ערכת שאלות לפוליטיקאים
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
פסטיבל "קינוחים ואהבה", מיזם "ילקוט לכל", מתחם "נינג'ה" אקסטרים לילדים – מבדיקת "שקוף" עולה כי בשלושת החודשים האחרונים, השקיעה עיריית פתח תקווה כ-120 אלף שקלים בקידום ממומן בפייסבוק של הודעות שונות לציבור התושבים. כמעט 90% מהסכום הזה, יותר ממאה אלף שקלים, יועדו לפרסום בעמוד של ראש העיר רמי גרינברג, ולא בזה של העיר עצמה.
עמוד הפייסבוק של גרינברג הוקם ב-2012 ושימש אותו לקידומו האישי לאורך השנים, כולל במהלך קמפיין הבחירות המקומיות היצרי ב-2018, שבסופו נבחר לראשונה לראשות העיר. לטענת דוברות העירייה, עם ניצחונו של גרינברג בבחירות הפך העמוד לנכס ציבורי בניהול העירייה, והוא אינו משמש עוד כעמוד פרטי.
אך בדיקה של התכנים המתפרסמים בעמוד מראה כי אין זה תמיד המקרה. כך למשל, באפריל 2020 עלה פוסט בעמוד של גרינברג המאשים את חברי האופוזיציה בעירייה ב"מעשה נבזי" ו"פוליטיקה קטנה" – באופן שאינו תואם את ההגדרה לשימוש "ציבורי".
לפי בדיקת "שקוף", התופעה אינה ייחודית לפתח-תקווה והיא ממשיכה להתקיים בערים נוספות (ראו פירוט בהמשך), זה קורה בניגוד לפסיקת ועדת הבחירות המרכזית בנושא בדצמבר 2019 (כשנה לאחר קיום הבחירות המקומיות), אז קבע השופט חנן מלצר עקרונית כי "לא ניתן 'להסב' עמוד פרטי-פוליטי לעמוד רשמי של ראש העיר".
פסיקתו של מלצר תואמת את עמדת היועמ"ש שהובאה גם היא במסגרת אותה עתירה: "מקרה שבו דף פרטי שנעשה בו שימוש לצורכי תעמולה בתקופת בחירות, ולאחר הבחירות 'מוסב' לעמוד של ראש הרשות, הממומן על ידי הרשות המקומית – נופל לגדר האסור".
שאלה משמעותית לא פחות העולה מהשקעת המשאבים בניהול וקידום העמוד הפרטי של ראש עיר, נוגעת לבעלות על הדף בתקופת הבחירות הבאה, או ביום שלאחר סיום כהונתו של ראש העיר.
כך למשל חלק מהמודעות המקודמות בעמוד של ראש עיריית פתח תקווה הן מסוג "Page Likes", המיועדות להגדלת כמות העוקבים בעמודי הרשתות החברתיות של גרינברג בפייסבוק ובאינסטגרם – ולא לקידום תכנים ספציפיים. החזרת העמוד לניהולו הפרטי של גרינברג בעתיד תעניק לו את האפשרות לפנות באופן ישיר וממוקד לאנשים שנצברו כעוקבים, בזכות אותה השקעה של כסף ציבורי. בשיחות שקיימנו עם דוברות עיריית פתח-תקווה, וכן בתגובה הרשמית שהתקבלה (ראו מטה), לא ניתנה התייחסות לגורל הבעלות על העמוד בעתיד.
בחוות הדעת של היועמ"ש במסגרת העתירה לוועדת הבחירות המרכזית שהוזכרה לעיל, הועברה התייחסות ברורה גם לנושא הבעלות העתידית על העמוד: "ראש הרשות המקומית לא יוכל להסב את עמוד הפייסבוק בחזרה לעמוד פרטי עם תכנים פוליטיים, בתקופת זמן אחרת כלשהי, לרבות במועד הבחירות". החלטה דומה ניתנה בידי ועדת הבחירות המרכזית במקרה של רון חולדאי, שם נאסר על חולדאי להשתמש בדף בפייסבוק שנוהל עד אז בידי עיריית תל-אביב-יפו – לטובת קידום מפלגת "הישראלים" עימה התמודד לכנסת. עמדה ברוח דומה נוסחה בידי השופט סלים ג'ובראן שכיהן כיו"ר ועדת הבחירות עוד בשנת 2013.
