ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

פנייה למנכ"ל הכנסת: די לתעדוף לוביסטים בהקצאת מקומות חניה בכנסת

בעקבות חשיפת "שקוף", פנה "לובי 99" למנכ"ל הכנסת בדרישה שהמשאב היקר יחולק בצורה שוויונית ושקופה יותר • נכון לעכשיו: 25 לוביסטים מקבלים אישורי חניה בחינם במשכן, על פי פרמטר תמוה של ותק • "המצב שבו שדלנים המשרתים את האינטרסים של בעלי הון זוכים להטבה בכנסת – איננו הגיוני"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ההכנות לקראת פתיחת מושב הכנסת בחודש שעבר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בעקבות החשיפה של שקוף: ארגון "לובי 99" פנה אתמול (ה') למנכ"ל הכנסת בדרישה שהקצאת מקומות חניה בחינם במשכן הכנסת תיעשה בצורה שוויונית ושקופה יותר. זאת בניגוד למצב כיום שבו 25 לוביסטים מקבלים, באופן תמוה, אישורי חניה בחינם במשכן.

כפי שפרסמנו שלשום, הכנסת מעניקה 42 אישורי כניסה קבועים ללוביסטים מסחריים, מתוכם 25 מחזיקים גם באישורי כניסה חינם לכלי רכב – משאב ציבורי הנמצא במחסור. האישורים מוענקים על פי פרמטר ותק של עשר שנים ומעלה. 

לאור הפרסום, פנה ארגון "לובי 99" למנכ"ל הכנסת, גיל סגל, בדרישה לשנות את הנוהל הקיים ולהחליפו בנוהל "סדור ושקוף הכולל קריטריונים שוויוניים לקבל האישור". על הפנייה חתומים עו"ד זהר אלטמן רפאל ועו"ד לינור דויטש מנכ"לית הארגון. 

לטענת הארגון, "המצב שבו שדלנים מסחריים, המשרתים את האינטרסים של קבוצות לחץ ובעלי הון ומתוגמלים על כך, זוכים להטבה של חניה במשכן הכנסת, רק בשל העובדה שהם משרתים את אותם בעלי הון במשך שנים רבות, ואילו גורמי חברה אזרחית למשל, הפועלים לקידום האינטרס הציבורי ולעיתים קרובות במסגרת תקציבית מצומצמת בהרבה – איננה הגיונית ואיננה שוויונית." 

אין עודפי מקומות חניה בכנסת. לאור המחסור, אישורי החניה מוענקים, למשל, רק לשניים מבין שלושת העוזרים והיועצים של חברי כנסת. זאת, בהתאם להסכם שנחתם בכנסת ה-20 עם ועד היועצים הפרלמנטריים. לכן, היו אתמול מי שהתפלאו לגלות שאותם מקומות חניה נחשקים מוקצים משום מה ללוביסטים. 

בסוף הפנייה של "לובי 99" מציינות הפונות כי לשיטתן הנוהל החלופי צריך לכלול קריטריונים אחרים שיבטיחו הקצאה שוויונית לכלל הציבור, לפי התעדוף הבא: 

  1. עדיפות לעובדי משכן הכנסת, לרבות עוזרים פרלמנטריים ויועצים. 
  2. לאחר מכן עדיפות לאורחים קבועים ושאינם קבועים, בין השאר לבעלי מוגבלויות, נשים הרות ואנשים מבוגרים. 
  3. ורק בסוף הקצאה שוויונית לכלל הגורמים המגיעים לכנסת באופן קבוע, ובכלל זה שדלנים מסחריים, לוביסטים ביתיים מסוגים שונים ונציגי חברה אזרחית. סעיף זה כולל גם הצעה לקיים הגרלה עם השבעת כל כנסת חדשה ורענון האישורים אחת לשנתיים. 

נעדכן בתשובת הכנסת לכשתתקבל. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

2 תגובות

  1. לגיא המגיב הקודם
    הכנסת זה לא כל מקום עבודה . לא צריך לדאוג לעדיפות לרווחת הלוביסטיים ובעלי ההון : זאת שחיתות. אלא בעדיפות שוויונית רצוי כמו שפורט בפנייה של לובי 99
    כל הכבוד לשקוף!

  2. כתבה מעניינת, אבל חייב לומר. זה מה שאתם מתעסקים בו בזמן שהדמוקרטיה שלנו משנה את פניה, חניות בכנסת?!

    יש מקום עבודה שזה לא המצב שם?..

    אשמח מאוד לקרוא כתבות ניתוח ועומק על הדמוקרטיה הישראלית והשינויים המתוכננים ע״י הממשלה החדשה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,917 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!