ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

לראשונה בישראל: אזרחים, נציגי ממשל ובעלי הון ידונו בפעילות מפעל מזהם

נציגי הנהלת "נשר", משרד הכלכלה, הרשויות המקומיות וכן תושבים וארגוני סביבה ישתתפו בפורום שמטרתו להגביר את השקיפות ולהציג את הדרישות השונות של בעלי העניין • היוזמה נולדה לאחר סדרת כתבות ב"שקוף" ופעילות מחאה נגד זיהום מפעל המלט שברמלה • "מקווה לפריצת דרך שתפחית את הזיהום הנפלט מהמפעל", אמר אחד מיוזמי הפורום
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מפעל המלט "נשר" (צילום: משה שי, פלאש 90)

לראשונה – מועצה אזרחית שתפקח על פעילות מפעל פרטי. היום (חמישי) יצא לדרך "הפורום הרב-מגזרי סביב מפעל המלט נשר", פיילוט ייחודי מסוגו שיעסוק בהשלכות הזיהום של המפעל שברמלה על התושבים והסביבה ובהשתתפות הנהלת המפעל. מדובר ביוזמה של יו"ר עמותת "שומרי הבית", יוני ספיר, פרופ' עדי וולפסון ובשיתוף פעילים מהאזור. 

המפגש הראשון יתקיים במפעל עצמו ולצד נציגי ההנהלה, ישבו בפורום נציגים ממשרד הכלכלה, נציגי הרשויות רמלה, לוד והמועצה האזורית גזר וכן תושבים וארגוני סביבה. ספיר מסביר כי מטרת הפורום היא קודם כל לאפשר לצדדים לשתף מידע ולהעמיק בנושאים שבלב המחלוקת בין המפעל ובין הציבור בהיבטים סביבתיים. "במסגרת המפגשים, שישארו סגורים לתקשורת ולקהל הרחב, הנהלת המפעל תשתף במאמצים והכלים שברשותם", הסביר. "לצדם נציגי הציבור והאקדמיה יעלו את התייחסויותיהם באופן מסודר ובמטרה להגיע להסכמות ופתרונות לטובת בריאות הציבור והמשך תפקודו התקין של המפעל". 

גם בקרב התושבים נרשמה שביעות רצון מהמהלך: "פורום התושבים לאוויר נקי סביב נשר רמלה מברך על היוזמה לקיום פורום משותף עם המפעל ושלל גורמי העניין בזיהום האוויר שנפלט ממנו", אמר בני רגיל, תושב המועצה האזרית גזר. "כולנו תקווה שהפורום החדש, הראשון מסוגו בישראל יביא בשורה של שקיפות, שיתוף פעולה ואוויר נקי למאות אלפי התושבים שחיים בסמוך למפעל".

פרננדו אריאל פרננדז, תושב רמלה וממובילי המאבק בזיהום אוויר באזור, הוסיף "הפורום הזה הוא צעד ראשון וחשוב בדרך לחיים טובים יותר לכולנו ואני מלא תקווה שהוא יגיע להישגים. יחד עם זאת, כפעיל חברתי מעל 20 שנה ונציג תושבי רמלה בכל מה שנוגע לזיהום אוויר בעיר – אני אומר את זה כאן בברור, אני אמשיך להילחם כמו שעשיתי עד היום ולא מתכוון לוותר או לסגת, עד שנצליח לנשום פה שוב".

ספיר הוסיף כי נדרשו משאבים רבים כדי לכנס את הפורום ולגרום לכולם להתכנס למפגש: "במאמץ לא מבוטל הצלחנו להביא את בעלי העניין מכל מגזרי הפעילות לשולחן משותף", שיתף. לדבריו, מדובר ביוזמה ייחודית, שיש לה תקדימים במקומות ספורים בעולם כמו אלסקה וסקוטלנד. "תקוותי שהדרך הייחודית הזו תביא לפריצת דרך כזו שתטיב את חיי התושבים, תפחית את הזיהומים הנפלטים מהמפעל ותפחית גם את המתח והחשדנות השוררים בין הצדדים. אני מתרשם שקיים כיום רצון טוב וכנה מצד כל המעורבים, שיופנה לקידום אינטרסים משותפים לטובת הכלל והסביבה".

הרעיון ליוזמה נולד לאחר מפגש בין ספיר להנהלת המפעל ובשיתוף וולפסון, שמלווה את מאבק התושבים שנים ארוכות. ברקע המפגש – חשפנו בשורה של פרסומים את ממדי הזיהום של "נשר", התלות ההיסטורית ברשויות המקומיות והאכיפה הדלה. 

ספיר בהפגנה מול מפעל "נשר" ב-2022 (צילום: יעל געתון)

למפגש אמורה היה להצטרף נציגות מהמשרד להגנת הסביבה, אולם בסופו של דבר במשרד הסירו השתתפותם. "מתוקף תפקידנו כרגולטור וגוף אכיפה, ולאור העובדה שיש הליכים פתוחים בימים אלה מול המפעל, החלטנו שלא להשתתף באופן קבוע במועצה הוולונטרית שהוקמה", הסבירה רעות רבי, מנהלת אגף מניעת זיהום אוויר ואסבסט במשרד להגנת הסביבה. לדבריה, באופן הזה יתאפשר שיח חופשי ופתוח בין הצדדים. "עם זאת, כפי שאמרנו גם למארגני הדיאלוג, אנחנו נכונים לסייע ולהשתתף בדיונים ספציפיים כאשר נתבקש לכך, ונמשיך לעקוב מקרוב אחר התהליך ולתמוך בו ככל שניתן במסגרת תפקידנו". 

במשרד עוד הדגישו את תמיכתם במהלך "המשרד להגנת הסביבה מברך על כל יוזמה המקדמת שקיפות ודיאלוג בין מפעלים לבין הקהילות המקומיות ותושבי האזור. אנו מאמינים כי שיח פתוח ואחריות סביבתית הם מפתח לשיפור איכות החיים של התושבים ולקידום תהליכים חיוביים בתעשייה", מסרו.

פליטת אבק ממפעל נשר, אתמול

המפגש מתקיים כשברקע נמדדו החודש במפעל מספר שיא של תקלות שיש להן פוטנציאל לפגוע בסביבה. מדובר ב-24 אירועים בעיקר של פליטות אבק וחלקיקים מסיבות שונות ולפרקי זמן קצרים שהמפעל דיווח עליהם למשרד להגנת הסביבה. זאת ועוד, בימיה הראשונים של המלחמה, המפעל הצטייד לראשונה מזה עשור בלוביסטים ובחודשים האחרונים אף זכו במפעל לביקור של השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, ללא נוכחות פעילים או ארגוני סביבה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

Picture of יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

תגובה אחת

  1. מעולה, סוף סוף זה קורה.
    מאחל הצלחה רבה לפורום, הצלחה שתקדם יוזמות כאלה בעוד מקומות, למשל תחנת הכוח הפחמית "אורות רבין" בחדרה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,912 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!