ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

סגן השר המיותר והשטיח האדום: איך התקבלה ההחלטה המוזרה של משרד החוץ?

שווה להתעכב על זה רגע: במשרד החוץ, בהוראתו של סגן השר עידן רול מיש עתיד, החליטו השנה לחלק פרס מיותר, ללא כל קריטריונים, לכמה ידוענים שצעדו להם על שטיח נוצץ • במשרד הוציאו על הפרס והטקס סכום של כ-40 אלף שקלים, על פרחים, מזון ותשורה לזוכים • זה פירוט ההוצאות - והתרחיש הדמיוני שבו התקבלה ההחלטה הגורלית במשרד החוץ
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

סגן השר עידן רול עם מקבלי הפרס (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

במשך שעה ישב כותב שורות אלו וניסה רק לדמיין איך התקבלה ההחלטה לשכור שטיח אדום לטקס "האור של ישראל" – טקס שבו חולקו פרסים לכמה ידוענים. ניסיתי באמת לדמיין איך הגיעו אנשים מכובדים למצב שבו מתקבלת החלטה מודעת להזמין שטיח אדום לטקס במשרד.

אז איך מישהו העלה על דעתו שהדרך לפתור את בעיות ההסברה של מדינת ישראל היא לאפשר לידוענים לחכך רגליים בשטיח? כך ראיתי את זה בעיני רוחי (לא מצאתי תרחיש סביר אחר): 

יושב סגן שר שלם (ומיותר) במשרדו, ללא סמכויות ממשיות, ומחפש תעסוקה. "איך אני אעביר את הזמן?", תוהה סגן השר יחד עם הצוות הנאמן. יושבים ויושבים, חושבים וחושבים – עד שיוצא אבק כוכבים.

"נחלק פרסים לסלבריטיז!" אומר היועץ. "נשווק את זה כפרס לשקר כלשהו על תרומה להסברה הישראלית".

השטיח האדום המדובר

"אבל איך נבחר אותם?", תוהה הסגן המכובד. "אל תדאג", עונה היועץ. "הכן לי רשימה של אנשים שהיית רוצה לעשות סלפי איתם ואני כבר אדאג לוועדה שתאשר – תחשוב איזה ויראלי זה יהיה".

"אבל אם כבר סלבריטי בואו נביא את הוליווד לפה – שירגישו בנוח", הוסיף יועץ אחר. "ומה הכי מזוהה עם הוליווד אם לא…" ובדיוק כשבא להשלים את המשפט אמרו כל יושבי החדר יחד: "שטיח אדום!"

וכך (אולי) נולדה ההחלטה להזמין שטיח אדום לטקס הידוענים הראשון במשרד החוץ. זה שטיח שעלה לנו 2,169 שקלים בדיוק. נכון, אולי זה טרחני שאנחנו מבזבזים לכם את הזמן בשבת בבוקר על השטות הזו. ראשית – אתם צודקים, זה באמת בזבוז זמן, יש דברים חשובים יותר לעשות בשבת בבוקר. שנית, אדם אמיתי בסוף ישב וקיבל החלטה מודעת להוציא על זה כסף וכדאי שנתעכב על זה לרגע.

כסף קטן על אירוע מיותר

אז מה בעצם קרה פה? בדצמבר האחרון חילק סגן השר עידן רול (יש עתיד) פרסים לידוענים בטקס עם שם מקורי לחנוכה – "האור של ישראל". הפרסים (מגן סמלי שעלה כ-230 שקלים) חולקו ללא קריטריונים, עם ועדה שמורכבת מאנשיו של רול וללא אפשרות לציבור להגיש מועמדות לפרס. על דברים דומים כאלו נכתבו בעבר דוחות מבקר מדינה. 

סגן השר עידן רול עם מקבלת האות שירה האס (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בבקשת חופש מידע שהגשנו לאחרונה רצינו לקבל פירוט – על מה הוציאו במשרד החוץ כסף באירוע הזה? במקום תקציב קיבלנו מספר כללי – 40,506 שקלים. לא הספיק לנו. הגשנו בקשה נוספת כדי לדעת בדיוק לאן הלך כל שקל לאירוע המפונפן. 

