ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בניגוד לחוק: סילמן טרם הגישה את הדוח על יישום התוכנית הלאומית לצמצום הזיהום

חוק "אוויר נקי" מחייב את השרה להגיש לכנסת ולממשלה דוח על הפעולות שנעשו במסגרת התוכנית להפחתת זיהום אוויר. אלא שהדוח טרם הוגש, כשגם בשנה שעבר הוא פורסם באיחור. במשרד להגנת הסביבה טוענים: "מדובר בעיכוב בלבד בצל המלחמה, הדוח יוגש בקרוב"

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

השרה להגנת הסביבה עידית סילמן (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, לא טרחה להגיש לממשלה גם השנה את הדוח העוקב אחרי יישום התוכנית הלאומית לצמצום זיהום אוויר. לטענת דוברות המשרד, מדובר בעיכוב בלבד, בצל המלחמה המתמשכת, אלא שגם בשנה שעברה הדוח הוגש באיחור ויתרה מזו, שנים רבות הדוח לא הוגש כלל. 

לפני כעשור הכנסת חוקקה את חוק "אוויר נקי", חוק תקדימי ופורץ דרך, שממנו נגזרות פעולות רבות מול המזהמים השונים ומול הציבור. בין היתר, החוק קובע כי הממשלה תאשר תוכנית רב שנתית להפחתת זיהום אוויר ומדי שנה, השרה הגנת הסביבה תדווח על יישום התוכנית לממשלה ולכנסת. 

לפני כשנתיים, המשרד להגנת הסביבה, בראשות תמר זנדברג, הוביל את הממשלה לעדכון התוכנית הלאומית באיחור רב, כך שיכללו בין היתר גם התייחסות לניטור זיהום מתחבורה, צמצום שריפות פסולת, הפחתת שימוש בפחם, אנרגיות מתחדשות ויעדים שונים. במסגרת החלטת הממשלה, על המשרדים השונים לדווח התקדמותם לא יאוחר מסוף חודש מרץ, אלא שנכון למועד כתיבת שורות אלה, המשרד להגנת הסביבה עדיין נמצא בשלבי איסוף נתונים ורחוק מהשלמת החומר. "הדוח העוקב אחר יישום התוכנית הלאומית לצמצום זיהום אוויר וגזי חממה לרבות החלטות הממשלה שהחלטה זו מפנה אליהן, היה אמור להתפרסם ב-31 במרץ 2024", הודו במשרד להגנת הסביבה והוסיפו כי "המשרד מעריך כי הדוח יפורסם בשבועות הקרובים".

ההתעלמות ממועד הגשת הדוח וחובת הדיווח עלתה גם בדוח מבקר המדינה האחרון מחודש מרץ האחרון. מדובר בדוח ביקורת ומעקב העוסק בזיהומים סביבתיים במפרץ חיפה. במסגרת הדוח, ציין המבקר מתניהו אנגלמן כי את הדיווחים על יישום התוכניות בשנת 2018 הגיש המשרד לממשלה רק בשנת 2020, ובשנתיים הבאות הדוח לא הוגש כלל. "משמעות הדבר היא כי במשך כשלוש שנים, בניגוד לחובתו על פי דין, המשרד להגנת הסביבה לא מסר לממשלה מידע ותובנות בנוגע למידה שבה יושמו התוכניות הלאומיות לצמצום זיהום האוויר במדינה" כתב המבקר. 

"בכך נפגעה יכולתה של הממשלה לבחון בשנים אלה את האופן שבו היא מילאה את התחייבויותיה לציבור כפי שאושרו בתוכניות הלאומיות ולשקול לנקוט פעולות לצמצום פערים במידת הצורך; כן נפגעה זכות הציבור לקבל מידע סביבתי משמעותי". זו אינה הפעם הראשונה שהמבקר מתייחס לעניין, גם בדוח הקודם על מפרץ חיפה שפורסם בשנת 2019 עלה הנושא: "המשרד להגנת הסביבה אינו מדווח לממשלה אחת לשנה על יישום התוכנית הלאומית למניעה ולצמצום של זיהום האוויר", כתב המבקר דאז וציין כי התוכנית עצמה לא עודכנה כנדרש בחוק. 

