ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

לפני הבחירות: מה ירון זליכה רוצה שתשכחו?

לאחר שנלחם בשחיתות מתוך משרד האוצר - פרופ' זליכה עבר לייצג בעלי אינטרסים ● הוא ייצג את פרטנר והתנגד לרפורמה בסלולר בימי כחלון ● התנגד לייבוא מלט כחלק משירות בתשלום עבור מפעל "הר טוב" ● ויתר על עמידה בראש ועדה ממשלתית למלחמה ביוקר המחיה - כי לא היה מוכן לזנוח לקוחות פרטיים במקביל 
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

Yaron Zelicha attends a protest of Arkia employees protest against Arkia owners, the Nakash brothers, outside the company offices in Herzliya on July 29, 2020. Photo by Flash90 *** Local Caption *** ארקיע כלכלה הפגנה טיסה טיסות קו אילת ירון זליכה הרצליה נקש

זה היה ביולי 2010. ישבתי בוועדת הכלכלה בדיון סוער על הרפורמה בסלולר שהוביל שר התקשורת דאז משה כחלון. חשבונות הסלולר של עם ישראל עמדו באותם ימים על מאות ולפעמים אלפי שקלים בחודש. כל בר-דעת הבין שיש פה קרטל. שהרפורמה נחוצה. אבל חברות הסלולר חלבו את הציבור ועשו הכל כדי שלא ייגעו בפרות המזומנים שלהם. בין היתר הם שכרו לוביסטים כדי לשכנע ח"כים שהרפורמה תיעשה דווקא ההיפך – ותפגע בציבור.

זה היה קרב איתנים ורוב הח"כים לא השתכנעו. חברת "פרטנר" לקחה צעד נוסף – והחליטה לשכור מומחה – פרופ' ירון זליכה בעל המוניטין המצוין שקנה בצדק: החשכ"ל שלחם למען הציבור.

אני זוכר את הדיון בכנסת כאילו זה היה אתמול. בזמן שהח"כים והמנכ"לים צעקו אחד על השני בוועדה – ישבתי והסתכלתי על זליכה. שמעתי שחיבר לפרטנר מסמך בנושא, אבל לא האמנתי שלקח את צד הטייקונים. חיכיתי, כמו כולם בחדר – לראות מה יגיד.

לבסוף ניתנה לזליכה רשות הדיבור. "למשרד התקשורת מגיעים שבחים רבים על הרצון להגביר את התחרות", הוא פתח ואמר. נשמתי לרווחה. אלא שאז אמר את המילה שלרוב מבטלת את כל מה שנאמר לפניה: "אבל", זליכה המשיך, "אני רוצה לומר בצורה ברורה – אני מכיר את השוק הסלולרי מ-98', והמחירים יעלו עבור האוכלוסיות החלשות אם יופחתו דמי הקישוריות מעבר לנקודת שיווי המשקל", הכריז. "ללא שום ספק", הדגיש, "התעריפים עבור 30% מהציבור יעלו משמעותית". 

קראו עוד ב"שקוף":

האם המחירים ששילמתם בסלולר לפני עשור עלו מאז בשליש? הרפורמה אושרה, אבל אני מודה שמשהו בי נשבר באותו יום בוועדת הכלכלה. הבנתי שגם לוחמים למען הציבור ניתנים לרכישה.

לקראת הבחירות, אנחנו מפרסמים עובדות על ראשי המפלגות – שהם היו רוצים שתשכחו. לפני ההצהרות וההבטחות שנועדו לגרום לנו להצביע להם בקלפי, חשוב שהם יידעו שאנחנו זוכרים היטב כיצד התנהלו בעבר. אחרי בנט, לפיד, הורוביץ וליברמן, הנה שלוש עובדות על פרופ' זליכה.

נלחם בשחיתות – ועבר לייצג בעלי אינטרסים

אמנם לא כח"כ, אך זליכה כבר שירת את הציבור כחשב הכללי באוצר, שם עשה רפורמות נהדרות למען הציבור. הוא יישם שיטות תקינה חשבונאית בינלאומית, לחם בשחיתות של אהוד אולמרט, ריכז את הרכישות של המשרדים השונים כדי לשפר את כוח המיקוח של המדינה כך שתקבל מחיר מופחת מספקים. הוא אפשר לעסקים קטנים למכור שירותים לממשלה, ואף הורה לבחון את כלל ההוצאות של הממשלה, לא משנה כמה הן קטנות.

