ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מפעלי בזן פולטים ריכוזים גבוהים של חומר מסרטן – לפי המשרד להגנת הסביבה "אין חריגה"

מפעלי "כרמל אולפינים" של עידן עופר, הנמצאים בשיפוצים, שחררו לאוויר לאחרונה כמויות בנזן הגבוהות פי 37 מהמותר • אך המספרים האסטרונומיים לא נחשבים כחריגה על פי החוק, הבוחן ממוצע יומי ועיוור לעשן השחור הסמיך • פרופ עדי וולפסון: "בנזן הוא מסרטן ודאי. אך גם כשיש חריגות האכיפה לרוב דלה ולא מרתיעה" • המשרד להגנת הסביבה: "לא נרשמה חריגה, על החברה להפעיל צוות חירום". בזן הודו: "ייתכן שנרשמו עליות במדידות"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בשבועיים האחרונים תושבי אזור מפרץ חיפה מסתכלים בחרדה על עשן שחור סמיך שמיתמר מהארובות שבמתחם בזן שבבעלות עידן עופר. בסוף ינואר הנהלת בתי הזיקוק הודיעה כי "כרמל אולפינים", המפעל ששוכן בתוך המתחם, עובר שיפוץ תקופתי למשך כחודש וחצי. "במסגרת הדממות המתקנים תהיה פעילות לפיד בעצימות משתנה, לרבות רעש", כתבו באתר. התושבים, למודי ניסיון, יודעים שהודעות כאלה מחביאות עולם שלם של מזהמים. 

"אנחנו סובלים מריחות חריפים", מספרת רוית שטוסל, מרכזת התארגנות "מנקים את מפרץ חיפה". לדבריה, מדי יום הם מקבלים תלונות והודעות של תושבים מבוהלים. לא מזמן בזן התקינו מערכת ניטור חדשה על גדר המפעלים, והתושבים למדו לשלוט בנתונים. "אנחנו רואים ריכוזים גבוהים של החומר המזהם בנזן" היא מספרת. "יש המון עליות במדדים. המערכת מותקנת כמה מטרים מעל לפני הקרקע ומפספסת את עיקר הפליטות מדליפות ובנוסף, סף הזיהוי שלה לבנזן גבוה וכך יוצא שמפספסת פליטות נוספות ומציגה תמונה חסרה. אבל היא נותנת לנו אינדיקציה על המתרחש".

באיגוד ערים אזור מפרץ חיפה, המפעיל תחנות ניטור אוויר באזור הצפון, הבהירו לתושבים המבוהלים מה מקור העשן והודיעו כי ישקלו צעדי אכיפה. "נוכחותם ופעילותם של מפעלים כאלו בליבו של מטרופולין שוקק חיים היא אבסורד שחייב להיגמר בסגירת ופינוי התעשייה הזו מהאזור ומיד". 

הסכנות לתושבים הנושמים את חלקיקי העשן וריכוזי הבנזן הגבוהים הן מיידיות. "בנזן הוא מסרטן ודאי, בכל ריכוז, בכל מקום ובכל זמן, והוא גורם לשלל השפעות בריאותיות – מגירוי בעיניים, בעור ובדרכי הנשימה, עבור במחלות ריאה, דם, לב ועצבים ועד לסרטן", מסביר פרופ' עדי וולפסון מהמכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון. "חשיפה לריכוזים גבוהים של בנזן או חשיפה מתמשכת לבנזן, גם אם אינה רציפה, מעלות את ההסתברות לתחלואה ולתמותה".

"גם כשיש חריגות האכיפה דלה"

מתחם בזן נמצא אמנם במרחק רב מאזורי מגורים, אבל בסמוך אליו שוכנים מתחמי בילוי וקניות, ומקומות עבודה רבים. "אנשים עובדים שם המון שעות ביממה במתחם", מסבירה שטוסל. "ריכוזי הבנזן כה גבוהים, שהגיעו לתחנות ניטור מרוחקות, במורד הרוח. המשמעות היא שהזיהום סבב את המתחם".

על מנת להגן על התושבים מפני מפגע בריאותי כה חריג, העבירה הכנסת את "חוק אוויר נקי" האוסר חריגות זיהום מסוכנות ממפעלי בזן. אך נראה שהוא רחוק מלחסום את חלקיקי הבנזן שנעים במהירות לכיוון חלונות המשרד או הקניון בסביבה. כך למשל, יכול להיות מצב שבו הרוח משנה את כיוונה, ובתחנות הבודדות שישנן לא יירשמו ריכוזים הגבוהים, כאשר הזיהום החריג יימשך אך יתפזר ימינה ושמאלה.

