ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

כלב השמירה מחכה שיזרקו לו עצם

רה"מ נפתלי בנט מקיים אירועים שהם לא רק סגורים לשאלות עיתונאיות, אלא גם מוגבלים במספר כלי התקשורת שמורשים לסקר אותם
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

רה"מ בנט באירוע בבית אבות. כלי התקשורת הוזמנו בבלעדיות אך ללא מקום לשאלות (צילום: פלאש 90)

עידן נתניהו זכור במיוחד בשל האופן בו התייחס ראש הממשלה לשעבר לתקשורת. לא רק התיקים הפליליים שהסתבך בהם בשל ניסיונותיו להטות את הסיקור התקשורתי, אלא גם שגרת היחסים: תגובות מכפישות, החרמה של כלי תקשורת שאינם מחניפים לו, מתן בלעדיות לכאלה שכן ובאופן כללי היחס לעיתונות כאל צינור חלול לתיווך מסריו הפוליטיים.

קראו עוד ב"שקוף":

האם חילופי השלטון ישנו גם את שגרת היחסים הרעילה הזו? בדיקת "שקוף" מעלה כי רה"מ נפתלי בנט נוהג לקיים אירועים מתוקשרים שהם לא רק סגורים לשאלות עיתונאיות, אלא גם מוגבלים במספר כלי התקשורת שמורשים לסקר אותם. זאת אחרי שרק לאחרונה פרסמנו כי בנט חיקה את נתניהו והפקיע זמן שידור בפריים-טיים ל"הצהרה" בדבר מגיפת הקורונה – ללא מתן אפשרות לשאלות עיתונאיות.

קינג בנט

ב-27 ביולי ביקר רה"מ נפתלי בנט בבית האבות "מגדל נופים" ירושלים. לסיקור האירוע הוזמנו ארבעה כלי תקשורת בלבד: ynet, תחנת הרדיו כאן ב' של תאגיד השידור, ערוץ 9 בשפה הרוסית וסוכנות הידיעות הבינלאומית "רויטרס". מדוע רק ארבעת אלו? בלשכה לא נוהגים לתת הסבר למה שהוא נוהל שגור: לאירועים מסוימים מוזמנים בבלעדיות נציגים ממספר מצומצם של כלי תקשורת, כך שרק הם יכולים לסקר אותו. 

"גוף ציבורי צריך לנהוג על פי אמות מידה שוויוניות והגונות ולהימנע ככל האפשר משימוש בכלים כמו אמברגו ובלעדיות", אומר ל"שקוף" עו"ד אלעד מן, יועמ"ש "הצלחה" שעוסקת רבות בנושאי תקשורת ונורמות ראויות לפעולתה המקצועית. לדבריו, שיקולי בלעדיות צריכים להישקל רק בנסיבות מיוחדות ובכל מקרה לא בהקשר של מידע חדשותי שוטף המועבר לכלי תקשורת ולכתבים, כמו זה שנסקר בבדיקת "שקוף". 

ב"ישראל היום" פרסמו כתבה שכולה ידיעת יח"צ, ללא חתימת עיתונאי
צילום מסך מתוך השידור החי של ynet. שידרו בלי לשאול שאלות

"החלטה מטעמו של דובר ממלכתי להעביר חומרים שונים בבלעדיות לכלי תקשורת כזה או אחר, או לתת בלעדיות לסיקור אירועים ומתן גישה למרואיינים, נגועה לכאורה בפגמים יסודיים ומהותיים", אומר עוד עו"ד מן, "יש בפעולות כאלו כדי לפגוע פגיעה קשה בזכות לשוויון ובחופש התחרות של כלי תקשורת שונים ואף בזכויותיהם של צרכני תקשורת, והציבור הרחב בכללותו. יש בדפוס התנהגות כזה כדי להוות גורם מדכא ומעוות על הניסיון לשמור על חופש עיתונות וביטוי, זרימת מידע חופשית והזדמנות שווה".

מדובר אם כן בנוהג פסול או לפחות בעייתי, אבל כלל לא ברור אם מדובר בזכות גדולה. זאת משום שכלי התקשורת מוזמנים לסקר את האירוע הממלכתי – ללא אפשרות לשאול שאלות, משל היו ערוצי תעמולה שתפקידם לשדר את רוממות המנהיג מבלי להקשות עליו. 

כלי התקשורת מוזמנים לסקר את האירוע הממלכתי – ללא אפשרות לשאול שאלות, משל היו ערוצי תעמולה שתפקידם לשדר את רוממות המנהיג מבלי להקשות עליו. 

