ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מעקב שקוף: בזכות תקנות השקיפות – בחירת גזבר במועצה אזורית בוטלה

תקנות השקיפות בשלטון המקומי שקידמנו כבר משנות מציאות בשטח: נמנע מינוי גזבר שנמצא כלא ראוי לתפקיד • התקנות החדשות נכנסו לתוקף בזכות מאבק "שקוף" בנושא • אחד מחברי המועצה: ברגע האמת משרד הפנים לא עמד לצדנו • משרד הפנים: בעקבות התלונות נערכה בדיקה וחודדו הנהלים • מועצת אשכול: משרד הפנים לא התערב בהליך, החלטנו לצאת במכרז חדש
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

המכרז נוהל בצורה לא תקינה, חברי המועצה התקוממו. ירקוני (צילום: פלאש 90)

בזכות השקיפות: התקנות שהפכו את הליך בחירת העובדים ברשויות המקומיות למפוקח ושקוף יותר עמדו לאחרונה למבחן במועצה האזורית אשכול. בסופו של תהליך שהחל עם כניסת התקנות לתוקף בחודש מאי, בוטלה בחירת אחד המועמדים לתפקיד הגזבר, לאחר שהתברר כי המכרז נגד את הנהלים החדשים, ולא נוהל בשוויון, הגינות ושקיפות כפי שדורשות התקנות.

מעקב "שקוף" אחר גלגול התקנות:

הכל התחיל בנובמבר 2021, אז התכנסה ועדת בחינה לבחירת גזבר חדש למועצה. לתפקיד נבחר מועמד שקיבל ציון נמוך מאוד בבחינות ההתאמה לתפקיד. אלא שחברי המועצה הלינו לאחר הבחירה כי גדי ירקוני – ראש המועצה ויו"ר הוועדה – ניהל את התהליך בצורה המנוגדת לנהלים החדשים. 

חברי המועצה גילו כי ראש המועצה ומנכ"ל המועצה ראו את תוצאות בחינות ההתאמה המלאות של המועמדים, אך סירבו לחשוף אותן לחברי הוועדה האחרים – בניגוד לסעיף 6.6 בכללי השקיפות שקבע משרד הפנים בתקנותיו. מנכ"ל המועצה התעקש שהציונים חסויים – על אף שהמועמדים חתמו על מסמך ויתור סודיות כשעשו את הבחינות. 

לתקנות המלאות

רק לאחר תלונות חברי מועצה, ולאחר שהמכרז הוכרע, נחשפו ציוני המועמדים – והתברר כי המועמד שנבחר היה אחד מאלו שקיבלו את הציונים הנמוכים ביותר. בנוסף הוסתר מחברי הוועדה כי בטופס של חברת הבחינות הוגדר הציון 2 שאותו קיבל המועמד שזכה – כציון שמעיד על כך שהמועמד לא מתאים לתפקיד. 

המכרז שבוטל – בזכות התקנות

זה לא הכל. הפרוטוקול של הדיון שבו נבחר הגזבר נכתב בצורה חסרה ובניגוד לדרישות משרד הפנים: לא צוינו בו במפורש שמות המשקיפים השונים, לרבות גזברית המועצה הנוכחית. האחרונה אף לא הצהירה על היכרותה עם המועמד שנבחר לבסוף ולא ביצעה גילוי נאות אל מול חברי הוועדה ואל מול המועמדים האחרים לתפקיד, כפי שדורשות התקנות. 

בנוסף, בוועדת הבחינה לא נכלל ואף לא הוזמן מבקר המועצה או מי מטעמו, כפי שדורש במפורש משרד הפנים בסעיף 5.8 בתקנות החדשות. ואם זה לא מספיק, בפרוטוקול לא הוזכרה דרישת חברי הוועדה לראות את הבחינות המלאות שעברו המועמדים.

משרד הפנים לא התערב. איילת שקד (צילום: פלאש 90)

התוצאה: בזכות התקנות, יכלו חברי המועצה לפנות למנכ"ל משרד הפנים בטענה שהמכרז נוהל בצורה לקויה ובדרישה לבטלו לאור התקלות. בנוסף הם ביקשו ממבקר המועצה בדיקה דחופה של ההליך. משרד הפנים אמנם אישר את המכרז והחליט לא להתערב, אך ראש המועצה החליט לבטל אותו, ככל הנראה מתוך הבנה שחברי המועצה לא יוותרו על המנהל וההליך התקין וימשיכו לפעול לביטול המכרז גם בדרכים משפטיות.