חודשים רבים עברו עד שנחתה בתיבת המייל שלנו התשובה הסופית, ואלה ההוצאות: סידור פרחים בסכום של 3,370 שקלים, שטיח אדום בסך של 2,169 שקלים ושלט גדול לאירוע בשווי של 4,896 שקלים. 16,613 שקלים נוספים הוצאו על מזון ואירוח. 

חלוקת התקציב לפרס "האור של ישראל"

נכון, כל זה הוא כסף קטן כדי להצדיק את קיומו של סגן שר – אבל זה הכסף שלנו ויש לנו רעיונות טובים יותר למה שמשרד החוץ יכול לעשות איתו. ובכלל ראוי שהטקס שעליו הכריז סגן השר כ"מסורת חדשה" יהפוך לאפיזודה שתישכח במהרה. הדרך לדאוג לכך היא להזכיר שוב ושוב כמה האירוע הזה התנהל כשכונה כבר בפעם הראשונה. 

פנינו ללשכתו של רול בשאלה אם יתקיים שוב האירוע בשנה הבאה אך בלשכתו סירבו לענות.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

12 תגובות

  1. לא פלא ש"סגן השר" רול הוא נציג ה"פיקציה" המכונה "יש עתיד" — מפלגת פולחן האישיות של הננס הנבער יאיר לפיד – המצטיין בהשכלתו הרדודה (אפילו תעודת בגרות אין לו) – ובשקרנות פתולוגית; בצד אמביציה אדירה לכהן כ"רושממשלה".לפיד הוא מהדורה נבערת וגמדית של ביובי מושחתיהו, והטמבלים המשתייכים ל"מפלגתו" אינם שונים ממנו.
    השאלה האמיתית היא: איך העם המתיימר להיות חכם יותר מכל העמים האחרים מצליח תמיד לבחור נציגים כה בלתי ראויים. התשובה פשוטה גם היא: העם הזה רחוק מלהיות חכם, שלא לדבר על "הכי חכם".

  2. שעידן רול מיותר , והטקס מיותר ואנחנו מוקפים בסגנים ושרים שעולה להם השתן לראש .
    ושג'וחה הביביסט הוא כמו הביביסטים טיפש מוחלט וכמו שאמר אלברט איינמשטיין “יש 2 דברים שהם בלתי מוגבלים: היקום והטיפשות האנושית; ואני לא בטוח לגבי היקום.”

  3. אני מניח שג'וחה מצביע למר נתניהו.
    הלך הזרזיר אצל העורב שלא יודע להבחין שחריגה ב850,000 שקל מתקציב לטקס מצומצם מהרגיל היא אפילו יותר גרועה מהביזבוז של עידן רול.
    ג'וחה בודאי ימשיך להצביע עבור הכסיל הראשי כי הם מתאימים זה לזה. לדעתי כמובן.

    נ.ב. – אני לא מצביע לא לליכוד ולא ליש עתיד.

    1. למה תמיד בוער להזכיר נתניהו.
      לא קשו. תלמד להתייחס לעניין. ולהסתפק בכך.

  4. נכון שמדובר בטקס קשקוש ובסגן שר בדיחה ומיותר אבל תתעסקו בדברים יותר חשובים. לא חסרות בעיות חשובות (ויקרות!!!) הרבה יותר

  5. יש עתיד מבזבזת כספים, אבל בוחריה המטומטמים ממשיכים להכניס אותה לכנסת עם מספר גדול של מנדטים בכל סבב בחירות

  6. לפיד- חסר ההשכלה, מוקף ביועצים שמאלניים, ובחברים טובים שהכניס למישרד ומצא להם "תפקיד"… מצא תפקיד גם לגיסתו… !? וכך סגנו המשועמם- עידן רול… מבזבזים את כספי במדינה על שטויות !

    1. אז זאת הבעיה לפי "ישראלי" – יועצים שמאלנים. תכפיל פי 1000 ותקבל כמה עלתה לנו חגיגת החנפנות לביבי ושרה שארגנה סרת התרבות מירי רגב בטקס הדלקת המשואות

      1. אני מניח שאודי מצביע למר לפיד. הלך הזרזיר אצל העורב שלא יודע להבחין בין טכס ממלכתי רב-שנים והכרחי לבין גחמה שעלתה לנו ביוקר. אודי בודאי ימשיך להצביע עבור הכסיל הרזרבי כי הם מתאימים זה לזה. לדעתי כמובן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!