ערכת שאלות לפוליטיקאים
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
אחרי חודשים רבים שבהם השמיעו בעיקר קולות של שטיח לבקשת חופש המידע של "שקוף", במשרד הבריאות ענו סוף סוף על השאלות בנוגע לקידום יישומון "המגן 2". מדובר בתשובה בלתי מספקת שלא שופכת אור על הצורה שבה ניסו במשרד לקדם את היישומון שאמור היה להיות החלופה לאיכוני השב"כ. במשרד הבריאות לא רק שמתקשים לענות על בקשות חופש מידע בזמן (אם בכלל) אלא מתעכבים בדרך כלל גם בפרסום הדוחות על תרומות במערכת הבריאות.
כמעט שנה עברה מאז הגשנו את הבקשה כדי לקבל את פירוט תקציב השיווק של יישומון "המגן 2". במשך חודשי הדיונים בקיץ 2020, כשבכנסת דנו כל פעם מחדש אם להמשיך או להפסיק את האיכונים לאיתור מגעים של מאומתי קורונה, דנו גם בחלופת "המגן 2". במהלך הסיקור שמנו לב שבמשרד הבריאות לא לוקחים את חלופת האפליקציה ברצינות רבה.
את בקשת חופש המידע הגשנו בחודש מרץ 2021, ובה ביקשנו לדעת מה היו ההוצאות בפועל של שיווק היישומון. בתשובה הלקונית נכתב כי "תקציב הקמפיינים מועבר ללשכת הפרסום הממשלתית כתקציב שלם לטובת קמפיינים". עוד הוסיפו במשרד: "קמפיין מגן 2 יועד להיות קמפיין דיגיטל כולל מגזרים בעלות של כ-3 מליון שקלים. חלוקת התקציב והתמחור נקבעת בלשכת הפרסום הממשלתית". עוד נכתב כי "לשם קבלת פירוט הוצאות הקמפיין אנא פנה ללשכת הפרסום הממשלתית". והאמת היא שפנינו אליהם כבר במרץ 2021 וגם שם לא ענו.
במשרד הבריאות לא רק שלא סיפקו תשובות לשאלות פשוטות. הם גם לא התייחסו לתלונה שהוגשה לממונה על חופש המידע במשרד המשפטים עוד בחודש יולי, ואפילו לא הגיבו להחלטה שקבעה כי המשרד הפר את החוק. עכשיו, באיחור, טרחו לענות במשרד שהפירוט לא בידיהם ושהתקציב שהוקצה לכך עמד על כ-3 מיליון שקלים. מדובר בסכום זניח, אולי אפילו חסר משמעות תקציבית בתוך עשרות מיליארדי השקלים שהוקצו למאבק בקורונה. וזה, נזכיר, תקציב הפרסום שהוקצה ליישומון שהיה אמור, לכאורה, להציל חיים.
מקרי עבר מראים שהיעדר התשובות מלשכת הפרסום הממשלתית ומשרד הבריאות אינם תוצאה של חוסר היכולת לספק מענה ברור. אנחנו יודעים שאפשר לפרט את תקציב הפרסום של קמפיין ממשלתי כזה או אחר. בינואר 2021, למשל, ביקשנו לדעת איך הוקצה התקציב לקמפיין "רשת ביטחון כלכלית" בכיכובו של דני רופ. בלפ"מ ידעו אז לפרט כמה כסף יצא על ההפקה (כ-336 אלף שקלים), כמה קיבל רופ (65 אלף שקלים) וכמה כסף יצא סך הכל על השיווק עצמו (כארבעה מיליון שקלים). סך הקמפיין כולו עמד על כ-4.3 מיליון שקלים. וזה בקמפיין שרק מנגיש לציבור הטבה שהוא זכאי לה ולא נועד לשכנע אותו לוותר על הפרטיות שלו.
בדיון שהתקיים ב-26 במאי בוועדת החוץ והביטחון, אמרה האחראית על פיתוח אפליקציית המגן במשרד הבריאות, רונה קייזר, כי גרסת מגן 2.0 תושק בתחילת חודש יוני. גם במהלכו לא הושק היישומון. "בתחילת יוני אנחנו נשיק את האפליקציה עם יכולות הבלוטות' שלה", הבטיחה קייזר. "כדי שזה יהיה אפקטיבי צריכים להיות ארבעה מיליון משתמשים. בהינתן שהיום אנחנו נמצאים בערך על מיליון משתמשים ואנחנו נמצאים בעידן של שגרה, אנחנו צריכים להפעיל הרבה מאמצים כדי שיהיו ארבעה מיליון משתמשים שייצרו אפקטיביות מקסימלית".
בהמשך לכך, קייזר הסבירה כי "נדרש תקציב נוסף לשיווק כשהמוצר יהיה מוכן, סכום של ארבעה מיליון שקלים המוביל לעיכוב בהשקה". אבל למעשה, גם 4 מיליון השקלים הללו לא הוקצו להשקה. בנוסף, ספק אם גם השלושה מיליון שהוקצו באמת הוצאו.
בסופו של יום האפליקציה לא באמת הושקה. אולי אף אחד מעולם גם לא התכוון לקדם אותה. בחוכמה שבדיעבד נראה שהתוכנית גם ככה נדונה לכישלון. שום טכנולוגיה בעולם לא הצליחה לתת מענה ראוי, אבל באותה תקופה גם השב"כ לא הצליח לעשות זאת. הלקח שלמדו בהמשך במשרד הבריאות מצביע על כך שכלי השב"כ מתאים (אולי) כשיש מספר מאומתים קטן מאוד, כדי לעכב במעט כניסה של וריאנט חדש. בהיקפים של מאות או אלפי מאומתים אין לו כל אפקטיביות. בכל מקרה, כלי השב"כ כשל באופן שבו הופעל ובמשרד הבריאות לא יודעים לומר אם היישומון באמת קודם. כאילו העבירו 3 מיליון שקלים ללפ"מ ולא שאלו מעולם על הכסף.
ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק