ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

תחנת הדלק הקרובה לביתכם מזהמת? לא מגלים לכם

במשרד להגנת הסביבה הכריזו שיפרסמו את הדירוג של 700 תחנות בכל הארץ, אך בירור "שקוף" גילה: הם התכוונו לפרסם את דירוג חברות הדלק, נתון שלא יאמר הרבה לאזרח • האם דירוג התחנות יתפרסם? במשרד הבטיחו "לעדכן"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

האם תחנת הדלק שליד ביתכם מסכנת אתכם? תחנה סמוכה למגורים ברמת גן (צילום: יעל געתון)

יצא לכם להיות בחברת אדם שאוהב את ריח תחנת הדלק? מדובר בריח חריף מאוד שקשה להתעלם ממנו. יש מיעוט שאוהב אותו, חלק מתקשים לנשום אותו, ורובנו מנסים להדחיק את העובדה שהוא עלול להחביא בתוכו חלקיקים רעילים. 

עוד ב"שקוף":

בשנים האחרונות החלקיקים הללו התקרבו לריאות שלנו: לפני כעשור המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה את הקמתן של תחנות דלק זעירות. מדובר בתחנות על שטח קטן שממוקמות בתוך הערים ויש להן מספר משאבות מוגבל. 

איך אפשר לדעת אם התחנה הקרובה למקום המגורים שלך היא מזהמת? מאיזו תחנה כדאי להיזהר? איפה עובדי התחנה מסכנים את עצמם? המשרד להגנת הסביבה הודיע חגיגית על פרסום דירוג 700 תחנות דלק ברחבי הארץ, יחד עם מדד המפעלים המזהמים.

מדד הזיהום של המשרד עוסק בחברות – אך לא בתחנות עצמן (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

אך רשימת התחנות המזהמות לא פורסמה. נברנו בנתונים – היא איננה. רק לאחר שהתעקשנו לקבלם מידי המשרד צורפו הקבצים, ואז התגלה כי המשרד כלל לא התכוון לדווח על 700 תחנות הדלק, אלא לעסוק בחברות הדלק. 

לפי הנתונים, ב-2018 מי שקיבלה את הניקוד הנמוך ביותר על הפרות הפיקוח של המשרד, היא חברת "דלק". אך האם משמעות הדבר היא שכל התחנות של החברה מזיקות? לא. מדובר בחישוב ממוצע בלבד. במילים אחרות, יכול להיות שהתחנה מתחת לחלון שלכם בטוחה לחלוטין, יכול להיות גם שלא. 

נתונים ללא משמעות מעשית

כדי להפחית את פליטת הבנזן המסוכן, כל תחנה נדרשת להתקין מערכות מיוחדת במיכלים ובפיות התדלוק, שיפחיתו את הסכנה הבריאותית. המערכת למישוב אדים, כך היא נקראת, נועדה למנוע מאדי הדלק הרעילים שנלכדים בתוך המיכל להידחק החוצה ולהגיע לריאות שלנו. אולם לפעמים המערכת מקולקלת ובמקרים אחרים כלל לא הותקנה. 

נתוני המשרד – מציגים ממוצע לתחנת דלק

המשרד גם בדק ומצא ש-13% מהתחנות של חברת "דור אלון" טרם התקינו את המערכת – אך לא פרסם היכן הן נמצאות. פרט לכך, לפי המשרד להגנת הסביבה בכל שאר תחנות הדלק המערכות מותקנות, אלא שלא צויין האם חלקן התקלקלו ואת משך הזמן שבו היו מושבתות. כמו כן, הנתונים שהמשרד פרסם נכונים לשנת 2018 בלבד וסביר שאינם רלוונטיים עוד לימים אלה.

המשרד גם בדק ומצא ש-13% מהתחנות של חברת "דור אלון" טרם התקינו את המערכת – אך לא פרסם היכן הן נמצאות. הנתונים נכונים לשנת 2018 בלבד וסביר שאינם רלוונטיים עוד לימים אלה.

בדירוג שיצר המשרד, חברת הדלק שקיבלה את הניקוד השלילי הגבוה ביותר היא חברת "דלק", עם ציון ממוצע לתחנה של 60. אחריה "טן" עם 59 נקודות, "דור אלון" עם 43 נקודות ו"פז" עם 32 נקודות שליליות. כל תחנה קיבלה גם ניקוד על הפרות פיקוח, אולם הנתונים הוצגו כממוצע לתחנה. במקום הראשון השלילי נמצאת חברת "דלק" עם 41 נקודות להפרות מוצעות לתחנה, "פז", במקום השני עם  עם 38 נקודות. אחריה, "דור אלון" עם 35 נקודות ו"טן" עם 6 נקודות בלבד להפרות לכל תחנה בממוצע.

כך ממסמסים מומנטום

כל הנתונים האלה נשמעים מבלבלים? זה אולי בגלל שאין להם הרבה משמעות לאזרח שרוצה להבין האם ליד ביתו קיימת סכנה בריאותית. מי שגר ליד אחת מתחנות הדלק הציבוריות, לא ידע אם הזכיין עבר על החוק, לא ידע אם הוא צריך לפעול, אם הריח החריף מסכן אותו או לא, אלא רק מידע כללי ביותר על החברה שמספקת את הדלק.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג. המשרד מרחיק את הנושא מהדיון הציבורי (צילום: פלאש 90)

כשביקשנו את פירוט חברות הדלק לפי תחנה, כפי שהמשרד הבטיח בהתחלה, נענינו השבוע ש"הפנייה היא למעשה בקשה לקבל מידע נרחב. לאור זאת, נטפל בה כבקשת חופש מידע ונעדכן בטיפול". מטעם "שקוף" הוגשה בקשה לקבל את הרשימה המלאה של תחנות הדלק עצמן.  

חשוב לציין: בקשת חופש מידע היא פרקטיקה חשובה מאוד, שמאפשרת השגת מידע חיוני ממשרדי הממשלה. אך מדובר בתהליך שיכול להימשך חודשים. על ידי כך, המשרד להגנת הסביבה מרחיק בפועל את פרסום המידע מהדיון הציבורי ומהעניין הרב סביבו בתקשורת.

נכון לכתיבת שורות אלה המשרד להגנת הסביבה לא שלח תגובה על הטענות שהעלינו בפניו על אודות ההתנהלות. ככל שתהיה תגובה כזו, נעדכן.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!