ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

פגרה בכנסת? היא בקושי עבדה גם לפני כן

חברי האופוזיציה מדלגים בין הוועדות רק כדי להגיש הסתייגויות ולהוביל לפיליבסטרים בלתי נגמרים, יריב לוין מסרב למנות את יו"ר הוועדה לביקורת המדינה או לאפשר את הקמת ועדת האתיקה • כשאפילו הנושאים שאין עליהם שום מחלוקת לא זזים בגלל הקרבות האלה - הסובלים העיקריים הם אנחנו
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

קולות האופוזיציה לא נחשבים עוד. נתניהו ולוין. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בדיון שהתקיים השבוע בבג"ץ הביעה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות מורת רוח על כך שוועדת האתיקה בכנסת טרם הוקמה. היא לא הצליחה להבין (כמונו) למה המחלוקת בין האופוזיציה לקואליציה על חבר אחד בוועדת הכספים משביתה את עבודת הכנסת. אבל האמת שעבודת ועדת האתיקה היא רק דוגמה אחת לכך שהכנסת למעשה לא ממש עובדת, עוד לפני שיצאה לפגרה.

עוד ב"שקוף":

המחלוקת, כפי שעלתה מהדיון בבג"ץ, היא אם לקואליציה יהיה יתרון של ח"כ אחד בוועדת הכספים או שניים. זאת מתוך אמונה של האופוזיציה שיהיה קל יותר "להמיר" ח"כ אחד. אבל ועדת האתיקה היא רק נדבך אחד בכנסת, שלא חזרה לעבוד באופן מלא, מה שפוגע בסופו של דבר באזרחים והאזרחיות כולם.

אופוזיציה לוחמת עבור האזרחים? הפיקוח על הממשלה דווקא חלש יותר

קחו למשל את הוועדה לביקורת המדינה. זו אחת הוועדות החשובות בכנסת, והוועדה היחידה שמתוקף חוק עומד בראשה ח"כ מהאופוזיציה. זו ועדה שיש לה סמכויות רחבות יותר מוועדות אחרות, כולל יכולת להוציא צו הבאה לעובדי ציבור ודרישה ממבקר המדינה לפתוח בבדיקת נושא מסוים. זו הוועדה שגם דנה בדוחות הביקורת שמפרסם מבקר המדינה. דוחות שאם אף ועדה לא תדון בהם, הם יונחו בתחתית המגירה. 

ביטן ואלקין מנהלים מו"מ בבית המשפט, השבוע. צילום: לע"מ

אבל בגלל שיו"ר האופוזיציה לא רוצה – הוא לא ממנה יו"ר לוועדה ולכן היא משותקת. וכך, הביקורת על הממשלה חלשה יותר והאזרחים מקבלים שירות טוב פחות. יחד עם הוועדה הזו לא מונו גם יו"רים לוועדת העלייה והקליטה ולוועדת המדע והטכנולוגיה – שתיהן בראשות האופוזיציה. 

לא השתבצו ח"כים בוועדות, האופוזיציה מחרימה את הדיונים

לוועדות שכן הוקמו, האופוזיציה לא מוכנה לשבץ חברי כנסת קבועים. וכשאין חברים קבועים בוועדה, הייצוג של האופוזיציה לא קיים. ואין גם שום לקיחת אחריות על המתרחש בדיונים – אין חברים רשומים ולכן אין אחריות לאף אחד באופוזיציה למה שמתרחש בחדר, גם כשהוא לא נמצא. בנוסף, הציבור לא יכול לבוא בטענות למי מחברי האופוזיציה על כך שאינו לוקח חלק בדיונים. ב"שקוף", לא היססנו בעבר לחשוף ח"כים שמחפפים את עבודתם – עכשיו זה לא אפשרי. 

