ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חשיפה: רשימת הלוביסטים שקיבלו חניה חינם במשכן הכנסת

42 לוביסטים מסחריים מחזיקים באישור כניסה קבוע לכנסת, מתוכם 25 זכו גם לחניה ללא תשלום • ההטבה ניתנת לשדלנים המגיעים בקביעות למשכן במשך יותר מעשור, ומוערכת בכ-210 אלף שקלים בשנה • מדוע מחלקים צ'ופר נדיב כל כך לגורמים מסחריים, שפועלים לעיתים בניגוד לאינטרס הציבורי?
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שכירת מקום חניה בגבעת הלאום עשויה לנוע בין 500-700 שקלים בחודש. משכן הכנסת (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)

מבין 120 הלוביסטים הרשומים במרשם הלוביסטים בכנסת, 42 מחזיקים באישור כניסה קבוע למשכן הכנסת, המקנה להם יכולת להכנס ולצאת מהמשכן ללא הגבלה. בעוד אורחים מן השורה צריכים להגיע לשער הכניסה ולעבור תהליך קבלת אישור מסודר, לוביסט בעל אישור קבוע יכול להכנס למשכן במהירות וללא דיחוי.

מבין 42 הלוביסטים, 25 זכו לקבל אישור כניסה קבוע גם לכלי הרכב שלהם – ללא תשלום. החניה בכנסת היא משאב ציבורי במחסור. באופן תמוה, הוא מוענק בחינם ללוביסטים מסחריים בעלי ותק של עשור או יותר.

בירור שקוף חושף כעת את רשימת השמות המלאה של אותם שדלנים הזוכים בהטבות הנכספות (הרשימה המלאה בסוף הכתבה).

יש אישור – ויש אישור

חשוב להבחין בין אישור השדלן – אותו תו כתום התלוי על צווארם של לוביסטים במשכן הכנסת שנועד למטרות סימון וזיהוי – לבין אישור כניסה קבוע לכנסת, אותו מקבלים רק חלק נבחר מהלוביסטים. 

לכל לוביסט יש אישור כתום, אבל רק ל-42 מהם יש אישור כניסה קבוע לכנסת. מדובר באישור טכני במהותו המוענק לשדלנים המגיעים לפחות פעמיים בשבוע לכנסת, כשהדבר נבדק לאורך כמה חודשים. אם הלוביסט מפסיק להגיע למשך תקופה מסויימת, אישור הכניסה הקבוע מבוטל, בלי קשר לשאלה אם הוא ממשיך להחזיק באישור שדלן.

הנפקת האישור נועדה בראש ובראשונה להקל על עבודת מחלקת ההיתרים בכנסת ולזרז את תהליך הכניסה לכנסת לאורחים קבועים. אך למרות מהותו הטכנית של האישור, עבור אותם לוביסטים מדובר בכלי עבודה מהמעלה הראשונה. 

תג אורח מאפשר לאדם להגיע למקום ספציפי בכנסת, ועל פי רוב רק בשעות הפעילות הרגילות. כשאותו אורח מסיים את הפעילות שלשמה הגיע, הוא אמור לעזוב את שטח הכנסת. אישור כניסה קבוע, לעומת זאת, מאפשר ללוביסטים להיכנס חופשי למשכן ולנוע בו בחופשיות רבה יותר, ללא הגבלה בזמני הכניסה והיציאה.  

הטבה תמוהה

שלא כמו אישור הכניסה הקבוע ללוביסט, הענקת אישור הכניסה לכלי רכב היא עניין תמוה שאין בו כל הקלה על מנגנוני הכנסת, ויש בו משום הטבה כספית ניכרת המוענקת לגורם מסחרי. מדובר בתופעה שמוסד ציבורי לא אמור לתת לה יד, אלא אם כן הוא בוחר להפוך את המשאב הציבורי למקור הכנסה נוסף.

שכירת מקום חניה בגבעת הלאום עשויה לנוע בין 500-700 שקלים בחודש, וכאן מדובר בחניה בתוך משכן הכנסת ממש – מקום חניה נחשק המצוי במחסור. בחישוב שנתי של 700 שקלים לחודש, עולה כי הכנסת מעניקה ללוביסט הטבה של 8,400 שקלים בשנה. אם נכפיל את הסכום ב-25 אישורי הכניסה שהוענקו, מדובר בסכום הטבה שנתי של 210,000 שקלים שיכלו לזרום לקופת הכנסת. 

מבדיקת שקוף עולה ששלושה לוביסטים נוספים זכאים כבר עכשיו לאישור חניה, אך לא דרשו אותו בינתיים: לירון הרשקוביץ', צח בורוביץ' ורחל כהן. במהלך הכנסת ה-25 – אם אמנם תמלא את ימיה – שלושה לוביסטים נוספים צפויים לעמוד בקריטריון הוותק, ולהיות זכאים לאישור כניסה לרכב. כלומר, בארבע השנים הקרובות צפויים בסך הכל 31 אישורי כניסה לרכב – הטבה המוערכת ב-260,400 שקל בשנה.

