ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מי תורם הכי הרבה לבתי החולים? במשרד הבריאות שוב מונעים את המידע

בניגוד לחוק, במשרד הבריאות מתעכבים עם פרסום דוחות התרומות למערכת הרפואית בישראל • למעשה מאז שנת 2014 הדוחות לא מתפרסמים בזמן • על פי הדוח של 2018, מקבלת התרומות הגדולה ביותר היא עמותת "חברים לרפואה", והתורמות הגדולות הן סאנופי, מדטרוניק טרייד ופייזר
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מי התורמים הגדולים של מערכת הבריאות? צילום: הדס פרוש, פלאש 90

חברות התרופות לוקחות בשנה האחרונה חלק קריטי במאבק במגיפת הקורונה, לצד הצוותים הרפואיים שנמצאים בחזית. שקיפות בקשר בין החברות לבתי החולים חשובה תמיד – אך בזמן מגיפה אף יותר. אבל דווקא בימים אלה, בהם הציבור מעלה שאלות אודות השפעתן של חברות התרופות – במשרד הבריאות מתעכבים, כפי שעשו בכל שנה מאז 2014, עם פרסום רשימת התורמים למוסדות הרפואיים. העיכוב – בניגוד לחוק.

עוד ב"שקוף":

משרד הבריאות לא פרסם את רשימת התורמים למוסדות רפואיים ולהסתדרות הרפואית במועד שנקבע על פי חוק. בשנים האחרונות פרסום רשימת התרומות מתעכב באופן שגרתי. ממשרד הבריאות מסרו: "אנו עושים כל מאמץ שהדוח יפורסם לקראת תחילת חודש אוקטובר".

אחת התורמות הגדולות למערכת הבריאות – ענקית התרופות פייזר

הפרסום מתעכב כל שנה מאז 2014. כך למשל, הדוח לשנת 2019 פורסם רק באוגוסט לאחר שהערנו למשרד. הדוח לשנת 2018 פורסם בנובמבר (עיכוב של חצי שנה). הדוח לשנת 2017 פורסם בספטמבר. דוח 2016 פורסם באוקטובר. ב-2015 הדוח פורסם ביוני ורק בשנת 2014 פורסם הדוח בזמן בפעם האחרונה.עכשיו גם הדוח לשנת 2020 יפורסם, במקרה הטוב, באוקטובר.

ההסתדרות הרפואית היא מקבלת התרומות השניה בגודלה – אך לא מדווחת על תרומות. צילום: פלאש 90

גם הנגשת המידע החשוב הזה לא נעשית כראוי: הדוחות לא מספיק בהירים וקשה מאוד להוציא מהם משמעויות – כמו לדוגמה, כמה תרמה ענקית התרופות פייזר למחקרים בבתי החולים. בנוסף, הנתונים בהן לא עקביים. ההסתדרות הרפואית, לדוגמה, לא מדווחת על תרומות – בניגוד לחוק. וזאת בזמן שבחברות התרופות דווקא כן מדווחים. 

לפני שנתיים עיבדנו את הנתונים ויצרנו מערכת שבה ניתן ללמוד מעט על היקפי התרומות בפילוח לפי נתרמים.

לחצו לצפייה במערכת האינטראקטיבית שחושפת את תרומות חברות התרופות

מהדוחות למדנו כמה נתונים מעניינים: מקבלת התרומות הגדולה ביותר היא עמותת "חברים לרפואה" שקיבלה יותר מ-9.5 מיליון שקלים מחברות התרופות. מדובר בעמותה שמסייעת במתן תרופות וטיפול רפואי לנזקקים. אחריה ממוקמת ההסתדרות הרפואית עם 6.5 מיליון שקלים מתרומות (שכאמור לא דיווחה עליהן). השלישית היא קרן מחקרים רפואיים של בי"ח שיבא תל השומר עם סכום של 5.1 מיליון שקלים.

החברות שתרמו הכי הרבה ב-2018 – פייזר וסאנופי

התורמות הגדולות להסתדרות הרפואית הן סאנופי שתרמה כ-730 אלף שקלים, פייזר כ-572 אלף שקלים, ומדטרוניק טרייד (חברת מכשור רפואי) שתרמה כ-496 אלף שקלים. תורמות נוספות הן: ניאופרם סיינטיפיק שתרמה 487 אלף שקלים, גלקסו סמית קליין תרמה 471 אלף וחברת טבע, התורמת העשירית בגודלה, כ-289 אלף שקלים.

פייזר הייתה התורמת הגדולה. בית החולים איכילוב בתל אביב. צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

למרכז הרפואי איכילוב תרמו כ-2.6 מיליון שקלים כשהתורמות הגדולות הן פייזר, מדיסון פארמה ובריסטול מאיירס.

האם גם בשנת 2020 אלה החברות הגדולות שתרמו הכי הרבה כספים למוסדות הרפואיים בישראל, או שחברות אחרות נכנסו לתמונת התורמות? 

מחויבים על פי חוק להסביר למה מיועד הכסף

התרומות במערכת הבריאות כפופות לפיקוח. על פי סעיף 40 בחוק ביטוח בריאות ממלכתי, כל גוף שקיבל תרומות מחויב לדווח על כך לממשלה עד לתחילת חודש במרץ. לפי החוק, "גוף העוסק בתחום הבריאות שקיבל מתורם תרומה בסכום כלשהו, ימסור לשר הבריאות, בכל שנה, עד אחד במרץ, רשימה של התרומות שקיבל כאמור בשנה הקודמת". 

על רשימת התרומות לכלול את זהות התורמים, הסכום והשווי, כמו גם ייעוד השימוש בכסף שהתקבל. החוק תקף גם בכיוון השני: התורמים חייבים גם הם בדיווח. לאחר מכן משרד הבריאות מחויב, גם הוא על פי חוק, לפרסם את הדוחות על התרומות עד אחד במאי, בכל שנה.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

שקיפות ברמה גבוהה על תרומות ואינטרסים של מוסדות רפואיים תאפשר לציבור ולעיתונות לחקור באופן גלוי את השפעת חברות התרופות. שקיפות כזו תאלץ את המערכת להתמודד עם ביקורת עניינית אבל גם תאפשר להתמודד עם קונספירציות. הגדלת האמון במערכת הבריאות – בייחוד בשנה האחרונה שבה אנו נתונים לחסדיהן של חברות כמו פייזר (תורמת גדולה למערכת הבריאות) – היא קריטית.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

פרסום הדוחות בזמן, לפי חוק. אם משרד הבריאות לא מסוגל לפרסם אותן בזמן, ראוי שיפנה לוועדת הבריאות של הכנסת ויתקן את החוק ולא יתייחס לחוק כהמלצה. זו דוגמה אישית רעה כשהשלטון עצמו לא מציית לחוק.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

6 תגובות

  1. ב 2020 פייזר תרמה למעלה ממליון ש"ח לההסתדרות הרפואית בישראל לצורכי "פרסום ועיתונות".

  2. שקוף שאינו שקוף.
    איך יכול להיות ש למרות שבמציאות 99 מכל 100 נדבקים בקורונה מבריאים ספונטנית, אין אף כלי תקשורת במדינה שמדברר את ה 99% ומלמד את ה 1% הילכות בריאות. כי המידע מגיע מרופאים שמקבלים את הבילוי השנתי בהוואי, מבתי חולים שמקבלים מימון מחברות תרופות, ממכוני מחקר שחיים מתרומות כל אלה כלי שוחד מולבנים. המידע לא מופץ כי כלי התקשורת ממומנים גם הם ומפחדים לאבד את המימון.

    הסגידה לזריקה הפכה לדת. זריקה שלא הוכחה, וכשתסיים את תהליך ההוכחה בעוד שנה או שנתיים, תהיה רלוונטית לגשם דאשתקד…

    גוף האדם מייצר מזור גם לקורונה בהיותו תקין, בתוך שלושה ימים עד שבועיים ולא צריך לחכות שנתיים.

    אז שקוף. תתעוררו, בכל האתר שלכם אין מילה על בריאות. זה הזמן להציל את עם ישראל מציפרניו הדורסניות של השלטון.

  3. במילים אחרות, צפו לחיסון חמישי.
    כמובן שמי שמסוגל לחשוב בכוחות עצמו לא יפול בפח.

  4. זה פשוט מאוד.
    את הבעיה את חווה כעת על בשרך.
    יישור קו מוחלט (כמעט) של מרכזים רפואיים ורופאים בכל הקשור לחיסונים בלי שום מקום לביקורת.
    ביקורת משמעה = פוטנציאל לפגיעה בתרומות העתידיות ופגיעה במערכת היחסים "הטובה" שקיימת…

  5. לא מספיק מכירה את הנושא, היה כדאי יותר להסביר מה הבעייתיות עם התרומות, מה משמעות התרומה להסתדרות הרפואית.

    1. זה פשוט מאוד.
      את הבעיה את חווה כעת על בשרך.
      יישור קו מוחלט (כמעט) של מרכזים רפואיים ורופאים בכל הקשור לחיסונים בלי שום מקום לביקורת.
      ביקורת משמעה = פוטנציאל לפגיעה בתרומות העתידיות ופגיעה במערכת היחסים "הטובה" שקיימת…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!