מי משקיע עשרות אלפי שקלים בקידום משה פייגלין?

עמוד הפייסבוק "Make Israel Great Again" מוקדש כולו לקידום מפלגת זהות בראשות משה פייגלין. מפעילי העמוד, המשקיעים עד עשרות אלפי שקלים בחודש בפרסום ממומן, מסרבים להזדהות. "זהות": העמוד איננו קשור למפלגה, גם לנו לקח זמן לגלות מי המפעילים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

נווטו בכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

| ניר בן-צבי, עידן בנימין |

עמוד הפייסבוק "Make Israel Great Again" (ידוע גם בקיצור "MIGA") הוקם במרץ 2017 ופועל מאז סביב מטרה אחת מרכזית: קידום המועמדות לכנסת של משה פייגלין והמפלגה בראשה הוא עומד – "זהות". 

בראשית הדרך, העמוד המזהה עצמו כיום כ"עמוד תומכים של מפלגת זהות", נקרא בכלל "ערבים למען זהות – عرب من أجل هويه" – ועסק בין היתר בפרגון לבני המגזר הערבי המשרתים בצבא וכאלה התומכים במפלגת זהות. בספטמבר 2017 שונה שמו של העמוד לזה הנוכחי, והפעילות עברה להתמקד בקידום המפלגה, בין היתר באמצעות סרטונים מושקעים המופקים, ככל הנראה, בידי מפעילי העמוד עצמו. בדף הפייסבוק אף שולב לינק מיוחד שמוביל ישירות לעמוד התמיכה הכספית באתר המפלגה.

פרסום של עמוד MIGA בתחילת דרכו, כאשר עוד נקרא "ערבים למען זהות" (יוני 2017)

לאחר עלייה חדה בחודשים האחרונים, הגיע העמוד ל-115 אלף עוקבים. לשם השוואה, לעמוד של מפלגת השלטון, הליכוד, ישנו כ-57 אלף עוקבים, למפלגת העבודה 73 אלף ולעמוד של מפלגת זהות עצמה רק כ-30 אלף עוקבים.

בשוק הישראלי המצומצם, צמיחה כה מהירה של דף פייסבוק – בעיקר כזה שעיקר תוכנו פוליטי – יכולה להתאפשר כמעט אך ורק באמצעות פרסום בתשלום ברשת החברתית. ואכן, מבדיקת "שקוף" עולה כי מפעילי העמוד משקיעים סכומי כסף משמעותיים בקידום מסריהם.

עד 110,000 שקל בפחות משלושה שבועות

באמצעות מערכת Ad Archive של פייסבוק, ביצענו ניתוח של נתוני המודעות שפורסמו בעמוד "MIGA" על-פני כשלושה שבועות (27/2 ועד 17/3). בתקופה זו, הועלו בעמוד 185 מודעות, בהן הושקע תקציב לפי החלוקה הבאה (בדולרים אמריקאים; המערכת של פייסבוק מציגה רק טווחים):

סכום שהושקע בפרסוםמספר מודעות בטווח
מתחת ל-$100157
בין $100 ל-$49925
בין $500 ל-$9993

כלומר: בהתבסס על הנתונים הנ"ל, ניתן ללמוד כי מפעילי העמוד השקיעו לכל הפחות כ-15 אלף שקל בקידום ממומן בתקופה המדוברת, וייתכן כי אף הגיעו לסכום כולל של עד כ-110 אלף שקל (כאמור, בפחות משלושה שבועות). נתוני האמת נמצאים כנראה איפשהו באמצע.

הערה טכנית: ספירת מודעות במערכת Ad Archive

במערכת Ad Archive, כל קומבינציה של תוכן-קהל נספרת כמודעה בודדת. כלומר, אם סרטון אחד פורסם לעשרה קהלים שונים במקביל, הוא יוצג במערכת כעשר מודעות שונות, שלכל אחת מהן תקציב נפרד (וכך גם אנחנו ביצענו את הספירה).

פרסום מודעה בודדת ל"קהלים" רבים היא דרך הפעולה הסטנדרטית בשיווק דיגיטלי, כאשר מערכת הפרסום אף יודעת "להחליט" לבד כיצד לחלק את התקציב, לפי יעילות הפרסום הספציפי בכל קהל יעד.

מי מפעיל את MIGA?

