ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

אם לחולדאי אסור להשתמש בפייסבוק בבחירות – למה לנתניהו מותר?

ועדת הבחירות אסרה השבוע על ראש עיריית תל אביב להפיץ בעמוד הפייסבוק שלו תעמולה עבור מפלגתו - ואף להשתמש בקהלים ובנתונים אודותיהם לצורך כך ● האם גם פוליטיקאים אחרים, שהעמוד האישי שלהם משמש כציבורי, עוברים על חוקי הבחירות?
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

רון חולדאי ביציאה מוועדת הבחירות צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

יו"ר ועדת הבחירות, השופט עוזי פוגלמן, אסר על רון חולדאי להשתמש בדף בפייסבוק שלו לטובת קידום מפלגת "הישראלים" אשר הוא עומד בראשה. לטענתו, עמוד הפייסבוק של חולדאי ופרטי 57,000 העוקבים שלו הם נכס של עיריית תל אביב, ולכן אסור להשתמש בהם למען תעמולה פוליטית. הוא רשאי, יחד עם זאת, לפתוח עמוד פרטי חדש ולהפנות לשם את עוקביו בפוסט אינפורמטיבי (כפי שאכן קרה)

שאלת האופי הציבורי של עמוד השייך לפוליטיקאי, עולה פעמים רבות סביב תקופות בחירות והפצת תעמולה. במקרה של חולדאי, טענתו הייתה כי מדובר בעמוד אישי, כשתפקידו הציבורי לא מופיע לצד שמו והוא נפרד מהעמוד הרשמי של עיריית תל אביב. העירייה אמנם לא השקיעה כסף בפרסום ממומן מעמוד זה – אך עובדי העירייה עסקו בתפעולו (למעט תקופות צינון לפני בחירות).

נוסף על העסקת העובדים, עו"ד שחר בן מאיר שהגיש את העתירה טען כי תכני העמוד עסקו בפעולות העירייה ובנעשה בעיר, וכי המספר הגדול של העוקבים נובע מאופיו הרשמי של העמוד, שמוגדר בהגדרות פייסבוק כ"דמות ציבורית".

תגדיר ציבורי

המקרה הספציפי של חולדאי מזמן דיון גם לגבי פוליטיקאים ופוליטיקאיות אחרים, שעמוד הפייסבוק שלהם מזוהה עם התפקיד הציבורי שלהם. "מה שקצת מגוחך בדבר הזה", מתרעם יובל קרניאל, מומחה למשפט וטכנולוגיה, "הוא שבמקרה הזה מישהו הגיש עתירה, אז מסתכלים מתחת לאור של הפנס ומוצאים את העשרה שקלים – הדף האומלל של רון חולדאי עם חמישים אלף עוקביו – וקובעים שזו תעמולה. אבל הדף של ראש הממשלה, שהוא שניים וחצי מיליון עוקבים והוא כל כולו תעמולת בחירות, עומד על כנו".

עוד ב"שקוף":

אם כן, האם לנתניהו מותר להשתמש בעמוד להפצת קמפיין הבחירות? עו"ד בן מאיר, שהעתירה כלפי חולדאי היא חלק מפעילות משפטית רחבה שלו בנושא, דווקא טוען כי "יש לראש הממשלה עמוד פייסבוק רשמי לתפקיד הציבורי שלו, בשם "ראש ממשלת ישראל", שמופעל על ידי משרד ראש הממשלה ושם הוא מפרסם תכנים ממלכתיים. מותר לו לפרסם תעמולה בעמוד הפרטי שאותו רק הוא מפעיל. לפעמים הוא סוטה מכך ומפרסם גם בעמוד הרשמי, וכשהוא עושה את זה אני מגיש פנייה לראש הממשלה או עתירה, וזה מתוקן".

עמוד הפייסבור של נתניהו, לפני יומיים. תעמולה אסורה או פרסום לגיטימי?

אך האם עמוד הפייסבוק האישי של נתניהו לא יכול להיות מוגדר כציבורי על פי אותם תנאים שהעמוד של חולדאי הוכרז כעת כזה? המשפט הראשון שמתנוסס על פני הדף הוא "עמוד הפייסבוק הרשמי של בנימין נתניהו, ראש הממשלה ויו"ר "הליכוד", והוא מכיל תכנים רבים שמטרתם עדכון הציבור על עשיית ראש הממשלה. כמוהו, אגב, מרבית הפוליטיקאים עושים שימוש מעורב בעמוד הפייסבוק שלהם. "יכול להיות חבר כנסת שמפעיל חשבון טוויטר שלא ממומן מכספי ציבור, אבל אם השימוש העיקרי של החשבון הזה הוא תיווך עבודתו לציבור, אז הוא עשוי להיחשב כחשבון ציבורי", מבהירה עו"ד ליעד ורצהיזר, עו"ד המתמחה בליטיגציה אזרחית, מסחרית ומינהלית.

