ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

שיבושים למאות אלפי תלמידים? כוכב הרשת התורן חשוב יותר לעורכי המהדורות

משניות ספורות ודיווח שטחי ועד התעלמות מוחלטת - מהדורות החדשות לא טרחו להסביר לציבור על מה ולמה שובתים המורים, מה דרישותיהם ומה עמדת משרד האוצר • לציבור ההורים, התלמידים, וגם המורים - מגיעה עבודה עיתונאית מעמיקה יותר מעורכי וכתבי המהדורות של הערוצים המרכזיים בישראל. דעה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

השיבושים במערכת החינוך - נמוכים בסדר העדיפויות של העורכים (צילום מסך)

תארו לעצמכם את המצב הבא: מנהלת בית הספר של הילדים שלכם מחליטה לפתוח מחר את הלימודים בשעתיים איחור. למה? ככה. "בגלל מחלוקת". מרגיז, לא? אבל ממש לא היפותטי. זה בדיוק מה שקורה לנו, ההורים, בימים האחרונים: הסתדרות המורים משביתה את הלימודים שוב ושוב, בכל פעם באזור אחר בארץ – בגלל מחלוקת עם משרד האוצר שאף אחד לא מספר לנו מהי. נכון – המחלוקת היא על שכר. אבל על מה בדיוק? מה ביקשו בהסתדרות? ומה הציעה הממשלה? לציבור כנראה שלא מגיע לדעת. 

נו, טוב שיש עיתונות! נפתח טלוויזיה. מישהו במהדורות החדשות בטח יסביר מה הסיפור. אז זהו שלא. 16 שניות הקדישו לעניין במהדורת החדשות המרכזית של חדשות 12 במוצאי שבת, ערב השביתה שהתרכזה הפעם בירושלים. במהדורת החדשות של רשת 13 לא מצאו אפילו 16 שניות לילדי, הורי ומורי ירושלים. טוב, אי אפשר היה לוותר על כתבת קידום לריאליטי "האח הגדול" ולכוכב רשת תורן שאת שמו כבר הספקתי לשכוח. 

אייטם של 1:40. מתוך המהדורה של כאן 11

בערוץ כאן 11 כבר הקדישו לנושא דקה ו-40 שניות. התקדמות משמעותית, נכון? לא ממש. הדיווח עסק בשביתות שהיו ובאלו הצפויות, אבל לא בסיבה בשלה הן קורות. אני לא בטוח מה גרוע יותר – להכין כתבה על נושא ולא להגיד עליו שום דבר משמעותי או לא להתייחס אליו בכלל. הרי ההורים כבר קיבלו מבית הספר הודעה על השביתה, בשביל זה לא צריך עיתונאים. 

כן צריך עיתונאים בשביל, ובכן, שיעשו עבודה עיתונאית. לא כדי שיתווכו לנו הודעות שמגיעות אלינו במילא לווטסאפ, אלא כדי שיבדקו את הנושא לעומקו ויסבירו אותו לציבור ההורים והתלמידים, ואולי גם למורים שלא יודעים בדיוק את פרטי המאבק שמתקיים בשמם. 

לכו חפשו מסמך דרישות של ההסתדרות

אז על מה כל המהומה בעצם? בהסתדרות המורים הוציאו לקראת השביתה הודעה לקונית על זלזול, התעלמות ותיבת הילוכים. "הסתדרות המורים ממשיכה בעיצומים לנוכח ההתעלמות של שר האוצר אביגדור ליברמן ופקידי משרדו בגיבוש הסכם שכר לעובדי ההוראה", כתבו, "ההסכם ימנע את הנטישה שמובילה לקריסת מערכת החינוך. אם פקידי האוצר לא יעבירו הילוך במו"מ על הסכם השכר – העיצומים יוחרפו". 

להורים ולתלמידים מגיע יותר. ארכיון (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

עוד נכתב בהודעה: "התעלמות הממשלה מקריסת מערכת החינוך מפחידה. איפה שרי הממשלה? איפה ראש הממשלה? חוץ משרת החינוך אף אחד לא מתייחס למשבר הזה. מדובר במשבר לאומי. מערכת החינוך מדממת ופקידי האוצר מגישים לנו פלסטר". 

אלה מילים חריפות וקשות, אבל מה המהות? על מה המחלוקת? כנראה שזה כבר לא עניין ציבורי. פנינו להסתדרות המורים בבקשה לקבל מסמך כלשהו שיכול לבאר את העניין. ומה מסתבר? שאין מסמך כזה (בהסתדרות הבטיחו לדבר איתנו בהמשך ולהסביר – אנחנו מחכים).