לאחר מכן זליכה עבר לאקדמיה, ובמקביל ייעץ לארגונים שונים.

פרטנר

זליכה כאמור סיפק עבור תשלום חוות דעת רשמית ל"פרטנר" בה הסביר מדוע צריך למתן את הורדת דמי הקישוריות. בתגובה לכתבה (שמובאת בסוף הכתבה במלואה) הוא טען כי "פרטנר הייתה הצד החלש בעימות מול מתחרותיה הענקיות בזק והוט". עוד טען, כי חתר לרפורמה רחבה יותר בשוק הטלפוניה והאינטרנט הביתי, בדמות שוק סיטונאי, לטובת פירוק מונופול בזק. "לא זו בלבד שפרופ' זליכה צדק, אלא שראש הממשלה נתניהו עומד לדין בדיוק על סדרת החלטותיו להגן על מונופול בזק", מסר לנו.

לא השתכנעתי שזליכה הוא לוחם-צדק מהעתיד, שבמקרה קיבל שכר מפרטנר כדי למנוע מראש את תיק 4000. באותה נקודה בזמן זליכה לחם למתן את הפחתת דמי הקישוריות, ובכך היה מכשיל את הרפורמה לטובת קרטל חברות הסלולר. הוא עשה זאת אגב כששבעה חודשים קודם לכן העניק חוות דעת שונה לחברת מירס, שם טען להפך – כי נכון להוריד את דמי הקישוריות לטובת תחרות הוגנת והוזלת מחירים. טיעוניו בעד רפורמה רחבה יותר לא פוסלים את העובדה ששירת קרטל עם רווחים אדירים על גב הציבור.

מונופול המלט

זליכה חיבר חוות דעת למען יצרנית מלט מקומית – שדרשה להטיל מס מיוחד על ייבוא מלט מטורקיה. כלומר הוא התנגד לפתיחת השוק לתחרות בדמות ייבוא, אף שלטענת מומחים שונים זוהי הדרך הנכונה להוזיל את יוקר המחיה, בין היתר דרך הפחתת עלויות הבנייה. זליכה טען לתמחור טורפני, וניבא שמחירי המלט לא יירדו לאחר שייכנסו גורמים ממדינות זרות לתחרות. אלא שבנתונים של רשות התחרות אפשר לראות שהמחירים דווקא צנחו.

בתגובה לכך פרופ' זליכה טען כי המפעל המקומי לו ייעץ החזיק ב-10% בלבד והזכיר כי "ועדה בין משרדית המליצה לקיים תחרות על שני יצרנים מלט מקומיים, הואיל וצמנט (החומר ממנו מכינים מלט, ת"א) הוא מוצר לוקאלי וגם אם ייבוא שלו ימתן במשהו את עליית המחירים, הוא לא יאפשר את ירידתם לאורך זמן". 

לדבריו, המטרה הייתה להקים מתחרה ראוי לנשר בהר טוב, אותו מפעל ששילם לו על חוות הדעת, לצד החלפת הייצור בטכנולוגיה שתוזיל עלויות. "טכנולוגיה זו מאפשרת הוזלה של כ-20% נוספים במחיר, בד בבד עם הגדלה של כושר הייצור עד כדי הכפלתו. תכנית זו הייתה אמורה להציב אתגר תחרותי למונופול נשר, לאפשר יציבות באספקה ולהבטיח תחרות בת קיימא". 

זליכה ייצר את מפעל הר טוב והתנגד לייבוא (צילום: פלא ש90)

לצד תהליכים אלו, הוא אינו מכחיש כי קבע בחוות הדעת שיש לבלום את ייבוא המלט על ידי הטלת מכס כבד, שכן לטענתו הייבוא עלול לפגוע באופן בלתי מידתי בייצור המקומי. משרד הכלכלה אכן תמך בעמדה זו – אך לעומתו רשות התחרות טענה כי המס יהיה הרסני לשוק, יעלה את יוקר המחיה וייקר את ההוצאה על מלט בכל שנה בכ-350 מיליון שקלים. גם משרד האוצר גיבה עמדה זו.

