ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"כולם מתגאים בהשגינו הכלכליים, זה בין היתר בזכות עצמאות מערכת המשפט" 

דוד ברודט, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר, מסביר ל"שקוף" מדוע חתם השבוע על התנגדות למהלך לחיזוק השלטון על פני מערכת המשפט: "זה שיקול למשקיע, אתה תגיד 'תודה, יש מדינה אחרת ואנסה שם'". הוא מעיד מנסיונו כיצד המצב עלול להשפיע על חברות דירוג האשראי: "בתקופתי זה היה חלק מהשיקול שלהן להעלות לנו את הדירוג"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

דוד ברודט (צילום: מרים אלסטר)

"אני לא נגד שינוי, אבל השינוי כפי שהוא מוצע היום, בצורתו הנוכחית, הולך לבטל את הרשות המשפטית העצמאית שהיא הבקרה הציבורית על פעילות הממשלה, זה כמובן דבר לא טוב", אומר דוד ברודט, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר וראש אגף התקציבים במשרד ראש הממשלה שכיהן בתפקידו בין השנים 1995-1997. ברודט הוא אחד מעשרות מנכ"לים לשעבר של משרדים ממשלתיים שחתמו אתמול (שני) על מסמך "מנכ"לים בהתרעת חירום", בו הודיעו על התנגדותם למהפכה המשפטית הנדונה בימים אלה בכנסת. 

ברודט כיהן בתפקידי מפתח בכירים בשירות הציבורי ובמגזר הפרטי, בין השאר כיו"ר בנק מזרחי, יו"ר חברת yes, ויו"ר דירקטוריון בנק לאומי. הוא מסביר כי לטעמו המהפכה המשפטית תהיה בעלת השפעה על הכלכלה – ואף על דירוג האשראי של ישראל. הוא מספר כי במסגרת כהונתו כמנכ"ל האוצר, נחשף לשיקולים המנחים את חברות הדירוג הבינלאומיות – כאשר יציבות המערכת המשפטית הייתה שיקול עבורן.

"הייתי מנכ"ל האוצר כשמדינת ישראל קיבלה את הדירוג הראשון. זה היה בנובמבר 1995, קיבלנו A מינוס. אני זוכר את השיחות הארוכות שהיו לי עם המדרגים, עם הסוכנויות ועם כל מיני בנקים להשקעות. חלק מהשאלות היו, מעבר לשאלות הכלכליות הטהורות שכמובן היו בסמכותנו כמשרד האוצר – היו על המערכת המשפטית: איך דיני החוזים שלנו, איך נשמר קניין פרטי, איך מתבצעים חילוקי דעות ביחסי הממשלה והרשות המשפטית. היינו מסבירים להם את התשתית העובדתית של מדינת ישראל, הם היו מאוד שבעי רצון וזה היה חלק מהשיקול שלהם למה לתת למדינת ישראל דירוג טוב, והדירוג השתפר". 

"כשאתה יודע שמערכת המשפט לא עצמאית, זה משפיע" (צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת)

הוא מסביר כי "זה שיקול למשקיע, תחשוב שאתה הולך להשקיע עכשיו במדינה אחרת, כשאתה יודע שהמערכת המשפטית שם לא עצמאית, אתה לא יודע מה השיקול של השופטים, איזה אינטרסים יש להם ואיך יחסיהם עם הרשות המבצעת, ואתה לא בטוח שתהיה לך הגנה על השקעותיך, אתה תגיד 'תודה, יש מדינה אחרת ואנסה שם'". 

זה מה שהוביל אותך לחתום על המכתב?

"אני חושב שההצעות המשפטיות בניסוח הנוכחי שלהן, יכולות להוביל לסיכון כלכלי גדול ולכן חתמתי". 

מהניסוח שלך מובן שלדעתך הצעות אחרות לאיזונים בין הרשויות עשויית להיות לגיטימיות? 

"ברור. ההצעה הנוכחית בעצם מחסלת את העצמאות של הרשות השיפוטית, לכן אני קורא לה הצעה קיצונית. הצעות שיביאו למצב שתישאר רשות משפטית עצמאית אבל עם תיקונים שאולי מתחייבים מרעיונות כאלה ואחרים, תיקונים שייעשו באופן לא מבוהל וכזה דחוף כאילו אסון גדול עומד עלינו, אלא ייעשו בקונצנזוס שבסופו של דבר ישרת את כל הכלכלה הישראלית – כמובן שמקובל עלי".

פרט לדירוג האשראי, איך ההצעה יכולה להשפיע על הכלכלה?

"כלכלה לא אוהבת דברים כאלה, כלכלה אוהבת יציבות שבה אין רק רשות אחת, מצב שבמהותו מצביע על כך שיש פגם בדמוקרטיה הזאת. ופגם בדמוקרטיה הוא מצב בו משקיעים מתוחכמים, עם כל האהבה שלהם לישראל, לא יהיו מוכנים לעשות את זה כי הם חוששים מזכויות קנייניות שלהם, מנפוטיזם, משחיתות. כל הדברים הללו שמתקיימים במשטרים לא דמוקרטיים או אולי דמוקרטיים מבחינה נומינלית, הם לא דברים טובים. 

