ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

צעד בכיוון הנכון: מידע על אגודות עותמאניות עלה לרשת

אחרי מאמצים רבים ותכתובת סוערת עם תומכי "שקוף" - מידע בסיסי על 3,343 אגודות שכפופות עדיין לחוק משנת 1909 נמצא כעת ברשת • עבודת המטה שנועדה להביא להשקפה מלאה של האגודות כבר נעשתה, התקנות כבר נכתבו - וכעת כל מה שצריך הוא שר משפטים שיחתום עליהן
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

רשמת העמותות, עו"ד קארן שוורץ

לא הצלחנו עדיין להוביל את שרי המשפטים לחייב את האגודות העותמאניות בשקיפות, אבל דברים זזים בכיוון הנכון. בהמשך לפעילות שלנו בנושא, רשמת העמותות הנכנסת עו"ד קארן שוורץ השקיפה כעת בפעם הראשונה בהיסטוריה את המידע הקיים על אגודות עותמאניות – ברשת. השבוע הועלו לגיידסטאר, אתר העמותות של ישראל, שלל נתונים שלא הונגשו בעבר.

בישראל יש כ-3,343 אגודות פעילות שכולן כפופות לחוק העותמאני מ-1909, עד שישונה הדין ותוחל שקיפות. לפי הסיווג שערכו ברשם העמותות, מסתבר שרוב האגודות פעילות בתחומי הדת, שינוי חברתי ופוליטי ורווחה, ושישנם כ-270 איגודים מקצועיים.

עוד על אגודות עותמאניות בשקוף:

בגיידסטאר ניתן כעת לצפות במידע בסיסי לגבי מרבית האגודות – שנת רישום, מטרות, יישוב ותחום פעילות. הפרטים מפורסמים על שלל אגודות כמו ארגון מורי טכניקת אלכסנדר בישראל, איגוד בתי הכנסת הספרדים והאשכנזים וארגון חיל נוטרי הרכבות לשעבר.

מי הן האגודות העותמאניות ומדוע חשוב שיפעלו בשקיפות?
אגודות עותמאניות הן אלפי עמותות שפועלות בישראל ללא שקיפות או דין וחשבון בחסות חוק מימי הטורקים, ביניהן מד"א, התאחדות המלונות, קופות חולים, ההסתדרות ועוד. באמצעות לובי חזק מול הכנסת, הארגונים האלו הצליחו להישאר עד היום תחת פרצה בחוק העמותות שמגדירה אותם כאגודות הכפופות לחוק העותמאני, ומכאן שלא חלות עליהם חובות העוסקות בשקיפות ובדיווח.

הם פטורים, למשל, מפרסום פרוטוקולים של ישיבות, מהצגת דוחות שנתיים, מביקורת רגולטורית של מבקר המדינה, וממתן מידע לציבור לפי חוק חופש המידע. התוצאה: אפלה כמעט מוחלטת שמובילה שוב ושוב לשחיתויות – על חשבון הציבור.

ב-2016 משרד המשפטים הוציא דוח המפרט מדוע חשוב להשקיף את האגודות העותמאניות. גם מבקר המדינה כתב על כך בדוח מ-2017. הוא מתח ביקורת חריפה על היעדר פיקוח על אגודות אלה, ובפרט על אלה המנהלות פעילות כספית בהיקף משמעותי. המבקר כינה את היעדר הפיקוח "ליקוי של ממש ברגולציה הממשלתית".

"מסך הערפל מתחיל להתפזר"

ברשם העמותות מבטיחים להמשיך ולשפר את המאגר ולהוסיף פרטים. בנוסף ניתן לפנות דרך חוק חופש המידע ולבקש לעיין בתיקי אגודות. 

"מסך הערפל מתחיל להתפזר", אמר לשקוף מנכ"ל "האינטרס שלנו – הלובי שלך בכנסת", אלעד מלכא. "המיפוי חושף באילו תחומים פועלות אגודות עותמאניות, כשיותר מ-40% מהן מייצגים איגודי עובדים וארגונים הפועלים להשפיע על השיח הפוליטי בישראל. לחלק מהן אינטרס מובהק להסתיר את נתוני הפעילות שלהן. לאחר תהליך מיפוי האגודות העותמאניות הגיע הזמן להתייחס אליהן כעמותות וכגופים שלא למטרות רווח לכל דבר ועניין ולהחיל עליהן סטנדרטים מתקדמים של שקיפות".

