ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

למי יש מפתח לים? המרינות בישראל נעולות בפני הציבור

בטענה של הגנה על רכוש פרטי הופקעו מידי הציבור שטחי חוף נרחבים במדינה • על רקע הדיונים בוועדות התכנון על הרחבת שטחי המרינות הקיימות והקמת מרינה חדשה, בדקנו: מה אומר החוק על הגבלת הגישה לים ומה קורה בפועל?
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

אצל מי המפתח? הכניסה למרינה בתל אביב (צילום: יעל געתון)

הכניסה לרציפים של המרינה בתל אביב נעולה בקודן ושער ברזל. מי שבטעות יצליח לחדור פנימה, יפגוש די מהר בשומר שידאג ללוות אותו החוצה. רק בעלי יאכטות יכולים להסתובב באופן חופשי לאורך הרציפים, ליהנות מהנופים, לצפות אל האופק מבעד לתרנים ולהרגיש את הבריזה והים ששייכים לכולנו. תל אביב אינה ייחודית. כמעט כל הרציפים במרינות ברחבי הארץ נעולים בפני הציבור הרחב. חלק מההנהלות טוענות שזה בשביל להגן על רכוש בעלי הסירות, אחרות שמדובר בסיבות ביטחוניות. רגע לפני שהמדינה מאשרת שינוייים משמעותיים במבנה המרינות הקיימות והקמת מעגנה חדשה, בדקנו: איך הופקעו מידינו שטחי חוף נרחבים במדינה והאם מותר לקחת את הים של כולנו ולסגור אותו?

עוד ב"שקוף":

בנובמבר האחרון התקיים דיון סוער בוועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע). דוברים רבים נכחו באולם ועוד כמעט 200 צופים התחברו לדיון מרחוק. לאחר שעות ארוכות התקבלה המלצה שעתידה לשנות את קו החוף בארץ – להקים מרינה חדשה בנהריה ולהרחיב חמש מתוך המרינות הקיימות, באשדוד, אשקלון, הרצליה, עכו ואת המרינה שנמצאת ממזרח לנמל חיפה. בנוסף המליצה הוועדה לאשר את השמשתן של המרינות בנמל תל אביב וברידינג. 

ראשי הרשויות שהשתתפו בדיון יצאו מאוכזבים. הם ציפו להקמתן של שש מרינות חדשות בתחומי עירן, אולם ההחלטה הזו נדחתה, בין היתר משיקולים סביביתיים ולמורת רוחם. בימים אלה המועצה הארצית לתכנון ובנייה היתה אמורה להתכנס ולאשר את ההמלצה, רגע לפני החלטת ממשלה בנושא, אך המועד עדיין לא נקבע. יו"ר מטה התכנון הלאומי שלומי הייזלר, שאמור היה לכנס את המועצה, לא עשה זאת ומלשכתו סירבו למסור את הסיבה לכך וביקשו שלא להגיב. 

מי יכול לגשת? המרינה באשקלון (צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90)

ברקע הדברים, כתבה נרחבת פירטה את המהלכים שמתרחשים מאחורי הקלעים שנועדו לדחות את מועד הדיון, לפחות עד לפרישתה הצפויה בקיץ של מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר. תחת כהונתה נדחתה על הסף הקמת המרינות החדשות. בדיון האמוציונלי בוועדת המשנה נכחו, לצד ראשי הרשויות, פעילי סביבה רבים שהתנגדו למהלך יחד עם תושבים שבעירם המרינות אמורות לקום, על חשבון רצועות חוף שפתוחות ושייכות לציבור. זילבר נאלצה במהלך הדיון להודיע כי היא נועלת את הצ'ט לתגובות לאחר שהפך בין היתר לבמת התנגחות בראשי הערים, אך לא רק. "מעגנה לעשירים, אין כניסה לים לכל השאר", אמר צופה אחד; "כמעט כל המרינות בארץ סגורות במנעול ומפתח – לכו לבדוק!", אמרה אחרת. משתתף נוסף ציין כי "מרינה לא תורמת כלום לתיירות. תיירים לא מעניין אותם לראות רציפים סגורים עם שערי ברזל".

בדיון נכח חבר כנסת אחד בלבד, אלון טל מכחול לבן, שחיזק את עמדת פעילי הסביבה נגד הקמת מרינות חדשות. הוא כינה את מתחמי העגינה "מגרש חנייה לבעלי יאכטות", והבהיר כי רוב הישראלים אינם בעלי יאכטות ואין להם כלי שייט. "מרינה זה העדפת אינטרסים פרטיים על אינטרס ציבורי", טען. זילבר תמכה בעמדה זו ואמרה כי "חוף הים הינו נחלת הכלל ומשאב מוגבל וככזה צריך לשרת את כלל הציבור במדינת ישראל, ולא כמגרש חניה ליאכטות". היא ביקשה במסגרת ההחלטה להבטיח שחופי הים יישארו עבור הציבור והדורות הבאים.

אז נכון לעכשיו מרינות חדשות לא יקומו פרט לנהריה, אבל הרחבת המרינות הקיימות תצמצם עוד יותר את השטח שנותר לציבור לגלוש, לשחות או לטייל לאורכו. הוויכוח על שימוש פרטי במשאבי טבע ציבוריים, אינו זר לזירה הציבורית בשנים האחרונות. רק בקיץ האחרון הוכרע קרב ארוך שנים על גורל נחל עמל, המכונה "אסי", שחוצה את קיבוץ ניר דוד וחוצה סוגיות חברתיות מורכבות. לאחר שורה של עתירות, בית המשפט חייב את המדינה לגבש הסדר שגם שומר על זכויות חברי הקיבוץ, אך בעיקר מאפשר לציבור לרחוץ בנחל מתוך הבנה שמדובר בקרקע השייכת לכולם.

מותר לנעול את המרינה? תלוי את מי שואלים

בישראל פועלות היום שבע מרינות ויש להן 2,570 מקומות עגינה בפועל: עכו (130 מ"ר), חיפה (400 מ"ר), הרצליה (740 מ"ר), תל אביב, יפו (200 מ"ר), אשדוד (400 מ"ר) ואשקלון (400 מ"ר). ישראל נהנית מ-20 קילומטר חוף, ולפי נתונים שהוצגו בדיון, המדינה ממוקמת במקום ה-15 לפני האחרון במדד צפיפות החופים למדינות עם יותר ממיליון תושבים, שיש בהן מרינות. כיום נמדדים בעונה יותר מ-200 מיליון ביקורים בחוף הים, ובעוד כעשרים שנה המספר הזה צפוי להגיע ל-300 מיליון ביקורים בעונה. לפי ההמלצות החדשות, את המרינה של עכו מתכננים להרחיב ב-300 מ"ר, את של חיפה ב-200 מ"ר, הרצליה ב-44 מ"ר ואשדוד 250 מ"ר. כמו כן, את המרינה של רידינג ישמישו ל-300 מ"ר ואת המרינה של נמל יפו ל-110 מ"ר. 

למי שייכות המרינות והאם מותר לנעול אותן בפני הציבור באופן גורף? עורך הדין שמנהל את ההליך המשפטי בעניין הנגשת נחל האסי, אלחנן מירון ממשרד מירון בן ציון פריבס, המתמחה בתובענות ייצוגיות ובמשפט מנהלי, אמר כי  למיטב הבנתו התשובה היא לא. "מניעה גורפת של גישה ציבורית לשטחי המרינות מנוגדת לחוק ולפסיקת בית המשפט העליון", אמר ל"שקוף". לדבריו, החוק שואף להבטיח נגישות מקסימלית למשאבי טבע ולחופים, ועל מפעילי המרינות או משרד התחבורה לוודא שהפעלת הסמכות להגבלת הגישה נעשית בצורה סבירה, תוך בחינת חלופות.

