ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

פקקי הענק בכביש 6 והקיצוץ בשנת השירות: השאילתות הדחופות שהוגשו השבוע

שתי שאילתות דחופות אישר יו"ר הכנסת אמיר אוחנה - אחת לשר החינוך יואב קיש והשנייה לשרת התחבורה מירי רגב - סגנה אורי מקלב השיב • מעקב "שקוף" אחר כלי הפיקוח הפרלמנטרי החשוב

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

פקקים בכביש 6, ארכיון (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

מדי שבוע בימי רביעי נפתחת ישיבת מליאת הכנסת במתן מענה לשאילתות הדחופות. זו בעצם הזדמנות של חברי הכנסת, הן מהקואליציה והן מהאופוזיציה, לשאול את השרים באופן פומבי ומהיר שאלות מהותיות העוסקות בתחומי משרדם. בתקופה האחרונה פרסמנו כיצד יו"ר הכנסת הנוכחי אמיר אוחנה (ליכוד) מנהל את שימוש בכלי החשוב הזה באופן בעייתי. אנחנו "בשקוף" נעקוב אחר הנושאים שמועלים ע"י חברי הכנסת והמענה להם – האם התשובה שניתנה עניינית או שמא מדובר בניסיון התחמקות בלבד.

בישיבה שהתקיימה אתמול (רביעי), נשאלו שתי שאילתות דחופות:

"קיצוץ תקציב שנות השירות" של חבר הכנסת ירון לוי (יש עתיד). השיב לו שר החינוך יואב קיש (ליכוד).

"פקקי ענק בכבישי האגרה והאזרחים משלמים תעריף מלא", של חבר הכנסת סימון מושיאשווילי (ש"ס). השיב לו אורי מקלב, סגן שרת התחבורה והבטיחות בדרכים (יהדות התורה).

עמוד הפרוטוקולים של ישיבות מליאת הכנסת באתר הכנסת

ח"כ הלוי שאל כיצד משרד החינוך יכול לקצץ במפעל שנות השירות ובמקביל לתקצב רשתות חינוך פרטיות ומפלגתיות? בנוסף שאל האם יש קשר בין קיצוץ של 17 מיליון ש"ח למפעל שנות השירות לבין "ויתור" המדינה על חוב של 85 מיליון ש"ח לרשתות חינוך מפלגתיות?

קיש השיב כי תקציב שנות השירות לא ייפגע. "למרות הקיצוצים ולמרות הפעילות הכואבת שהמשרד נאלץ לצמצם במלחמה, הבטחתי שהתקציב לא ייפגע. איך אני יכול לעשות את זה? בדיוק בתקופה הזו של נובמבר-דצמבר, כשמתחילים להגיע עודפים מכל מיני פעילויות שלא בוצעו, אני יכול לנתב לטובת התקנה הזו. לכן אמרתי שאדאג שזה לא ייפגע. אני יכול לבשר לך שכבר מוכנה פניית עודפים שתעביר 10 מיליון לתקנה של שנת שירות. אני מקווה שזה יקרה בשבוע הבא. ועוד תוספת של 5 מיליון, שאנחנו נקדם במהלך חודש דצמבר גם על עודפים".

ביחס לשאלה הנוספת של לוי, לגבי תקצוב רשתות החינוך המפלגתיות, אמר קיש כי "יש מה שנקרא 'בסיס תקציב', ועל בסיס תקציב יש תוספות חד פעמיות. והתוספות החד-פעמיות נקראות לפעמים גם 'קואליציוניות'". אך לדבריו, "פה  (בנושא החינוך המפלגתי, ע.ל) זו דוגמה למשל לתוספת קואליציונית שאני חושב שהיא הכרחית להיות תוספת משמעותית ובבסיס התקציב לתפיסתי. ויש הרבה מאוד כספים קואליציוניים במרכאות, שעליהם תוקפים אותנו בממשלה. והנה דוגמה – כספים קואליציוניים לתקציב שנת השירות. ועל זה מה רוצים? שלא ניתן?".

יותר כבישים – יותר פקקים

חבר הכנסת סימון מושיאשווילי (ש"ס) שאל את סגן שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, את השאילתה השנייה העוסקת בכביש 6. "על פי דוח מבקר המדינה, במקטע המרכזי של כביש 6 יורדת המהירות בשעות השיא ל-36 קמ"ש, והאזרחים משלמים תעריף מלא. האם בכוונת המשרד לפעול? וככל שכן, כיצד? האם מבנה התעריפים לרכב פרטי יהיה תואם לרמת השירות הניתנת בכביש 6?".

