ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ארבעה ח"כים חדשים נכנסו לכנסת בפגרה – מי מהם יעסיק יועצים מיותרים על חשבונך?

באי המשכן החדשים אמנם מעסיקים נכון לרגע זה עוזר פרלמנטרי אחד בלבד, אך לא התחייבו שכך זה יישאר • "שקוף" בפנייה לוועדה הציבורית לשכר הח"כים: הגבילו ליועץ אחד לח"כ שמושבע אחרי פיזור הכנסת
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

החתול מתחייב לשמור על השמנת. אולם המליאה בכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בסוף 2019 כתבנו פה על חבר ח"כ ממפלגת "כולנו", פנטהון סיום, שמיהר להעסיק שלושה יועצים פרלמנטריים עם פיזור הכנסת ה-20 – בתקופה שבה בחירות היו פחות באופנה. מה עשו שלושת היועצים הללו בתקופה שבה הכנסת בפגרה והפעילות הפרלמנטרית למעשה לא קיימת? אנחנו יכולים לדמיין שלא הרבה, והכול על חשבון כספי ציבור. 

מאז עברו כמה מערכות בחירות, ועם ריבוי הח"כים המתפטרים לאחרונה, יצאנו לבדוק אם חברי הכנסת החדשים מתכוונים להעסיק שלושה יועצים פרלמנטריים מיותרים. אז נתחיל מתמונת המצב הנוכחית: נכון לכתיבת שורות אלו אף אחד מהח"כים החדשים – יום טוב כלפון (ימינה), מישל בוסקילה (תקווה חדשה), טלי פלוסקוב (הליכוד) ושרון רופא אופיר (ישראל ביתנו) – לא מעסיק יותר מיועץ אחד. 

ח"כ יום טוב כלפון (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

זה יפה, אבל כאן זה מסתיים: אף שניסינו לחלץ הבטחה שכך זה גם יישאר – העלינו חרס בידינו. לא הצלחנו לחלץ התחייבות מאף אחד מבאי המשכן הטריים שלא יבזבזו את הכסף שלנו על עובדים שלמעשה ייוותרו חסרי כל מעש. כדי לפתור את הסוגיה ולא לחכות שחברי הכנסת "יעשו את הדבר הנכון" – פנינו לוועדה הציבורית בבקשה להגביל העסקת יועצים פרלמנטריים בתקופת בחירות.

"לא רוצה להתחייב" ו"לא אקח שלושה"

על פי הכללים, חבר כנסת שנכנס בתקופה הזו לתפקיד הוא שווה ערך לכל ח"כ אחר וזכאי לתנאים מלאים ושווים: משכורת, רכב צמוד ושלושה יועצים פרלמנטריים. על משכורת ורכב אנחנו לא מצפים לוותר, אך נשאלת השאלה לאיזה צורך יישכרו היועצים? מה יעשו במסדרונות הריקים מעשייה? ארבעת הח"כים החדשים צפויים בחודשים הקרובים להציג עשייה פרלמנטרית זניחה. זה לא באשמתם – הכנסת בפגרה לקראת הבחירות, ולמעט ימים מיוחדים שנקבעים בהסכמה בין האופוזיציה לקואליציה אין פעילות פרלמנטרית. 

ח"כ טלי פלוסקוב (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

נתחיל מח"כ בוסקילה. מבדיקתנו עולה שהוא מעסיק יועץ אחד בלבד. ניסינו לפנות אליו כדי לברר אם הוא מתחייב שלא לקחת יועצים נוספים אך זה לא ענה לפניות חוזרות ונשנות בנושא. חבל. כלפון, מסתבר, מעסיק יועץ אחד שעבד אצלו בעבר ונזרק כמוהו מהכנסת. משיחה איתו הוא הסביר כי הוא לא מחפש יועצים חדשים אבל גם הוא לא מתחייב שלא לעשות זאת בהמשך. גם פלוסקוב אמרה שתעסיק יועץ אחד אבל לא רצתה להתחייב שכך יישאר המצב. רופא אופיר, שנכנסה אחרונה לכנסת, טרם ביקשה להעסיק יועצים ובשיחה איתה אמרה שלא תעסיק שלושה. אבל לא אמרה אם תעסיק אחד או שניים. 

הפתח עדיין קיים

השורה התחתונה היא זאת – נכון להיום נראה שלא מתבצעת העסקה מיותרת של יועצים פרלמנטריים על ידי הח"כים החדשים שנכנסו למשכן. אלה בשורות טובות. הבשורות הרעות הן שהפתח הזה עדיין קיים. שום דבר, חוץ מביקורת ציבורית, לא עוצר את הח"כים החדשים או אחרים שיבואו בהמשך לבקש למנות יועצים נוספים שלא יעשו כלום – על חשבון הציבור. כדי לא לא להשאיר את הפתח הזה, פנינו לוועדה הציבורית לשכר חברי הכנסת ותנאיהם בבקשה לסגור את הפרצה. הבקשה פשוטה – הגבלה ליועץ אחד לח"כ שמושבע לאחר פיזור הכנסת. 

אף שאנחנו מציינים פה רק את הח"כים החדשים, זו הזדמנות מצויינת להזכיר כי היו חברי כנסת שהעסיקו שלושה יועצים למרות עשייה פרלמנטרית אפסית בשנה האחרונה. לא שכחנו את יולי אדלשטיין (הליכוד) שהגדיל לעשות וניצל פרצה בחוק כדי לבקש (ולקבל) יועץ פרלמנטרי נוסף, רביעי במספר, בגלל שכיהן כמה ימים כיו"ר הכנסת ה-23. הבושה לא עזרה ואדלשטיין העסיק את היועץ הנוסף על חשבון הציבור בשביל כל הכלום הזה. 

בקצה השני נמצא ח"כ בני בגין (תקווה חדשה) שלא העסיק בכנסת האחרונה אף יועץ ועדיין הצליח לעשות יותר מח"כ אדלשטיין. סביר גם להניח שהח"כים החדשים יעשו יותר ממנו בחודשיים בהם יכהנו בכנסת. נמשיך לעקוב.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!