ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מה קרה להתחייבות של מרצ לשקיפות? "לא מכירים דבר כזה"

רק בחודש מרץ האחרון פנינו לכל המפלגות בשאלה - האם תתחייבו לתמוך בשקיפות האינטרסים הכלכליים של חברי וחברות ועדות הכספים והכלכלה? התשובות שקיבלנו אז הפיחו בנו תקווה ואופטימיות - שהתרסקו לקרקע המציאות של אחרי הבחירות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

במרצ שכחו את ההתחייבויות. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

רק ארבעה חודשים עברו מאז שאלנו את המפלגות, בפרויקט בחירות מיוחד: האם הן מתחייבות לתמוך בשקיפות באינטרסים הכלכליים שתחול על חברות וחברי ועדות הכספים והכלכלה. השאלה נועדה לבחון האם המפלגות מעוניינות למנוע מצב שבו ח"כ יושב ומקבל החלטות הרות גורל על חברות עסקיות בזמן שהוא מחזיק במניות באותן חברות. או בקיצור – למנוע את פרשת חיים כץ הבאה.

עוד ב"שקוף":

אך בדיקה מחודשת מעלה כי הן כבר שכחו את ההתחייבות שלהן. בכחול לבן, מפלגה שחלק משמעותי מהקמפיין שלה נגע למלחמה בשחיתות, בחרו שלא להגיב. במרצ ממש מתכחשים לתשובה שנתנו ובמפלגת העבודה לא חושבים שזה בכלל רלוונטי. היחידה שמבטיחה להמשיך בכיוון: סיעת חד"ש שבתוך הרשימה המשותפת.

העבודה: "אין לחברי הכנסת ניגוד עניינים"

"'אור השמש הוא המחטא הטוב ביותר' איננה קלישאה כשהדבר נוגע לסדרי עבודת רשויות המינהל ובאופן שבו מוקצים תקציבים ומחולקים משאבים לציבור הישראלי", אמרו אז במפלגת העבודה. "שקיפות היא ערך מבורך והכרחי לעשייה פוליטית ומנהלית מיטיבה ויעילה לציבור. לכן, מפלגת העבודה תומכת בהחלת עיקרון השקיפות כשהדבר מקיים זיקה רלוונטית לעבודה הפרלמנטרית של חברות וחברי הכנסת". 

לח"כים אין ניגודי עניינים? מיכאלי, ארכיון. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

אבל כנראה שאנחנו לא רואים את המילה שקיפות באותה צורה. כשפנינו שוב כדי לבדוק איפה הם עומדים והאם יסכימו לקדם את המהלך, ענו: "כשם שהבטחנו בטרם הבחירות, סיעת העבודה תומכת בהחלת עיקרון השקיפות כשהדבר מקיים זיקה רלוונטית לעבודה הפרלמנטרית של חברות וחברי הכנסת". 

HaAvoda_Logo.svg

לפני הבחירות:

"מפלגת העבודה תומכת בהחלת עיקרון השקיפות כשהדבר מקיים זיקה רלוונטית לעבודה הפרלמנטרית של חברות וחברי הכנסת".

היום:

"אין לחברי כנסת ניגוד עניינים, הם נבחרי ציבור ולא עובדי מדינה".

האם זה כולל זיקות כלכליות ופרסום הסדר ניגוד עניינים? התשובה היא לא. לטענת המפלגה, "אין לחברי כנסת ניגוד עניינים, הם נבחרי ציבור ולא עובדי מדינה". 

מה הם כן עושים? במפלגה החליטו בחודשים האחרונים להשקיף את סיכום הישיבות של חברי הכנסת, את שיקולי ההצבעה שלהם במליאה ובוועדת השרים לחקיקה.

שקיפות? לא מכירים אצלנו דבר כזה

אז מפלגת העבודה לא הבטיחה הבטחות מפורשות בזמנו והיום יש בינינו מחלוקת על משמעות ההתחייבות, אבל המקרה של מרצ הוא קצת מופרך. 

ואלה היו התחייבויות המפלגה אז, בחודש מרץ האחרון: "כן. מרצ תפעל לקידום הנושאים הבאים: חברי הכנסת, שרי הממשלה ופקידי ממשל בכירים יחויבו לנהל יומנים שקופים לציבור, למעט כשמדובר בפגישות אישיות ולפרסם סיכום של פגישותיהם; חברי הכנסת, שרי הממשלה ופקידי ממשל בכירים יחויבו לדווח בפירוט על כל פגישה שכללה שדלנים, או שבמהלכה נתבקשו לקדם מהלכים שיש בהם משום קידום אינטרסים כלכליים של גופים פרטיים; בחינת אימוץ נוהל השימוע הפומבי למינויים בממשלה". 