מילים חריפות, ללא מהות. מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

חיפוש ברשת מלמד שהמחלוקת היא על כוונת האוצר להכריז על תוספת שכר למורים צעירים, בעוד מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד מעוניינת בתוספות משמעותיות גם למורים ותיקים. מוקד נוסף בעימות הוא דרישת האוצר להתאים את החופשות במערכת החינוך לחופשות במשק, גמישות ניהולית ותמרוץ מורים על מצויינות ולא רק על ותק. כתבי החינוך יודעים בדיוק על מה המהומה. יעל אודם מחדשות 12 לדוגמה דיווחה על עיקרי המחלוקת במהדורה ב-26 במאי. אבל נראה שככל שהזמן עובר עורכי המהדורה נשחקים ורק מפנים מקום למאבק ולא למהותו. 

האם זה מאבק שמצדיק את שיבוש השגרה למאות אלפי תלמידים ומורים, שגם ככה סובלים מחוסר יציבות מתמשך במערכת החינוך? אולי, ואולי לא – מה שבטוח הוא שלהורים, לתלמידים וגם לכלל ציבור המורים מגיע לדעת בדיוק על מה ולמה הוא מתקיים בטח בערב לפני שיבוש חייהם. לצערם, את התשובה הם לא ימצאו במהדורות החדשות המובילות בישראל. אחוז בודד אולי יחקור את הנושא ויבין את המחלוקת. הרוב יצקצקו בלשון ויקבלו על עצמם את הגזירה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

2 תגובות

  1. אני תמיד קורא את הפוסטים שלכם בעיון.
    הפעם אתם טועים ובגדול..

    עובדי ההוראה בישראל ללא הסכם שכר מעל 3 שנים.
    בתחילה בשל החלפת שלטון, לאחר מכן סולידריות של הסתדרות המורים לבקשת הממשלה ולאחר מכן הקורונה.

    הסתדרות המורים התריעה מספר פעמים על המצב ואפילו הכריזה על סכסוך עבודה.

    האוצר לא משתף פעולה, גורר רגלים ומציב תנאים רבים… הכל כדי לא לפתוח את הסכמי השכר ולשלם משכורות ראויות ובזמן !

    גם ארגון עובדי ההוראה רשאי, כמו כל אחד במדינות דמוקרטיות לשבות.
    לצערנו, כל עובדי ההוראה, שביתה שכזו פירושה העדר מסגרות לילדים הקטנים ופגיעה במשק.

    אין זו מתוך בחירה, אלא מהעדר אפשרות אחרת.
    את האצבע המאשימה נא להפנות לאוצר !!

    ועוד מילה על "שביתה שוב ושוב.." מציע לכם לחקור ולראות מתי שבתה מערכת החינוך לאחרונה, רמז, "קיבלו צווי מניעה" הייתה הכותרת של שר החינוך דאז.
    השביתה האחרונה הייתה לפני מעל 5 שנים (2017)

    אולי במקום להציג כותרת שכזו, תגלו מה הבעיה בהסכם השכר, מה המשכורת האמיתית שמקבל מורה בעל תואר שני בשנתו ה6 לפי אופק חדש..
    ובכלל, אולי תסבירו לעם ישראל מדוע בכלל יש צורך בשביתה..

    1. אבל עמוס, השאלה אם מי שאחראי לבעיה הוא האוצר או המורים היא נושא משני לגמרי בפוסט. הנושא העיקרי הוא בדיוק מה שאתה מתלונן עליו — שכלי התקשורת המרכזיים נמנעים מלהסביר לעם ישראל מדוע יש צורך בשביתה.

      כמו כן, אתה מתלונן שעידן כותב על „שביתה שוב ושוב” בעוד שהפעם הקודמת שבה המערכת שבתה היתה ב־2017. אבל עידן כתב על שביתה שוב ושוב *בימים האחרונים*.

      כמו כן, „פנינו להסתדרות המורים בבקשה לקבל מסמך כלשהו שיכול לבאר את העניין. ומה מסתבר? שאין מסמך כזה (בהסתדרות הבטיחו לדבר איתנו בהמשך ולהסביר – אנחנו מחכים).”
      התגובה שלך אמורה להיות המסמך הזה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!