מדובר בנושא שאני מלווה זמן רב תוך שיחות עם כלכלנים מארגונים שונים. רבים מהם סבורים שייבוא במחירים זולים הוא הדבר היחיד שהיה מצליח להוריד את מחירי המלט בישראל. אך זליכה כאמור המליץ לבלום את הייבוא למען לקוח ששילם עבור חוות דעתו.

ויתר על תפקיד להוזלת יוקר המחייה – כדי להמשיך לייצג רשתות מזון ובנקים

זליכה מדבר הרבה על מלחמה במונופולים. אלא שהוצע לו כבר לפני שלוש שנים לעמוד בראש ועדה חלומית לסוגיה הזו: הוועדה ממשלתית למלחמה ביוקר המחיה. זליכה הסכים, אלא שהיועץ המשפטי של משרד האוצר פסל אותו בטענה לניגודי עניינים וייעוצו במקביל לוועדי עובדים של רשתות מזון גדולות ובנקים. לזליכה הוצע לעזוב את הלקוחות הפרטיים ובכך לנטרל את ניגוד העניינים. הוא סירב.

בתגובה לכך טען כי הוא "חלוק על עמדת יועמ"ש משרד האוצר בעניין זה". לדבריו, ייעוצו ניתן לוועדים של רשתות שאינן מונופולים, לכן לא מדובר בניגוד אינטרסים. כך למשל, ליווה את ועד עובדי מגה במאבקם להסדר מול ההנהלה.

לדעתי זליכה פספס הזדמנות היסטורית לכהן בראש ועדה למלחמה ביוקר המחיה, ולבצע בדיוק את מה שהיום – מבטיח לעשות כשייבחר. ובשביל מה ויתר? כדי להמשיך לקבל שכר באופן פרטי מגופים שונים. זכותו המלאה כמובן כמו שגם זכותכם לדעת זאת. כולי תקווה שזליכה מודל 2021 כבר יודע שאי אפשר לאחוז את החבל בשני קצותיו.

לא כולם מושחתים

זליכה הרוויח כאדם פרטי מאותם כשלים שכעת הוא מבטיח לתקן. זה כמובן לא אומר שהוא ימשיך לשרת את הטייקונים כשיהיה שר אוצר. המצע שלו מבטיח לרסק מונופולים וניכר שהוא בעל מוטיבציה לעסוק בנושא בשעה ששאר המפלגות מפחדות ברובן לגעת בכסף הגדול. עם זאת, אנא זכרו גם את העובדות האלו כשאתם מגיעים לקלפי. 

קראו את סדרת הכתבות שלנו על כל ראשי המפלגות, תשקללו את המידע ותצביעו. הסיפור הוא לא ש"כולם גרועים" או "כולם מושחתים", תמיד אפשר לברור מבין המהלכים החיוביים לעומת השליליים שנזקפים לזכות כל מפלגה והעומדים בראשה. 

לקריאת תגובת המלאה של ירון זליכה - לחצו כאן

לעניין פרטנר:
"בחרת לקחת התבטאות נקודתית ולנתק אותו מקונטקט. ברשותך אפרט. פרופ' זליכה ליווה כיועץ כלכלי את חברת פרטנר בימים בהם החל משרד התקשורת ברפורמות בשוק הסלולר והאינטרנט. חברת פרטנר הייתה הצד החלש בעימות מול מתחרותיה הענקיות בזק והוט. עיקר המלצותיו של זליכה היו לקיים כבר בשנת 2010 את רפורמת השוק הסיטונאי אשר הייתה אמורה לפתוח לתחרות בריאה את שוק הטלפוניה והאינטרנט הביתיים באופן שיוזיל מחירים וייטיב עם הצרכן הישראלי ולהשפיע גם על ירידת מחירי הסלולר. נזכיר כי לימים הפכה ההגנה על מונופול בזק לתיק 4000.

"זליכה לא התנגד להפחתת דמי הקישורית, אלא התריע בצדק כי יש לקיים רפורמה רחבה וכי עצם הפחתת הקישורית כצעד בודד, מבלי להכיל את רפורמת השוק הסיטונאי על בזק ועל הוט, תיפגע יכולתן של פרטנר וסלקום יאבדו את להתחרות  בשוק הטלוויזיה והאינטרנט וכך ייצא שכרו של הציבור בהפסדו. לא זו בלבד שפרופ' זליכה צדק, אלא שראש הממשלה נתניהו עומד לדין בדיוק על סדרת החלטותיו להגן על מונופול בזק".