אגב, על אף שהאירועים הללו מדווחים משל היה רה"מ מלך ולא נבחר ציבור, יש שיוסיפו חטא על פשע וידווחו על האירוע ישירות מהודעת הדובר. כך, ב"ישראל היום", שכלל לא הורשו לשלוח נציג לאירוע, בכל זאת פרסמו כתבה (מבלי שאף עיתונאי יהיה חתום עליה).

איפה ערוץ 13?

בדיקת "שקוף" כללה עשרה אירועים מאז תחילת הכהונה של בנט, אליהם הוזמנו רק מספר מצומצם של כלי תקשורת. הבדיקה מעלה כי רשת ב' וגלי צה"ל מקבלים עדיפות קבועה (רשת ב' זכו לשמונה הזמנות וגלי צה"ל לשבע הזמנות), לעומת זאת נוכחותם של ערוצי הטלוויזיה הישראלים דלה יחסית, כשערוץ 12 זכה לארבע הזמנות, וערוצים 13 ו-11 להזמנה אחת בלבד (נזכיר שכאן חדשות ורשת ב' יושבים יחד תחת תאגיד השידור, כך שהמקופח הבולט הוא ערוץ 13). הסוכנויות העולמיות רויטרס ו-AP לעומת זאת זכו לחמש הזמנות מתוך 10. 

למה דוברות רה"מ לא מזמינה את חדשות 13 לאירועים? (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ההחרגה של ערוץ 13 ו"ישראל היום" מעוררת תהיות. מדוע לא הוזמנו? האם בדוברות רה"מ לא חושבים שבשני כלי התקשורת הללו יש עניין במעשיו ובדבריו של ראש הממשלה, כמו בכל כלי תקשורת?

מה קורה באתרי החדשות? "וואלה" ו-ynet זוכים למקום דומה, כמעט ללא חפיפה ביניהם. כלומר, לשכת רה"מ מחלקת את ליטרת יחסי הציבור שלה לאתרי החדשות באופן "בלעדי". ערוץ 20, שבתחילת הקדנציה של בנט לא קיבל מקום בכלל ב"פול", הוזמן לארבעה אירועים מתוך חמישה מאז הראשון ביולי. צריך לציין שלא כל כלי התקשורת שמוזמנים בהכרח מגיעים ומסקרים את האירוע. ובהתחשב בכך שלא מדובר במעמד עיתונאי, אפשר גם להבין מדוע. 

אם בכל מקרה אין מקום לעיתונאים לשאול שאלות, במשרד רה"מ יכולים לשדר את האירועים באופן ישיר לכל כלי תקשורת שירצה בכך, מבלי לזרוק עצם מדי פעם. בכך תאבד לשכת ראש הממשלה מנוף שיש לה על כלי התקשורת. מבחינת יחסי הציבור של בנט מדובר אולי בדבר שלילי, אבל לא כך מבחינה ציבורית ועיתונאית. ואם כלי תקשורת ממש רוצים להגיע לאירוע שהוא לא באמת אירוע עיתונאי, למרות שהם לא מוזמנים, מדוע לשכת ראש הממשלה לא מאפשרת זאת? 

הפנינו את השאלות הללו ללשכתו של רה"מ בנט. טרם התקבלה תגובה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

תגובה אחת

  1. עידן בוא לא נהיה תמימים! האם ערוצי הטלויזייה 12 או 13 עושים עיתונות בכלל? הם לא!! אני לא רואה שום אינטרס ציבורי בכך שהם ישתתפו באיזו מסינת עיתונאים. הערוצים הללו מייצגים את בעלי ההון, ומשמשים כלי לשליטה של ההון בשלטון. אם אני ראש חממשלה, אני לא נותן להם להגיע לשום מסיבת עיתונאים.
    לגבי זה שהוא לא נותן לשאול שאלות זה חמור ביותר. וזה שכל העיתונאים המוזמנים משתפים עם זה פעולה, זה חמור ביותר. מראה כמה הכל רקוב כאן.
    לסיכום מאד חשוב שתעשו אצלכם אבחנה בין עיתונאי המשרתים את האינטרס של הציבור (כמוכם למשל) לבין גופי תקשורת שמשרתים את ההון שלטון או אינטרסים של פוליטיקאי כמו ישראל היום. כל אלה שמשרתים אינטרסים זרים, לא הייתי נותן להם להשתתף בכלל בשום מסיבת עיתונאים של שר בממשלת ישראל. חד וחלק. הגיע הזמן להתחיל להלחם בגופים הרקובים הללו. שימשיכו לתת ביידור סוג זיין להמונים הנבערים. זאת כל יישותם "העיתונאית". מאידך יש לאפשר לכל גופי התקשורת שעושים עיתונאות על אמת להשתתף בכל מסיבות העיתונאים ללא יוצא מן הכלל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!