ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש


"אני מכיר את נתניהו ומזהיר אותו, הנזק למדינה כבר מתחיל להיגרם"

אורי יוגב, לשעבר מנהל רשות החברות הממשלתיות בתקופת נתניהו, קורא לראש הממשלה להגיע לפשרה לפני שיהיה מאוחר מדי. בראיון ל"שקוף" הוא מספר כיצד נלחם בתופעת המינויים הפוליטיים ועמד בפני סכנת פיטורים: "אם הרפורמה תעבור, כבר לא תהיה בעיה לבצע צעד כזה בפעם הבאה"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בנימין נתניהו (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

אורי יוגב מכיר היטב את ראש הממשלה בנימין נתניהו. הכלכלן שכיהן כמנהל רשות החברות הממשלתיות בין השנים 2017-2013, מתנגד למהלך של שר המשפטים יריב לוין – אך סבור שנתניהו מכוון בסופו של דבר לפשרה, כיוון שהמשק הישראלי ודעתם של מוסדות כלכליים-בינלאומיים חשובה לו. הדגש בדבריו הוא על הסוגיה אותה הוא מכיר היטב – הפגיעה האפשרית מתהליך פוליטיזציה במערכת המשפט, פגיעה שתוביל לדעתו לירידה חדה במקצועיות ולשחיתות. יוגב סבור שאם הרפורמה תעבור כפי שהיא, הפגיעה שלה במשק תהיה רבה, בעיקר בטווח הרחוק. הוא סבור שיש להכניס בה שינויים, ועכשיו.  

"מהיכרות עמוקה עם ביבי, הרבה פעמים הוא מתחיל מהלך בעמדה יחסית קיצונית, ובסוף מתפשר על מהלך הגיוני שמייצר שינוי אמיתי. אני גם מכיר את תפיסתו הכלכלית ואני גם מכיר את החשיבות הגדולה שהוא נותן לגופים ולשווקים הבינלאומיים, ואני בפרוש משוכנע שהוא לא רוצה להגיע למצב שנהפוך למדינה שיש עליה סימן אזהרה", הוא אומר. "לכן אני רוצה לנצל את ההזדמנות לפנות לראש הממשלה, שאומר בעל פה שהם כן קשובים ורוצים להגיע לאיזושהי הבנה – ולהגיד שחייבים להגיע להבנה מהר. הנזק כבר מתחיל להיגרם, התדמית יכולה להיפגע בצורה משמעותית בשווקים בעולם – אפילו אם נגיע בסוף לפשרה".   

"ניסו לפטר אותי ולא הצליחו"

יוגב השיק את נבחרת הדירקטורים ברשות החברות הממשלתיות ופרסם על תקופתו ברשות ספר בשם "ללא שיקולים זרים". הוא נחשב למנהל ואיש עסקים מוערך, וגם שמו חתום ב"מסמך המנכ"לים" שהתפרסם לאחרונה ובו בכירים לשעבר במגזר הציבורי יוצאים נגד הרפורמה במערכת המשפט וטוענים כי העברת הרפורמה במתכונתה הנוכחית עלולה לפגוע במשק הישראלי. יוגב מזוהה עד היום עם המאבק בפוליטיזציה ובשחיתות במגזר הציבורי. 

מה הוביל אותך לחתום על "מסמך המנכ"לים"? 

"בגדול אני חולק גישה כלכלית מאוד דומה לזו של ראש הממשלה ושל שר האוצר הנוכחי. ואני שותף לדעה שישנה משפטיזציה שלעיתים מעכבת יתר על המידה מהלכים שהממשלה רוצה להוביל. זו בעיה מתמשכת, אבל המהלכים שהם מביאים לא פותרים את הבעיה אלא מייצרים בעיות אחרות. 

אורי יוגב (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

"הדבר החמור ביותר בהצעות הוא הכנסת הג'ובים או המינויים הפוליטיים לתוך מערכת המשפט, באופן מלא. גם ברמת השופטים וגם ברמת היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה. זה יכול לגרום לנזקים של חוסר מקצועיות, של שחיתויות. הפוליטיקאים עשויים לעשות מהלכים שבפירוש פוגעים בציבור, לטובת אינטרסים שלהם. זה כל כך קיצוני שחשבתי שנכון לחתום".

