ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

אחרי 11 תקלות בעשרה ימים, במפעל "נשר" טוענים: "אנחנו יותר מחמירים מאירופה"

ענן גדול וסמיך נצפה כשהוא משתחרר ממפעל המלט המזהם, שרשם מספר רב של אירועים מתחילת החודש. תושבי האזור הביעו את חששם מצבר המקרים הצפוף, אלא שבמפעל ביטלו את החשש לנזק הבריאותי האפשרי: "טענות מטעות וחסרות אחריות. חזרה עליהן לא תהפוך אותן לנכונות"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

החריגות נמשכות. ענן האבק שנפלט ממפעל "נשר" 10.6.24

תושבי רמלה, לוד והסביבה התעוררו הבוקר לגלות בשעה 7:20 כמויות גדולות של אבק סמיך משתחררות ממפעל "נשר". לכאורה מדובר בעוד שורה ברשימת התקלות שהמפעל מחויב לדווח, אלא שהפעם, מדובר היה במראה חריג במיוחד. בתיעוד שהגיע לידי "שקוף" נראה ענן אבק גדול ממדים שמשתחרר ממפעל המלט. התושבים התקשרו לדווח ובמשרד להגנת הסביבה יבדקו את נסיבות התקלה.

זו התקלה ה-11 מתחילת החודש במפעל "נשר" שבבעלות לן בלווטניק, הבעלים של רשת 13 וחברת החדשות שלה. מאז שהמשרד להגנת הסביבה הוציא למפעל המלט היתר פליטה חדש לפני כשנתיים, המפעל מחויב לדווח לציבור על כל תקלה או אירוע שיש בו פוטנציאל לזהם את הסביבה. מפעל המלט הישראלי הוא המפעל הפרטי המזהם בארץ, כך עולה מדוחות מרשם הפליטות של המשרד להגנת הסביבה ורק לאחרונה חשפנו שמשרד הבריאות מצא שביישובים שבמורד הרוח מהמפעל, יש שיעורים גבוהים של אשפוזים בשל תחלואה נשימתית. 

הממצאים החריגים של הדוח הצביעו על כך שקיימת "מגמה של שיעור אשפוזים גבוה יותר עבור תחלואה נשימתית ביישובים הממוקמים דרומית לכיוון הרוח (ממפעל 'נשר' י"ג) בהשוואה ליישובים הצפוניים". כך כתבו בתגובה לפניית "שקוף" במשרד הבריאות, אך הבהירו כי מדובר בממצאים ראשוניים בלבד וכי משרד הבריאות ימשיך לעקוב וכן כי לא ניתן בשלב הזה לקשור בין הגורם המזהם לשיעורי האשפוז הגבוהים.

בני רגיל, תושב קיבוץ גזר שצילם את האירוע, סיפר: "גם הבוקר ראינו פליטה אדירה של זיהום ממפעל נשר שמצטרפת לשורה אינסופית של תקלות עם זיהום אדיר שמגיע אלינו לישובים מסביב למפעל", אמר. רגיל הוא ממובילי המאבק נגד הזיהום ופעיל בולט. "ביוני היו לנשר יותר תקלות פליטה מימים בחודש. מקבלי ההחלטות בירושלים מפקירים אותנו להיחנק ולעקוב בעצמנו אחר המפעל המזהם ביותר בישראל, משוועים להפסקת התקלות במפעל ולאוויר נקי".

ענן האבק ממפעל "נשר", הבוקר

לפני כשנה חשפנו מסמך פנימי שהגישו במשרד להגנת הסביבה לעיריית רמלה וממנו עולה כי באזור התעשייה שורר זיהום אוויר "חמור עד בלתי סביר". במסמך לא הבהירו את מקור הזיהום ויש לציין כי לצד "נשר", פועלות תעשיות מזהמות נוספות. עוד פרסמנו כי מי שעלולים לנשום את הרעלים מקרוב ולהיפגע הם חיילי צה"ל – הצבא נמצא בתהליכי תכנון והקמה מתקדמים של מערך בסיסים חדש באזור, "אופק רחב", שיחליף את הבקו"ם בתל השומר ומפקדות נוספות. יש לציין כי כבר היום מחנה פיקוד העורף שברמלה נמצא פחות מקילומטר בקו אווירי מאזור התעשייה. 

 מהמשרד להגנת הסביבה נמסר:

"המשרד יבחן את נסיבות התקלה שאירעה הבוקר בנשר והעמידה בתנאי היתר הפליטה ויפעל בהתאם לממצאים ולסמכויותיו".

ממפעל נשר נמסר בתגובה:

"אנשי נשר עובדים סביב השעון, גם בימי המלחמה בהם רבים מאנשי החברה בשירות מילואים, ועושים את המיטב על מנת לצמצם תקלות. מטבע הדברים, במפעל יצרני הפועל 24 שעות ביממה יש גם תקלות טכניות במתקני הייצור, ואלה מטופלות באופן מיידי. מפעל נשר פועל בהתאם לאמות מידה ולסטנדרטים בינלאומיים מחמירים ועל פי כל ההיתרים ודרישות הרגולציה, לרבות הוראות היתר הפליטה של המשרד להגנת הסביבה, שבפרמטרים רבים אף מחמיר על המקובל באירופה. יתרה מכך, האוויר ביישובים סביב המפעל מנוטר והנתונים השוטפים מעידים כי אין לאירועים נקודתיים אלה השפעה על איכות האוויר. לצערנו, טענות בדבר פגיעה בבריאות הציבור הן מטעות וחסרות אחריות. חזרה עליהן לא תהפוך אותן לנכונות".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

Picture of יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!