"משרד הפנים מבקש מחברי המועצה להיות שומרי הסף ברשויות המקומיות, אך ברגע האמת לא באמת עומד לצידם כשהם מתריעים מפני מנהל לא תקין ואף חשדות בשחיתות"

חבר במועצת אשכול

"התהליך הראה את חולשתו של משרד הפנים ואת האופן בו הוא עוסק בהלבנת הליכים לא תקינים שדורסים את התקנות שקבע בעצמו", מסר אחד מחברי המועצה שהוביל את המאבק נגד המינוי והעדיף לשמור על אנונימיות. לדבריו, "תקנות אלו, שהותקנו לאחר מאבק ציבורי, הן בעלות חשיבות עליונה במאבק למען הליך תקין במכרזי כוח אדם ברשויות המקומיות, כפי שהוכח במקרה שלנו. אולם על משרד הפנים להקפיד על יישומן ולא להפוך אותן לאות מתה". 

"משרד הפנים מבקש מחברי המועצה להיות שומרי הסף ברשויות המקומיות", הסביר עוד. "אך לצערנו, ולא בפעם הראשונה, ברגע האמת המשרד לא באמת עומד לצידם של חברי המועצה שמתריעים מפני מנהל לא תקין ואף חשדות בשחיתות". 

אגב מי שכן סייע להם במאבק הוא ארגון הגג של חברי המועצה בישראל (אח"מ) המסייעים להם ומקדמים דמוקרטיה מקומית. "מדובר בהליך מכרז שלכאורה עשו ממנו חוכא ואיטלולא", אמרה ל"שקוף" עו"ד אורית רישפי, מייסדת ויו"ר פורום אח"מ. "גם מספרים לי שראש המועצה נפגש עם מועמד וגם לוחץ עליו לגשת – מה שמפר את ההתמודדות השווה במכרז לכלל המועמדות כי עכשיו כולם יודעים את מי ראש הרשות רוצה. בנוסף, התוצאות ממבחני המיון חייבות להיות מוצגות לוועדה. אחרת, בשביל מה עשו את הבחינות?"

הדוח החמור שהוליד את תקנות השקיפות

תקנות המכרזים לקבלת עובדים חדשים אושרו בכנסת אשתקד, בזכות פעילות "שקוף", והם מקשים על מינויי מקורבים ברשויות המקומיות. החל בראשון במאי 2021, נוספה בין היתר חובת עריכת מבחני מיון במכון מקצועי למשרות בדירוג גבוה ונקבע כי על מועמד לפרט האם יש לו זיקה פוליטית, כלכלית או אישית לעובדים ברשות המקומית.

תקע את התקנות בעבר. אריה דרעי (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

התקנות נולדו בעקבות מסקנותיו החמורות של דוח מבקר המדינה מ-2016, שעסק בנושא מינויים פוליטיים ברשויות המקומיות.

במסגרת סדרת כתבות הפולואפ שלנו, חזרנו בספטמבר אשתקד לבדוק מה עלה בגורלן. גילינו כי התקנות תקועות אצל שר הפנים אריה דרעי. לאחר פרסומים חוזרים ונשנים, דרעי הגיש את התקנות לוועדת הפנים, השלב הבא במסע לאישורן. לאחר מכן פנינו ליו"ר הוועדה דאז מיקי חיימוביץ', שהרימה במהירות את הכפפה, וניהלה ארבעה דיונים אינטנסיביים לאשרור התקנות.

ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "מבירור עולה כי בעקבות פניית חברי המועצה ותלונות בנושא, נערכה בדיקה מול הרשות ואף חודדו הנהלים. נכון להיום, הרשות המקומית יצאה במכרז חדש לאיוש התפקיד. משרד הפנים מודה על הפניית תשומת הלב".

מהמועצה האזורית אשכול נמסר בתגובה: "מלוא הטענות המוכחשות המועלות – הובאו בפני משרד הפנים – שמצא לנכון שלא להתערב בהליך בחירת הגזבר. על אף האמור, על רקע אי נחת שעלתה בקרב חלק מחברי מליאת המועצה לגבי התהליך ומתוך חשיבה ארוכת טווח שנדרש אמון ושיתוף פעולה מיטבי ותקין בין גזבר לבין המליאה בקהילה כשלנו, החליטה המועצה לבטל את התהליך שנעשה, ויצאה במכרז חדש לבחירת גזבר".

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

כל בעל תפקיד ברשות המקומית שלך משפיע על חייך, ואתה משלם את שכרו. מינויים פוליטיים של מקורבים חסרי כישורים עלולים לפגוע ישירות בך – דרך שירות גרוע ותפקוד לקוי של המועצה.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

התקנות שמאפשרות את שיפור המצב כבר נכנסו לתוקף. מכירים רשות מקומית שמפרה אותן? דווחו לנו.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

2 תגובות

  1. לא מפתיע כלל…ראש המועצה לא מתנהל בשקיפות וגם תוך ניגוד עניינים ברור…בדיוק כמו במתווה הקרקעות בחבל שלום. האיש מנירים דואג לאינטרסים של נירים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,911 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!