ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ללהקת היחצנים הפוליטיים הצטרף מאכער חדש: גל בייסברג

בדרך ללקוח הבא עוצרים באולפן של אילה חסון: בייסברג עובר מסך, הוא סמכותי, הוא מחפש לקוחות והוא עוד דוגמה לטרנד המאוס של אולפני הטלוויזיה - להחליף את העיתונאים ביועצים ואת האתיקה באינטרסים סמויים. דעה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאכער חדש באולפן. היחצן גל בייסברג בחדשות 13 (צילום מסך)

"יהודה לוי עושה חלטורות מהצד", כתבה מישהי בקבוצת הנשים "מאמצחיק". היא הוסיפה תמונת מסך מחדשות 13 שעליה התנוססה תמונת גבר שאיכשהו יכולה להזכיר את הכוכב, ומתחתיה הכיתוב: "יועץ אסטרטגי ומנהל משברים". הפוסט זכה לכמעט אלף לייקים. "מי אמר שהחדשות לא מעניינות", ענתה מישהי בתגובה.

אלא שהאיש בתמונה לא היה יהודה לוי, כי אם גל בייסברג, איש שצץ משום מקום אל אולפני החדשות כפרשן, והוא ישב באולפן של אילה חסון נינוח כאילו נולד שם והוצג לציבור כאחד שיודע, מבין וכאמור – מנהל משברים.

מי הוא גל בייסברג ולמה בכלל אנחנו מקדישות לו מחשבה וכתיבה? בייסברג, כאמור, הוא יועץ אסטרטגי, או בעברית: קמפיינר פוליטי, כלומר מייצג פוליטיקאים ואת האינטרסים שלהם. רק שאת האינטרסים האלה הצופים בבית כמובן לא יודעים. בייסברג הוא חלק מהמגמה המתמשכת בתקשורת, שמביאה יועצים אסטרטגיים לפוזיציה של פאנליסטים קבועים בתוכניות אקטואליה, תוך הסתרה מהציבור של הגילוי הנאות הנדרש, ובעיקר תוך טשטוש האינטרסים. אינטרסים, יש לציין, שמשותפים לשני הצדדים – היחצנים ומערכות התקשורת.

בייסברג, הפנים החדשות באגף הימני של תוכניות האקטואליה, עומד בראש קבוצת "בייסברג תקשורת" המחזיקה בין היתר חברת יח"צ, אסטרטגיה וניהול משברים בשם "גלאי תקשורת", משרד פרסום בשם "SAY", חברת הדיגיטל GMEDIA ו-AYWA, המוגדרת "חברת תקשורת מגזרית המחברת בין השוק הישראלי לערבי בישראל ומחוצה לה".

רשימת הלקוחות שמופיעה באתר שלו ארוכה למדי וכוללת בין היתר את רשת הסופרמרקטים ויקטורי, את רשת האופנה תמנון וגם את מפלגת ימינה, שהוא היה הקמפיינר שלה בזמן שהיתה תחת הנהגתם של איילת שקד ונפתלי בנט.

בתחילת החודש הוסיף כאמור בייסברג תואר נוסף לשלל התארים שבהם הוא אוחז: פרשן בטלוויזיה. את טבילת האש הוא עשה בתוכנית "המטה המרכזי" של איילה חסון. בנוסף הופיע בתוכנית של שי גולדן בערוץ 14 והוא גם מתראיין לגלי ישראל.

ברשימת הלקוחות של בייסברג. איילת שקד ונפתלי בנט (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)

אפשר להבין למה חסון, ערוץ 14 וגלי ישראל מעוניינים בו כפרשן: הוא מתאים לאג'נדה שהם מקדמים נגד ראש הממשלה לשעבר בנט. בייסברג כתב בדף הפייסבוק שלו שהפסיק לעבוד עם בנט כשזיהה שהוא "מתחיל לסטות שמאלה" ושהוא מייחל להיות "קמפיינר של המחנה הלאומי". וכמובן, לא צריך לשלם לו משכורת ואפשר לנחש שגם על המונית הוא משלם בעצמו.

ברור גם מה בייסברג מרוויח מהחשיפה התקשורתית. "זה הזמן של היועצים האסטרטגיים להופיע בתוכניות הפוליטיות", טוענת יועצת בכירה. "הם מחפשים את הלקוח הבא שלהם, המפלגה הגדולה הבאה, ובטוחים שההופעות האלו יביאו להם לקוחות".

אבל מה אנחנו, הצופים, מרוויחים ממציאות תקשורתית בה הפרשן שנמצא מולנו על המסך ומעניק "פרשנות פוליטית" בקול בוטח וסמכותי, מתפרנס מפוליטיקאים למחייתו?

