ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מיזם "שקוף" ו"העין השביעית": כך תזהו פרסום סמוי

התוסף לכרום יסייע להתמודד עם אחת התופעות הנפוצות וההרסניות בתקשורת הישראלית • מחקרים מראים: רוב הציבור לא מצליח לזהות פרסום סמוי

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הפרסום הסמוי, כלומר פרסום שמתחזה לתוכן עיתונאי, הוא כיום אחת התופעות הנפוצות וההרסניות ביותר בתקשורת הישראלית. פרויקט ראשון מסוגו של "שקוף" ו"העין השביעית" מציע דרך חדשנית להתמודדות עם התופעה: תוסף לדפדפן כרום יזהה פרסום סמוי אפשרי ויתריע בפני המשתמשים.

עוד ב"שקוף":

הפרסום הסמוי התפשט בכלי התקשורת בישראל עד שהפך למקור הכנסה עיקרי ולעתים אף ראשון במעלה עבור רבים מהם. באתרי החדשות, אחוזים הולכים וגדלים מהתוכן הם פרסומת במסווה. כך למשל, לפני שנים אחדות הצהיר בכיר ב-ynet, אתר החדשות הפופולרי בישראל, כי ללא הפרסום הסמוי – האתר ייסגר.

לפרסום סמוי שמות מכובסים שונים, כמו "תוכן שיווקי" או "שיתופי פעולה", אך הרציונל הוא אחד: לנצל את האמון שצרכני התקשורת רוחשים לתוכן עיתונאי כדי ללכוד את תשומת הלב שלהם ולהלעיטם במסרים מטעם. מסרים מסחריים, אידיאולוגיים או פוליטיים, שעבור הפצתם תאגידים, ארגונים ופוליטיקאים מוכנים לשלם ממון רב. זאת בעוד תקציבי הפרסום הגלוי נודדים מכלי התקשורת אל ענקיות הטכנולוגיה פייסבוק וגוגל, ומחירי הפרסום הגלוי בתקשורת צוללים.

דוגמה לתוכן ממומן בווינט

לפרסום סמוי, המבוסס על הטעיה וגניבת דעת של הציבור, נזקים רבים. הוא מערער את אמון הציבור בעיתונות ובכך מנסר את הענף שעליו היא יושבת. הוא מפורר את ההפרדה בין החלק המסחרי והעיתונאי של כלי תקשורת, הפרדה שעליה מבוסס חלק גדול מהאתיקה העיתונאית. הוא מייצר קשר ישיר ויחסי תלות בין מפרסמים בעלי אינטרס לבין אנשי המערכת העיתונאית, שנאלצים לעסוק לצד עבודתם העיתונאית גם בפרסום ושיווק.

נוסף על כל זאת, הפרסום הסמוי גם מנוגד לחוק, אך עד היום המדינה לא טרחה לעשות דבר כדי לעצור את התפשטות התופעה. ניצנים ראשונים לשינוי המגמה נראו עם המלצת היועץ המשפטי לממשלה לקיים את החוק ולאסור כליל על פרסום סמוי, המלצה שניתנה הן בהליך ייצוגי מול כלי תקשורת פרטיים והן בהליך מול לשכת הפרסום הממשלתית, שאף הביא להקפאה זמנית של עסקאות רכישת תוכן ממשלתיות.

ישנם מי שחושבים שפרסום סמוי "לא עובד עליהם", אולם בניגוד לדעה הנפוצה הזאת מחקרים הוכיחו כי רוב הציבור לא מצליח לזהות פרסום סמוי גם כשמצורף לו גילוי לא-נאות כמו "תוכן שיווקי", "תוכן ממומן" או "תוכן מקודם".

לא בטוח שכדאי לרוץ לשתות ליטר בירה רק על סמך הכתבה הזאת

בבית-המשפט המחוזי בתל-אביב מתנהל זה שנים הליך שעשוי להסדיר את תחום הפרסום הסמוי, ולאלץ את כלי התקשורת לסמן באופן ברור מתי הם מציגים פרסומת ומתי תוכן מערכתי. אולם עד שההליך יסתיים והנושא יוסדר עשויות לחלוף עוד שנים ארוכות, אם בכלל. בינתיים, פרויקט חדש מבית "שקוף" ו"העין השביעית" מציע לציבור הגולשים דרך להימנע מהטעיה.

תוסף "שקוף" לגלישה באינטרנט עודכן כך שמעתה והלאה יוכל גם להתריע בפני משתמשיו בכל פעם שיגלשו לעמוד החשוד כמכיל פרסום סמוי. כשהתוסף, שפותח על-ידי עידן חביב ואיתי ליברמן, יאתר חשש לחשיפה לפרסום סמוי, תתנוסס על העמוד הודעה בולטת המזהירה כי ישנה סבירות גבוהה לכך שהטקסט המוצג על המסך הוא למעשה פרסומת.

התוסף הינו אינטראקטיבי ולומד. המשתמשים יכולים לאשר כי אכן מדובר בתוכן שאינו מערכתי, או לדווח כשנראה שנפלה טעות בזיהוי. כמובן שניתן גם לבחור להמשיך ולקרוא את המידע שמישהו שילם לכלי התקשורת להציג.

התוסף מותאם בשלב זה לדפדפני כרום בלבד. להתקנת התוסף לחצו כאן

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת אורן פרסיקו

Picture of אורן פרסיקו
כתב "העין השביעית". בעברו כתב בגלובס, מעריב, כל העיר וכלי תקשורת נוספים.

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,851 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק.
בשקוף אין פרסומות.
בתקופה בה הממשלה מתנגחת בתקשורת החופשית, זה הזמן לתמוך בעיתונות, שהם לא יצליחו להביס

ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק