ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

במאבק בין אמסלם לשלטון החוק, האזרח הקטן מועלה על המוקד

שר הדיגיטל דוד אמסלם מתעקש שהיועץ המשפטי של משרד האוצר מונע קידום מיזם לשדרוג תשתיות דיגיטל. בפועל, אמסלם מבקש להעביר 90 מיליון שקלים ללא מכרז למרכז השלטון המקומי, שבראשו עומד חיים ביבס, המקורב לנתניהו
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

דוד אמסלם (צילום: אתר הכנסת)

למשרד הדיגיטל אין אולי מטה או משרד, אבל פעילותו של שר הדיגיטל הלאומי דוד אמסלם ענפה כשזה נוגע לשיגור מכתבים זועמים. על מכתביו הרבים של אמסלם אפשר ללמוד מרשימת השידור של הדובר שלו, המתעדכנת תדיר. אמסלם זועם, ואת חיציו הוא נוהג לשגר מדי יום או יומיים לעבר מי שנתפס בעיניו כאויב המדינה – על פי רוב, פקידים במשרד המשפטים ובנציבות שירות המדינה. 

לאחרונה, נוסף אויב חדש לרשימה של אמסלם: היועץ המשפטי של משרד האוצר, אסי מסינג. על הכף מונח מיזם בשם "התושב במוקד" שנועד לקידום מיומנויות דיגיטליות של הגיל השלישי ושדרוג תשתיות דיגיטל. אמסלם מעוניין להעביר 90 מיליון שקלים למרכז השלטון המקומי כדי שיוציא אל הפועל את המיזם. בראש המרכז עומד חיים ביבס, ליכודניק המקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו. 

אלא שבאוצר התעקשו שייערך, כנהוג, מכרז. יתרונותיו של פרסום מכרז ברורות. מדובר בשיטה שוויונית ויעילה, המאפשרת תחרות והפחתת עלויות, כפי שנהוג במערכת דמוקרטית. יש גם עילות לפטור ממכרז, למשל: אם קיים רק ספק יחיד המציע את השירותים הרצויים. בסיבה זו בדיוק נקב גם אמסלם. לדברי השר, מרכז השלטון המקומי הוא ספק יחיד בכל הקשור לאוריינות דיגיטלית ופיתוח תשתיות דיגיטל.

קראו עוד בשקוף:

במכתב חריף ששיגר אמסלם נכתב כי מסינג, המכונה על ידו "פקיד באוצר", מטרפד את המיזם ולא מאפשר "למשרד הדיגיטל להתקשר עם מרכז השלטון המקומי כספק יחיד, למרות שהדבר הכרחי ומתבקש!" לדברי אמסלם, מרכז השלטון המקומי הוא הגורם היחיד עם המומחיות המתאימה והעיכוב הוא "מסיבה שאינה ברורה ומנומקת, ובניגוד מוחלט לאינטרס הציבורי!" (סימני הקריאה במקור).

מדבריו של אמסלם, היועץ המשפטי למשרד האוצר מצטייר כפקיד ערל לב, המחבל בתוכניתו פשוט משום שהוא יכול. גם בתאגיד השידור מיהרו לדווח על העיכוב בפרויקט בכתבה שכותרתה: "התושב במוקד? האוצר מעכב פרויקט דיגיטלי ברשויות המקומיות". אך האמנם פועל מסינג נגד התושבים, כפי שנרמז?

שומרי הסף של הכיס שלנו

החוק קובע כי יש לבחון בקשה לפטור ממכרז, וכך אמנם ראוי כשמדובר בתקציב של עשרות מיליוני שקלים העובר מפוליטיקאי אחד לשני. הפקידים, במובן הזה, אינם אלא שומרי הסף של הכיס שלנו. 

במקרה שלפנינו, נדרש אמסלם לקבל אישור מוועדת הפטור העליונה בחשב הכללי, שמסינג הוא היועץ שלה. מחקר זריז שערכה הוועדה חשף כי מרכז השלטון המקומי לא רק שאינו ספק יחיד. משמעות הדבר היא שגם אם המרכז יקבל את התקציב, יהיה עליו להקצות אותו לספקים אחרים. בדרך, אפשר להניח, ייגזר איזה קופון או שניים.

