ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

השר, היזם והח"כ שתיווך תמורת כסף: פרשה אחת מכתב האישום של דוד ביטן

מאחד המקרים המפורטים בכתב האישום נגד ח"כ דוד ביטן עולה כי הוא נעתר לבקשה לסדר פגישה ליזם של מלון עם שר התיירות - וקיבל תמורת הפעולה הזאת כ-23 אלף שקלים • ביומן של השר דאז לוין דווקא סומנה הפגישה הזאת - אבל באופן מטעה • המקרה הזה מוכיח - יש ערך וחשיבות להשקפת יומני נבחרי הציבור
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ההוכחה שהשקפת יומנים חשובה. לוין וביטן, ארכיון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כתב האישום נגד ח"כ דוד ביטן מפרט שורה של פרשיות שחיתות שבהן ביקש כסף תמורת פעולות שלטוניות. אחת מהן היא פגישה שהוא סידר ליזם של מלון עם שר התיירות דאז, יריב לוין. בדיקה ביומן של לוין מגלה כי הפגישה אכן מופיעה – אבל באופן מטעה שלא מייצג את מהותה. פרשה אחת של ביטן, המתוארת בכתב האישום, מזכירה לנו עד כמה פרסום יזום ושקוף של יומנים הוא קריטי כדי לשמור דווקא על נבחרי הציבור. 

עוד ב"שקוף":

איש עסקים בשם מאיר מנקוביצקי (לא חשוד בפרשה) ביקש לבנות מלון בשכונת עיר ימים בנתניה. הוא פונה למכר שלו יצחק ג'דע ואלו עושים עסקים יחד. מנקוביצקי מחליט להתמודד במכרז על שטח אחד במתחם שבו הוא רוצה להקים את המלון וזוכה. כדי להגשים במלואו את הפרויקט הוא מבקש לקבל קרקע נוספת, שעתידה לצאת גם היא למכרז ונמצאת סמוך לקרקע במכרז הראשון. אבל, הוא זקוק לתמיכת משרד התיירות בפרויקט. תמיכה שלא התבטאה רק במכרז עצמו אלא במענקי תיירות. 

הפגישה לא הוסתרה, אבל מהותה דווקא כן

מנקוביצקי פונה לג'דע לבקש עזרה, וזה מסכים לסייע תמורת 100 אלף שקלים. מנקוביצקי נעתר. ג'דע פונה לביטן ומבקש שיסדר למנקוביצקי פגישה עם שר התיירות, יריב לוין. ביטן מסכים – תמורת כסף. והפגישה אכן התקיימה ב-29.5.2017. בהמשך לפגישה קיבלה החברה גם את תמיכת משרד התיירות בחברה ובפרויקט. על פי כתב האישום, ביטן קיבל עבור מאמצו 23,400 שקלים. נציין שיריב לוין, כמו דמויות שלטוניות רבות, לא היה מעורב פלילית במעלליו של ביטן.

הפגישה סומנה – בצורה מטעה. מתוך היומן של יריב לוין.

ועכשיו לקטע המדהים: הפגישה אכן מופיעה ביומן של יריב לוין, שר התיירות לשעבר, אבל לא בדרך שבה הייתם מצפים לראות אותה. ביומן של לוין הוסתרה המהות שלה וכל מה שמצויין בה הוא צירוף המילים "דוד ביטן". ביטן מכר את הפגישה הזו תמורת בצע כסף. שר התיירות, יריב לוין הסתיר את מהותה מהיומן. והיום הפגישה הזו קשורה בפרשיית שחיתות חמורה. פנינו ללוין ושאלנו למה הפגישה הזו לא צויינה ביומן באופן הראוי? מלוין לא נמסרה תגובה. מדוד ביטן נמסר: "לא קבעתי את הפגישה. לא שוחחתי עם שר התיירות ולא קיבלתי כלום".

פרסום יומן לא עוזר? אנחנו רצים למרחקים ארוכים

תארו לכם רק שהשרים היו מודיעים מראש שכל מי שהם נפגשים איתו חשוף לשקיפות ציבורית. בכל פגישה העוזר שלהם היה פותח במילים: "הפגישה הזו, כמו כל פגישה ביומן, תתועד ותפורסם, מי שמרגיש לא בנוח מוזמן לעזוב את החדר". האם ביטן היה מעז לסדר ליריב לוין פגישה תמורת בצע כסף? אולי. לפי כתב האישום ביטן פעל בתעוזה לא מעטה. אבל זה כן היה מרחיק אנשים ועסקנים אחרים שיודעים שפעולותיהם אל מול השלטון מתועדות וגלויות.

ולציניים שבינינו שיאמרו כי זו דווקא הוכחה שפרסום יומנים לא באמת עוזר, ושכל שר יכול להסתיר את הפגישות שלו – אתם צודקים, אבל רק בטווח הקצר. בטווח הרחוק, של חודשים ואולי שנים, אותה פגישה שהוסתרה ביומן, בין אם כליל או באופן מטעה כמו במקרה של לוין, עשויה להתפוצץ בפרשת שחיתות של מישהו אחר. אז נבחרי ציבור – אל תאמרו: "לא ידעתי". פרסמו יומן כמו שצריך. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!