אז מי משקיע עשרות אלפי שקלים בחודש בקידום מפלגה המתמודדת בבחירות? פנינו ל-MIGA לברר וקיבלנו מענה במהירות: "אנחנו שלושה אנשים פרטיים אנונימיים". האדם שענה בשם העמוד הכחיש כל קשר בין MIGA לבין מפלגת זהות עצמה. גם במפלגה מכחישים בתוקף קשר כזה, ואף ציינו כי גם להם "לקח זמן להגיע לזהות המפעילים".

התכתבות עם אחד ממפעילי העמוד MIGA

ניסינו לברר עם מפעילי העמוד כמה כסף הם השקיעו עד עתה בפרסום ברשת החברתית, אך הם סירבו למסור את הנתונים. כאשר העלינו את האפשרות שמדובר במימון בחירות אסור (בהתאם לחוק V15, שביקש להכפיף ארגונים פוליטיים חוץ-מפלגתיים לפיקוח מבקר המדינה), כתב המשיב כי בדק את החוק וחובת הדיווח חלה רק מסכום של 100 אלף שקל (הוא צודק).

כיצד יוכל מבקר המדינה – הגורם האחראי לפקח על מימון בחירות – לבדוק את סכום ההוצאה המדויק? הוא כנראה לא יצליח לעשות זאת, אלא אם יקבל סיוע ישיר מחברת פייסבוק שמחזיקה את המידע. הכדור עתה בידי המבקר.

הודעת העמוד על הגעה ל-100,000 עוקבים (מרץ 2019)
מי עומד מאחורי העמוד מפסיקים לחלום?

ביום בו הושקה בישראל מערכת Ad Archive (לפירוט נוסף אודות המערכת), החלו בפייסבוק להוריד מהאוויר מודעות בעלות תוכן פוליטי בעמודים שלא עברו את תהליך האישור הנדרש. במקביל, תקלה טכנית במערכת מנעה מהארגונים השונים לסיים את אותו תהליך אישור מול פייסבוק.

כך נוצר מצב שמרבית המפלגות בישראל – שבימי קמפיין הבחירות משקיעות סכומים גבוהים בפרסום יומיומי בפייסבוק – נתקעו ללא יכולת להעלות מודעות חדשות.

באותו היום (19/3), במה שנראה כי ניסיון לעקוף את הפילטרים של פייסבוק, צץ לו דף חדש בשם "מפסיקים לחלום". עם הקמתו העלה העמוד פוסט בודד שכותרתו "מצע זהות התוכנית הכלכלית", אליו צורף סרטון שנראה כי הופק בידי מפלגת זהות. מפעילי העמוד אף ניסו לקדם את הפוסט בכסף, אך התוכן "נתפס" מהר מאוד בידי המערכת של פייסבוק, שהסירה את המודעה.

מפעילי MIGA הכחישו קשר לעמוד. ממפלגת זהות לא התקבלה תגובה בנושא זה נכון למועד פרסום הכתבה.

המודעה שניסה להעלות העמוד "מפסיקים לחלום"

תגובות

מחברת פייסבוק נמסר:

We believe that transparency around ads that relate to politics holds us and advertisers more accountable. In order for an advertiser to run an ad that relate to politics and target people in Israel, the advertiser must go through an ad authorization process and add a “Paid for by” disclaimer on their ad.

Our tools will monitor and take down most ads that relate to politics that don’t include the “Paid for by” disclaimer. However, if anyone sees an ad that relates to politics without a “Paid for by” disclaimer, we encourage them to report it by tapping the three dots in the top right corner of the ad.

The ads from “Make Israel Great Again” were reviewed and determined to relate to politics. Because they did not contain “Paid for by” disclaimers, these ads were disapproved and added to the Ad Library for seven years.

עוד ב'שקוף'

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email
ניר בן-צבי

מייסד-שותף, מנכ"ל

נולדתי בנגב, גדלתי בגליל המערבי. בוגר 8200, פריק של עיתונות, טכנולוגיה, סדר ותהליכים. נשוי לרעות, אבא לנעמי.

בוגר תואר ראשון בניהול ומשפטים, חבר בנשיאות מועצת העיתונות (מטעם שקוף).

לפני שקוף עבדתי כעשר שנים בעולם ההייטק (בישראל ובקליפורניה) – מרביתן בסטרטאפ בתחום אבטחת המידע – במהלכם ניהלתי צוותים של בדיקות תוכנה, אוטומציה, תמיכה טכנית, הטמעות, פיתוח עסקי וניהול מוצר.

ב-2018 הקמתי עם תומר אביטל את "שקוף" – סטארטאפ חברתי, מתוך מטרה לבנות כלי תקשורת רחב היקף ומשנה מציאות.