ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

אחרי חשיפת "שקוף": במשרד הבריאות מזהירים שוב שפוספטים עלולים לגבות חיי אדם

המצגת הפנימית של משרד הכלכלה הדהדה את מסרי כיל, וכעת במשרד הבריאות מתקנים: הנתונים שאספנו לאורך שנים אכן מצביעים על סכנה בריאותית מכריית פוספטים • פעילי סביבה במכתב לשרת הכלכלה: המשרד "אימץ טענות מופרכות" • בקרוב תכריע הממשלה אם לאשר לכיל להרחיב את פעילות הכרייה לשדה בריר

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

טענות ממוחזרות. מתוך המצגת של משרד הכלכלה

במשרד הכלכלה טענו לאחרונה במצגת פנימית שמשרד הבריאות "הקשיח עמדות" בכל הנוגע לאפשרות של כריית פוספטים על ידי כיל בשדה בריר, נושא שנמצא בימים אלה לפני הכרעה. כעת עונים במשרד לטענות, בתגובה לפניית "שקוף" בנושא. "ישנו סיכון גבוה לתמותה כתוצאה מחשיפה לפוספטים", כתבו. "על סמך כלל הנתונים והמידע שהתקבל, גיבש משרד הבריאות את המלצותיו להתנגד לקידום הפרויקט".

במצגת, עליה חתום מינהל תעשיות במשרד הכלכלה בראשות עוז כץ, עלתה שורת טענות שמזוהות עם חברת הכימיקלים לאורך השנים. בין היתר טענו בה כי הקשחת העמדות של משרד הבריאות נעשתה "חרף סקירות על השפעה בריאותית", אך לא ציינו מה היו תוצאות הסקירות הללו. 

במשך כמעט שני עשורים, משרד הבריאות ניהל תסקירי בריאות הנוגעים להקמת מכרה נוסף בשדה בריר. במשרד הבריאות הגיבו לפניית "שקוף" ואמרו כי התסקירים "הראו כי לחשיפה לכריית פוספטים באתר ישנן השלכות משמעותיות על בריאות הציבור ובכללן גם עודף תמותה". עוד הסבירו כי נתגלעו חילוקי דעות בין הגורמים השונים שהובילו את המשרד להציע כי גורם מקצוע בלתי תלוי יערוך בדיקה נוספת.  את הבדיקה הבלתי תלויה, ערך ד"ר ג'ונתן סמט, מומחה בינלאומי שנשכר לשם כך. תוצאות הבדיקה הבלתי תלויה שלו בשנת 2014 אישרה את שחשבו תחילה.

האזור ליד ערד שבו כיל מתכוונת לכרות פוספטים (צילום: גילי סופר)

כותב המצגת האשים בה את משרד הבריאות בכך שבחר בעמדה שאינה תואמת את חוות הדעת המקצועית בנוגע לשדה בריר. "אף שנערכו מספר סקירות של השפעה בריאותית מהכרייה בשדה בריר, משרד הבריאות החליט להקשיח את העמדה עד לקצה", כתבו במשרד הכלכלה במצגת, והדגישו כי "ישנה התנגדות של משרד הבריאות – למרות עמדה מקצועית". גם כאן לא פורטה העמדה.

טענות ממוחזרות שמובילה כיל כבר שנים

המצגת של משרד הכלכלה עוררה זעם גדול גם בקרב פעילי הסביבה ותושבי ערד. התושבים שנחשפו למידע שלחו מכתב בהול לשרת הכלכלה אורנה ברביבאי (יש עתיד), ובו כתבו כי נדהמו לגלות שהמשרד בראשותה "אימץ טענות מופרכות" של תאגיד הכימיקלים. הפעילים, תושבי הסביבה החברים בעמותת "רוצים לחיות בלי מכרות", מיענו את המכתב גם לראש הממשלה הנכנס יאיר לפיד ולעוד שורה של שרים, בהם השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג ושר הבריאות ניצן הורוביץ (מרצ). במכתב הפריכו התושבים את הטענות במצגת, ובראשן הטענה הבריאותית.

המצגת המלאה של משרד הכלכלה:

שדה-בריר-משרד-הכלכלה

הפעילים כתבו כי הטענה ש"עמדת משרד הבריאות התקבלה בניגוד לעמדה המקצועית" היא משוללת כל יסוד והוסיפו כי "למעשה, היה זה הדרג המקצועי של משרד הבריאות שהעלה את הנושא עוד בתחילת המילניום, ומאז ועד היום מתנגד לתוכנית באופן עקבי ואף הצביע נגדה בכל שלבי התכנון – מהוועדה המחוזית ועד למועצה הארצית".

הסוגיה הבריאותית עוררה סערה, אולם היא אינה היחידה השנויה במחלוקת. המצגת הפיחה חיים בטענות נוספות וממוחזרות שכיל מובילה לאורך השנים, כמו למשל הטענה שעתודות הקרקע לכריית פוספטים ייגמרו והחברה תיאלץ לפטר את אלפי העובדים שלה אם כיל לא תקבל את שדה בריר לכרייה. "ללא מקורות נוספים לכריית פוספטים החברה תיאלץ לסגור את המפעלים ולפטר את כל העובדים", כתבו במצגת והוסיפו כי מדובר ב-1,400 עובדים שיישלחו לבתיהם. 

אלא ששני הנתונים, גם היקף העובדים וגם ניצול עתודות הקרקע המוגבל, כפי שפרסמנו ב"שקוף", אינם מדויקים בלשון המעטה. "הם אומרים כבר עשרים שנה ש'עוד שלוש שנים אנחנו סוגרים'", שלל את הטענה גם ראש עיריית ערד ניסן בן חמו, בריאיון ל"שקוף". "זה כמו נס פח השמן, ואני אומר את זה בכל הוועדות".

היקף העובדים שכיל מעסיקה שנוי במחלוקת כבר שנים ארוכות. במכתב ציינו הפעילים כי מבדיקה עצמאית שערכו לפני כשבע שנים, מצאו כי היקף העובדים עמד אז על 700 בלבד. הפעילים ציינו עיניין מהותי נוסף, ממנו התעלמו לחלוטין במשרד הכלכלה. בשטח המדובר חיים היום כ-12 אלף תושבי הכפר אל פורעה. ראש העירייה טען בריאיון עימו כי הם מחזיקים בסמל יישוב מאז 2004 וכי "מישהו מדמיין שיפנו 12 אלף איש?"

בשבועות הקרובים הממשלה אמורה לחרוץ את דינו של שדה בריר. במשרד הכלכלה אמנם מבהירים כי מדובר במצגת פנימית שאינה מייצגת את עמדת המשרד הרשמית. אך עדיין, כל עמדה כזו, שאינה הולמת את חוות הדעת המקצועיות שנאספו בשנים האחרונות, מעלה תהייה לגבי מעורבותם ושליטתם של נציגי כיל בעבודת פקידי הממשלה. האם מנהל התעשיות ברשות עוז כץ נקט עמדה עצמאית? מי מקרב מנהל התעשיות נפגש עם בכירי כיל ובעיקר, עד כמה התפיסות האלה יעצבו את תפיסת השרה ערב ישיבת הממשלה?

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת יעל געתון

Picture of יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,858 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!