ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

התלונות מצטברות, אבל ועדת האתיקה של הכנסת בתרדמת כבר חודשים

למרות עשרות תלונות על התבטאויות ופעילות חברי כנסת, הוועדה שתפקידה לבחון ולאכוף את ההתנהלות של הח"כים לא קיבלה החלטה מאז חודש פברואר. כעת הכדור נמצא בידיו של יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, שצריך להחליט על נציג חדש לקואליציה בוועדה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, החודש (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"אישה חולנית – נמאס לי ממך", "תפסיקי לקרקר", "הכלב של השייח הפך לשייח", אלה מקצת הביטויים של חברי הכנסת שנשמעו במליאת הכנסת ובוועדות מאז פברואר השנה, ועוד מדובר בביטויים ה"רכים" שבהם. על שולחן ועדת האתיקה של הכנסת מונחות עשרות תלונות על התנהגות והתבטאויות של חברי הכנסת, אך הוועדה לא קיבלה כל החלטה כבר יותר מארבעה חודשים.

החלטת הוועדה האחרונה פורסמה ב-13 בפברואר. בזמן שעבר מאז פורסמה לאחרונה החלטת הוועדה יצאה הכנסת לפגרה של חודש וחצי, אלא שהמקרה הנוכחי שונה מבחינת התמשכות הזמן שהוועדה אינה פועלת, ומבחינת ריבוי התלונות. בין התלונות שהטיפול בהן מתעכב נמצאות גם תלונות התנועה לאיכות השלטון על חברי הכנסת אריה דרעי (ש"ס), אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו) ויאיר לפיד (יש עתיד), בגין היעדר נוכחות מינימום במליאת הכנסת, ותלונתם נגד ח"כ שלום דנינו (ליכוד) על השבתת ועדת המשנה למוכנות ובט"ש של ועדת החוץ והביטחון. 

מה תפקיד ועדת האתיקה?

בניגוד לוועדות אחרות בכנסת, ועדת האתיקה אינה עוסקת בחקיקה אלא משמשת גוף מעין משפטי הפועל תחת סמכותו של יו"ר הכנסת. תפקידה, בין היתר, לקבוע את הכללים האתיים של הכנסת ולאכפם. ביכולתה להטיל על חברי הכנסת סנקציות כמו אזהרה ונזיפה, שלילת רשות דיבור במליאה והשעייה מהכנסת. במקרים חריגים הוועדה יכולה גם לשלול שכר.

ועדת האתיקה מורכבת משני ח"כים מהאופוזיציה ושניים מהקואליציה. הוועדה, שדיוניה חסויים, מקבלת החלטות תוך קונצנזוס של חבריה. לפחות שלושה מבין ארבעת חברי הוועדה נדרשים כדי להטיל עונש על חבר כנסת.

עד כה, בוועדת האתיקה היו חברים ארבעה חברי כנסת, בראשם ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) ולצידו ח"כ פנינה תמנו (המחנה הממלכתי), שרון ניר (ישראל ביתנו) ורון כץ (יש עתיד). ח"כ תמנו מונתה כנציגת הקואליציה אולם לפני שבועיים סיעתה פרשה מהקואליציה ועתה יו"ר הכנסת, אמיר אוחנה, נדרש להחליט מי מבין חברי האופוזיציה אמור לפרוש מחברותו בוועדה ואת מי להוסיף לוועדה מטעם הקואליציה כדי לאזן את מספר חבריה. 

פעילות הוועדה עד היום

בכנסת הנוכחית ועדת האתיקה קיבלה עד כה 25 החלטות, שמתוכן שמונה החלטות עקרוניות שאינן קשורות לתלונות נגד חברי כנסת, כגון החלטה בנושא עניין פעילותם של חברי הכנסת בגיוס תרומות ובהתנדבות בעת הכרזת מלחמה והחלטה בעניין התבטאויות חברי הכנסת בעת מלחמה. 

23 החלטות מבין החלטות הוועדה נגעו לתלונות אישיות על חברי כנסת, שלעיתים כמה מהן כלולות בתוצאות דיון אחד שפורסמו יחדיו. 13 תלונות נדונו נגד חברי אופוזיציה, ועשר נגד חברי קואליציה. תשע מהתלונות כלפי חברי אופוזיציה כוונו לחברי כנסת מהסיעות הערביות. 

עד שיו"ר הכנסת לא יחליט על ההרכב של ועדת האתיקה שחייב להשתנות לאור פרישת סיעת המחנה הממלכתי מהממשלה, לא ניתן לקיים ישיבות ועדת אתיקה כיוון שלא קיים בה איזון בין הקואליציה לאופוזיציה. 

מלשכת יו"ר הכנסת ומטעם יו"ר הוועדה ח"כ אזולאי לא התקבלה תגובה. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

Picture of שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,912 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!