לעניין המלט:
"פרופ זליכה ייעץ למפעל המלט הרטוב, המתחרה הקטן של מונופול נשר שהחזיק אז בכושר ייצור של 10 אחוזים בלבד. חוות הדעת שכתב למפעל וקבעה כי ייבוא מלט לישראל בעת הזאת ייהפך לייבוא טורפני בהיצף ניבאה אחד לאחד את המציאות בשוק המלט בישראל וכך גם קבע הממונה על היטלי היצף. נזכיר כי ועדה בין משרדית המליצה לקיים תחרות על שני יצרנים מלט מקומיים, הואיל וצמנט הוא מוצר לוקאלי וגם אם ייבוא שלו ימתן במשהו את עליית מחירים, הוא לא יאפשר את ירידתם לאורך זמן.

"כלומר, אין מנוס מהקמת גוף ייצור מקומי על בסיס מפעל נשר בהר טוב, אשר יפוצל מנשר ויימכר במכרז לגוף מתחרה. בסוף 2015 נרכש מפעל הר טוב והחל לפעול כמתחרה, אם כי בהיקף מוגבל, הואיל וכושר הייצור שלו היה כ-10% בלבד מכושר הייצור המקומי. הוועדה הבינה כי הרחבת כושר הייצור של מפעל הרטוב היא קריטית על-מנת לבסס שוק תחרותי באמת, והיא מחייבת השקעות עתק בשדרוג תהליכי הייצור שלו.

"ואכן, בעלי החברה החדשה החלו לקדם מיד עם כניסתם תכנית השקעות תלת שלבית: בשלב המיידי: השקעות לייעול התהליכים הקיימים; בשלב שני: השקעה  עשרות מיליוני ₪ שעיקרה ייעול התהליך האנרגטי הנלווה לתהליך הייצור; בשלב שלישי: הסבה בעלות של מאות מיליוני ₪ לטכנולוגיית ייצור יבשה המקובלת בכל העולם. טכנולוגיה שמאפשרת הוזלה של כ-20% נוספים במחיר, בד בבד עם הגדלה של כושר הייצור עד כדי הכפלתו. תכנית זו הייתה אמורה להציב אתגר תחרותי למונופול נשר, לאפשר יציבות באספקה ולהבטיח תחרות בת קיימא".

לעניין אי מינויו לראשות הוועדה ממשלתית למלחמה ביוקר המחיה:

"זליכה אכן ליווה בין השאר את ועד עובדי מגה בשעתה הקשה של החברה וסייע לעובדים להגיע להסדר הגון מול ההנהלה. זליכה חלוק על עמדת יועמ"ש משרד האוצר בעניין זה. חברת מגה אינה מונופול בענף המזון ומה בין חברת מגה לפירוק מונופול הגז והגברת התחרות בענף הרכב? לו היה זליכה אכן עומד בראשות הוועדה היינו רואים כבר היום ירידה ביוקר המחיה, טיפול אמיתי בבעיית המונופולים ופתיחת שווקים רבים לתחרות בריאה. כך יהיה מיד לאחר בחירתו לתפקיד שר האוצר".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

17 תגובות

  1. אתם שוכחים לגבי רפורמת הביטוח שגרמה להעלאת מחירי הביטוח בדיוק בנקודת המשבר הכלכלי בתחילת 2001 – זליכה פסק לטובת חברות הביטוח ואז כשפרד, קיבל משרה שמנה באחת מהחברות (לצערי לא זוכר את שמה) – אתם תעשו טעות אם תתנו לאדם הזה כיסא בבית המחוקקים, כי הוא לא עובד לטובתכם אלא לטובת מי שמשמן את כיסיו… הוא למד מזמן שרק ככה אפשר לחיות במדינה שבה אין צדק ולחושפי שחיתויות אין עתיד ורוד או עתיד בכלל, אז הוא הולך עם המשפט "אם אתה לא יכול להלחם בהם, תצטרף אליהם "…

    בקיצור, הוא מושחת כמו כל האחרים…

  2. ההבדל בין גאון עסקי לגבר אחר הוא שהוא רואה דברים הרבה יותר רחוק מהאחר. הוא מתכנן מראש כמה מהלכים. לא הכל לבן או שחור. אתה צריך לקחת בחשבון את הניואנסים. אתה תפסיד בצד אחד אבל תנצח בצד השני. עסקים זה מדע. זה בדיוק מה שמרשים אותי בזליכה. הוא רואה היבטים בלתי נראים לאחרים. קוראים לזה עסקים. אתה נותן רפוי מצד אחד ואתה מהדק מהצד השני, זה מתבצע בכמה רמות. השאלה היא דווקא: האם אתה סומך עליו? אם כן אז תן לזה לעבוד. אני סומכת על זליכה. אם הוא עושה משהו זה בגלל שצריך לעשות.