נראה כי העמדה הברורה שהובעה שוב ושוב בהחלטות משפטיות אינה ידועה או ברורה לגורמים הרלוונטיים ברשויות המקומיות, והנושא צפוי לעמוד במבחן המציאות לפני הבחירות המקומיות באוקטובר 2023. אז תידרש "תקופת צינון" שבה העמודים הקרויים על שם ראש העיר לא יופעלו בידי עובדי עירייה.
התופעה אינה מתחילה ונגמרת בפתח תקווה. באשדוד למשל הושקעו 10,000 שקלים בקידום בפייסבוק בתקופה שנבדקה, וגם פה 90% מהסכום הוקדש לעמוד של ראש העיר יחיאל לסרי. בראשון לציון 42 אלף שקלים הוקדשו כולם לפרסום בעמוד של ראש העיר רז קינסטליך.
באשקלון הוקדשו למימון פוסטים 24 אלף שקלים בשלושת החודשים האחרונים, ואלה הושקעו באופן כמעט מוחלט בעמוד של ראש העיר. אם ישנה רשות אחת שאמורה להכיר היטב את פסיקתו של השופט מלצר בנושא היא אשקלון, שכן העתירה שנדונה בוועדת הבחירות ב-2019 הוגשה נגד המועמד דאז והיום ראש העיר, תומר גלאם. ואכן, מהעירייה נמסר כי "העמוד שייך לעירייה וימשיך להיות שייך לעירייה". אנחנו ב"שקוף" נמשיך לעקוב ולוודא שזה אכן המקרה.
כל העמודים הנ"ל עברו "המרה" מפרטי לציבורי (הנה דוגמאות לשימוש פרטי בזמן קמפיין הבחירות באשדוד, אשקלון, ראשון לציון), באופן שעומד בניגוד לפסיקת השופט מלצר, שניתנה כאמור כשנה לאחר ניצחונם של המועמדים בבחירות.
לצד זאת חשוב להדגיש כי "המרה" של עמודים אסורה כאמור בשני הכיוונים – מפרטי לציבורי, ומציבורי לפרטי. הגדרת עמוד כ"ציבורי" אינה נוגעת רק לקידום ממומן של תכנים ספציפיים, אלא לעצם עבודת הניהול של העמוד בידי גורמי עירייה. עובדה זו מרחיבה מאוד את מעגל הרשויות וראשי הערים שצפויים להיות חשופים לעבירה על החוק לקראת הבחירות המקומיות הקרובות, אז צפויים דפים רבים המנוהלים כיום בידי העירייה לחזור לשימוש פוליטי פרטי.
מעיריית אשקלון נמסר בתגובה: "יש לך טעות מהיסוד – לא מדובר בעמוד פרטי אלא בעמוד ציבורי לחלוטין וכך הוא מוגדר. העמוד שייך לעירייה וימשיך להיות שייך לעירייה".
מעיריית אשדוד נמסר בתגובה: "בהתאם למדיניות השקיפות הרווחת כיום בכל המסגרות הציבוריות בארץ, ובכפוף לערכים של יידוע ושיתוף ציבור בכל הנושאים והתוכניות העירוניות, אנו רואים חובה לספק לציבור מידע רלוונטי שמשפיע על חייו העירוניים והקהילתיים. אנחנו עושים זאת באמצעות כל הפלטפורמות העומדות לרשותנו, מתוך ניסיון והבנה שכל תושב בוחר לעצמו את הפלטפורמה הזמינה והמתאימה לו. הדברים מקבלים ביטוי מובהק במיוחד בתקופות משבר, כדוגמת משבר קורונה, בהן לבד מעדכון ציבור התושבים במידע אנו מבקשים להניע אותו לפעולה היכן שנדרש, כדוגמת חיסונים או בדיקות וכדוגמת הנחיות התגוננות בשעת חירום וכיו"ב.
