ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

זה מסוכן לנו: ראש רשות החברות מוקפת בים של אינטרסים – שמשתנים כל רגע

כשבן הזוג של ראש רשות החברות ממשיך לעבוד במרץ כיועץ אסטרטגי מול החברות הגדולות והחזקות במשק - רשימת הלקוחות שבהם לא תוכל מיכל רוזנבוים לעסוק תשתנה ללא הרף • רשימת ההשחרות הארוכה בהסדר ניגוד העניינים שפורסם סוף סוף היא הבעיה הקטנה ביותר במינוי - שלא בטוח שצריך היה לבוא לעולם
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הבעיה בהסדר - הדינמיות שלו

נתחיל בבשורה הטובה: לאחר תקופה ארוכה של שלושה חודשים מאז מונתה לתפקיד, פורסם הסדר ניגוד העניינים של ראש רשות החברות הממשלתיות מיכל רוזנבוים. ההסדר אמנם מושחר – אבל רק בחלקו. אבל הנה החלק הבעייתי: זה הסדר שהוא למעשה רק נקודת פתיחה ונתון לשינויים גדולים שעלולים להקשות על המעקב אחר רשת הקשרים שסובבת את רוזנבוים, ובעיקר את בן זוגה, היועץ האסטרטגי אלי קמיר.

ולמה הכוונה? רבים מהגורמים שבהם לא תוכל רוזנבוים לעסוק במסגרת תפקידה החדש הם לקוחותיו של קמיר בעבר או בהווה. בהיותו של קמיר יועץ פעיל, רשימת הלקוחות הזאת מתעדכנת באופן תדיר. הנה רק דוגמה אחת: פחות מחודש אחרי שנערך הסדר ניגוד העניינים המקורי של רוזנבוים, נוספה לרשימה הארוכה של מניעויות גם נמל המפרץ בחיפה, וכל נמל נוסף על חוף הים התיכון, שנמצאים בבעלות ממשלתית. זאת, משום שקמיר החל לייצג לאחרונה את החברה הסינית "Sipg Bayport Terminal", שמחזיקה בנמל המפרץ.

הסדר-ניגוד-עניינים-מיכל-רוזנבוים

הדוגמה הזאת מראה את הכיוון לעתיד: נגיד שמחר יוחלט על הפרטת חברה ממשלתית ואחד הלקוחות של קמיר יתמודד? רוזנבוים, שזה תפקידה, לא תוכל לעסוק בכך. ונגיד שיופרט דואר ישראל ותאגיד בין לאומי ירכוש אותו, ואותו תאגיד ישכור את שירותיו של קמיר חודשיים אחרי ההפרטה. איך בכלל אפשר יהיה להתמודד עם זה? 

הקשר לחסידות גור והמועמדות למבקרת המדינה

כדי לנסות ולעקוב אחר פקעת האינטרסים הסובבת את רוזנבוים דרך קמיר, קבעו היועצים המשפטיים כי עליה לדווח מדי שלושה חודשים על רשימת לקוחות מעודכנת של היועץ. ועדיין, מדובר בהסדר חריג באורכו בכל קנה מידה. דומה לו ראינו לאחרונה עם מינויו של מזכיר הממשלה שלום שלמה (לוביסט לשעבר). התנאי הזה הוא גם צחוק מעבודה: האם הציבור יקבל עדכון בכל שלושה חודשים על החברות הממשלתיות החדשות שבהן לא תוכל לעסוק ראש רשות החברות?

ומה בעצם יש בחלק הגלוי של הסדר ניגוד העניינים של רוזנבוים? אחד הקשרים ההדוקים שניתן להבחין בהם הוא לחסידות גור. רוזנבוים ייצגה את מוסדות החסידות, "איחוד חסידות גור" ו"ישיבת נזר ישראל". בנוסף היא ייצגה את יועצו הנאמן של בכיר החסידות והשר לשעבר יעקב ליצמן – מוטי בבצ'יק שחשוד בפלילים. הפרטים הללו שופכים מעט אור על הקשר בינה לבין הפוליטיקאים ועשויים לענות על השאלה מדוע ביקש ליצמן למנות דווקא את רוזנבוים לתפקיד מבקרת המדינה. 