"זה המקום הראשון שבו ניתן לגלות קצה של חוט אודות אגודות עותמאניות", כתבה עו"ד שוורץ בפוסט בו הודיעה על פרסום הנתונים. "בעולם הארגונים ללא כוונת רווח, עולם האגודות העותמאניות הוא אח זר. רחוק מעין הציבור, נעדר שקיפות ושרוי במידת מה במחשכים על כל המשמעויות המורכבות בכך".

לדבריה, "יש קושי בלתי נתפס לאתר את האגודות העותמאניות, תחום שהיה עד לפני כשנתיים וקצת באחריות משרד הפנים עד שעבר אלינו. עקב בצד אגודל, עמלו פה על איתור, ולו חלקי. אני סברתי שיש לחכות לטיוב מלא לפני העמדת המידע לציבור, אך התכתבות על הקיר של תומר אביטל חשפה את הצמא של הציבור לכל קצה חוט ולהלן התוצאה באתר גיידסטאר, המשקף את פעילותם של הארגונים ללא כוונת רווח בישראל".

חשוב להדגיש שלאור בקשת ההסתדרות, קרן השביתה בארגוני עובדים לא תיחשף לציבור כדי שלא לפגוע בזכות ההתארגנות והשביתה. במילים אחרות, הפרטים הייחודיים לארגוני עובדים יישארו חסויים. 

מתוך מידעון רשם העמותות

"אין סיבה שלא תהיה שקיפות בהסתדרות", אמר ל"שקוף" בעבר חשב ההסתדרות לשעבר, רו"ח שלומי נידם, שכבר יצא לפנסיה. "כל אחד מעדיף שלא ישאלו אותו שאלות. אף גוף לא אוהב שמבקרים אותו". נידם לא מאמין שיתגלו שחיתויות אך טוען שיש לחייב אותם מבחינת שקיפות: "כל גוף ציבורי חייב להיות מבוקר ומפוקח".

הדבר היחיד שעדיין חסר – חתימה אחת של שר המשפטים

בשנים האחרונות פנינו אל כל שרי המשפטים המכהנים בדרישה להשקפת האגודות העותמאניות, וכתבנו על היעדר השקיפות הזו שוב ושוב. בתקופתה של השרה איילת שקד, משרד המשפטים ביצע עבודת מטה מעמיקה בנושא ופירסם טיוטת תקנות להשקפתן. אלא ששרי המשפטים הקודמים אבי ניסנקורן ובני גנץ לא חתמו על המהלך, על אף שעבודת המטה כבר נעשתה. כל מה שדרוש משר המשפטים הבא הוא רק חתימה אחת שתשנה עיוות היסטורי.

לאחר חתימתו של שר המשפטים האגודות יחויבו לפרסם דוחות כספיים ונכסים שברשותן. חשיפת נתונים בסיסיים אלה ואחרים יכולים דווקא לחזק את העובדים, שיהיו מעורים במידע על התנהלות האיגודים שלהם הם משלמים. כעת דברים מתחילים לזוז בכיוון הנכון, ונתונים בסיסיים של האגודות פורסמו באתר גיידסטאר.

גם כאן, לא נרפה – עד שנשיג שקיפות מלאה.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

אגודות עותמאניות נתפסו לא אחת מבזבזות את כספכם בצורה מסואבת. שקיפות כזו יכולה למנוע את השחיתות הבאה. ראש הסתדרות המורים (אגודה עותמאנית) הקודם יוסי וסרמן, למשל, הורשע בעבירות מרמה לאחר שקיבל בחסות האפלה טובות הנאה ובזבז כספי מורים לצרכיו הפרטיים.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

להתקין את תקנות השקיפות. כולכם מוזמנים להצטרף לסיירת השקיפות שתפעל מול שרי המשפטים בנושא. כך, מיד אחרי שתורכב הממשלה הבאה – יהיה ניתן לסיים עם הסאגה הזו ולעגן את השקיפות כתקנות מחייבות באגודות העותמאניות.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!