ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"שהמבוגרים יקחו אחריות על מה שקורה בעולם כדי שילדים לא יצטרכו"

המחאה נגד כתב האישום המקל שהוגש נגד ירין שרף בפרשת האונס במלונית הביאה את רעות, תלמידת כיתה י' מפתח תקווה, לפעילות אקטיביסטית. גם משבר האקלים מטריד אותה, וכשהיא חושבת על העתיד האישי שלה היא עונה: "כשמתעסקים במשבר האקלים וההשלכות ההרסניות שלו - לחשוב על עבודת החלומות מרגיש לפעמים קצת מנותק" • פותחים שנה ב"שקוף": בני הנוער שמנסים לשנות את העולם

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שם: רעות זיק חייט 

כיתה: י', התיכון החברתי תל אביב

מגורים: פתח תקווה

איפה פעילה: עמותת "כולן" – קידום השיח והעשייה הפמיניסטית בישראל

מה תפקידך בכוח?

"אנחנו מארגנות הפגנות גדולות וצעדות, בין היתר את צעדת השרמוטות, דואגות לפעילות ברשתות החברתיות ולקידום השיח הפמיניסטי בישראל. אני לוקחת חלק בפעילות ובעיקר בארגון הפגנות, אנחנו מעבירים שיעורים בבתי ספר, נפגשים עם חברי כנסת".

איך הגעת לשם?

"אחרי פרשת האונס באילת דיברתי על זה לא מעט עם החברות שלי, והיה גל של הפגנות בכל הארץ, ארגנו הפגנות בקריית אונו. אחרי כן נתקלתי ב'כולן' ברשתות החברתיות. כתבתי להן, נרשמתי דרך טופס הצטרפות ומאז אני חלק.

היה אירוע שהרגשת שהוביל לשינוי?

"הרגשתי שבעקבות מאבק אזרחי ולחץ ציבורי שלקחתי בו חלק, הצלחנו לשנות את כתב האישום בפרשת מלונית הקורונה. כתב האישום המקורי נגד ירין שרף היה בעילה אסורה בהסכמה ואחרי המאבק שלנו הוא שונה לאונס".

הייתה מחאה שהשפיעה עלייך?

"המחאות אחרי האונס באילת היו ההפגנות הראשונות שלקחתי חלק בארגון שלהן. ביחד עם עוד שתי חברות, ארגנו כמה הפגנות בקריית אונו, וזה הכניס אותי לכל הנושא הזה. לפני זה אמנם הייתי בהפגנות, אבל לא התעסקתי בזה כל כך כמו עכשיו".

אם היית יכולה לשנות דבר אחד בעולם שלנו, מה הוא היה?

"הייתי משנה את החשיבה של אנשים. הייתי דואגת שלכל אחד יהיה חשוב שוויון בין בני האדם והזכות לחיות בכבוד. זה יכול היה לעשות שינוי בעולם. רוב הבעיות שלנו נובעות מכך שאנשים לא שמים בראש סדר העדיפויות את ערכי השוויון".

איך היית רוצה שהמדינה שלנו תיראה בעוד שלושים שנה?

"הייתי רוצה שלא נצרוך יותר בשר ונשמור על אורח חיים מקיים שלא מזיק לכדור הארץ. הייתי רוצה שתהיה אחווה בין כל האנשים ושכל האזרחים יהיו שווים".

אם עכשיו את צריכה לארגן מחאה, על מה היא היתה?

"הייתי יוצאת למחאה נגד הלגיטימציה שהחברה נותנת לכל מיני מפורסמים שנחשדים בתקיפות מינית. הבעיה היא לא רק בתוקפים, אלא גם החברה עצמה שהופכת אותם לגיבורים ויש הרבה שיח על האשמת הקורבן. "הבעיה היא שאחר כך זה משפיע על השיח כולו ולא רק על המפורסמים, אלא בכלל על חשודים בתקיפות מיניות שהופכים להיות גיבורים".

מה את חולמת להיות כשתהיי גדולה?

"הייתי רוצה להמשיך בפעילות החברתית שלי ולהיות אקטיביסטית. אבל חשוב לי להגיד שכרגע קשה לי לחשוב על העתיד כשמתעסקים במשבר האקלים וההשלכות ההרסניות שלו. לחשוב עכשיו על עבודת החלומות מרגיש לפעמים קצת מנותק".

מה הכי מפחיד אותך בלהיות אדם מבוגר?

"מפחידות אותי ההשלכות של משבר האקלים אם לא נעצור אותו. ההשלכות יתחילו להיות רציניות וזה עלול להיות הרסני".

איזה חוק, אחד, היית מחוקקת?

"הייתי משנה את זה שצריך בשביל גט את שני הצדדים, ומאפשרת רק לצד אחד להחליט לסיים. וגם את התהליך שעוברות נשים כשהן מתלוננות על פגיעה מינית מול המשטרה ומול מערכת המשפט".

מה את חושבת על עולם המבוגרים?

"שצריך שהם ינסו לקחת אחריות על מה שקורה בעולם כדי שילדים ובני נוער לא יצטרכו לעשות את זה".

מה היה החיבור האישי שלך לנושא?

"לכל אחד שחי פה יש חיבור לזה, זה יכול לקרות לכל אחת ובאמת קורה לכל אחת. לכולן יש חיבור, זה קורה בעולם וזה מטורף לראות נתונים, החיבור הוא כמו שלכל אחת יש".

יש לך הזדמנות לשאול משהו ישיר את אחד מחברי הכנסת, מה היית רוצה לשאול?

"שאלה ליו"ר ועדת החינוך שרן השכל: מה תעשי לקידום שיעורי חינוך מיני מעמיקים, שבהם יסבירו גם על מערכות יחסים בריאות וכו'? זה לא הגיוני שאני בת נוער בישראל ויכולה לחשוב על יותר חברות/ים שלי שהוטרדו מינית מאשר על שיעורי חינוך מיני מעמיקים שכל אחד/ת במערכת החינוך עובר/ת".

גם אתם תלמידי תיכון מתנדבים / פעילים? כתבו לנו:

yael.gaton@shakuf.co.il

יש לך הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכיר/ה מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!