"אם המשרד מזלזל בזיהום, מי יגן עלינו?"

בדוח האחרון שהוגש ביולי האחרון, גם כן באיחור משמעותי, כתבו במשרד כי "קיים חשש כי יעדי התוכנית הלאומית להפחתה ולצמצום התחלואה והתמותה לא יושגו". בפירוט הדברים, ציינו במשרד את השימוש בפחם במקום בגז ואת אי העמידה ביעדי אנרגיה מתחדשת, "כל שהחלטה זו תעמוד על כנה, ובצירוף ההערכה כי יעדי ישראל לחדירת אנרגיה מחדשת ולהפחתת פליטות גזי חממה לא יושגו במועד שנקבע, כ-99% מהפחתת פליטות תחמוצות גופרית המתוכננת וכ-85% מהפחתת פליטות תחמוצות חנקן המתוכננת, לא יושגו", הזהירו במשרד להגנת הסביבה.  

מפעל "נשר" ברמלה (צילום מסך מתוך מצלמות המפעל)

עוד ציינו בדוח כי במשרד להגנת הסביבה מימנו מחקרים, סקרים וקולות קוראים בהיקף של ארבעה מיליון שקלים העוסקים בזיהום אוויר מתחבורה, פליטות מזהמים מתעשיית בעלי החיים וזיהום אוויר תוך מבני. יש לציין כי השנה סילמן עוררה סערה לאחר שסירבה לתמוך בקולות קוראים של ארגוני חברה אזרחית העוסקים במחקרים וסקרים, בטענות שונות.

תומר גרטל, רכז קשרי ממשל בארגון מגמה ירוקה, שעוקב אחרי הנושא, הזהיר כי מדובר בשעת חירום. "2,500 ישראלים מתים מדי שנה כתוצאה מזיהום אוויר, שוב ושוב", אמר. "לצערנו, אנשי המשרד להגנת הסביבה, בראשות השרה עידית סילמן, מתנהגים כאילו זו גזירת גורל, למרות שבכוחם לשנות את המציאות הזו עבור כל תושבי ישראל". לשיטתו, הדרך לעשות זאת מתחילה בצעד הבסיסי של דיווח בזמן ועל פי חוק. "גרירת הרגליים הזו פוגעת אנושות בחוק אוויר נקי, שמגן על כל איש ואישה בישראל. אם המשרד להגנת הסביבה מזלזל שוב ושוב בחוק אוויר נקי, מי יגן עלינו?"

גרטל ליווה את הדיונים שעסקו ברפורמת הרישוי המשולב, חבילת תיקוני חקיקה שנועדו להפחית את הביורוקרטיה לבעלי עסקים ותעשיות ולאגד את הרישונות שמפעל מוציא להליך אחד. אלא שתיקוני החקיקה פגעו בזכויות הציבור מול הזיהום, תעדפו את התעשייה ונידונו בוועדת הפנים בשיאה של המלחמה, בהעדר קשב ציבורי. "נדהמתי לראות איך המשרד להגנת הסביבה קידם בראש מורם את הפגיעה בחוק 'אוויר נקי' תוך החלשת המנגנונים הסביבתיים בו ופתיחת פתח לפוליטיזציה ושחיתות", אמר. "עתה, אנו רואים כיצד המשרד שוב מוותר על כוחו כנקבע בחוק ומפקיר את בריאות הציבור".

התגובה המלאה של המשרד להגנת הסביבה

"הדוח העוקב אחר יישום התוכנית הלאומית לצמצום זיהום אוויר וגזי חממה לרבות החלטות הממשלה שהחלטה זו מפנה אליהן, היה אמור להתפרסם ב-31 במרץ 2024, זאת  בהתאם להחלטת ממשלה 1282. לצורך הכנת הדוח, המשרד להגנת הסביבה אוסף מידע ונתונים רבים מכ-20 משרדי ממשלה ורשויות סטטוטוריות (רשות המים, רשות חשמל ועוד), ותהליך איסוף הנתונים השנה התעכב בצל המלחמה. המשרד מעריך כי הדוח יפורסם בשבועות הקרובים".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת יעל געתון

Picture of יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,851 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!