צריך לציין – כמה ח"כים באופוזיציה דווקא כן מגיעים לחלק מהדיונים. אבל אלו בודדים והם מדלגים מוועדה לוועדה כדי להגיש הסתייגויות ובכך לאפשר את הפיליבסטרים במליאה. כדי לקיים פיליבסטר האופוזיציה צריכה להגיש הסתייגויות, שעליהן צריך לדון ולהצביע בוועדה ובמליאה, וכך מושכים את הזמן. אבל רוב הח"כים באופוזיציה לא מגיעים לדיונים בוועדות וכך בודדים סוחבים בפועל על גבם את עבודת האופוזיציה. 

אדם שעומד למשפט בגין עבירות שחיתות מונע את הקמת ועדת האתיקה

ועדה נוספת שקריטית לתפקוד הכנסת היא ועדת האתיקה, שעל פי חוק מונה שני חברי כנסת מהאופוזיציה ושניים מהקואליציה. לא אמור להיות כאן ויכוח כלשהו על הרכבה. אבל כאן נהנים חברי הכנסת מהשבתתה. אין מי שיבדוק אם הם הגישו את הצהרות ההון ליו"ר הכנסת, אין מי שידון וירחיק מהדיונים ח"כים שנוהגים לקלל ולהעליב ח"כים אחרים, או כאלה שמשנים הצבעה לאחר שהתקיימה. ונזכיר שכבר היה בכנסת הזו מקרה של הצבעה כפולה. 

אבל גם היא מושבתת בגלל אותה מחלוקת. יו"ר הכנסת אמון על הקמתה אבל אין לו דרך לעשות זאת ללא שיתוף פעולה מראש האופוזיציה, בנימין נתניהו. נזכיר שהוא עצמו עומד כיום למשפט בגין עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים. ובנוסף, רק לאחרונה התגלה כי הוא קיבל, לכאורה, מתנה בניגוד לחוק מרשת בתי מלון.   

***

הבעיה בכל הדברים האלו היא שנראה שהאופוזיציה לא מכבדת ערכים דמוקרטיים בסיסיים כמו הכרה בממשלה וברוב שיש לה בכנסת. ערכים שהיא, בשבתה בשלטון, דחפה וטענה שוב ושוב שהרוב הוא שקובע. כשחלק מחברי הכנסת פנו לבג"ץ בטענות, מוצדקות ככל שהיו על הפגיעה בהם, אמר להם השופט עוזי פוגלמן: "אפשר לעשות דה-לגיטימציה של ההליכים הפרלמנטריים ולבוא לבית המשפט?". הוא אף פנה אל עורך הדין של העותרים: "אתה מציע לנו לדלג על הכנסת. להחרים ואז לבוא לבית המשפט שיחליט במקום הכנסת. זה סוג של פוטש".

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

האופוזיציה פוגעת בייצוג הבוחרים שלה בכך שהיא מונעת מהם את הכוח שיש להם בכנסת. פיליבסטרים ארוכים על חוקים שבהסכמה שמשתקים את עבודת הכנסת לא משפרים את השירות שיש בסוף לציבור – אלא פוגעים בו.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

המחלוקת שיש לאופוזיציה עם הקואליציה על הייצוג בוועדת הכספים היא ראויה ואולי מוצדקת. אבל, נכון לעכשיו, נראה שהאופוזיציה, ברובה, לא מכירה ברוב הקואליציוני ופוגעת בסוף בשירות לאזרח ובייצוג שלו. ראש האופוזיציה חייב לאפשר את הקמת הוועדות שבראשותה. אם המחלוקת אכן עניינית (ספק) על ועדת הכספים, ראוי שימקד את המאבק בה ולא ישבית את עבודת הכנסת. אם ירצה ויחשוב שנעשה עוול למפלגתו, טוב שיפנה גם לבג"ץ.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

3 תגובות

  1. למה אתם שמים דווקא את תמונתו של נתניהו? למען ההגינות הייתם צריכים לשים תמונה של המשכן.

  2. אם הקואליציה תפסיק להיות דורסנית יהיה על מה לדבר. בתור "הרוב" והממשלה היא צריכה לרדת מהעץ קודם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,917 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!