השרה תמר זנדברג והטייקון עידן עופר. מפעליו מככבים כבר שנים ברשימת המזהמים (צילומים: פלאש 90)

המשרד להגנת הסביבה כלל לא מתייחס לערכים האקוטיים שנמדדו כמסוכנים. הסיבה היא שהחישוב מתבצע על פי ממוצע יומי ולא לוקח בחשבון התפרצויות נקודתיות. "גם אם יש מספרים אסטרונומיים, אי אפשר להצביע על חריגה כי התקן יממתי (חישוב ממוצע ליום י.ג)  וכי מערך הניטור של בזן, זה שעל גדרות המפעל, אינו חלק מדרישות היתר הפליטה של המפעל", אומר פרופ' וולפסון. "כך שהערך הנמדד לא מהווה ערך לפיקוח ואכיפה עבור המשרד להגנת הסביבה".

אז כמה זה במספרים? וולפסון מסביר שערך הסביבה היומי של פליטות בנזן המותר בחוק הוא 3.9 מיקרוגרם למטר מעוקב, ורק מעל הערך הזה נרשמת חריגה בתחנת הניטור לאחר חישוב ממוצע. "אנחנו רואים במערך הניטור של בזן פיקים של 145 מיקרוגרם למטר מעוקב ויש גם חמישים ועשר", הוא מתאר. כלומר, כמות הבנזן עומדת על פי 37 מהמותר.

יש לציין כי מפעל "כרמל אולפינים" הגיע לאחרונה למקום החמישי והלא מכובד במדד ההשפעה הסביבתית של המשרד להגנת הסביבה – כלומר הוגדר כאחד ממפרי החוק המזהמים ביותר. זאת, לצד מפעלים נוספים של עידן עופר, שנמצאים בראש המדד שנה אחר שנה ללא שינוי. "גם כשיש חריגות האכיפה לרוב דלה ולא מרתיעה", מציין פרופ' וולפסון.

המשרד להגנת הסביבה השיב לפניית "שקוף" כי "נכון למועד זה לא נרשמה חריגה מערך הסביבה, שלפיו הערך המרבי של המזהם בנזן נמדד". אך לצד זאת, הבהירו כי בזן פועלת תחת צו מנהלי משנת 2017 שמחייב אותה להפעיל צוות חירום במקרה של חריגה נקודתית, גם אם הממוצע היומי תקין. לטענת המשרד "המפעלים מדווחים על ממצאי הבדיקה למשרד כנדרש בצו. גם בסיורי צוותי החירום לאחר הדיווח של המפעלים לא אותרו ממצאים חריגים".

התגובה המלאה של המשרד להגנת הסביבה
"המשרד להגנת הסביבה עוקב אחר העליות בערכי הבנזן השעתיים שנרשמו בתחנות הניטור הסביבתיות הממוקמת במפרץ חיפה, אך נכון למועד זה לא נרשמה חריגה מערך הסביבה, שלפיו הערך המרבי של המזהם בנזן נמדד על פי תקן יממתי, ותקנות אוויר נקי מאפשרות עד 7 עליות מעל התקן במהלך השנה.
"בעקבות עליות נקודתיות בתחנת ניטור הממוקמת במשרד הרישוי נציגי המשרד ביצעו סיור בקבוצת מפעלי בזן ולא מצאו פעולות חריגות חריגות או תקלות.
"יחד עם זאת, נציין כי על פי דרישות הצו המנהלי, מתוקף סעיף 45 לחוק אוויר נקי שניתן לחברות קבוצת בזן, על החברה להפעיל צוות חירום לצורך איתור ומניעה של פליטות בנזן בזמנים שבהם נמדדות עליות מעל רף קצר טווח הקבוע בצו, גם אם לא זוהתה חריגה מהערך היממתי כאמור. על ממצאי הבדיקה המפעלים מדווחים למשרד כנדרש בצו. גם בסיורי צוותי החירום לאחר הדיווח של המפעלים לא אותרו ממצאים חריגים.
"בנוסף, נציין כי החברה יידעה את מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה ואת הציבור שהחל ב-30 בינואר 2022 יחלו בתי הזיקוק וחברת כרמל אולפינים מקבוצת בזן, בתהליך הדממת מתקני ייצור לקראת שיפוץ נרחב, כחלק מתחזוקה רב שנתית מתוכננת שמטרתה להבטיח את תקינותם ובכך להביא, בין היתר, לצמצום תקלות במתקנים אלו.
"במסגרת הליך השיפוץ יושלמו גם פרויקטים סביבתיים, שנדרשו על ידי המשרד להגנת הסביבה בהיתר הפליטה ובהליכי האכיפה שננקטו כנגד המפעלים. המשרד להגנת הסביבה עוקב כל העת אחר נתוני תחנות הניטור באיזור ונמצא בקשר ישיר עם המפעלים על מנת לוודא שלא נגרמת פגיעה סביבתית ובריאותית".