"אין מעגנה שהרציף שלה פתוח". המרינה בהרצליה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

אילו חלופות? מירון מציין למשל את האפשרות של רישום המבקרים במרינות או הצבת אבטחה בכניסה למתחם. אופציה נוספת יכולה להיות הצבת שלטים, או הגבלת כניסה רק בימים ושעות מסוימים.

מירון מציין כי על פי סעיף 5 לחוק שמירת הסביבה החופית, ברירת המחדל היא שחוף הים יהיה פתוח להליכה רגלית לכל אורכו. "בשביל להגביל באופן מוחלט את המעבר של כל מי שאינו מחזיק בספינה צריך להציג הצדקות בטיחותיות ברורות ומובהקות שעל פניו פשוט לא קיימות כאן", הוא טוען.

"בסופו של יום, הפגיעה בציבור היא משולשת", אמר ל"שקוף" אסף זנזורי, רכז מדיניות תכנון בחברה להגנת הטבע. "אנחנו מאבדים את החופים שכל מרינה גוזלת, כ-700 מטר חוף". לדבריו, המרינה הופכת את הגישה לים ממשאב ציבורי למשאב פרטי שמוקף בגדר. 

"אין מעגנה שהרציף שלה פתוח"

לדברי החברה העירונית "אתרים" שמחזיקה ברציפים של המרינה בתל אביב, היא נעולה כדי להגן על רכוש העוגנים ולמנוע בעיות בטיחות. לדברי החברה, "כלי השיט עוגן במרינה עם הסכם מסודר מול חברת אתרים ויש לשמור עליו מכל פגע. זו סיבה נוספת מדוע הרציפים אינם משמשים כטיילת לקהל הרחב".

נשאלת השאלה – אם בכל המרינות מוצבים שומרים ומותקנות מצלמות אבטחה – מדוע בכל זאת נועלים את השטח כליל? במרינה בתל אביב טענו שההחלטה מתבססת על תקנות הספנות והנמלים. אך בתקנות אין אף מילה על רכוש או גניבות. כתוב שם כי מנהל מרינה רשאי להגביל או לאסור כניסה אם הדבר דרוש לדעתו, מטעמי בטיחות או הגנה על הסביבה הימית, או לצורך התפעול התקין של המעגנה. רכוש הימאים? לא בתפריט.

"מאבדים את החופים". הטיילת בתל אביב (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

גם כשפנינו למרינה באשדוד קיבלנו תשובה דומה. קצין הביטחון הראשי במרינה, משה מלכא, סיפר כי עוגנות שם כ-500 סירות וכי "לאנשים יש רכוש ברציפים. היית רוצה שהרכוש שלך יהיה פתוח לכל עובר ושב?". גם אם התשובה היא לא, ניתן לשאול את אותה השאלה על שכונת וילות באמצע עיר, או אפילו בניין משותף. 

כשנשאל מה התוקף החוקי של ההחלטה, אמר מלכא כי "כל מעגנה במדינת ישראל, כל הרציפים שלה – סגורים. אין מעגנה שהרציף שלה פתוח". גם הוא הסביר שהסיבה נעוצה בתקנות המעגנות, אולם כשהבהרנו שאין שם חובה לנעול את הרציפים, הוא שינה את עמדתו והסביר כי "אלה הדרישות של משטרת ישראל". אולם במשטרה מסרו בתגובה כי הנושא אינו מוכר ולא ניתנה הנחייה כזו, לא ברמה ארצית ולא ברמה המקומית.

מלכא לא טועה בנקודה אחת: מבדיקה שערכנו עולה כי כמעט כל המרינות בישראל נועלות את הגישה לרציפים. כך למשל בעיריית הרצליה מסבירים כי המרינה בעיר היא "שטח פרטי". השטח שייך לחברה לפיתוח תיירות בהרצליה בע"מ ולכן, הכניסה היא לבעלי סירות בלבד. ניסינו להבין מה התוקף החוקי לכך, ולקבל הסבר מהעירייה, אולם עד לכתיבת שורות אלה, לא קיבלנו מענה.

