ערכת שאלות לפוליטיקאים
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
יו"ר ועדת הבחירות, השופט עוזי פוגלמן, אסר על רון חולדאי להשתמש בדף בפייסבוק שלו לטובת קידום מפלגת "הישראלים" אשר הוא עומד בראשה. לטענתו, עמוד הפייסבוק של חולדאי ופרטי 57,000 העוקבים שלו הם נכס של עיריית תל אביב, ולכן אסור להשתמש בהם למען תעמולה פוליטית. הוא רשאי, יחד עם זאת, לפתוח עמוד פרטי חדש ולהפנות לשם את עוקביו בפוסט אינפורמטיבי (כפי שאכן קרה)
שאלת האופי הציבורי של עמוד השייך לפוליטיקאי, עולה פעמים רבות סביב תקופות בחירות והפצת תעמולה. במקרה של חולדאי, טענתו הייתה כי מדובר בעמוד אישי, כשתפקידו הציבורי לא מופיע לצד שמו והוא נפרד מהעמוד הרשמי של עיריית תל אביב. העירייה אמנם לא השקיעה כסף בפרסום ממומן מעמוד זה – אך עובדי העירייה עסקו בתפעולו (למעט תקופות צינון לפני בחירות).
נוסף על העסקת העובדים, עו"ד שחר בן מאיר שהגיש את העתירה טען כי תכני העמוד עסקו בפעולות העירייה ובנעשה בעיר, וכי המספר הגדול של העוקבים נובע מאופיו הרשמי של העמוד, שמוגדר בהגדרות פייסבוק כ"דמות ציבורית".
המקרה הספציפי של חולדאי מזמן דיון גם לגבי פוליטיקאים ופוליטיקאיות אחרים, שעמוד הפייסבוק שלהם מזוהה עם התפקיד הציבורי שלהם. "מה שקצת מגוחך בדבר הזה", מתרעם יובל קרניאל, מומחה למשפט וטכנולוגיה, "הוא שבמקרה הזה מישהו הגיש עתירה, אז מסתכלים מתחת לאור של הפנס ומוצאים את העשרה שקלים – הדף האומלל של רון חולדאי עם חמישים אלף עוקביו – וקובעים שזו תעמולה. אבל הדף של ראש הממשלה, שהוא שניים וחצי מיליון עוקבים והוא כל כולו תעמולת בחירות, עומד על כנו".
אם כן, האם לנתניהו מותר להשתמש בעמוד להפצת קמפיין הבחירות? עו"ד בן מאיר, שהעתירה כלפי חולדאי היא חלק מפעילות משפטית רחבה שלו בנושא, דווקא טוען כי "יש לראש הממשלה עמוד פייסבוק רשמי לתפקיד הציבורי שלו, בשם "ראש ממשלת ישראל", שמופעל על ידי משרד ראש הממשלה ושם הוא מפרסם תכנים ממלכתיים. מותר לו לפרסם תעמולה בעמוד הפרטי שאותו רק הוא מפעיל. לפעמים הוא סוטה מכך ומפרסם גם בעמוד הרשמי, וכשהוא עושה את זה אני מגיש פנייה לראש הממשלה או עתירה, וזה מתוקן".
אך האם עמוד הפייסבוק האישי של נתניהו לא יכול להיות מוגדר כציבורי על פי אותם תנאים שהעמוד של חולדאי הוכרז כעת כזה? המשפט הראשון שמתנוסס על פני הדף הוא "עמוד הפייסבוק הרשמי של בנימין נתניהו, ראש הממשלה ויו"ר "הליכוד", והוא מכיל תכנים רבים שמטרתם עדכון הציבור על עשיית ראש הממשלה. כמוהו, אגב, מרבית הפוליטיקאים עושים שימוש מעורב בעמוד הפייסבוק שלהם. "יכול להיות חבר כנסת שמפעיל חשבון טוויטר שלא ממומן מכספי ציבור, אבל אם השימוש העיקרי של החשבון הזה הוא תיווך עבודתו לציבור, אז הוא עשוי להיחשב כחשבון ציבורי", מבהירה עו"ד ליעד ורצהיזר, עו"ד המתמחה בליטיגציה אזרחית, מסחרית ומינהלית.