גם פרמטר הוותק בהענקת אישור החניה הוא תמוה. האם אחרי עשר שנות פעילות הופך הלוביסט המסחרי לשליח ציבור? ברור שלא. לוביסטים מסחריים מייצגים אינטרסים של חברות מסחריות, שלא פעם סותרים את האינטרס הציבורי הרחב. עשר שנות פעילות אינן משנות זאת. 

רשימת הלוביסטים המסחריים שמחזיקים באישור כניסה קבוע למשכן הכנסת

שם משפחהשם פרטירכבחברת שדלנות
בן שמאיאורלירכבאימפקט
גולן זילברמןגלרכבאימפקט
קריימר אירדהאימפקט
מאירמירבבמבי צורי
ברדוגו בהירהרכבברדוגו יועצים
ברדוגו משהברדוגו יועצים
ביבימשהרכבגורן עמיר
כהןדניאל שירגורן עמיר
קאופמן שרן הגרגורן עמיר
שובכר פריליאוררכבגורן עמיר
שקד עופרהרכבגורן עמיר
אלוןאיתןגלעד יחסי ממשל ולובינג
אלרום רועיגלעד יחסי ממשל ולובינג
סבר ליטלרכבגלעד יחסי ממשל ולובינג
שטובשושנה דינהגלעד יחסי ממשל ולובינג
שילוני יעלרכבגלעד יחסי ממשל ולובינג
בורוביץ צחהקבינט
בסןניצןהקבינט
סדןרמירכבחברת א. סדן
לויסטיבן יעקברכבחברת מומנטום
קנובסקיעדןחברת נהלה
שבתאי סידיסעידיתרכבחברת נהלה
כרמי עומרטרוגדור
כהןיהודהרכבי.כ שירותי לובינג
גויסקי אבסיעלרכביעל גויסקי לובינג
כהןרחליעל גויסקי לובינג
כהן-איונירדפנהרכבכהן – רימון – כהן
אסרף מאיררכבמאיר אסרף משרד עו"ד
ברונשטיין טלמאיר אסרף משרד עו"ד
צדיק מתןמאיר אסרף משרד עו"ד
קלינרניר ישראלרכבקלינר אסטרטגיה
הרשקוביץ לירוןריפבליק יועצים
נבומבשרתרכבריפבליק יועצים
תורג'מןדולב ישראלריפבליק יועצים
בונדירונירכבשדלן עצמאי
בן הרושלירןרכבשדלן עצמאי
זאגא גדעוןרכבשדלן עצמאי
יפת יובלרכבשדלן עצמאי
לב-רן אהרון שמשוןרכבשדלן עצמאי
להבאפריםרכבשדלן עצמאי
סמיהיצחקרכבשדלן עצמאי
שלו ברוךרכבשדלן עצמאי

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

חלוקה חינמית של משאבי ונכסי ציבור פוגעת, בסופו של דבר, באיכות השירותים שאנו מקבלים ממוסדות ציבוריים. אין סיבה שגורמים מסחריים יקבלו מתנות חינם מנבחרי או פקידי ציבור. אם מגיעים להחלטה שיש להקצות לגורם מסחרי משאב ציבורי, יש לקבוע קודם פרמטרים הגיוניים ושוויוניים להקצאת, בלי הנחות ומבצעים. שום גורם מסחרי לא היה נוהג אחרת אם המצב היה הפוך והיה בידיו משאב מבוקש. 

התנהלות זו אמורה להיות תקפה גם במקרה בו היה מדובר במשאב ציבורי שיש ממנו עודפים. הכלל חייב להיות שאין שום מקרה של הענקת מתנות חינם לגורם מסחרי, ובוודאי לא כשמדובר במשאב ציבורי במחסור כמו חניות במשכן הכנסת, שאין מספיק מהן גם לחלוקה בין היועצים הפרלמנטריים ויתר עובדי המשכן, שהם עובדי ציבור האמורים לקדם אינטרסים ציבוריים ולא מסחריים. 

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

הכנסת צריכה לשקול מחדש את מדיניות הקצאת המשאב של חניות קבועות ללוביסטים מסחריים. כיוון שמדובר במשאב בחוסר, הנכון ביותר הוא לבטל את הענקתו ולהקצות את החניות הללו ליועצים פרלמנטריים נוספים. אם בכל זאת הכנסת מחליטה על מדיניות הקצאת חניות קבועות ללוביסטים מסחריים, עליה לבטל את פרמטר הוותק ולהחליט על פרמטר אחר להקצאה. כך או כך, מקום החניה ללוביסטים לא צריך להינתן בחינם.

האם מלבד אותם 25 לוביסטים, קיימים גורמים מסחריים נוספים הנהנים מאישורי החניה הנכספים? "שקוף" מבררת את העניין עם הגורמים המוסמכים בכנסת ותעדכן בממצאים. אבל בכל מקרה, הדברים בכתבה תקפים לכל גורם מסחרי שנהנה מאישורי כניסה קבועים למשכן.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!