ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מעקב "שקוף": השר דרעי לא פעל לקידום תקנות נגד שחיתות ברשויות המקומיות

לפני כשנתיים חתם השר דרעי על טיוטת תקנות שנכתבה במשרד הפנים שמטרתן למנוע מינוי מקורבים ברשויות המקומיות ● במסגרת סדרת הפולואפ שלנו חזרנו לבדוק: מה קרה מאז? ● בשורה התחתונה: כלום ● למה? דרעי טוען שממשלת המעבר עיכבה את קידום התקנות, אבל מבדיקת ״שקוף״ עולה כי דרעי פשוט לא פעל כדי לקדם אותן
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

דו"ח מבקר המדינה מ-2016 מצא תופעה חמורה של מינויים פוליטיים ואישיים ברשויות המקומיות. במקום מינויים על רקע מקצועי וענייני – מינויים של "מקורבים". בעקבות הדו"ח, נכתבו במשרד הפנים תקנות חדשות להליכי העסקת העובדים ברשויות המקומיות, והפיטורים שלהם. מטרת התקנות למגר שחיתות ולהגביר את השקיפות והפיקוח על המינויים ברשויות המקומיות.

לפני כשנתיים השר דרעי חתם על טיוטת התקנות החדשות. לתקשורת הוא אמר אז כי "התקנות עליהן חתמתי מגבירות את השקיפות בשלטון המקומי ותורמות למקצועיות של כוח האדם. ועדות הבחינה הפועלות באופן מקצועי ונטול פניות הן הבסיס לשלטון מקומי תקין".

אולם מאז כלום לא זז. השר לא קידם את התקנות לשלב הבא. אנחנו כאן כדי להזכיר לדרעי לקיים את מה שהבטיח: לקדם מנהל תקין ושקיפות בשלטון המקומי.

הכתבה הנוכחית היא חלק מסיקור תחום "בחזרה לתחקירי עבר", בו אנו חוזרים לבדוק מה קורה היום עם מחדלים וחשיפות מהעבר. את התחום בחרו יותר מ-4,000 המו"לים והמו"ליות שמממנים את שקוף. הצטרפו וקבעו את תחום הסיקור הבא.

עוד בסדרת "בחזרה לתחקירי עבר":

מי מעכב את התקנות?

פנינו לשר דרעי ושאלנו מדוע לא נחתמו התקנות החדשות. לדברי דרעי הוא פרסם את התקנות להערות הציבור והעביר אותן לאישור ועדת הפנים, אך קידומן התעכב בגלל ממשלת המעבר. אבל מבדיקת ״שקוף״ עולה כי לא ממשלת המעבר ולא ועדת הפנים תקעו את הליך אישור התקנות – אלא דרעי בעצמו.

בדיקת לוח הזמנים מוכיחה כי לדרעי הייתה אפשרות לקדם את התקנות לפני ואחרי שפוזרה הכנסת: הכנסת ה-20 פוזרה רק בסוף חודש אפריל 2019, כך שהיו לו ארבעה חודשים (בין דצמבר 2018 לאפריל 2019) לקדם את התקנות בכנסת. זאת ועוד, גם מאז החלה הכנסת הנוכחית את עבודתה ב-17 במאי ועד היום, לא עלתה טיוטת התקנות לדיון בוועדת הפנים.

במקום לקדם את התקנות לפני שפוזרה הכנסת, השר דרעי נזכר להגיש את תקנות השקיפות רק בזמן ממשלת המעבר – במהלכה רוב ועדות הכנסת לא הוקמו, בניהן ועדת הפנים של הכנסת, כך שלא היה ניתן לקיים דיון בוועדה. לדברי גורמים בוועדת הפנים, הגשת התקנות בזמן ממשלת המעבר כבר לא תקפה היום, מפני שהכנסת והממשלה התחלפו. כדי לקדם את התקנות, על השר להגיש אותן מחדש לוועדת הפנים.

במילים אחרות, מישהו בלשכת השר השר צריך לשלוח מייל לוועדת הפנים עם קובץ התקנות מצורף. זהו. 

לחשוף קרובי משפחה שעובדים באותה רשות

התקנות החדשות מנסות להשקיף ולפקח על הליך בחירת העובדים ברשויות בדרכים מגוונות. לפי אחת מהן, רשות מקומית תחוייב להעביר העתק של מודעות הדרושים שהיא מפרסמת למשרד הפנים, והמשרד יפרסם את המודעות באתר האינטרנט שלו.

תקנה נוספת אוסרת על נציגי ציבור לשבת בוועדה הבוחנת מועמדים לתפקידים בכירים ברשות, אם יש להם זיקה אישית, פוליטית או כלכלית לראש הרשות או לחבר מועצה. תקנה אחרת תחייב מועמד/ת לתפקיד ברשות להוסיף בטופס הקבלה שלהם מידע על נסיבות שעלולות לגרום להם להימצא במצב של ניגוד עניינים (לדוגמה: קרובי משפחה שעובדים ברשות).

