ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

פנסיה תקציבית למקורבים – המהלך המושחת שאולי יכולתי למנוע

מיליוני שקלים ששייכים לנו יגיעו ל-7 ראשי ערים לשעבר לשארית חייהם באופן לא חוקי • ועדת הפנים קבעה את הדיון בחטף והח"כים העבירו את ההחלטה בשקט • עידן בנימין מתחרט על כך שלא עלה על זה בזמן וניסה לשנות את הצעד הזה • מבט לאחור - סדרת טורים לקראת יום הכיפורים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ח"כ איתן גינזבורג (צילום: פלאש 90)

בחודש נובמבר 2021 התרחש אחד המהלכים הכי מושחתים שהיו בשנים האחרונות בכנסת – ועוד בפעם השלישית. חברי כנסת בוועדת הפנים והגנת הסביבה אישרו למפרע פנסיה תקציבית ולא חוקית בגובה מיליוני שקלים לשבעה ראשי ערים לשעבר. ח"כ איתן גינזבורג (המחנה הממלכתי), שהתנגד בפעם הקודמת למהלך והסביר כמה הוא שערורייתי, התהפך והצביע בעד. 

כל זה קרה בגלל טעות של משרד הפנים, שהתגלתה כבר לפני 15 שנים ושאף אחד לא רצה לתקן. ואף שנחשפה, שבעה ראשי ערים ימשיכו עדיין לקבל על חשבון הציבור פנסיה תקציבית שלא מגיעה להם על פי חוק.

ההחלטה הזו, כפי שהגדיר אותה עו"ד שי סומך ממחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, היא "חריגה, רטרואקטיביות פרסונלית". בקיצור – החלטה מושחתת. בהמשך החליט בג"ץ, בגלל שהכנסת אישרה את זה באופן מסודר, לא להתערב בהחלטה שניתנה בפעם השלישית. 

אני לא יודע אם היינו יכולים ב"שקוף" לעצור את המתנה העצומה הזו למקורבי הח"כים, אבל היינו יכולים לנסות. אף שעקבנו באופן הדוק אחר הנושא, אני פישלתי ופספסתי את הדיון בסדר היום לפני שקרה. במבט לאחור אני מסתכל על הפנסיות השערורייתיות האלה, ומצטער שלא הייתי שם כדי לנסות למנוע את זה.

כשזה לא בסדר – זה נעשה בשקט

אם יש משהו שלמדתי בחמש השנים האחרונות מאז שאני עוקב אחר דיוני הכנסת הוא שההחלטות הכי שערורייתיות בה מתקבלות מהר ומתחת לרדאר. דוגמה בולטת לכך היא כשחברי הכנסת מעלים לעצמם את גובה המימון למפלגות שלהן רגע לפני מערכת בחירות. פעם אחת אפילו כתבתי תיאור שמפרט צעד אחר צעד איך המהלכים האלו מתבצעים. לשמחתנו, בתקופה שלפני תקופת בחירות מדובר בסד זמנים צר יחסית. הקושי העיקרי הוא לעקוב אחר מה שקורה בכנסת באופן שוטף ובכל זמן. 

בכנסת, חשוב להבין, יש שני סוגי דיונים – אלו שנקבעו מראש ואלו שנקבעו ערב לפני. בזמן שאת הדיונים שנקבעו מראש חברי הכנסת רוצים שהתקשורת והציבור יכירו, הדיונים שנקבעו במחטף הם אלו שהח"כים, בעיקר יושבי ראש הוועדות (במקרה הזה וליד טאהא) מבקשים להסתיר. אני משתדל להיכנס כל יום לאתר הכנסת כדי לחפש דיונים שפתאום "צצים" בסדר היום. אבל על הדיון הזה על הפנסיות עליתי רק כמה ימים אחרי שקרה.

היו גם מי שהתנגדו – אביר קארה בדיון

אם הייתי מאתר אותו לפני כן, הייתי כותב עליו, מבקש להפעיל את סיירת השקיפות ופונה לחברי הכנסת באופן אישי כדי למנוע את המהלך המושחת. האם זה היה עוזר? אולי. אנחנו לא יודעים. אבל גם אם היה לזה סיכוי של 10% להצליח, זה היה שווה את זה. 

האמת היא שרוב המאבקים שלנו ב"שקוף" הם כשהסיכויים נגדנו, אבל זה לא מונע מאיתנו לנסות, להיכשל – ולנסות שוב. המאבק על השקיפות באגודות העותמאניות למשל, לקח שלוש שנים וחמישה שרי משפטים עד שהצליח. כנראה שמתוך עשרה ניסיונות נצליח להשפיע על המציאות פעם אחת – והפעם הזו תהיה שווה הכול. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

4 תגובות

  1. מדוע לא ניתן לערער לבג"ץ בהווה לגבי מחטף מושחת לא חוקי זה, על מנת לבטלו לאלתר?

  2. שקוף לא רצו שנדע שהם אנשי ימין. ככה, בלי לשקר, נטעה לחשוב שהם אנשי הממשלה הנוכחית

  3. אנחנו רוצים לדעת מיהם ראשי הערים הללו שייהנו מחגיגת השחיתות הזו .

    1. ״סגן ראש עיריית יבנה רפאל כהן, ראש עיריית דליית אל כרמל לשעבר אכרם חסון, מ"מ מקום ראש עיריית רמלה אמנון כהן, סגן ראש העיר ירושלים צביקה כהן, סגן ראש עיריית אור יהודה לשעבר עוזי אהרון, וראש העיר בית שאן ג'קי לוי״
      מתוך הכתבה המפורטת על ההחלטה שעברה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!