  3. מי שמכיר את המקרים הנזכרים לעומק יודע את העובדות והן רחוקות ממה שכתוב בכתבה אם אפשר לקרוא למאמר הזה כך. לפרט את כל הטעויות דורש מסמך pdf בין מספר עמודים. אני לא מקורב בשום דרך לכתבה פשוט יודע שמה שנכתב כאן זו אמת סלקטיבית. אתן דוגמה קטנה. המלט. נכון זליכה דרש מיסוי גבוה עבור יבוא. מה 'לא מוזכר זה מדוע… היבוא נעשה על ידי מפעילים של נשר על מנת שיהפכו להיות לא מונופול בהגדרה.
    בתור אתר שרוצה להראות לנו את האמת אתם עושים עוול.

    1. לא רק זה גם הסיפור של הוועדה לפירוק המונופולים מספר בערך רבע מהסיפור: ירון זליכה הסכים שהוועדה תעסוק רק בנושאים, שאין לו שום קשר, גם לא עקיף. אבל גם לזה זילבר לא הסכימו. המאמר הזה הוא תרמית מלל בנוייה לתלפיות. אין כאן דבר, זולת האגו הקטן של העיתונאי הקטן, שמחפש דרך לנפח לעצמו את החזה ע"י שלילת אדם הרבה יותר איכותי ממנו.

  4. תומר אביטל בא ללכלך ולטנף. לא מעבר. אין כאן דבר. פשוט קשקשת ברברת רבעי אמיתות. שום דבר מעבר. אם תומר רוצה לשמוע את זליכה, שיראיין אותו, וישאל אותו את השאלות הכי קשות. אבל הוא לא יראיין אותו, כי הוא מקבל כוח מלטנף עליו. זה לא עיתונאות. במה תומר אביטל יותר טוב מהזבל התקשורתי "האחר". פשוט בושה של כתבה. גיבובי מלל שאין בהם דבר. זו לא עיתונאות, זאת נפקנות תקשורתית.
    וזה בשבילך עיתונאי קטן:
    הם כותבים בעיתונים
    מה שהם רוצים
    מסרסים מלכלכים
    בלי שום רחמים
    נכנסים אל המיטות
    מציצים מהחורים
    ואין מה לעשות
    אין פה רחמים
    אז איך אתה ישן בלילה
    עיתונאי קטן שלי
    איך אתה נרדם
    על מה אתה חולם בלילה
    אחרי שפיכת הדם
    איך אתה נרדם
    בן אדם, איך אתה נרדם

    1. אתב בהחלט צודק. במקום לקחת את זליכה לראיון רציני, הוא מוציא מאמר חד צדדי במטרה להראות שגם זליכה מושחת. כתבתה מגמתית שבאה ללכלך נטו!!
      ואולי המשפט הכי מקומם: "זליכה הרוויח מאותם כשלים שכעת הוא רוצה לתקן" משפט שכל מטרתו לכלוך אחד גדול. שקר שקר שקר. העזרה לועדי עובדים מוחלשים היא לעשות בדיוק מה שהוא מתכוון להמשיך במשרד האוצר. ירון זליכה יצא נגד שלושה וועדים גדולים, ששייכים למונופולים והשתלטו על אותם מונופולים: רש"ת, רכבת, נמל אשדוד. ירון זליכה עזר עוזר ויעזור בעתיד, אני מקווה ,לוועדי עבודים חלשים ביותר. 99% מהעובדים בישראל מוחלשים ביותר. אחוז התארגנות העובדים בישראל היא הנמוך במערב. אם תומר היה נכנס לאחד הזומים של זליכה (כל יום רביעי 8 בערב- פתוח לכולם) הוא היה מקבל הסבר לכל מה שכתב כאן.
      בכל מקרה במקום לראיין את זליכה ישירות בראיון נוקב, הוא מראיין כל מיני נפקניות שעוברות מיטות פוליטיות כל שני וחמישי. יש לו כעת סדרת ראיונות מטופשת, שבו הוא שאל את הנפקניות כיצד הן רואות את ישראל בעוד 20 שנה. הן לא מבינות מהיכן הוא נפל להן מהשמיים בכלל. ממתי נפקניות יודעות מה יהיה בעוד יומיים, אז הוא שואל אותן על עוד 20 שנה.
      לסיכום, שיראיין את זליכה ראיון רציני עם השאלות הכי קשות. וto לא, שלא יבלבל את המוח על עיתונות רצינית או אקטיבסטית. זליכה זה החלום הרטוב של 99.9% מאזרחי ישראל, והסיוט הכי גדול לאלפיון העליון. אז את מי בדיוק אדון תומר משרת??? את האגו של עצמו?? איש קטן…

