ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

אמסלם ויו"ר ההסתדרות הציונית: ביטן גייס 435 אלף ש' להגנתו מח"כים ופעילי ליכוד

מבדיקת "שקוף" עולה ששורה ארוכה של ח"כים, ח"כים לשעבר, מתמודדים בולטים בפריימריז ויועצים פרלמנטריים תרמו לח"כ הנאשם בעבירות שחיתות חמורות • התרומות ניתנו כחוק - אך גויסו בעוד ביטן ממשיך לכהן בתפקיד בכיר במפלגה • גורמים במפלגה: יועציו סיפרו שהוא צריך כסף • ח"כ לשעבר פטין מולא: "תרמתי בלי לשאול יותר מדי, כפי שאני תורם לאחרים"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

אמסלם וביטן, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ח"כ דוד אמסלם, ח"כ לשעבר פטין מולא ויו"ר ההסתדרות הציונית העולמית יעקב חגואל – אלה רק הבולטים ביותר בשורה ארוכה של שמות התורמים להגנתו המשפטית של ח"כ דוד ביטן מהליכוד, רבים מהם משורות המפלגה. כך עולה מבדיקת "שקוף". כל התרומות אמנם מתבצעות לפי החוק והנהלים, אך ראוי להתעכב על העובדה כי גיוס הכספים הללו נעשה בעוד ביטן ממשיך לכהן כח"כ בולט במפלגה הגדולה ביותר בכנסת.   

באוגוסט 2021 הגישה הפרקליטות כתב אישום חמור נגד ביטן. הוא כלל שורה של עבירות שחיתות בהן נאשם שעזר לקבלנים ואנשי עסקים שונים בתמורה לכסף. חלק מהעבירות נעשו מכנסת ישראל בזמן שהיה יו"ר הקואליציה. המשפט החל השנה, וכבר עכשיו חברת "חצי חינם", שגם היא מהנאשמים בתיק, הודתה במסגרת הסדר טיעון כי שיחדה את ביטן כדי שיסייע לה מתוקף תפקידו כחבר מועצה בעיריית ראשון לציון. 

(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

במקביל לכל זה ולאחר שקיבל אישור מוועדת האתיקה של הכנסת, ביטן גייס כספים למימון הגנתו המשפטית. עד היום הוא גייס יותר מ-435 אלף שקלים מ-127 תורמים שונים. למעשה גיוס הכסף החל לפני כמעט ארבע שנים – עוד בשלהי שנת 2018 (הכנסת ה-20). הגיוס של הכסף שקוף ונעשה כחוק. מבדיקת "שקוף" עולה שחלק גדול מהתורמים שלו הם חברי מפלגה, ביניהם חברי כנסת, פעילי מפלגה ואפילו מי שנעשו לימים מועמדים בפריימריז של המפלגה – חלקם ניצחו וצפויים להיכנס לכנסת הבאה. 

בלי לשאול יותר מדי

איך הצליח ביטן לגייס סכום שכזה? פרסם מודעה, קיים כנסים? אנשים שונים במפלגה מספרים כי יועציו של הח"כ סיפרו שהוא צריך כסף. "בדקתי שזה חוקי ותרמתי", סיפר לנו אדם אחד. מולא אמר ל"שקוף" ש"ביטן עצמו לא פנה אבל האנשים בסביבתו סיפרו שהוא צריך את הכסף. אז תרמתי בלי לשאול יותר מדי שאלות כפי שאני תורם במקרים אחרים".

מי הם התורמים? ח"כ דוד אמסלם תרם סכום של 5,000 שקלים וח"כ פטין מולא תרם חצי מהסכום – 2,500 שקלים. עוד שם בולט הוא יעקב חגואל, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית (כן, אותו ארגון שבראשו עמד פעם בנימין זאב הרצל), שתרם 1,000 שקלים לביטן. בסמוך לאותה תרומה ביטן נלחם לטובתו של חגואל בקרב על תפקיד יו"ר הליכוד העולמי. 

תרם 1,000 שקלים. חגואל (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

עוד כמה שמות מעניינים ברשימה: רועי קאשי (תרם 2,500 שקלים) שהתמודד בפריימריז במחוז ת"א והפסיד; פלר חסן נחם, המשנה לראש עיריית ירושלים שהתמודדה במשבצת האישה החדשה והפסידה (5,000 שקלים); אחיה של ח"כ גילה גמליאל, יואל (5,000 שקלים); דורון רצון, מועמד מחוז דן (5,000 שקלים) שהפסיד; אסתר דלל, אשתו של אלי דלל, מועמד מישור החוף שניצח וצפוי להיות ח"כ (4,000 שקלים). 

ויש גם פעילי מפלגה שעובדים או עבדו כיועצים פרלמנטריים וגם הם הוסיפו את תרומתם לביטן: חנה מטלובסקי (5,000 שקלים) היא יועצת ומקורבת לח"כ לשעבר ניסים ואטורי, שצפוי להיכנס לכנסת הבאה לאחר שניצח במחוז גליל ועמקים. זו תרומה מעניינת במכיוון שוואטורי מציג את עצמו כמקורב מאד לביטן. לפני כשנתיים, כשמונה ביטן לרגע לשר החקלאות, הוא כתב עליו: "אחי הגדול הוא שר החקלאות ח"כ דוד ביטן, אנחנו יחד כבר יותר מ-40 שנה, עוד כשהייתי החניך שלו בתנועת הנוער הלאומי בראשון לציון. תמיד עזר לנזקקים ולאנשים קשי יום, הוציא תמיד מכיסו למען אחרים".