במשרד התחבורה נאמר בתגובה לטענות כי השרה מרב מיכאלי "הנחתה את אנשי המקצוע לוודא את המשך פתיחת השטחים הציבוריים במרינות לציבור רחב ככל האפשר ולסייע בקידום שימושים קהילתיים נרחבים יותר בשטחי המעגנות עד כמה שניתן". יש לקוות, על רקע הקמת מרינה חדשה והרחבת הקיימות, שההנחיה הזאת תתקיים במלואה.

התגובות המלאות

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, ערכה פגישה ראשונית לגבי מדיניות המעגנות והנחתה את אנשי המקצוע לוודא את המשך פתיחת השטחים הציבוריים במרינות לציבור הרחב ככל האפשר ולסייע בקידום שימושים קהילתיים נרחבים יותר בשטחי המעגנות עד כמה שניתן. כל זאת בתיאום מלא עם הרשויות והגורמים המנהלים והאחראים לפעילות ובטיחות המרינות ועל פי כל דין.

"רשות הספנות והנמלים במשרד התחבורה מפקחת על הנעשה במעגנות, ומבצעת בקרה שוטפת על כל שטחי המרינות, בדגש על בטיחות המשתמשים בהן. החברות העירוניות הן שמפעילות את שירותי החוף, והן האחראיות לרובד ניהול המעגנות ובטיחות השוהים בשטחיהן".

מחברת אתרים נמסר בתגובה: "רציפי המרינה משמשים לעגינת כלי שיט בלבד. הפלגות ופעילות ספורט ימי של עוגני המרינה, המרכז לחינוך ימי, מרכז דניאל לחתירה, צופי-ים, הפועל ת"א, עמותת אתגרים, מועדון לב הים וכיוצא בזה מתקיימות בים הפתוח. רציפי מרינה תל אביב אינם משמשים כטיילת לקהל הרחב וזאת למען שמירה על רכוש העוגנים, מניעת בעיות בטיחות של עגינה, כבלי חשמל ושאר אמצעי רתיקת כלי השיט. יש לזכור שכלי השיט עוגן עם הסכם מסודר מול חברת אתרים בע"מ ויש לשמור עליו מכל פגע וזו סיבה נוספת מדוע הרציפים אינם משמשים כטיילת לקהל הרחב. עם זאת, ראוי לציין כי במרינה תל אביב ישנם מקומות שניתן לטייל בהם, תוך שמירה על כללי הבטיחות והכללים, כגון מניעת זיהום ים, איסור דייג על פי החוק, השלכת אשפה וכו'. המקומות הם: הדק הצפוני, שטח המרינה הפתוח וטיילת שובר הגלים.

"ברציפים בהם עוגנות סירות יש שער עם מפתח חשמלי ואילו שאר הרציפים פתוחים לציבור הרחב. מדובר בשטח נרחב שכולל טיילת על שוברי הגלים. בנוסף, ישנם כל הזמן ניסיונות של גניבות, ונדליזם וסתם מעשי שובבות שגורמים לנזקים רבים; והתעלמות משילוט שאוסר על שחיה, צלילה ועוד. בעבר נעשו ניסיונות של גניבת כלי שיט שנתפסו בפתח המרינה או בים הפתוח על ידי שיטור ימי וצוות המרינה. לאור זאת ישנם, כאמור, רציפים שסגורים לקהל רחב ומשמשים רק את העוגנים ומי מטעמם שמוזמן אליהם. במקום מותקנות מצלמות ומוצבים שומרים, ובכל זאת, עלינו להקפיד על שמירת הרכוש. כמו כן, יש לזכור שילדים רבים מגיעים לפעילויות בוקר וערב ואנו מחויבים לשמור עליהם על פי חוק. המרינה מחויבת לרישיון עסק ואישור אבטחה של משטרת ישראל פריט  8.8 (הנחיות משטרת ישראל למקומות הדורשים הנחיות אבטחה לרישיון עסק). התוקף החוקי הוא חוקי מדינת ישראל – חוק הספנות והנמלים ותקנות המעגנות 2010. ניתן לקרוא עליהם בהרחבה באתרי משרד התחבורה ומרינה תל אביב".

