ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מה מפחיד אותך בלהתבגר? "שלא אגיע לזה, הסיכויים נגדי"

ענבר נמצא בקשר קבוע עם השר ניצן הורוביץ והח"כים יולי אדלשטיין ואריה דרעי וגם יושב בוועדת הפנים והגנת הסביבה כנציג מחאת האקלים. הוא מארגן מחאות, חוגי בית ופאנלים בנושאי משבר האקלים. והוא בן 17 • על דור המבוגרים הוא אומר: "לרובו יש רצון לעשות טוב, אבל גם יוזמות חיוביות נעצרות בגלל אינטרסים - זה משפיע ישירות על הדור שלנו" • פותחים שנה ב"שקוף": בני הנוער שמנסים לשנות את העולם
בתמונה: "אם אפשר היה להעלים את משבר האקלים זה היה נחמד". צילום: אופק קרן

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שם: ענבר קרן

מתחיל כיתה: יא'

מגורים: אמירים

תיכון: על יסודי משגב-אסיף

איפה פעיל: "מחאת הנוער למען האקלים"

עיקר הפעילות הארגון: ארגון נוער שפעיל יותר משנתיים (בעולם יותר משלוש שנים), ומתבסס על התנועה שהקימה גרטה טונברג ב-2018.

מה תפקידך בכוח?

"אני עוסק בקשרי ממשל, אני בקשר עם השר ניצן הורוביץ, ועם הח"כים אריה דרעי ויולי אדלשטיין. אני גם נציג של מחאת הנוער בוועדת הפנים והגנת הסביבה. חוץ מזה, אני פעיל בדיגיטל ומפעיל את עמוד הטוויטר של התנועה".

מה היה החיבור האישי שלך לנושא?

"לאורך השנים בבית הספר לא למדנו מעולם אף שיעור בנושא, עד שבכיתה ח' המורה למדעים דיבר איתנו על משבר האקלים. זה היה מורה ספציפי שאהב את הנושא. הוא חילק אותנו לקבוצות קטנות וחשבנו יחד מה אפשר לעשות. זו היתה הפעם הראשונה שהבנתי שצריך לעשות משהו".

אם עכשיו היית צריך לארגן מחאה, על מה היא היתה?

"על זה שלא מלמדים על משבר האקלים במערכת החינוך. עשר שנים אני במערכת החינוך, לא היה לי שיעור אחד למעט השיעור ההוא, אף שזה איום ממשי על החיים שלנו".

מה אתה חולם להיות כשתהיה גדול?

"אני מקווה שתהיה לי את האפשרות להיות גדול במדינה שלנו וששום דבר לא יעצור את זה. אם תהיה לי את האפשרות, אשמח להיות חלק ממקבלי ההחלטות, או בתחום המדיני או בתחום המקצועי".

מה הכי מפחיד אותך בלהיות אדם מבוגר?

"האפשרות שלא אגיע להיות אדם מבוגר. הסיכויים הם נגדי".

היה אירוע שהרגשת שהוביל לשינוי?

"לקראת הבחירות עשינו מהלך נרחב, הייתי בין אלה שעבדו עליו קשה. שלחנו המון בנות ובני נוער מטעם התנועה שידברו בחוגי בית ואני הייתי אחראי על זה. ארגנו פאנל פוליטיקאים בכפר הירוק, שרק בני נוער ארגנו אותו, הכי מבוגר היה בן 18. השתתפו שם השרה הקודמת להגנת הסביבה גילה גמליאל ועוד חמישה חברי כנסת שדיברו על משבר האקלים. זה שודר בדמוקרטTV וצבר יותר מ-20 אלף צפיות. לאחר מכן ארגנו הפגנה בכיכר הבימה בתל אביב והגיעו אליה 2,000 בני ובנות נוער מהצפון ועד אילת, ארבעה ימים לפני הבחירות האחרונות".

היה אירוע שהשפיע עליך במיוחד?

"בארגון הכרתי הרבה מאוד חברים שהם ההשראה שלי. ילדים שגדולים ממני בכמה שנים טובות והיום הם החברים הכי טובים שלי. בהתחלה לא הבנתי איך עושים את זה ולמדתי מהם הכל, לעשות את העבודה, לדבר עם חברי כנסת, ליזום פעולות".

אם היית יכול לשנות דבר אחד בעולם שלנו, מה הוא היה?

"אם אפשר היה להעלים את משבר האקלים, זה היה נחמד. זה היה משאיר אותנו עם הרבה בעיות אחרות, אבל זה היה מוריד מאיתנו את אחת הבעיות הגדולות".

איך היית רוצה שהמדינה שלנו תראה בעוד שלושים שנה?

"אני מקווה שהמדינה תהיה ירוקה יותר, אני אשמח שהיא תעבור לדלקים שלא מזהמים ותתבסס על אנרגיות מתחדשות, בעיקר על אנרגיית השמש. אני מקווה שהתחבורה הציבורית תעבוד טוב, תהיה מבוססת חשמל, עם הרבה פחות פליטות של גזי חממה וזה יפחית את ההשפעות על משבר אקלים. אני גם מקווה שהמדינה תמצא דרך להתמודד עם ההצפות במקומות כמו נהריה למשל".

אם לא היית צריך ללכת לבית הספר השבוע, לאן היית הולך?

"התשובה ברורה. לכנסת. הייתי שם פעמיים עד כה, ואני חושב שזה אחד הדברים הכי אפקטיביים וזו הדרך לקדם את הנושא, הייתי הולך לשם כדי להשפיע על חברי וחברות הכנסת".

מה אנחנו לא יודעים על הדור שלך?

"למרות איך שמנסים לצייר אותו, שהוא רדוד ושטוח, לא כולם כאלה. אני מכיר עשרות אם לא מאות בני נוער שיש להם ערכים ואמונות חזקות, ואכפת להם מנושאים שונים. יש לי חברים שיש להם אמונות וערכים שרוצים להעביר לדור הצעיר בתקווה שהדור הבא יהיה דור יותר ערכי מאיתנו".

מה אתה חושב על עולם המבוגרים?

"לרוב המוחץ של הדור הזה יש רצון לעשות טוב, אבל פשוט לא עושים את זה עד הסוף. לצד זה, יש גם אנשים עם אינטרסים והשפעות. לכן גם יוזמות חיוביות של הדור הזה לפעמים נעצרות בגלל אינטרסים וזה משפיע ישירות על הדור שלנו".

איזה חוק, אחד, היית מחוקק?

"אנחנו מקדמים חקיקה, את חוק האקלים שמטפל בכל מיני תקנות וסעיפים בנושאי הגבלת פליטות, הגדלת יעדי אנרגיה מתחדשת והגדלת תחבורה ציבורית. הכל נכנס לחוק אחד שאנחנו מנסים לקדם".

יש לך (עוד) הזדמנות לשאול משהו ישיר את אחד מחברי הכנסת, מה היית רוצה לשאול?

"שאלה לשרת החינוך יפעת שאשא ביטון: האם תקדמי חינוך ולימוד של נושא משבר האקלים בניגוד לקודמייך בתפקיד, ואם כן איך הנושא יילמד ובמסגרת אילו שיעורים?"

גם אתם תלמידי תיכון מתנדבים / פעילים? כתבו לנו:

yael.gaton@shakuf.co.il

יש לך הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכיר/ה מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

תגובה אחת

  1. הסיכויים נגדו? כמה פאניקה הצליחו להחדיר בילדים האלה שהם חושבים ככה? או שיותר גרוע (ויותר הגיוני) מישהו חיצוני פשוט משתמש בהם כדי לקדם את האג'נדה שלו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!