ההתייחסות של ועדת הבחירות לעוקבי העמוד כנכס, מצביעה על הערך הכלכלי הרב שניתן למיקוד קהלים לצרכי שיווק ברשתות החברתיות. אך למי באמת "שייכים" העוקבים? קרניאל טוען כי "הטענה שהנכס הזה שייך לחולדאי או לעירייה מוטלת בספק גדול מאוד, גם מבחינה משפטית ובטח מבחינה הסכמית. בסופו של דבר העמוד כולו שייך לפייסבוק. אי אפשר להתייחס לנכסים דיגיטליים כמו למבנים, זה אחר לגמרי. אנשים שעוקבים אחרי רון חולדאי יודעים בדיוק מה הם עושים. אין פה את אותו מרכיב של כפייה של תעמולה, או של חוסר שוויון".
איזה שימוש, אם כן, מבקשת ועדת הבחירות למנוע מחולדאי לעשות בעוקביו? בתור המנהל הרשמי של הדף, חולדאי לא יכול להעביר לייקים מעמוד לעמוד, אך הוא יכול להעתיק את הקהל שבנה על בסיס פרסום ממומן מהדף הקודם לדף החדש, וכך לוודא שאותם אנשים נחשפים לתכנים שלו. אמנם, פעולה זו לא רק מנוגדת לפסיקה הנוכחית אלא גם לתקנון של פייסבוק. כך או כך, המשתמשים לא יוכלו לדעת אם רשימת העוקבים מבוססת על הדף המקורי.
יחד עם זאת, לא ברור עד כמה האיסור הזה יפגע ביכולת של חולדאי להגיע לקהלים הרלוונטיים. חשוב להבין כי רוב המידע שנאסף עלינו, כפי שקרניאל מסביר, שייך לפייסבוק עצמה. בעלי עמודים רשמיים יכולים להרכיב קהלים שונים על בסיס ניתוח דמוגרפי ואפילו על בסיס תחומי עניין כמו "עיריית תל אביב". כל אחד ואחת, אגב, יכולים לצפות בדרך שבה פוליטיקאים בחרו להגיע אלינו – פייסבוק מחייבת שקיפות מסוג זה עבור מי שמפרסמים מודעות פוליטיות.
אז מה בכל זאת ההשפעה של הקביעה על חולדאי? יהיה לו קשה הרבה יותר להגיע לתפוצה אורגנית דומה לזו שהייתה עד כה בעמוד שטיפח במשך שנים, והוא ייאלץ לבנות את כוחו בפייסבוק כמעט מחדש. "אנחנו לא תמיד יודעים לאמוד את הערך הזה במדויק – כי אנחנו לא יודעים איך הרשתות החברתיות מחליטות איזה משתמש יקבל איזה מידע, אבל הניסיון מראה שעמוד שיש לו יותר עוקבים מקבל תפוצה גדולה יותר ויגיע לקהל גדול יותר", מסבירה ד"ר דנה יפה, הקליניקה לזכויות דיגיטליות ולזכויות אדם במרחב הסייבר.
ייתכן, אם כן, שיש צורך בפסיקה רחבה יותר של שימוש של דמויות ציבוריות בעמוד הפייסבוק לצורכי תעמולה. "טוב היה אם היו מגיעים לערעור על הסוגייה הזו ולפסיקת בית המשפט העליון", הוסיף קרניאל, "כדי לתת מבט קצת יותר מעמיק על הסוגייה הזו".
ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק
תגובה אחת
היי אנחנו עושות שיחות וידאו חמות ומצלמות אירוטיות ומוכרות סרטונים פרטיים שלנו בוואצפ:
מאיה 050-7291168
נטלי 052-3286919
ליטל 055-3386259
דנה 055-3386275
דורין 055-9176619
מרינה 050-3484450