינם מנבחרי או פקידי ציבור. אם מגיעים להחלטה שיש להקצות לגורם מסחרי משאב ציבורי, יש לקבוע קודם פרמטרים הגיוניים ושוויוניים להקצאת, בלי הנחות ומבצעים. שום גורם מסחרי לא היה נוהג אחרת אם המצב היה הפוך והיה בידיו משאב מבוקש.
התנהלות זו אמורה להיות תקפה גם במקרה בו היה מדובר במשאב ציבורי שיש ממנו עודפים. הכלל חייב להיות שאין שום מקרה של הענקת מתנות חינם לגורם מסחרי, ובוודאי לא כשמדובר במשאב ציבורי במחסור כמו חניות במשכן הכנסת, שאין מספיק מהן גם לחלוקה בין היועצים הפרלמנטריים ויתר עובדי המשכן, שהם עובדי ציבור האמורים לקדם אינטרסים ציבוריים ולא מסחריים.
(מה עושים כדי שיתוקן)
הכנסת צריכה לשקול מחדש את מדיניות הקצאת המשאב של חניות קבועות ללוביסטים מסחריים. כיוון שמדובר במשאב בחוסר, הנכון ביותר הוא לבטל את הענקתו ולהקצות את החניות הללו ליועצים פרלמנטריים נוספים. אם בכל זאת הכנסת מחליטה על מדיניות הקצאת חניות קבועות ללוביסטים מסחריים, עליה לבטל את פרמטר הוותק ולהחליט על פרמטר אחר להקצאה. כך או כך, מקום החניה ללוביסטים לא צריך להינתן בחינם.
האם מלבד אותם 25 לוביסטים, קיימים גורמים מסחריים נוספים הנהנים מאישורי החניה הנכספים? "שקוף" מבררת את העניין עם הגורמים המוסמכים בכנסת ותעדכן בממצאים. אבל בכל מקרה, הדברים בכתבה תקפים לכל גורם מסחרי שנהנה מאישורי כניסה קבועים למשכן.
ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק