ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

איפה הכסף: המפלגות רוצות להעלים שוב את הדוחות הכספיים

מיליוני שקלים על תעמולת בחירות מוסתרים מעיני הציבור. למה? כי המפלגות יכולות לאשר לעצמן בוועדת הכספים דחיה אחרי דחיה אחרי דחיה. מחר זה יקרה שוב, בשלל תירוצים מחפירים ורגע לפני המועד שנקבע. מיליוני שקלים על תעמולת בחירות מוסתרים מעיני הציבור. למה? כי המפלגות יכולות לאשר לעצמן בוועדת הכספים דחיה אחרי דחיה אחרי דחיה. מחר זה יקרה שוב, בשלל תירוצים מחפירים ורגע לפני המועד שנקבע
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יו״ר ועדת הכספים ח״כ משה גפני (צילום: דוברות הכנסת)

חברי ועדת הכספים צפויים לאשר מחר (שני) בבוקר למפלגות שלהן דחייה נוספת בהגשת הדוחות הכספיים למבקר המדינה, אודות הוצאותיהן בבחירות לכנסת ה-23. אם יעשו זאת בג"ץ עשוי להתערב ולהכריח אותן לשנות את דרכן.

אנחנו כבר מכירים את המסורת שהשתרשה בשנתיים האחרונות, לאחר שסיקרנו כל דיון כזה: הן יספרו שקשה להן עם כל הבחירות האלו, שהקורונה מעכבת אותן ועוד מיני תירוצים . הדיון עצמו יהיה קצר להחריד, קצר יותר מהזמן שייקח לכן לסיים לקרוא את הכתבה הזו. בסופו פשוט יאשרו לעצמן דחייה. כן, ככה זה כשאתה קובע את החוקים, אתה יכול לשנות אותם מתי שהם לא נוחים לך.

מאשרות לעצמן

רק לפני כחודש הגישו המפלגות את דוחות הפעילות שלהן לכנסת ה-21 וה-22. הדוחות הוגשו באיחור ניכר לאחר שחברי הכנסת פעלו לדחות את דוחות המפלגות שוב ושוב. לפי החוק יש להגיש את הדוחות 16 שבועות לאחר פרסום תוצאות הבחירות (כארבעה חודשים). הדוחות לכנסת ה-21 הוגשו באיחור של כמעט שנה וחצי, לא פחות, כשגם הגשה זו לא הייתה מובנת מאליה. למעשה, עתירה של התנועה לאיכות השלטון לבג"ץ היא שגרמה למבקר המדינה למנוע דחייה נוספת שלהן. 

הדוחות לבחירות לכנסת ה-23 היו כבר אמורים להיות מוגשים למבקר המדינה בחודש יולי אשתקד, אבל כהרגלם, גם את זה הם דחו. המועד להגשת הדוחות נקבע ל-15 במרץ. כלומר, עד לשבוע הבא. עכשיו, רגע לפני שהמועד פוקע, דואגים במפלגות לדחות שוב את הגשת הדוחות שלהן. 

מאחורי ססימאות הקורונה וה"עומס מהבחירות" הן מסתירות התנהלות  מבזה ולא שקופה עם הכסף שלנו – כ-200 מיליון שקלים מדי מערכת בחירות. נבחרי הציבור שוב משתמשים בכוח שניתן להם כדי להטיב עם עצמם ולהמשיך לאפשר למפלגותיהם להסתיר את היחס לכסף הציבורי.

בכתבה האחרונה שפרסמנו ב-23 בפברואר העלנו בדיוק את התרחיש הזה: "הגשת הדוחות לבחירות לכנסת ה-23 מתקרבת. התאריך האחרון להגשת הדוחות, לאחר שאישרו לעצמן כבר דחייה הוא ה-15 במרץ. אבל אנו צופים ששוב, בשקט, ינסו לקבוע הח"כים דחייה בהגשת הדוחות למבקר ויסתירו כיצד התנהלו עם הכסף שלנו". 

פנינו למבקר המדינה ושאלנו מי המפלגות שפנו לקבלת הדחייה ומה עמדתו בנושא. שם הפנו אותנו לוועדת הכספים. לאחר פרסום הכתבה מסרה לנו ועדת הכספים את עמדת מבקר המדינה. ממנה עולה כי 12 מפלגות פנו וביקשו את דחיית הגשת הדוחות, פעם נוספת, לכנסת ה-23. ואף ביקשו מראש דחייה להגשת הדוחות בכנסת ה-24. המבקר חושב שיש להיענות חלקית לבקשה בנוגע לכנסת ה-23 ולדחות את הבקשה בנוגע לכנסת ה-24.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

שנתיים האחרונות בזבזו הפוליטיקאים כמיליארד שקל על תעמולה. כסף שהיה יכול להגיע לבריאות או לחינוך נעלם בתוך מנגנון המפלגות. המפלגות עצמן לא כפופות לחוקי שקיפות בסיסיים ורק מבקר המדינה יכול לבקר את הוצאותיהן. דחיית הגשת הדוחות מאפשרת למפלגות לדחות את הצגת המחדלים שלהן וכך גם את הביקורת הציבורית לצד המשך בזבוז הכסף שלנו ללא דין וחשבון.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

יודעים כבר למי תצביעו? פנו לחבר המפלגה בוועדת הכספים. בדיונים מסוג זה יש נטייה לח"כים להיעלם ולהשאיר את העבודה המלוכלכת ליו"ר הוועדה. במקרה הזה – ח"כ משה גפני. לכן, מי שלא הגיע והצביע נגד כאילו הצביע בעד. הנה רשימת חברי הכנסת המלאה:

משה גפני (יהדות התורה), ינון אזולאי (ש"ס), רם בן ברק (יש עתיד), קרן ברק (ליכוד), ניר ברקת (ליכוד), רות וסרמן לנדה (כחול לבן), אחמד טיבי (הרשימה המשותפת), אופיר כץ (ליכוד), מיקי לוי (יש עתיד), בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית), חוה אתי עטייה (ליכוד), תהלה פרידמן (כחול לבן), אלכס קושניר (ישראל ביתנו), שלמה קרעי (ליכוד), אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת), קטי קטרין שטרית (ליכוד), עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת).

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

תגובה אחת

  1. מדוע בשקוף מנסים להשקיף גם את פעילויות הגולשים באתר שלהם, למונופולי הטכנולוגיה פייסבוק, טוויטר וגוגל?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,958 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!