Meretz_Logo.svg

לפני הבחירות

"כן. נפעל לקידום יומנים שקופים של ח"כים, שרים ופקידים בכירים, נקדם חובת דיווח על כל פגישה עם שדלנים או על בקשה לקידום מהלכים כלכליים, נבחן אימוץ נוהל שימוע פומבי למינויים בממשלה".

היום:

"לא מכירים אצלנו דבר כזה".

היום, אחרי הבחירות והקמת הממשלה, כבר נשמעו אחרת במפלגה: "לא מכירים אצלנו דבר כזה". שלחנו הוכחות למענה ששלחו אז, אך טרם קיבלנו התייחסות חדשה. נפרסמה אם תתקבל.

בכחול לבן ניתקו קשר

אם במרצ ובעבודה עוד בחרו לענות, בכחול לבן ניתקו מגע לחלוטין. דוברת המפלגה טרם ענתה לשאלתנו, גם אחרי תזכורת. 

בכחול לבן לא נשמע קול. שר הביטחון בני גנץ. צילום: דוד כהן, פלאש 90

לקראת הבחירות ענו לשאלה כך: "אנו מאמינים בשקיפות של כל דרגי השלטון, משום שהדבר מהווה בלם מפני שחיתות, ניגודי עניינים ושימוש לרעה במשאבי הציבור. נתמוך בכל מתווה של שקיפות, ובנוסף נעצים את חובת המכרזים הפומביים למשרות ולרכש ממשלתי. אם יתאפשר לנו נבטל בהזדמנות הראשונה את חוק ההמלצות, ונעביר את חוק הקלון שעל פיו אדם שהורשע בפסק דין חלוט בעבירה שיש עמה קלון, לא יוכל להתמודד או להתמנות לתפקידי ראש עיר, חבר כנסת, שר או ראש ממשלה. נוסף על כך נגדיר הפרת אמונים בחקיקה".

 

_כחול_לבן_2019.svg

לפני הבחירות

"מאמינים בשקיפות של כל דרגי השלטון, נתמוך בכל מתווה של שקיפות".

היום:

*צרצרים*

והיום: צרצרים.

היחידים שנותרו נאמנים להבטחות

"מדוע רק חברי כנסת? ומה עם השרים? ומה עם השקעות של נתניהו? על פי חוק צריך לקבוע שכל נבחר ציבור, כולל ראשי ערים, חברי כנסת, שרים וראש הממשלה חייבים לפרסם מדי שנה דיווח פומבי ומעודכן על מצבם הכלכלי, השקעות, מניות, נכסים ועוד", כך ענו אז ברשימה המשותפת בשם המפלגות בל"ד, רע"מ וחד"ש. 

בחד"ש נותרו נאמנים להבטחות. איימן עודה, ארכיון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אבל נראה שרק בחד"ש מוכנים לעמוד, גם היום, מאחורי הבטחותיהם. נציין שיו"ר חד"ש איימן עודה גם חשף בעבר בעצמו את האינטרסים הכלכליים שלו ואף את הצהרת ההון המלאה. "נתמוך בהצעות שיחייבו נבחרי ציבור לחשוף את האינטרסים הכלכליים שלהם לרבות חקיקה שתחייב כל נבחר ציבור", אמרו כעת במפלגה. "כולל ראשי ערים, חברי הכנסת, שרים וראש הממשלה – לפרסם מדי שנה דיווח פומבי ומעודכן על מצבם הכלכלי, השקעות, מניות, נכסים ועוד". מתע"ל ובל"ד לא זכינו לקבל תגובה.

ולא נשכח את אלו שלא ענו

אף שקל לבקר את אלו שענו, התפתלו והתכחשו צריך לציין גם את המפלגות שהנושא לא עניין אותן מלכתחילה ולא התייחסו כבר אז לשאלה: ליכוד, ימינה, יהדות התורה, ש"ס, תקווה חדשה ורע"ם. אלו לא טרחו לומר מה עמדתם בנושא.

לצערנו, ביש עתיד וישראל ביתנו לא ענו אז על השאלה אך הפנו למצע שלהם שלא התייחס לעניין עצמו.

בציונות הדתית ענו שהם לא חושבים שזה נכון, וכתבו לנו: "לצערנו קיימת הנחה שכל הפוליטיקאים מושחתים ולכן צריך להוציא מידם כל סמכות או אחריות לקבלת החלטות. מפלגת הציונות הדתית כופרת בהנחת היסוד הזו".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

4 תגובות

  1. זה כל כך מקומם, מפחיד ומדכא.
    בשביל מה להצביע אם אין כל מחויבות להצהרות הפוליטיקאים? זו בושה ותעודת עניות לח"כים לשרים ולמפלגות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!