      1. לפי צורת הדיבור שלכם אפשר לחשוב שאתם מקבלים כסף מזליכה או מההסתדרות כדי להגיב, שתדעו שכאן יש אנשים ביקורתיים, שבודקים עובדות וגם סומכים על העיתונאים הישרים שבשקוף.

  5. אני מצביע לזליכה ואני שמח מאוד שמימנתי את הכתבה הזו. # חבר שקוף לעד #. גם אם יפרסמו דברים כאן שמותחים ביקורת על דעותיי. ובכל זאת, זליכה הוא הקול היחידי שלא הולך לפח ביחס לכל שאר האופציות הנתונות כי בין כה וכה הם ילכו לפח.

    1. מסכים איתך כל כך, אגב בראיונות זליכה מסביר המניעים ואת דעותיו בנושאים לעיל, ואחרי שאתה שומע אותו מדבר על זה, קשה שלא להסכים איתו

  6. כתבה חשובה.
    תכננתי להצביע לו ובינתיים בכל זאת אצביע לו, אף אחד לא מושלם.
    זה לא אומר שלא חשוב לעשות עבודה עיתונאית כזו.
    שוב – תודה.

    1. דני,
      זליכה לא עובר את אחוז החסימה.
      מאמינה שיגלה אחריות ויפרוש, אבל אם יתעקש להמשיך, אני מבקשת ממך שלא לבזבז את הקול שלך למפלגה שלא עוברת. בזבוז קולות, יגרום להמשך שילטונו של הנאשם

    2. נורית היקרה.
      לגירסתי זוהי בדיוק הבעיה.
      אין זה מתוקף תפקידי בתור אזרח לשחק את משחק הכסאות עבור ראש מפלגה כזה או אחר.
      הפעם – אצביע על פי תוקף מצפוני, עבור האדם שאני מאמין שישרת אותי נאמנה.
      זליכה תוקף את הנושאים המהותיים לי, ואני מאמין בו. לכן אצביע לו.
      אם יותר אנשים היו עושים כן – סביר להניח שהיה מקבל יותר קולות.

      1. מסכים לחלוטין עם דני,
        אנחנו נמצאים 3 שבועות מהבחירות
        ואין ישר, מקצועי וחדור מוטיבציה מזליכה. פשוט לא מצאתי ראוי יותר ממנו.
        אני קורא לכל מי שמאמין בדרכו של זליכה, להתעלם כרגע מהדמגוגיה של אחוז החסימה, ולבחור את הנציג שייצג אתכם עפי הערכים ואמות המידה.
        יש כל כך הרבה שתומכים רעיונית בזליכה, שיושבים בחושך ופוחדים מ'לזרוק' את הקול.
        אבל לא מבינים שיש הרבה כמותם. גם אני הייתי כזה, ובאיזשהו שלב הבנתי שצריך לשנות קו מחשבה. אם נהיה אמיצים לרגע, נצא אל האור, ונוציא את כל מי שעדיין מתחבא במחשך, בקלות יהיה לנו שר אוצר שיעשה כאן שינוי אמיתי, ונוכל לקבוע עתיד קיום למדינה.
        הזדמנות נדירה – שבקלות ניתן לממש.
        אם השתכנעתם בקלות, תדעו שעוד הרבה כמוכם ישתכנעו (כאלה שהתקשורת המתעלמת והשיח הושיבו אותם על הגדר).
        אז לתשובתו של דני: "אם יותר אנשים היו עושים כן – סביר להניח שהיה מקבל יותר קולות",
        אז תדעו לכם שזה תלוי רק בנו. וביחד, זה יקרה, ואפילו בקלות.