קשר הדוק לחסידות גור. בבצ'יק וליצמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

רוזנבוים גם ייצגה חברות ממשלתיות עליהן היא ממונה היום: החברה הממשלתית לתיירות, תש"ן והחברה הממשלתית לאיכות הסביבה. ומכאן זה הולך ומשחיר: מתוך 53 הלקוחות של רוזנבוים – 37 הוסתרו. אולי אלו אנשים פרטיים בלי נגיעה לעיסוקה כיום או לפוליטיקאים – אנחנו לא יודעים. בכל מקרה רוזנבוים מכרה את המשרד שלה למשרד עו"ד "מיתר", מה שעשוי עם הזמן "לרכך" את הקשר עם הלקוחות הקודמים, אבל זה לא מסתכם כאן.

***

גם רשימת הלקוחות של קמיר היא ארוכה ומושחרת בחלקה. מתוך 25 הלקוחות שהוא מייצג (עודכן בהמשך ל-26) – 15 הושחרו. בין הלקוחות שעליהם כתבנו כאן בעבר ומופיעים בהסכם הם עסקיו של לן בלווטניק: מונופול המלט נשר ורשת 13. בנוסף קמיר מייצג את "אקסס תעשיות" בבעלות בלוונטיק, שמעבר ל"נשר" מחזיקה גם ברשת האופנה גולף, "כלל ביוטכנולוגיה" ו"תעבורה" (חברת שינוע ולוגיסטיקה). קמיר מייצג גם את "שברון", בעלת מאגר הגז "תמר" ומאגר "לווייתן". בנוסף הוא מייצג את "איקאה" שנציגיה בארץ הם משפחת ברונפמן ואיש העסקים שולם פישר ז"ל שנפטר לא מזמן. פישר היה גם תורם בולט לחסידות גור.

קמיר, ארכיון (צילום מסך)

ומה אנחנו בכל זאת יודעים על שאר הלקוחות שהושחרו? מפרסום של צבי זרחיה בכלכליסט עולה שביניהם נמצאים קק"ל וחברת אפל. וכפי שפרסמנו בעבר, נמצאת גם חברת דש שמוזגה עם מיטב ונמצאת בבעלות חברת BRM (חברה בבעלותו של ח"כ ניר ברקת מהליכוד).

ליברמן דחף את המינוי

רוזנבוים היא עורכת דין במקצועה ובעלת משרד המתמחה במתן ייעוץ לרשויות מקומיות ועסקאות מקרקעין. המינוי שלה לא הפתיע, ב"כלכליסט" דווח עוד ביוני 2021 כי היא צפויה להתמנות לתפקיד. עם זאת, הספקות בנוגע ליכולתה לבצע את עבודתה בצל ריבוי ניגודי האינטרסים עלו עוד באמצע התהליך. כשיו"ר ועדת האיתור, מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב, התפטר מתפקידו בטענה שהוא עמוס – פירוש הדבר במילון הפקידות האפורה הוא: "חבר'ה שימו לב, משהו רע קורה פה". מי שדחף את המינוי – אותו מינוי שרצה גם השר האחראי הקודם דודי אמסלם מהליכוד – הוא שר האוצר אביגדור ליברמן, המקורב לקמיר עצמו.

הבעיה הגדולה של מינויה של רוזנבוים (מוכשרת ככל שתהיה) היא לא רק פקעת האינטרסים העצומה הסובבת אותה אלא הדינמיות שלה שהופכת את ההסדר למחורר, אולי אפילו חסר ערך. מה שמעלה שוב את השאלה אם המינוי הזה בכלל היה צריך לבוא לעולם.

דחף את המינוי. ליברמן (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "הסדר ניגוד העניינים המלא פורסם באתר משרד האוצר כולל כל המידע הנדרש לך".

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "הסדר ניגוד העניינים נערך בהתאם לאמות המידה לעריכת ניגוד עניינים, לרבות במה שנוגע למסירת רשימת לקוחות. ההסדר פורסם בהתאם לקבוע בהנחיית היועצת המשפטית לממשלה מס' 3.1005 בדבר פרסום יזום של הסדרים למניעת ניגוד עניינים של בעלי תפקידים בכירים".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

תגובה אחת

  1. וזאת הסיבה מספר אחת לכך שעל אף כל הכישרון, היוזמה ומוסר העבודה שיש למגזרים היצרניים במדינה, אנחנו והמדינה שלנו עדיין תקועים במקום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!