"בין כל הפלטפורמות הקיימות, גם עמוד ראש העיר נתפס כנכס שיווקי של הרשות, בדיוק כמו העמוד העירוני ויתר הנכסים הדיגיטליים, דרכו אנו מעבירים אותם מסרים ומידע לשירות התושב".
מעיריית פתח תקווה נמסר בתגובה: "דוברות העירייה מפעילה מגוון נכסים דיגיטליים בפלטפורמות עירוניות שונות, כמו העמוד הציבורי של ראש העיר והעמוד של העירייה, וזאת כדי להגיע לחשיפה מיטבית ומותאמת ככל שניתן לקהלי היעד. בניגוד לנטען, גם בעמוד הציבורי של עיריית פתח תקווה מקודמים בתשלום פוסטים רלוונטיים שונים, כמו פסטיבל המתוקים שנערך לאחרונה, יוזמה עירונית לתרומת ילקוטים ועוד. בלי קשר לעובדה כי הטענה אינה נכונה, בכל מקרה לא ניתן להסתמך על כמות העוקבים בפרספקטיבה מקצועית שמטרתה להגיע לחשיפה מקסימלית ונכונה. לצד זאת, במסגרת הקידומים בעמוד הציבורי של ראש העיר קודמו גם הנחיות הקורונה ועידוד החיסונים, כשברור לכל שההשפעה מבחינה סמכותית במקרה זה תהיה גבוהה יותר בעמוד של ראש העיר. יודגש כי הדבר אינו שונה מעמודים ציבוריים של ראשי עיר אחרים, אך בשונה מרשויות אחרות – עיריית פתח תקווה לא משקיעה במקביל גם ביועצי תדמית וכיוצא בזה. בנוסף, ראש העיר מרבה לפרסם בפייסבוק האישי שלו וכן בהודעות שונות שיוצאות מטעמו גם את מספר הנייד האישי שלו. הזמינות והנגישות האישית של ראש העיר מעלה באופן טבעי את החיפוש אחריו ברחבי הרשת וגם בפייסבוק. כך, מטבע הדברים נכון יותר לקדם את העמוד הציבורי של ראש העיר – שהסיכוי שיחפשו אותו ברשת הוא גבוה יותר. מעבר לזה, מיותר לציין כי בעמוד הציבורי של ראש העיר לא נעשה כל שימוש פוליטי אלא רק מידעים חיוניים עבור התושבים. העמוד הציבורי יופעל גם בעתיד בהתאם לחוק ולהנחיות בנושא".
מעיריית ראשון לציון נמסר בתגובה: "מטרת עמוד הפייסבוק הציבורי של ראש העירייה היא לקדם אירועים, הסברה ועדכון שוטף לתושבי העיר, כפי שמצופה מראש עירייה המקפיד על שקיפות מלאה מול תושביו. כפי שניתן לראות, כל הפוסטים עוסקים אך ורק בנושאים שיש להם ערך לציבור ואנו מקפידים על כך באדיקות. העמוד הוא אחד מהעמודים העירוניים של העירייה וכל תוכנו יישאר נכס עירוני".
(איך זה משפיע עליך)
אם דפי פייסבוק של ראשי ערים, שמנוהלים ומקודמים בתשלום בידי העירייה, יוחזרו לידיהם של ראשי הערים בתקופת בחירות ו/או בסיכום כהונתם, אז הרי שכסף ציבורי ישמש לבניית נכס דיגיטלי משמעותי לשימושו של גורם פוליטי בודד, שיוכל לנצלו בעתיד למטרותיו האישיות באופן שיפגע במירוץ דמוקרטי הוגן.
(מה עושים כדי שיתוקן)
ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק
תגובה אחת
מעניין מאוד, תודה!
איך אפשר להשפיע ולגרום למה שהצעת ב- "מעש"י" שייקרה? בית משפט, משרד הפנים?
כי התחושה היא (באופן כללי וגם לאור התגובות שלהם שצרפתם) שראשי הערים שמים קצוץ על ההתנהלות השקופה והתקינה גם במקרה הזה.
תודה