      2. אני מבין אותך ועדין אם תצביע אליו הפתק שלח "ניזרק לפח" המצפון שלך יהיה נקי, אבל הקול שלך היה יכול לקדם מפלגה שכן תיוצג בכנסת ולא בצד של ראש הממשלה הנוכחי שמקדם העברות כספים חשאיות ובכלל התנהלות טוטליטרית. אם יהיה ברור לשליטה שהוא לא עובר בסקרים, יתכן שיחליט לחבור למפלגה אחרת (לפיד או אחר) ולחזק את המפלגה הזו + בשאיפה לקבל את תפקיד שר האוצר לשיחת כולנו (ולא הטייקונים)

    3. מעבר לעובדה שלא הכל מוצג כראוי ובאופן מלא שמסביר את טענות שני הצדדים לכל פעולה של פרופסור זליכה, אני לא מבין איפה הבעיה שאדם מתפרנס בשוק החופשי מכל צד שלא יהיה של המתרס, בתפקידיו כיועץ חיצוני הוא מתפרנס בכבוד ומבצע את תפקידו בנאמנות כלפי מי ששכר אותו, ודווקא בגלל זה אני בטוח במיליון אחוז שברגע שהכלכלית תיבחר במספר מנדטים לא מבוטל כל חברי המפלגה יבצעו את תפקידם על הצד הטוב ביותר כלפי מי ששכר אותם כלומר העם, ולא מתוך אינטרס כלשהו להגן על טייקון כזה או אחר.
      לעניין זריקת הקול שלי לפח, אני באמת לא זוכר מתי בעשור האחרון הקול שלי לא נזרק לפח כשהצבעתי למפלגה גדולה או קטנה משמאל או מימין, כולם חבורה של אינטרסנטים שלא ספרו את הקולה שלי שנייה אחת אחרי שהושיבו את הת** שלהם על הכיסא, ומאותו רגע רק דאגו לרפד לעצמם את המושב עוד ועוד.
      הבחירה היחידה ההגיונית היא למפלגה הכלכלית בראשות פרופסור ירון זליכה, ונם היחידעם שילחמו לטובת כלל הציבור.
      רק למען ההגינות אציין כי מעולם לא פגשתי את פרופסור זליכה או מועמד אחר מטעם המפלגה אישית (לצערי) , ואין לי שום אינטרס לקדם אותם מעבר לעובדה כי אני בטוח שהם היחידים שילחמו לטובת עתידי ועתיד ילדיי

  7. ניראה שאתה מבסס מידע לא מגובש וחד צדדי – בכותרות חסרות בסיס – למעשה מכיל מחמאות יפות על פועלו של זליכה – בצורה של הכפשה.
    מוזר האינטרס להציג לוחם ציבור ושחיתות בכותרות שמושכות את הקריאה לשלילה. לפני שפירסמת מידע בשפה כמעט לא מובנת. וכותרות מטעות.
    תבדוק הייטב את המקורות שלך האם עשית מחקר? או שגם עיתון שקוף – ניכנס לחשד בשחיתות. צריך להבין שגם וועדי עובדים זה כלי חשוב לכלכלה בריאה – מגיני העובדים הם חשובים ואין פה ניגוד עניינים.

    1. אני דווקא חושב שאתה נכנס כאן לפוזיציה.
      זליכה עובדתית ייצג גורמים שהיו חלק מיוקר המחייה (פרטנר שאז הייתה בקרטל מחירי הסלולר, מגה שאז הייתה אחת הרשתות הכי יקרות בארץ, ההסתדרות שדואגת לוועדים העשירים ולא לעובדים חלשים באמת).
      נכון שזליכה גם עשה דברים לטובת הציבור הרחב כשעבד באוצר, אבל זה לא אומר ששוכחים לו שניתן לקנות את העקרונות שלו בכסף פרטי.
      ובנוסף תראה את הראיון שלו בדה מרקר, בתור אחד שדורש ניקיון כפיים הוא חיי מעולה עם ליברמן שנמצאו מיליונים בחשבון בנק בקפריסין על שם בתו בת ה21 דאז, ועדים החלו להיעלם מעל פני האדמה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!