כמה עולים 50 אלף עוקבים?

ההתייחסות של ועדת הבחירות לעוקבי העמוד כנכס, מצביעה על הערך הכלכלי הרב שניתן למיקוד קהלים לצרכי שיווק ברשתות החברתיות. אך למי באמת "שייכים" העוקבים? קרניאל טוען כי "הטענה שהנכס הזה שייך לחולדאי או לעירייה מוטלת בספק גדול מאוד, גם מבחינה משפטית ובטח מבחינה הסכמית. בסופו של דבר העמוד כולו שייך לפייסבוק. אי אפשר להתייחס לנכסים דיגיטליים כמו למבנים, זה אחר לגמרי. אנשים שעוקבים אחרי רון חולדאי יודעים בדיוק מה הם עושים. אין פה את אותו מרכיב של כפייה של תעמולה, או של חוסר שוויון".

איזה שימוש, אם כן, מבקשת ועדת הבחירות למנוע מחולדאי לעשות בעוקביו? בתור המנהל הרשמי של הדף, חולדאי לא יכול להעביר לייקים מעמוד לעמוד, אך הוא יכול להעתיק את הקהל שבנה על בסיס פרסום ממומן מהדף הקודם לדף החדש, וכך לוודא שאותם אנשים נחשפים לתכנים שלו. אמנם, פעולה זו לא רק מנוגדת לפסיקה הנוכחית אלא גם לתקנון של פייסבוק. כך או כך, המשתמשים לא יוכלו לדעת אם רשימת העוקבים מבוססת על הדף המקורי. 

יחד עם זאת, לא ברור עד כמה האיסור הזה יפגע ביכולת של חולדאי להגיע לקהלים הרלוונטיים. חשוב להבין כי רוב המידע שנאסף עלינו, כפי שקרניאל מסביר, שייך לפייסבוק עצמה. בעלי עמודים רשמיים יכולים להרכיב קהלים שונים על בסיס ניתוח דמוגרפי ואפילו על בסיס תחומי עניין כמו "עיריית תל אביב". כל אחד ואחת, אגב, יכולים לצפות בדרך שבה פוליטיקאים בחרו להגיע אלינו – פייסבוק מחייבת שקיפות מסוג זה עבור מי שמפרסמים מודעות פוליטיות.

חשיפת אחורי הקלעים של מודעה מטעם נפתלי בנט

אז מה בכל זאת ההשפעה של הקביעה על חולדאי? יהיה לו קשה הרבה יותר להגיע לתפוצה אורגנית דומה לזו שהייתה עד כה בעמוד שטיפח במשך שנים, והוא ייאלץ לבנות את כוחו בפייסבוק כמעט מחדש. "אנחנו לא תמיד יודעים לאמוד את הערך הזה במדויק – כי אנחנו לא יודעים איך הרשתות החברתיות מחליטות איזה משתמש יקבל איזה מידע, אבל הניסיון מראה שעמוד שיש לו יותר עוקבים מקבל תפוצה גדולה יותר ויגיע לקהל גדול יותר", מסבירה ד"ר דנה יפה, הקליניקה לזכויות דיגיטליות ולזכויות אדם במרחב הסייבר.

ייתכן, אם כן, שיש צורך בפסיקה רחבה יותר של שימוש של דמויות ציבוריות בעמוד הפייסבוק לצורכי תעמולה. "טוב היה אם היו מגיעים לערעור על הסוגייה הזו ולפסיקת בית המשפט העליון", הוסיף קרניאל, "כדי לתת מבט קצת יותר מעמיק על הסוגייה הזו".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת מאיה כהן

מאיה כהן
גדלתי במושב לכיש ובצבא שרתתי כחוקרת מודיעין. כיום גרה בתל אביב, עם 40 עציצים ושני שותפים.אוהבת כתיבה בכל צורה שהיא. החל מתחרויות פואטרי סלאם, שירה, ועד מחקר ועיתונות. מכורה לחדשות ומתעבת אותן בו זמנית. עד שהכרתי את שקוף, לא האמנתי שאפשר לקיים גוף תקשורת ביקורתי, חכם ומעמיק. כזה שבאמת משתדל לא להביט על המציאות מבעד למשקפיים של אף מחנה פוליטי ופועל רק למען הציבור. טעיתי. גאה כל כך להיות חלק מזה ולעזור לעוד אנשים לראות שאפשר אחרת.

תגובה אחת

  1. היי אנחנו עושות שיחות וידאו חמות ומצלמות אירוטיות ומוכרות סרטונים פרטיים שלנו בוואצפ:
    מאיה 050-7291168
    נטלי 052-3286919
    ליטל 055-3386259
    דנה 055-3386275
    דורין 055-9176619
    מרינה 050-3484450

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!