"מדינת ישראל לא צריכה להגיע למצב הזה. ובמיוחד אני אומר את זה כשכולם מתגאים בהישגים הכלכליים הטובים של כלכלת ישראל. נכון, יש לנו הישגים מאוד טובים, בין השאר, משום שהעולם רואה במערכת המשפטית הישראלית מערכת משפטית הגונה ועצמאית שיכולה לפעמים להתעמת מול הרשות המבצעת. זה מצב שהוא לטובת הכלכלה". 

מהיכן לדעתך נובעת המהירות הנוכחית בקידום הרפורמה? 

"אני לא יודע להגיד מהיכן זה נובע, יש כל מיני סברות. המהירות הזו היא לא נכונה משום שאין שום הצדקה אובייקטיבית לעשות דברים כאלה במהירות. אנחנו יודעים שהיו חוקים פחות משמעותיים מהחוק הזה שהדיונים עליהם נמשכו שנתיים, שלוש, ארבע. כל חקיקת חוקי היסוד בזמנו לקחה המון זמן. ניהלנו דיונים ארוכים, והביאו את זה בגרסאות כאלה ואחרות. אפשר להתווכח על סעיף כזה או אחר ומותר להתווכח, אבל זה לא נעשה במונחים של שבועות או חודשים מספר. זה שינוי כל-כך דרמטי שלא היה כדוגמתו 75 שנה, ורוצים ב-75 יום לגמור אותו".     

יריב לוין, שר המשפטים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

תהליך האקטיביזם השיפוטי הלך רחוק מידי לדעתך? 

"אני לא יודע אם הוא הלך רחוק מידי, אבל אם מישהו חושב שהוא הלך רחוק מידי והוא רוצה לעשות שינוי, אז צריכים להיות פתוחים לשינויים. אבל לא לפגוע כך בשיפוט החוקתי, בקביעת כללי המשחק ההגונים, השקופים והמוכרים בעולם המערבי".  

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

2 תגובות

  1. הנושא הוא הרבה יותר מורכב. זה לא רק דמוקרטיה עד כמה המדינה דמוקרטית. השאלה היא עד כמה הציבור מאמין ביציבות המשטר ובכך שמערכת המשפט תגן על המשקיע וזה עניין מורכב.

    שימו לב למשל שדרוג האשראי של סינגפור גבוה משל ישראל. סינגפור איננה דמוקרטיה.
    דרוג האשראי של סין דומה לזה של ישראל. מדובר בדקטטורה נוראית שמענה והורגת בבני עמה, מאיימת על טייוואן ויפן.
    יש לשים לב שעלייה בקניה של אג"ח של ממשלת ישראל מאז הממשלה החדשה. העליה בביקוש היא למרות העובדה שמבטיחים בו תשואה נמוכה מזו של ארה"ב.
    כרגע עושה רושם שהמשקעיעם מבינים שמדובר שיש שלטון יציב יחסית, נבחר ברוב גדול ומורכב ממפלגות שרב בהם המשותף על השונה. לכן סביר שהשלטון הזה יהיה יציב למשך 4 שנים ויצליח להעביר את מדיניות שלו ולנהל את המשק בצורה סבירה.

    1. נכון, אבל יש לשפוט את המהלך והשפעתו על הכלכלה ביחס למצב הנתון בכלכלה הישראלית, ולא ביחס למדינות אחרות וצורת השלטון בהן.

      אין ספק שניסיונות הממשלה לנטרל את הפרדת הרשויות מגבירה את אי הודאות שמצוי בסביבה הפוליטית-כלכלית בישראל ביחס ליום האתמול, ומכיוון שהניסינות לעשות זאת נעשים בחקיקה, מדובר בהשפעה שלילית על הוודאות בשווקים לשנים קדימה (גם אם תתחלף ממשלת הבלהות – יהיה צורך להחזיר את המצב לקדמותו בחקיקה מחודשת, ולא מדובר בפרוצדורה פשוטה).
      המשקיעים מבינים זאת ובאופן טבעי יבחרו לסכן את כספם במדינה פחות מסוכנת מההיבט הכלכלי. המשמעות – הציבור הישראלי רק יפסיד, וזה יורגש בארנק של כל אחד מאיתנו.

      כשבוחנים את העלייה בקניית האג"ח הישראלי צריך לבחון פרמטרים נוספים,
      למשל מיהו הקונה (האם מדובר במשקיעים מקומיים או משקיעים מחו"ל).

      דרך אגב, האג"ח האמריקאי כבר אינו נחשב לנכס כ"כ בטוח עקב התהפכות ה- yield curve בארה"ב, התקרבות החוב של הממשל האמריקאי לתקרת החוב (משמע – על גבול חדלות פירעון) והמיתון הצפוי שם. מהסיבות הללו (בין היתר) התשואה שם על אג"ח גבוהה (סיכון גבוה מוביל לתשואה גבוהה). לכן הייתי בוחר באג"ח של כלכלה יציבה יותר לצורך השוואה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,908 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!