לרשימת התורמים המלאה של ביטן – לחצו כאן

ביטן מסר בתגובה כי לא ידע על התרומות של אמסלם ומולא. הוא הוסיף ופירט כי לא תמך בקאשי בפריימריז. "רצון הגיש מועמדות וביטל אחרי שהודעתי לו שאני לא תומך בו", אמר. "אסתר דלל היא ידידה שלי ללא קשר לבעלה במשך שנים. היא גיסתו של חבר שלי. יואל גמליאל חבר שלי במשך שנים".

עוד אמר ביטן כי רוב התורמים "לא ידעו שבכלל יהיו מועמדים (במועד התרומה, ע.ב) ומכל מקום אפילו לא קיבלו תמיכה". מהשמות ששלחנו לביטן הוא אומר כי "מדובר באחוז מאוד קטן של תורמים" וכי "ועדת האתיקה אישרה לי לגייס תרומות והם מדוווחות לכנסת כל 3 חודשים". על אמסלם וגמליאל אמר שהם לא היו צריכים את תמיכתו כדי להיבחר.

שאלנו את ואטורי אם ביטן פנה גם אליו באופן אישי. הוא ענה שאכן שמע שביטן צריך כסף, אבל לא היה יכול לתרום לו ולא הכיר את התרומה של מטלובסקי. "יפה מצידה", אמר.

ולסיום, עוד כמה שמות: מיכאל יצחקוב, היועץ הפרלמנטרי של חיים כץ (2,000 שקלים); יקיר דבול שהיה יועצו של המועמד זיו אגמון' שהתמודד בפריימריז (5,000 שקלים); וגם סגן ראש עיריית מודיעין גיא יפרח, ראש סניף הליכוד בעיר, שתרם 5,000 שקלים.

כשביטן דחף את חוק ההמלצות

על רקע הדברים האלה חשוב להזכיר שני מהלכים פרלמנטריים חשובים מתקופת כהונתו של ביטן כיו"ר הקואליציה. בסוף דצמבר 2017 התרחש אחד המאבקים הקשים בכנסת ישראל. הקואליציה שאותה ניהל ביטן העבירה את מה שנקרא "חוק ההמלצות". החוק אסר על המשטרה לכתוב המלצה לפרקליטות בחקירות שיש בהן פרקליט מלווה – כלומר בעבירות פדופיליה וחקירות שחיתות של נבחרי ציבור. היא יכולה היום להעביר את המלצתה רק אם ביקש זאת היועמ"ש.

מחירון ביטן לשחיתות: כמה הייתה עולה לכם עזרה מנבחר ציבור בעמדת מפתח? – לכתבה לחצו על התמונה

אמסלם קידם בהמשך חוק שיאסור על הפרקליטות לציין את עילת סגירת התיק, דבר שיכול להעיד אם האדם נוקה מכל חשד או שרק אין מספיק ראיות להעמיד אותו לדין פלילי. גם הצעת חוק זו קודמה בזמן שהיה ח"כ דוד ביטן יו"ר הקואליציה. ככל הידוע לנו, היחידי שבאמת נהנה מהחוק הזה עד היום הוא ח"כ לשעבר איתן כבל (העבודה). 

המחירון המלא

אלו שני חוקים שצריכים להימחק מספר החוקים לא רק משום שהם בעייתיים אלא בגלל שהם קודמו תחת ידו של אדם שעומד היום למשפט בעבירות שחיתות חמורות, שחלקן בוצעו לכאורה בזמן היותו בתפקיד. לצערנו, הקואליציה הנוכחית, למרות התנגדות של חלק גדול מחבריה לחקיקה, לא ביטלה את אותם החוקים.

***

העובדה שח"כ מכהן מגייס ממקום מושבו בכנסת כסף למימון ההגנה המשפטית שלו על עבירות שחיתות חמורות שביצע לכאורה בזמן היותו בתפקיד ציבורי היא אמנם כשרה מבחינה משפטית – אבל מריחה רע מבחינה ציבורית. יכול להיות שצריך לבטל את האפשרות החוקית לכך. אגב, אם לביטן אין מספיק כסף כדי לממן עורכי דין פרטיים הוא יכול על פי החוק להיעזר בסנגוריה הציבורית, כמו כל אזרח שנאשם בפלילים. ואם הסנגוריה הציבורית לא מספיק טובה – שיואילו חברי הכנסת לחזק אותה.

פנינו לביטן בשאלה איך הצליח לגייס את הסכום הזה, כיצד פנה לחברי המפלגה והאם נכון כי היועצים שלו סייעו לגיוס הכסף? מביטן לא נמסרה תגובה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

3 תגובות

  1. אני אזרח רגיל, אחד מהשורה. לא חכם גדול. אינני מבין איך אדם כזה, נאמר בלתי ראוי, יכול להיבחר לחבר כנסת, לעמוד בראש וועדה כה חשובה, "לשחק" בכספי ציבור. בחקירות הקפיד לשתוק, בצילומים נראה בבירור מקבל כסף עבור פעילות בלתי חוקית, הורשע בשוחד (נותן השוחד הגיע לעסקת טיעון), ועולם כמנהגו נוהג. כלום. מסתובב בציבור כאילו כלום. אם שגנבה לחמנייה כדי להאכיל את ילדה, אם שגנבה סימילאק להאכיל את תינוקה, הועמדו לדין, הורשעו ודינן נגזר בתוך ימים ספורים. והאדון? כלום. מופיע בטלויזיה כנציג הליכוד…
    אולי אתה, כתב לתיקון הכנסת, יכול ומוכן להסביר לי את הסיפור הזה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!