מהחברה לפיתוח תיירות בהרצליה נמסר בתגובה: "רציפי המרינה הם שטח פרטי (שייכים לחברה לפיתוח תיירות בהרצליה בע"מ). כניסה לבעלי סירות בלבד. מזח חיל הים ותחנת הדלק – אסורים לכניסה".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

6 תגובות

  1. היי, האם יש חדש בנושא המרינות? בת״א מקודמת תוכנית חדשה ״להשמשת״ מעגנת רידינג, שהיא מונח מכובס להקמת מרינה חדשה במקום החוף מרידינג לתל ברוך. האם היה כבר דיון במועצה הארצית? היכן העניין עומד?

  2. רציפי המרינה צריכים להיות סגורים, כדי לשמור על הסירות, כך מתנהלת מרינה ו כך גם מקובל במרינות אחרות בעולם, שחלקם סגורות לגמרי עם שומר בשער, לא רק רציפיהן. גם הנמלים, לשם הדוגמא, סגורים לציבור.
    השאלה היא אחרת, כמה מרינות צריכות להיות כאן ואיך אפשר להוסיף מקומות עגינה מבלי לקחת שטחי חוף שבשימוש הציבור.

  3. רציתי להאיר בפניך טעות בסיסית בהשקפה שלך על הנושא. להסיר את שערי הרציפים במרינות ככלל, זה כמו לדרוש להסיר את כל השערים מכל הקיבוצים, מושבים, ישובים קהילתיים, מתחמי נופש, מתחמי דיור פרטיים, זה לא דומה לשער על נחל האסי.
    האם צריך או לא צריך עוד מרינות, האם הנזק והגזל של חוף הים מצדיק או לא מצדיק, עוד בניה של מרינות, והרחבה של הקיימות, אין לי שום ידיעה בנושא. ההתפלות שלך לשערי הרציפים, לא משרתת שום מטרה.
    מרינה לא מספקת לציבור את חוף הים האבוד, גם אם האנשים יוכלו להסתובב על הרציף ולראות את הסירות מקרוב.
    אני כן יודעת להגיד, מתוך הכרות אישית, היום ה-4/2/22 במרינה ת״א הרציפים של הסירות אומנם סגורים בשער למורשים בלבד- חברי מרינה, בעלי הסירות, האנשים המתגוררים בסירות,ולהם הרשות כמובן להכניס את האורחים שלהם, כמו בקיבוץ….אבל הטיילת שעל גבי שובר הגלים של המרינה, זו הקרויה בשלט-
    ״טיילת מרינה תל אביב״ סגורה עם שער.
    על השער שלט:
    שעות פתיחה
    חורף 07:00-16:00
    קיץ 07:00-18:00
    בימי סערה השער סגור
    בתודה מרינה תל אביב
    אז אולי לפני או יחד עם הרצון לתת לציבור הרחב להסתובב על רציפים, ננסה קודם כל לתת לאנשים לראות שקיעה במקום הכי יפה בעיר.

  4. נושא חשוב. האם הסיפור הוא מרינות סגורות?! לטעמי לא.
    הסיפור הוא העדפת הון על ידי השלטון.

  5. זה נראה פשוט: יש כנראה יותר בעלי יאכטות בין חברי הכנסת, הלוביסטים, השופטים, הפרקליטים הבכירים והפקידים הבכירים, מאשר לאזרח הממוצע. מאחר והראשונים מחליטים, התוצאה ברורה.

  6. שאפו לתחקיר ולעיסוק בנושא החשוב. ככל שיתרבו מגרשי החנייה הללו, יתרבו הסירות החונות. אלו בתורם יגרמו לעוד פסולת סביבתית מיותרת. לצערנו משרד התחבורה תומך בהגדלת כמות הסירות והרכבים בגלל המיסים שאלו מכניסים למדינה. ולכן השטחים הציבוריים מתכלים ומזדהמים. מירב מיכאלי מאכזבת עד כה, נקווה שתתעשת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!