אתה בעצם אומר – 'המשפטיזציה היא בעיה, אולם הפוליטיזציה היא בעיה גדולה יותר'? 

"כן. אפשר לשפר את בעיית המשפטיזציה בלי ליצור פוליטיזציה בכלל".

איך? תן דוגמה. 

"קח את היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה. אם הטענה היא שהם מעכבים או מסכלים פעולות של הממשלה, יכול להיות שצריך לעשות שם מהלכים של קציבת כהונה, של רוטציה, של מעורבות מסוימת של השר במינוי היועץ המשפטי. ועדיין היועצים עצמם צריכים להיות מבין היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה, ולא כמו בהצעה הנוכחית, למנות עורכי דין פרטיים, ובפועל – בן-אח של חבר מרכז ליכוד. 

"יש הרבה פתרונות שיהיו מקובלים על חלק מהנשיאים לשעבר של בית המשפט העליון. אפשר להוביל שינוי במערכת המשפט בצורה שבאמת תגביל את הכוח שלה להתערב אלא במצבים שנחשבים יותר קיצוניים, ואולי גם תחייב אותה לרמת שירות אחרת ממה שכרגע. ואז אם יגיעו לפשרה הזו ויראו שמספיק אנשי ציבור אומרים שזה סביר, אז הגענו למשהו שהוא לא באזורים של שחיתות ושל פגיעה בשלטון, פגיעה במערכת הדמוקרטית". 

אתה יכול לחשוב על משהו שחווית בעבודה שלך, בתקופתך במשרד, שיכול היה להסתיים אחרת במידה שרפורמה כזו הייתה עוברת? 

"אני יודע שעשיתי מהלך מאוד משמעותי להפסקת הפוליטיזציה בחברות הממשלתיות, כל הנבחרת וכל הדברים שמסביבה. זה באמת היה מאבק אימתני".

"אפשר לשנות בלי לפגוע בדמוקרטיה". נשיאת העליון אסתר חיות. צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

מי היו הכוחות שעמדו מולך? 

"חלק גדול מהגופים הפוליטיים, דרך אגב, לא רק מהמפלגה השלטת. גם הצד השני לא אהבו את זה, הם אהבו להתחלק לפעמים גם בג'ובים. בוא נגיד שאפילו ניסו לפטר אותי ולא הצליחו, ואני מניח שאם הרפורמה תעבור כבר לא תהיה בעיה לבצע צעד כזה, או שבכלל אנשים כמוני לא יהיו בסביבה אז. ככל שזה יהיה משהו יותר קיצוני, אז הנזק יהיה מתמשך. זה אף פעם לא קורה בבת אחת".

"המפתחות אצל נתניהו"

יש לך בימים אלה גישה ישירה לראש הממשלה? 

"לא. לא דיברתי איתו בזמן האחרון. אני מדבר עם חלק מאנשיו לעיתים. אני לא מעורב בפוליטיקה בשנים האחרונות, אני בעולם העסקים לגמרי". 

אתה לא שותף לדעה שהמניע של נתניהו הוא היחלצות מהליכי המשפט? 

"אני מודה ומתוודה שאני לא רואה איך הרפורמה הזו כל כך תעזור לו. אני לא משוכנע שזה נכון. הוא מעמיד את כל המערכת נגדו בצורה כל-כך קיצונית. אפשר לעשות שינויים מאוד גדולים בלי להגיע לאזור המסוכן, וזה בעצם מה שלדעתי ביבי רוצה".

אז אתה קורא לאופוזיציה לשבת איתו לדון על פשרה? 

"אני לא קורא לאופוזיציה לכלום, אני קורא לנתניהו. הוא לא צריך את האופוזיציה כדי לעשות פשרות. יש מספיק גורמים מקצועיים, הנשיאה (נשיאת בית המשפט העליון), ונשיא המדינה, והנגיד. אני חושב שהמפתחות אצלו. אני מכיר אותו היטב והוא יודע לייצר דינמיקה של פשרה. הוא יודע להביא לבד את ההצעות המאזנות, ואני מניח שאם הוא יעשה את זה אז השיח שבו היום כולם נגד – יתחיל להתאזן". 

המחאה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

קיימת טענה שהרפורמה תפגע כלכלית בדירוג האשראי של מדינת ישראל, אתה שותף לדעה הזו של כלכלנים? 

