ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

היו"ר המתפטר של חברת החשמל שילם מחיר כבד – אסור שיהיה לשווא

על פרקליט המדינה עמית איסמן לפתוח מיד בחקירת הנעשה בתוך חברת החשמל, בעקבות ההתפטרות המהדהדת של היו"ר אחרי שלושה שבועות בלבד בתפקיד • דב בהרב טוען שנחשף למעשי מרמה והפרת אמונים - ואין להתעלם מכך • עו"ד חי בר-אל, שליווה חושפי שחיתות גם בחברת החשמל עצמה - מבקש משומרי הסף לממש את מורשת היו"ר המתפטר ששילם מחיר אישי כבד

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

אסור לתת למחיר הכבד להיות לשווא. איסמן ובהרב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מי שמע על התפטרותו הדרמטית של דב בהרב, יו"ר חברת החשמל האחרון, ששרד בתפקיד שלושה שבועות בלבד? לא רבים שמעו, ומכאן ניתן לשער שמעטים חשבו שההתפטרות היא דרמטית. אך בהרב נשלח לחברת החשמל כדי לעשות סדר ולבלום שחיתות, וקרס מול מה שראו עיניו, לא פחות. הוא עזב בטריקת דלת את התפקיד היוקרתי, וההצצה שסיפק למתרחש בדירקטוריון ובהנהלת החברה היו למורשתו. כדי לממשה, על פרקליט המדינה עמית איסמן להורות מיד על חקירת הנעשה בתוך חברת החשמל.

"נחשפתי למעורבות אגרסיבית של שיקולים פוליטיים בקרב חברי דירקטוריון וגורמים בהנהלת החברה", הסביר בהרב את החלטתו, "כמוה לא ראיתי באף אחד מהתפקידים הבכירים שמילאתי בחברות מובילות במשק". ובהרב, ראוי לציין, היה יו"ר התעשייה האווירית ומנכ"ל אמדוקס.

ראוי להתעכב פעם ופעמיים על המילים החשובות של בהרב עם עזיבתו. תיאור התרבות הארגונית בחברת החשמל מוכר לי עד לזרא, מכיוון שליוויתי חושפי שחיתויות שעבדו בה ונחשפתי למסמכים המציגים את הקלות הרבה שבה ניתן לקדם מכרזים, מינויים ועסקאות מפוקפקות מתחת לאפם של ההנהלה והדירקטוריון. אך מכיוון שאינני פטליסט במהותי, ומכיוון שצפיתי במאבקים מוצלחים לביעור השחיתות ואני גם צרכן חשמל בעל עניין, אני מאמין שכל אורווה אפשר וצריך לנקות.

מנכ"ל הביטוח הלאומי שימונה למנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

אבקש לקיים דיון קצר על מה שקרה כאן ומה שאמור היה לקרות. לפנינו יו"ר נבחר, שהגיע על מנת לשפר תהליכים ולשמש כנציגנו, הטוען, בעצם, שנחשף לכאורה למעשי מרמה והפרת אמונים. בהרב, כמו כל יו"ר, אינו צריך לשמש כשומר סף יחיד בסיפור הזה ולימינו אמורים לפעול גורמים שאמורים להתערב כשיש חשד להתנהלות לא תקינה, על אחת כמה וכמה במקרים כרוניים כמו המקרה של חברת החשמל. אם הדירקטוריון, המורכב גם מנציגי ציבור ונציגי עובדים, אינו מצליח לפעול למען שלוחיו, הרי שרשות החברות הממשלתיות אמורה להתערב לבלימת המינויים הלא ראויים ולקדם שקיפות. 

ייתכן שבהרב ידע שאין טעם לפנות אליהם? ומה לגבי המשטרה והפרקליטות? האם היה סיכוי שהם ירימו את הכפפה העבשה הזו ויחקרו? האם בהרב הרגיש שזה גדול עליהם, ואין סיכוי שיזמנו אותו לחקירה כדי לספר על מה שראו עיניו? נכון, גורמים מושחתים בחברת החשמל המעידו אותה שוב ושוב לאורך השנים ונראה כי הלקחים מעולם לא הופקו, אך אנחנו בהחלט יכולים לדרוש משומרי הסף להיכנס לתמונה ולנקז את המוגלה. 

אסור להתרגל

אור השמש אינו מחטא את הפצע מעצמו, אלא מאיר עליו ומצביע על עצם קיומו. בפצע שחשף בהרב צריך לטפל, וישנה ציפיה שמי שאמון על טוהר המידות יילחם בשחיתות וימגר אותה – למרות הלחצים, למרות האינטרסים, למרות נטל ההוכחה והקושי לעצב מחדש ארגון ותיק. 

דחף את המינוי של שפיגלר שעורר את זעמו של בהרב. ליברמן (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

אל מול אמירותיו החד משמעיות של חושף שחיתויות בכיר כל כך, פרקליט המדינה יכול וצריך להורות על חקירת משטרה ועל טיפול עומק של הבעיה המבנית, ומכיוון שכל השירות הציבורי נגוע במינויים לא תקינים – הנה בא בהרב וסיפק לחוקרים נקודת התחלה מצוינת. 

בהתפטרותו זעק בהרב שאין לו שומר סף לפנות אליו, שהוא אינו מסוגל לשתף פעולה עם רעות חולות שפשו בחברה. if you can’t beat them – expose them. הוא הוציא שחיתות קשה לאור השמש המחטא והניח את הכדור בידיים שלנו, ידיו של הציבור. בין היתר זעם בהרב על מינויו של מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי, למנכ"ל חברת החשמל. מי שדחף את המינוי הוא שר האוצר אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו). גם האפשרות של מינוי ראש המטה של שר האנרגיה לשעבר יובל שטייניץ למזכירת דירקטוריון החברה עוררה את מחאתו של בהרב.

אנחנו מתרגלים מהר מדי למצב מסוים, מקבלים אותו כמציאות בלתי ניתנת לערעור והשחיתות הופכת לסטנדרט. "הכל מושחת!", נוהגים לומר כאן ולמשוך בכתפיים – ולאט לאט הנורמות מידרדרות ומתפתחת קהות חושים מסוכנת. קריאת ההשכמה של בהרב היא בדיוק מה שאנחנו צריכים כדי לנער את מי שאמונים על שלטון החוק מתרדמתם ולשלוח אותם לחזית המלחמה בשחיתות. אם אנחנו חפצים לחיות במדינה הפועלת למען אזרחיה (ולא למען מושחתיה), עלינו לקום ולדרוש חיטוי. 

הכותב הוא יו"ר עמותת "עוגן" לליווי חושפי שחיתויות.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

3 תגובות

  1. בוא נאמר שבתקופה שדב בהרב מינכל את אמדוקס היו תופעות שלא היו עוברים עליהן לסדר היום בחברות מסודרות.
    כך שבאי סדרים ובנפוטיזם הוא מבין

      1. שפיגלר עד היום התנהל באמינות וביושרה! ביום שייכנס בשערי חברת החשמל לא תהיה בו יושרה ולא אמינות, כי ככה מתנהלת חברת החשמל מזה עשרות שנים!!!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,858 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!