קבלו את הכתבות ראשונים בוואטסאפ

מקלב עלה להשיב ואמר למושיאשווילי שכדאי שישב על מנת שהוא יוכל להשיב לו באריכות. "בימים אלה התחילו בפרויקט חדש של הרחבת הכביש באופן דרמטי בעוד מסלול מינימום. בנתיב נוסף בין מחלף קסם למחלף עין תות, יורחב הכביש בנתיב נוסף בין מחלף שורק למחלף נשרים וכן יוקם מחלף חדש – מחלף בית נחמיה ועוד תוספת הנתיבים ודברים נוספים שישפרו את הכביש. אין ספק שתוספת הנתיבים תאפשר רמת שירות טובה למשתמשי הדרך, וזאת כחלק מהמאמץ להפחית את עומסי התנועה ולשפר את חוויית הנהיגה".

"יחד עם זאת", הוסיף מקלב, "צריך לדעת שככל שאנחנו מרחיבים כבישים העומסים באים כיוון שהגידול במכוניות והגידול במספר הנסיעות שוב מביא את העומסים. ואתה כל פעם לא מספיק להדביק את התוספות".

מקלב גם הסביר כי תעריף הנסיעה לא יכול לרדת בשל החוזה עם הזכיין של כביש 6. "יש כאן שחקן נוסף שהוא החברה הזכיינית שצמודה לחוזה שעשו איתה", אמר. "ובחוזה שעשו איתה אין דרישה שהתעריף יוקטן במידה שיש עומסים". לדברי מקלב, "החברה הודיעה – ומבקר המדינה גם כותב את זה – שבמידה שייאלצו אותם להוריד תעריפים הם אמורים וצפויים לתביעות או שיפויים במקביל. אתה מבין שזה נכנס לאירוע אחר לגמרי".

מהן שאילתות דחופות?

​חבר הכנסת רשאי לפנות לשר בשאילתה על עניין שבתחום תפקידי השר הנשאל, כאשר יש שלושה סוגי שאילתות: שאילתה רגילה, שאילתה דחופה (בעל פה) ושאילתה ישירה.

השאילתה הדחופה היא שאילתה שיו"ר הכנסת קבע כי יש לה חשיבות או דחיפות מיוחדות, והתשובה עליה נמסרת במליאת הכנסת בשבוע שבו הוגשה. בשאילתה מסוג זה נכללות עד 40 מילים ויש להשיב עליה בתוך יומיים. מגיש השאילתה קורא אותה במליאה, והשר, סגנו או שר אחר עונה עליה. משך התשובה – עד שלוש דקות אך בפועל זה יכול להימשך מעבר. לאחר מתן התשובה השואל רשאי לשאול את השר המשיב שאלה נוספת הנובעת מתוכן התשובה, ולאחריה רשאי יו"ר הישיבה לאפשר לשני חברי כנסת אחרים – רצוי אחד מסיעות הקואליציה ואחד מסיעות האופוזיציה – לשאול שאלה נוספת לכאורה באותו נושא, אך חברי הכנסת לעתים שואלים שאלות שאינן קשורות לשאילתה המקורית.

סדר היום של ישיבות הכנסת בימי רביעי נפתח כאמור בתשובות על שאילתות דחופות, ויו"ר הכנסת מאשר העלאתן של עד ארבע שאילתות דחופות במליאה בכל שבוע. אולם, כפי שפרסמנו ב"שקוף", לא ניתן לדעת כמה שאילתות דחופות יו"ר הכנסת אמיר אוחנה (ליכוד) סירב לאשר ומדוע, כיוון שהוא לא מפרסם מידע זה. ביקשנו את המידע באמצעות הגשת בקשת חופש המידע, אך גם זה לא עזר. רק לאחר שבתנועה לחופש המידע איימו בשל כך לפנות לבית המשפט העליון – התקבל במערכת מידע חלקי הנוגע רק למחצית כהונת הכנסת, מאז סוף חודש אוקטובר 2023. מהמידע עולה כי היו"ר לא אישר את הגשתן של 288 שאילתות לשרים הרלוונטיים.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,849 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק.
בשקוף אין פרסומות.
בתקופה בה הממשלה מתנגחת בתקשורת החופשית, זה הזמן לתמוך בעיתונות, שהם לא יצליחו להביס

ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק