ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חברות מסחריות מחדירות תעמולה לבתי הספר: "נטיל סנקציות או נשנה את החוק"

בעקבות חשיפת "שקוף" אודות תעמולה בלתי מפוקחת של חברות הגז והנפט בבתי הספר - חברי הכנסת דרשו ממשרד החינוך להדק את הפיקוח. יו"ר ועדת החינוך: "אם משרד החינוך לא יתקן את זה אנחנו נתקן את החוק"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כ-5,880 תכניות לימודים בישראל מטעם עמותות וגורמים מסחריים אינן מפוקחות – כך נחשף בדיון בועדת החינוך בכנסת, שהתקיים בעקבות חשיפת "שקוף" אודות תעמולת חברות הגז והנפט שהפכה לשיעור חינוכי לתלמידי ישראל. חברי הכנסת הסכימו כי יש להטיל סנקציות על חברות שמפיצות דיסאינפורמציה ומידע מטעה במכוון לתכניות הלימודים – והודיעו כי ישקלו להגיש הצעת חוק שתסדיר את הנושא.

בדיון שהתכנס בוועדת החינוך ביוזמת ח"כ אלון טל (כחול לבן) וח"כ מוסי רז (מרצ), התברר שגורמים מסחריים ועמותות פוליטיות מעבירות תכנים לתלמידים ללא כל פיקוח. משרד החינוך הודה שאין לו יכולת לפקח אחר כל התכנית וכך התברר שמדובר בתחום פרוץ לחלוטין. 

יו"ר הוועדה שרן השכל (תקווה חדשה) הודיעה כי היא דורשת לסמן את הגופים שנכנסים לבתי הספר לי שלוש קטגוריות: גופים מסחריים יסומנו באדום, גופים פוליטיים בשחור (המנהל יחויב לזמן גוף משני צדי המפה הפוליטית במידה ויחליט להזמין גוף פוליטי), וסימון לבן לגופים ללא אינטרס פוליטי, סביבתי או חינוכי בלבן. 

בנוסף החליטה וועדת החינוך כי צריך להיות נוהל של זכות וטו להורים בנוגע לתוכן שנכנס לכיתות, וכן להכין נוהל לכניסה חד פעמית של גופים למערכת החינוך.

"כל תכנית שמועברת על ידי גוף עסקי, צריכה להיות מסומנת באדום. המנהל צריך לדעת את זה, וצריך להיות דיסקליימר (גילוי נאות, ד.ג.) לפני שמאשרים אותה", קבעה השכל. "הם צריכים להודיע מראש שהם חברה עסקית, מה הם באים ללמד. אם משרד החינוך לא יתקן את זה אנחנו נתקן את החוק". בנוסף קבעה השכל כי כל החברות המסחריות שפועלות בבתי הספר יצטרכו לדווח לוועדת החינוך. "צריכה להיות סנקציה מסויימת. לא יכול להיות שיהיו מקרים נוספים כאלו שחברות גז יעבירו שיעור במסווה אחר. זה פתח מסוכן. זו דרישה של הוועדה בפני משרד החינוך", סיכמה.

כך נכנסה קצא"א לבתי הספר והפיצה תעמולה

על פי חוק ישנו איסור על גורמים מסחריים להיכנס לבתי ספר – עליהם לבקש אישור מוועדה בין-משרדית תחת משרד החינוך. לפי נציגת משרד החינוך, אף לא תכנית אחת פנתה לבקש אישור, אך כפי שנחשף ב"שקוף" גורמים מסחריים אכן הגיעו לאלפי תלמידים. חברת קצא"א העבירה סיורים לתלמידים במפעליה, ועשרות שעות לימודיות בשבחי הגז הטבעי, תוך הסתרת הנזקים מהתלמידים והכפשת המתחרים העסקיים שלה – האנרגיות המתחדשות. נציגי משרד החינוך הודו כי קצא"א שינתה את תכני הלימוד בתכנית מאחורי הגב שלהם, וחרגה מהתכנים שאושרו במקור. לאחר חשיפת "שקוף" עצרו במשרד את התכנית.

נציגת משרד החינוך בדיון לא הכחישה כי פעמים רבות רק אחרי חשיפות תקשורתיות מופעל הפיקוח. "אם שומעים מהשטח או מהתקשורת מידע שלילי על אחת מהתוכניות מכנסים ועדה מקצועית ודנים בתוכנית", אמרה לילך אפלטון, ממונה שותפויות ומשאבי קהילה במשרד החינוך.

היו"ר השכל ציינה כי הנושא לא היה כלל בפיקוח, "ואז מגיע ארגון שקוף ומעלה שאלה איך חברות הגז והנפט מעבירות במערכת החינוך שיעור על אקלים. משרד החינוך אמור לדווח לוועדת החינוך אחת לשנה על כניסת גורמים מסחריים לתוך מערכת החינוך. דיווח שאנחנו קיבלנו היה שאפס גורמים מסחריים קיבלו אישור מהוועדה להיכנס למערכת החינוך".

ח"כ אלון טל הוסיף כי "לא יכול להיות שיש 6,000 תכניות ואין לי שום יכולת לבדוק אם הן עומדות בסטנדרטים מדעיים. כל אחד יכול לקחת תכנית ולעדכן אותה. הכאוס הזה לא מוסיף לבירור האמת, רק לתחושה שהאמת היא יחסית. חברות מסחריות מפרות חוזר מנכ"ל ומחדירות מידע מסולף בלי שאף אחד יודע. אני מציע שתאמצי את ההצעה של חברנו ב"שקוף" להטיל סנקציות, כדי שתהיה הרתעה".

חשוב להבין – חברות הנפט והגז נמצאות בימים אלו במלחמה על התדמית שלהן, ועל הליגיטמיות שלהן להמשיך לשרוף נפט וגז שמחריף את משבר האקלים. דרך הקשר עם התלמידים חברות האנרגיה משיגות תמיכה של אלפי אזרחים צעירים, שבטוחים שהן דואגות לעתידם, לבריאות שלהם, ולסביבה, למרות שההפך הוא הנכון. כנראה שביקורת כבר לא תגיע בעתיד מהכיוון של התלמידים שנחשפו לתכנים המטעים של אותן חברות אנרגיה, והן יוכלו להמשיך לעשות עסקים כרגיל, על חשבון העתיד של אותם אזרחים צעירים.

לכן הצעד היעיל ביותר שיכולה וועדת החינוך לנקוט בו הוא איסור הקשר של חברות אלו עם התלמידים, או לכל הפחות להרחיק למספר שנים חברה שעברה על נהלי משרד החינוך. כל צעד אחר לא יפתור את הבעיה.

הדיון הבא נקבע לעוד שישה שבועות, בו ידרשו נציגי משרד החינוך להציג את התקדמותם בפני וועדת החינוך בראשת ח"כ השכל. נמשיך לעקוב.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת דרור גורני

דרור גורני
כתב הון-שלטון-אקלים. סטודנט באוניברסיטה העברית, ומאמין בכוח של אנשים אכפתיים לשנות את המציאות. שומר על אופטימיות, אקטיביסט, ולצד עבודתי בשקוף מתנדב במספר ארגונים, בהם "ישראל 2050" ועמותת "לפרוש כנף". מקווה להשאיר את העולם טוב יותר לדור הבא. אני מאמין שכלי התקשורת בארץ לא מסקרים נושאים סביבתיים כמו שצריך, ולא במקרה. מאז שהצטרפתי ל"שקוף" אני שואף לחשוף את האינטרסים והקשרים החבויים הקיימים בין החברות המזהמות במדינה למקבלי ההחלטות, ורואה חובה לשקף לציבור את ההשלכות הקיומיות של משבר האקלים כמו שהן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!