עם פרסום התקנות להערות הציבור, לובי99, ארגון הלובי הציבורי, פרסם חוות דעת בנושא. לפי חוות הדעת שכתבה הלוביסטית ימית ינאי-מלול, התקנות דורשות שינויים ותוספות מפני שהן לא מכילות את כל ההמלצות של מבקר המדינה בנושא מינויים פוליטיים ברשויות המקומיות.

"חשש ממשי שהפן הפוליטי היה מכריע בבחירת אדם לתפקיד"

התקנות החדשות לבחירת עובדים לרשויות המקומיות נולדו בעקבות מסקנותיו החמורות של דו"ח מבקר המדינה מ-2016, שעסק בנושא המינויים הפוליטיים והאישיים ברשויות המקומיות.

"בעיריות שנבדקו התקבלו לעבודה עשרות עובדים שהיו פעילים פוליטיים או מקורבים לראש העירייה או לחברי הקואליציה בהליכים בלתי תקינים", נכתב בדו"ח. "בחלק מהמינויים עלה חשש סביר וממשי שהפן הפוליטי או האישי היה גורם משפיע ולפעמים אף מכריע בבחירתם לתפקיד".

בעקבות פרסום מסקנות אלה, הוחלט לכתוב תקנות חדשות שיהפכו את הליך בחירת העובדים ברשויות המקומיות למפוקח יותר ושקוף יותר. בדברי ההסבר לתקנות, נכתב כי מטרתן: "להבטיח מינויים ראויים ומקצועיים שאינם נובעים משיקולים זרים ומתקבלים על ידי ועדת בחינה מקצועית ומגוונת".

מבקר המדינה הקודם, יוסף שפירא

תגובת משרד הפנים: 

"שר הפנים, אריה דרעי, אישר את נוסח התקנות והן הועברו לועדת הפנים לאישורה בהתאם לחוק. בעקבות ממשלות המעבר שכיהנו במשך תקופה ארוכה, התקנות התעכבו בועדת הפנים בכנסת. עם זאת, בהתאם לבקשת גורמי המקצוע בוועדה, פורסמו התקנות להערות הציבור והוטמעו השינויים בתקנות בהתאם ואושרו במשרד המשפטים. כעת נדרשת פנייה מחודשת של השר דרעי לוועדת הפנים לקבלת אישורה לנוסח המעודכן, דבר שיעשה בתקופה הקרובה". 

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

אחיך הצעיר הגיש מועמדות לתפקיד מעניין במועצה המקומית. הוא שלח קורות חיים והמלצות, ועל פי המודעה נראה שהתפקיד ״תפור עליו״, אבל בסוף קיבלה את התפקיד הבת של מנהלת המחלקה הוותיקה במועצה. זה לא סיפור דמיוני, אלא המציאות. 

לפי דו"ח מבקר המדינה, ההתנהלות ברשויות המקומיות כיום מאפשרת לאנשים לקבל תפקידים לא בהתאם לכישורים שלהם ולהתאמתם לתפקיד – אלא בגלל הקשרים שלהם. מדובר במצע לשחיתות, בפגיעה בשוויון הזדמנויות ובמקצועיות של השירות שאנחנו האזרחים מקבלים. 

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

נראה כי הפניה שלנו לשר הפנים כבר הועילה: לדבריו התקנות צפויות להגיע בקרוב להיוועצות בוועדת הפנים. אנחנו נמשיך לעקוב ולוודא שזה אכן קורה. בנוסף, כשהתקנות יעלו לוועדת הפנים נפעל היחד עם לובי99 כדי להכניס תיקונים נחוצים.

יש תקווה! בעבר כבר הצלחנו לגרום לדרעי להזיז תקנות נשכחות: מקרה דומה קרה כשהשר הבטיח שיגביל את סכום התשלום של רשויות מקומיות לאמנים ביום העצמאות ואף זכה לאינספור כתבות המשבחות את הבטחתו, אך לא עשה דבר בפועל. רק לאחר שתוזכר על ידי "שקוף", הוציא לפועל את ההגבלה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת מאיה קרול

מאיה קרול
במקור מתל אביב והיום חיה בקהילה שיתופית בבאר שבע.כנערה וכחיילת עסקתי רבות בהדרכת בני נוער. תמיד נמשכתי לפעילות לשינוי חברתי, ובכל מסגרת בה לקחתי חלק ניסיתי לפעול למען מה שצודק ונכון בעיניי.לפני שנה וחצי נחשפתי לפעילות של "שקוף", וגיליתי גוף תקשורת בו מגישים תקשורת נקייה, עקשנית ובועטת – ובאותו הזמן גם נגישה לכל ופתוחה לביקורת. כל אלו גרמו לי להרגיש שגם אני יכולה וצריכה לקחת חלק ביוזמה האדירה הזו, ואני שמחה שזכיתי להצטרף.מאמינה בבני אדם, פמיניסטית, מאזינה ליותר מידי פודקאסטים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!