"אם התוצאה הסופית תהיה מאוד דומה למה שכרגע על השולחן, אז תהיה פגיעה – ופגיעה משמעותית. אם יגיעו לפשרה סבירה אז אני חושב שוודאי לא. כל עוד שזה יהיה מרחב שבין שמרנות לליברליות, לבין גישה יותר אקטיביסטית לפחות אקטיביסטית, וזה יהיה במתחם המקובלות של העולם המערבי הדמוקרטי, אז מבחינת השווקים לא יקרה דבר. ככל שתהיה פוליטיזציה מלאה והחלשת השירות של המערכת המשפטית – זה יפגע בנו".

מה להערכתך סיכויים ההצלחה להגיע לפשרות שאתה מדבר עליהן? 

"אני חושב שהפשרות קורות ב-Money time (ברגע האחרון), וה-Money time עדיף שיהיה כמה שיותר מהר כי כרגע הזמן כבר עולה לנו ביוקר, השווקים כבר מתחילים להגיב. הסכמתי לחתום בשביל לקרוא למי שמחליט, ומי שמחליט הוא אחד, לעצור את זה בזמן". 

שאלה אחרונה. אתה מגיע להפגנות בימי שבת? 

"הייתי באחת מהן, אבל מבחינתי יותר אפקטיבי היה לחתום ולדבר איתך".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

Picture of שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

3 תגובות

  1. מי הפראיירים שהשקיעו אצל אורי יוגב?
    על ניגוד האינטרסים המובנה בין היזמים והמנהלים של קרנות הריט לבין בעלי המניות; על דמי הניהול המנופחים, על הכסף של המורים והגננות שמצא דרכו להשקעה כושלת באלומה ואיך זה שאלומה נסחרת בחצי מההון העצמי
    אבישי עובדיה | 01/11/2022 הכתבה כולה באתר ביזפורטל תכניסו לגוגל ותבינו על מי גטניו הרשלן בונה את התזה הכל כך רדודה שלו . גטניו ממך מצפים שתעשה גוגל ותשאל את יוגב שאלות קשות באמת על תאבות בצע ועל חששו האמיתי שה"חגיגה" נגמרה ומפה הוא מדבר בפוזציה אבל גטניו כמו יתר חבריו מאתרגים עכשיו כל דבר שאפשר רק לפמפם את התבהלה , מגוף כמו שקוף ניתן לצפות ליותר , הדג מסריח מהראש במקרה הזה .

  2. הלכה למעשה שיטת מינוי השופטים הקיימת יצרה חבורה הומוגנית של שופטים שתומכים באקטיביזים שיפוטי.
    כפי שאמרה ציפי לבני בזמן היותה שרת משפטים: "ברק הוא קול דומיננטי שמשכפל לעצמו עוד שופטים…חלק מהחוסן של העליון טמון באנשים שיבטאו השקפות שונות. לא אהיה חותמת גומי לרצונות המינוי של הנשיא ברק. כשרת המשפטים אבקש להשפיע על הרכבו של בית המשפט העליון. אני רוצה לשמוע יותר מקול אחד, ולצערי לא שומעים מספיק".
    המינוי הזה מנע למשל את מינויה של פרופ' גביזון שהתנגדה לאקטיביזים שיפוטי. למרות שהייתה מועמדת ראויה ביותר, ואהרון ברק הודה בזה.
    בנוסף אשתו של שופט מהעליון התמנתה לתפקיד שופטת, כך שההליך הקיים איננו מונע ג'ובים.
    העובדה שיש שני נציגים של לשכת עורי הדין גם כן תמוה מכיוון שהם גם משפיעים על מינוי שופטים וגם מופםיעים מולם במשפט.
    בקצור, יש מה לתקן. ובזהירות כדי לא לעשות נזק.

  3. אורי יוגב עבד עם נתניהו, אבל הנתניהו של היום שונה לחלוטין.
    לדעתי אפשר להתיחס לניתוח שלו לגבי נתניהו כ-wishful thinking ולא יותר. יש במחשבות אלו תמימות מסויימת הנובעת מאמונה שהמהלכים המתוכננים נגד מערכת המשפט לא יעזרו לנתניהו לשפר את מצבו המשפתי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,895 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!