בחזרה למכתב של אמסלם. לדברי השר, פעילותם של פקידים כמו מסינג מהווה "חבלה והפרעה בוטה באצטלה של שלטון החוק". אמסלם מזהיר שאזרחים במדינה "ימשיכו לא לקבל שירות שהם זקוקים לו ושהובטח להם כבר משנת 2018". בפועל, אמסלם הוא שדוחה את קבלת השירות הנחוץ, בעיכובו את פרסום המכרז. שר הדיגיטל יודע שכדי לשנות את תקנות המכרזים, שקבעו קודמיו בתפקיד, צריך רוב בכנסת. בהיעדר רוב בכנסת, הוא חותר לשינוי לשון החוק בדרך אחרת: השמצות ומכתבים זועמים.

לפרק את הנבחרת

היועץ המשפטי של משרד האוצר הוא מטרה קטנה עבור אמסלם. המטרה העיקרית ששם לעצמו השנה היא פיזור נבחרת הדירקטורים. המדובר במאגר של מועמדים לחברות בדירקטוריון של חברות ממשלתיות בישראל. המאגר קובע רף כניסה לתפקידי דירקטור בשירות הציבורי ונועד למנוע מינויים על בסיס פוליטי. 

הליך מינוי דירקטור – מתוך דו״ח מבקר המדינה

אמסלם פועל במרץ לבטל את הרף על מנת להשיב את המינויים הפוליטיים הנחשקים. לא עוד מנהלים מקצועיים אלא מקורבים שיונחתו לעמדות מפתח בחברת החשמל, הנמלים והרכבת. לאמסלם, כך מתברר, מה שחשוב זה ג'ובים. לאחרונה הסתבר שהוא גם השר שניסה לדחוף הכי הרבה מקורבים לא ראויים לתפקידים באותן חברות שמשפיעות על חיי כולנו.

הוא ביקש לשבץ אותם לנהל למשל את נמלי ישראל, בחברה הממשלתית להגנה על מצוקי חוף הים התיכון ובנת"ע. אך כל שמונת המועמדים של אמסלם לדירקטורים ממשלתיים נפסלו. לחלקם לא היו כישורים ראויים, אחרים שיקרו בשאלונים ולא עמדו בתנאים. לכל השמונה כן יש זיקה לשר אמסלם.

התמונה מתבהרת: אמסלם לא מעניין לקדם את האזרח הקטן והלא מחובר – אלא את המקורבים לצלחת, גם הלא ראויים שבהם.

פועל בקביעות נגד הציבור

ניתחתי פעילות של לא מעט ח"כים בעשור האחרון, ואמסלם, אני יכול לומר היום, הוא אחד הגרועים שבהם. בחינה לעומק של מעשיו מראה שהוא עובד בסדרתיות נגד אזרחי ישראל.

בשנתו הראשונה בכנסת דווקא פעל למען הציבור, אבל מהר מאוד שינה כיוון. בין היתר, קידם חוק שנועד להקשות על מעבר בין קופות חולים. לפי הצעת החוק, מעבר בין קופות חולים לא יוכל להיעשות באינטרנט, ויחייב הליכה לדואר וחתימה על טפסים מודפסים, אחרת זו תהיה עבירה פלילית. את החוק ניסחו בכירי לאומית – הקופה הננטשת ביותר. 

חוק אחד שאמסלם הגיש נועד להעניק חנינה מראש לפקידים ופוליטיקאים ברשויות המקומיות שבזבזו כספי ציבור שלא כדין, רבים מהם ממפלגת הליכוד. אמסלם פעל גם למען חברות הטבק, הפיל חוקי שקיפות ונאם במליאה נגד זכות הציבור לדעת.

כתב שקוף עידן בנימין ואני ניתחנו את פעילותו כשהיה יושב ראש ועדת הפנים והסביבה בכנסת, אשר הפכה תחת ידיו לוועדה למען פוליטיקה קטנה. במקום לעסוק בעוולות הארנונה או בצמצום זיהום האוויר, אמסלם פעל בזמן זה לשיפור תנאי הח"כים וקידם חוקים למענם; ביניהם, חוק האוסר פרסום המלצות המשטרה בתיקים עם עניין ציבורי, כלומר, תיקים של נבחרי ציבור. 