רונן צור באולפן דמוקרטTV, בתוכנית "שיחה אישית" עם לוסי אהריש (צילום מסך)

בייסברג לא המציא כלום, כמובן. הוא מצטרף לעדר של יחצנים פוליטיים ששועט על המסך של תקשורת שאין לה כסף לעיתונאים אבל יש לה אינסוף מקום לאינטרסים. מרונן צור, שהבהיר בעבר כי "תפקידו של מנהיג הוא לתחמן ולתמרן את היריב", תוך שהוא מרים על נס את בנימין נתניהו שעושה זאת על הצד הטוב ביותר, ועד ברק סרי, שפירשן ברדיו בזמן שהיה יועץ התקשורת של אריה דרעי.

בייסברג אינו שונה משאר היועצים האסטרטגיים כוכבי התקשורת בנקודה נוספת. כמו שאר המומחים מטעם עצמם, גם הוא לא מהסס למסור את משנתו הסדורה על כל נושא שבעולם, ולא רק פוליטיקה. וגם כאן, כמובן, האינטרסים נשארים סמויים.

בשבת, למשל, דיבר בייסברג ב"מטה המרכזי" על העלייה במחיר הלחם. "יש משפחות בעם שלנו שלקנות את הלחם הפך להיות משהו קשה. זה מאבק משמעותי", הוא אמר את המובן מאליו. אבל לא נשמע שם גילוי נאות שאחד הלקוחות שלו היא רשת סופרמרקטים גדולה.

בשבוע שעבר, אחרי שאמר שלאיילת שקד יש יכולת להביא ארבעה-חמישה מנדטים (ולא הוסיף אם היכולת הזו תגיע בעזרתו האדיבה), הוא דיבר על כך שעל רקע העלייה בפשיעה במגזר הערבי, "יש לליכוד הזדמנות צמיחה אדירה במקום המפתיע ביותר". וזאת, בלי גילוי נאות על כך שהוא הבעלים של חברת AYWA הפועלת במגזר.

אילה חסון (צילום: יונתן זינדל)

אבל הבעיה היא לא בייסברג, לא איילת פריש, לא רני רהב, ברק סרי, רונן צור, טל אלכסנדרוביץ' – הבעיה היא באלו שמעניקים להם זמן שידור. הבעיה היא שהרעיון של הטמעת יועץ אסטרטגי באולפנים הפך להיות כל כך לגיטימי. חברות החדשות בונות כנראה על כך שנדבר על הדמיון שלו ליהודה לוי – ולא נעצור לשאול, מה הוא בעצם מוכר לנו?

מבייסברג הולדינגס נמסר בתגובה: "יו"ר הקבוצה, גל בייסברג, נמצא כבר 15 שנים בלב העשייה החברתית, הכלכלית והפוליטית בישראל. מצוי בפרטי הפרטים של המגזרים השונים בארץ ולקח חלק במאבקים ציבוריים, משברים ורגעי מפתח בחברה הישראלית באמצעות חברותיו השונות. כך שמי אם לא הוא יכול להעניק פרשנות רחבה ועמוקה בנושאים האקטואליים שבסדר היום החדשותי?

"מיותר לציין כי בייסברג הסכים להופיע כפרשן רק אחרי שהתחייב בפני עצמו וגם בקולו בתקשורת שאינו מייעץ למפלגות המתמודדות בסבב הבחירות הנוכחי. כמו כן, הוא אינו מנהל בפועל את חברות התקשורת השונות בהן הוא מחזיק באמצעות חברת האחזקות שבבעלותו".

המאמר התפרסם באתר "המקום הכי חם בגיהינום". גלית הראלי היא עורכת "המקום הכי חם בגיהינום"

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

5 תגובות

  1. יש לך אובססיה אליו מזכירה לי אובססיה אחרת כלפי מישהו אחר שאותה אתם מטפחים כבר שנים . מתישה . קחי טיפול . תתקדמי .

  2. שימו לב שהוא, יחד עם אחרות, החלו להופיע בפאנלים של כאן 11. ראיתי אותו ב"שרון ואורי" ביום שישי כאותו טייטל – יועץ אסטרטגי ונראה בבירור שהוא מייצג מישהו, ללא כל גילוי נאות. יש בפאנל הזה עוד כמה יועצים וכולם מהצד הימני של המפה. למה כאן 11 לא מפרסמים גילוי נאות על "מה הם עושים כאן לעזאזל"? ואת מי הם מייצגים?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,932 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!