ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בשביל מה יש כנסת? בממשלה שוב השתמשו בתקנות כדי לאשר את איכוני השב"כ

אף שהכנסת מתפקדת באופן מלא - בממשלה בחרו לאשר את האיכונים, גם אם באופן מוגבל, בתקנות לשעת חירום. זאת במקום ללכת בדרך המלך ולחוקק חוק שיהיה כפוף לפיקוח הכנסת • תזכורת: בפעם הקודמת לממשלה לקח זמן רב להיגמל מהשימוש בכלי על אזרחי ישראל
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הכלי אושר בתקנות - אף שהכנסת מתפקדת. ישיבת הממשלה, ארכיון (צילום: מארק ישראל סאלם, פלאש 90)

הממשלה אישרה אתמול (ראשון) בתקנות לשעת חירום, ללא פיקוח של הכנסת אלא רק בדיעבד, את השימוש המחודש בכלי האיכון של השב"כ. האישור אמנם ניתן רק עד יום חמישי השבוע ורק לשימוש מצומצם – על מי שנדבקו בזן החדש של נגיף הקורונה. אבל חברי הכנסת חייבים להשגיח היטב על המהלך הזה, משום שבפעם הקודמת לממשלה לקח זמן רב להיגמל מהשימוש בכלי, שמהווה חדירה לפרטיות האזרחים.

עוד ב"שקוף":

הממשלה עשתה שימוש פעם נוספת בתקנות לאחר שחוק המסגרת פקע ביולי – ואף שהוועדות הרלוונטיות בכנסת עובדות ופעילות. לפי החלטת הממשלה, הכלי ישמש ככלי משלים לחקירה אפידמיולוגית, וכל עוד מספר המאומתים קטן. 

למה לא באמת צריך תקנות לשעת חירום

רק לפני שנה וחצי הייתה בישראל כנסת במצב לימבו, והממשלה הייתה ממשלת מעבר שנמשכה יותר משנה מאז הוכרזו הבחירות לכנסת ה-21 בדצמבר 2018. אבל העולם, שלא סובב בהכרח סביב המצב הפוליטי בישראל, שקע לפנדמיה. הממשלה נדרשה לנקוט בצעדים דחופים והחליטה להשתמש בתקנות לשעת חירום כדי להגביל התקהלות, יציאה מהבית ואפילו את הפעלת כלי האיכון של השב"כ על אזרחי מדינת ישראל. 

איכוני השב"כ – חדירה לפרטיות (אילוסטרציה)

רק חודשיים וחצי לאחר כניסת הנגיף לארץ הוקמה הממשלה ומונו ועדות קבועות בכנסת. אז היה ניתן לחוקק את אותם חוקים, כולל את השימוש בכלי השב"כ. לעיתים, בגלל הדחיפות, החקיקה ארכה יממה בלבד. גם היום אנחנו במצב שבו יש כנסת מתפקדת (לפחות בכל הנוגע לוועדות הרלוונטיות), ועם זאת הממשלה בחרה להפעיל את כלי השב"כ בתקנות לשעת חירום ולא בחקיקה שבה הכנסת יכולה לפקח, להכניס תיקונים באופן השימוש ולפקח על השימוש בכלי. זאת עד שתאשר את המהלך בחקיקה.

פרכוסי גמילה

הפסקת השימוש באיכונים בפעם הקודמת הייתה קשה לממשלה. למעשה, היא הייתה עשויה להמשיך עד היום ללא התערבות בג"ץ. כשהתחלואה עלתה – הממשלה טענה שחייבים להשתמש בכלי כדי להציל חיים באופן מידי. כשתחלואה ירדה – הממשלה טענה שחייבים להשתמש בכלי כדי למנוע עלייה בתחלואה. והאמת בסופו של דבר היא שהשימוש בכלי התגלה כלא יעיל ואולי אפילו להיפך – מזיק. מאות אלפי אזרחים נשלחו לבידוד ללא צורך פעמים רבות מבלי יכולת לערער. 

רק לאחר התערבות בג"ץ צומצם השימוש בכלי למאומתים שלא שיתפו פעולה או שלא היה ניתן לבצע מולם חקירה אפידמיולוגית. לבסוף אזרו חברי הכנסת של ועדת החוץ והביטחון אומץ ועצרו את השימוש בכלי.

אין תחליף לחקירה אפידמיולוגית (צילום ארכיון: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

לאורך זמן התברר, בהשוואה בין לאומית, שלא היה כלי טכנולוגי שפעל כמטה קסם. הדבר היעיל ביותר, ככל הנראה, היה חקירה אפידמיולוגית אנושית, כשהכלי הטכנולוגי יכול להיות כלי משלים בלבד.

ועוד משהו חשוב מאוד שראוי לזכור: זמן משבר הוא זמן טוב לכל שלטון להיכנס לחיי האזרחים שלו בטענה שהוא רוצה להגן עליהם. זה יכול להיות נכון וראוי. אבל ראשית, זה מסוכן ובתהליך הזה עשויים להתגנב גם מהלכים שלא הכרחיים. שנית, קשה לשלטון לוותר על הכלים האלו בהמשך. קחו לדוגמה את חוק ההסדרים, שמאפשר לממשלה לחוקק ולבטל כמעט כל מה שתרצה בהליך כוחני מול הכנסת. חוק שאמור היה לייצב את המשק בשנות השמונים, בזמן אינפלציה גואה ומשבר, נשאר איתנו גם ב-2021. ועכשיו שימו לב לשימוש בכלי השב"כ, שלאחר שהופסק מבצבץ שוב בחיינו.

עד שהחוק שאיפשר את השימוש בכלי פקע סופית ביולי השנה סיקרנו את הנושא באופן הדוק. נמשיך לעשות זאת גם הפעם. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

2 תגובות

  1. התקנות הללו (שבוטלו בינתיים) הן שערורייה .הן בכלל לא יעילות, ולא מנעו כל תחלואה רחבה, ורק 3.5% מהנדרשים להיכנס לבידוד נמצאו חיוביים לנגיף. אבל השערוריה כפולה: כי גם שופטי בגץ הרופסים אשרו אותה. וזאת למרות דוח של מבקר המדינה שהעביר ביקורת קשה על התקנות הללו מכיון שאינן יעילות. בכלל שופטי בגץ הם חותמת גומי של הפוליטקאים ברוב הנושאים. הסיכוי שלכם לקבל סעד בבגץ בנושא כלשהו- שואף לאפס. מדובר בפקידים שנולדו לרצות את המערכת, ולכן נבחרו לעליון. פסיקת ה11:0 היא לדראון עולם. בפסיקה זאת הפכו עצמם השופטים לאויבי הדמוקרטיה ושלטון החוק. ואגב כל שלטון מנסה להכניס את השופטים שלו לבית המשפט העליון. אבל השופטים הללו אף פעם לא משרתים את אזרחי ישראל או את הצדק אלא רק את שלטון הקרובים לצלחת. אל תתרשמו מהוויכוח של שופטים שמרנים מול םרוגרסיבים. זה הכל עבודה בעיניים. כולם משרתים את המערכת, הממסד, והקרובים לצלחת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!