בזן הודו כי "ייתכן שנרשמו בימים האחרונים עליות במדידות, אולם לא היו חריגות מערכי הסביבה לפי חוק אוויר נקי בכלל תחנות הניטור". עוד מסרו ש"במסגרת הפעילות השגרתית של הקבוצה בזן מפעילה צוות ייעודי (נקרא 'צוות חירום') שפועל במקרים של קבלת קריאות על עליה במדידות, על פי הוראות הצו המנהלי. הצוות בוחן התראות על חריגות סביבתיות והוא פועל לאיתור וזיהוי פליטות מקורות בנזן בעזרת מכשור מדידה מיוחד".

בנוסף, טענו בבזן כי החברה "עומדת בתנאי הרגולציה הסביבתית המחמירה החלה עליה. מפעלי קבוצת בזן החלו שיפוץ רחב היקף במתקני הקבוצה, הודעה מפורטת על פעילות זו נשלחה הן למשרד להגנת הסביבה והן לציבור, והציבור מוזמן לעקוב אחר פעילות הלפידים (במצלמה ייעודית המשדרת באתר הקבוצה) ואחר תוצאות ניטור איכות האוויר בתחנות הניטור מסביב למתחם".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

5 תגובות

  1. איזה שיפוצים בראש שלהם? לסגור ולא לפתוח, חצופים! עושים כסף מסרטן. אין לנו כמדינה יתרון ביצור דלק עצמאי, כי את את חומרי הגלם בכל מקרה אנחנו מייבאים. ולהוסיף חטא על פשע – מייצאים חצי מהתוצרת! נטו כסף תמורת סרטן, וחצי מהתוצרת נמכרת לחו"ל.. בצע כסף שאין כדוגמתו

  2. אני סקרן לדעת עוד! 🙂 אולי יש מקום להתעמקות נוספת, למשל האם שאיפה של רמות גבוהות של בנזן בפרק זמן קצר מזיקה? זה לא מובן מאליו שהתשובה חיובית, העובדה שחומר הוגדר כמסרטן לא אומר שהחריגות הנקודתיות מזיקות יותר ממה שהחוק מתיר.
    בנוסף, אני לגמרי בעד להוציא משם את המפעלים האלה, אבל עד אז, שווה לבדוק אם כדאי שהחוק יאסור כל חריגה או שאולי הוא לא יהיה לפי ממוצע של יממה אלא ממוצע שעתי אם אכן יש לזה משמעות לבריאות הציבור.

  3. איך תמר זנדברג לא מתביישת בתגובת המשרד שלה? ועוד אחרי שהבטיחה לטפל במפעלים. תגובתי אליהם:
    1. פניתי לבז"ן אישית והם מודים שהחריגות לא קשורות בלו"ז השיפוצים שפרסמו. מדהים שלא יכלתם לעשות את הבדיקה שאני עשיתי בשיחת טלפון קצרה.
    2. זוהו חריגות אסטרונומיות באופן יום יומי ובמשך שבועות של מסרטן וודאי, בלב אוכלוסיה. איך יתכן שהבדיקה לא העלתה אף בעיה? הבדיקה שלכם כנראה הגרועה בתבל.
    3. לגבי הטיעון שבזן אומרים שאין בעיה בזיהום שלהם, ולכן מבחינת המשרד להגנת הסביבה הכל טוב… פה כבר נפלתי מצחוק.

    המשרד להגנת הסביבה, מגדיל ראש ונותן תירוצים לתעשייה שמפיצה מסרטנים וודאיים באופן לא חוקי בלב אוכלוסיה. זה לא באמת מצחיק אותי

    לסיכום, המשרד להגנת הסביבה ה"נדיב" מספק תירוצים לתעשייה שמזהמת ומפיצה מסרטנים וודאיים בערכים לא חוקיים באין מפריע. את התירוצים של המשרד להגנת הסביבה אפילו התעשייה לא מעזה להעלות על לשונה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,930 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השבועי החדש שלנו, עם כל הכתבות והתחקירים של "שקוף" ו"העין השביעית" בנושאי סביבה, לצד חדשות משבר האקלים מהארץ ומהעולם.