והיה גם המקרה ההוא שבו נסע אמסלם לכנס חיות כיס באוסטרליה על חשבון ימי מליאה חשובים.

למרבה הצער, השיטה של אמסלם עובדת. הוא מוזמן לאולפנים, מקודם בליכוד וזוכה לחיקויים ב"ארץ נהדרת". תפקידנו כאזרחים לחשוף את פרצופו האמיתי: נבחר ציבור הפועל נגד הציבור. 

תגובתו של אמסלם: "הפקידים מחבלים באינטרס של עם ישראל"

מטעמו של אמסלם נמסר בתגובה: "הדברים שכתבת פשוט חוטאים לאמת, ומנציחים מצב בו הבירוקרטיה חוגגת, הסחבת מנצחת, והאזרחים המסכנים לא מקבלים שירות בזמן ובמקצועיות. אנחנו להבדיל באנו לעבוד – הזמן קצר והמלאכה מרובה. אין חולק על כך שעם ישראל זקוק לסיוע הזה במהרה, והשר כבר הצהיר שישמח לכל רעיון שיכול לקצר את התהליך, אולם אין כזה בנמצא.

לצערנו הפקידים הם אלה שעוצרים את העניין, וזה אומר דרשני. לא יעלה על הדעת שפקידים כמו אסי מסינג ודומיו מחבלים באינטרסים של עם ישראל, ותוקעים תוכניות הכרחיות וחשובות.

מרכז השלטון המקומי הינו מומחה מספר 1 בהפעלת ספקים עבור הרשויות המקומיות, באמצעות חברת בת שבבעלותו המלאה – החברה למשק וכלכלה, וככזה יש לו מומחיות ייחודית באספקת שירותים לרשויות המקומיות.

שנית – המרכז לא "יאלץ" להקצות אותו לספקים. המרכז (או כל גורם אחר שייבחר במכרז, אם משרד הדיגיטל ייאלץ לפרסם מכרז שיעכב מאד את כל התהליך) יקים מינהלת שתשתמש במספר גדול של ספקים כדי להוציא לפועל את הפרויקט. הספקים הם הגורמים המומחים בכל אחת מסוגי ההתמחויות הרבות הנדרשות כדי להוציא פרויקט כה גדול ומורכב לפועל, והם ייבחרו בהליך תחרותי שתפרסם המינהלת, שיבטיח את המוצר הטוב ביותר בעלות הנמוכה ביותר לרשויות המקומיות ולקופת המדינה. זו הדרך היעילה ביותר להוציא לפועל פרויקט לאומי שכזה.

חשוב להדגיש שהמרכז כבר הוכר בעבר על ידי ועדת הפטור בחשב הכללי כספק יחיד בתחום דומה (מערך בריאות השן), כך שבוודאי בנושא כה ליבתי לפעילותו, כגון דיגיטציה של מוקדים עירוניים, היה ראוי ומתבקש גם פה לתת פטור. 

רק לשם הדוגמה, המרכז מנהל היום גם את פורום המנמרים ברשויות המקומיות, וגם את פורום מנהלי המוקדים ברשויות המקומיות.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

2 תגובות

  1. סוף ,סוף יש שר ואדם שפועל לקדם את כל שכבות החברה,לא עוד רגולטור מדושן מלא אויר חם. אמסלם הוא מייצג אמיתי של כל עמך ישראל. צר לי בשביל אנשים כמו הכתב שהתרגלו מזמן מפאי שהגבינה היא של אבא שלהם והיא גם עוברת בירושה. כך נראת התחלה של מהפיכה חברתית אמיתית.ישר כוח אמסלם

    1. הוא לא יותר מעבד כי ימלוך .לקקן התחת ועבדו הנאמן של ביב הביבים העבריין הסידרתי. מאכיל אתכם לוקשים ,עובד אך ורק למען כיסו כוסו כרסו והנאתו.
      אבל חמארים לא יבינו זאת הם נהנים מהקש [שקרים]שהוא מאכיל אותם,
      כי הם לא מספיק חכמים לראות את העובדות והאמת.כדי לדעת את האמת תבדקו אתם את דברי אביטל לעומת השקרים של הלא שלם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,930 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!