ערכת שאלות לפוליטיקאים
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
"לדעתי יש מספיק תחנות כוח באשדוד ולא צריך להקים עוד", אמר אמיר זלצברג, מנהל מחוז דרום במשרד להגנת הסביבה, בדיון שהתקיים ביום שני האחרון בכנסת בוועדה המיוחדת לצמצום פערים חברתיים בפריפריה.
בדיון הציג המשרד את עיקרי התוכנית הלאומית החדשה לצמצום פליטות באזור התעשייה הצפוני באשדוד, שנועדה לקבוע "מדיניות תכנונית למקורות פליטה חדשים" על מנת לא לאשר הקמה של מתקנים נוספים "הגורמים לסיכון סביבתי או לזיהום סביבתי ואין הכרח להקימם בסמוך לנמל או לבית הזיקוק".
ואם אני בכל זאת רוצה להקים תחנת כוח מזהמת באיזור אשדוד הרווי מפעלים מזהמים? ובכן, "מקורות פליטה שכן יוקמו באשדוד יצטרכו להוכיח במסגרת מסמך סביבתי שהקמתם אינם פוגעת ביכולת לעמוד ביעדי הפחתת הפליטות". נשמע רציני. איך זה בדיוק עובד?
הנה, רק לאחרונה אישר המשרד להגנת הסביבה היתר פליטה לתחנת הכוח החדשה במתקן ההתפלה באשדוד. הרשויות והתושבים באשדוד וביבנה התנגדו לתחנת הכוח המזהמת החדשה, והביעו חשש במיוחד מפליטות פורמאלדהיד, שהוא חומר מסרטן.
המאבק נגד אישור ההיתר התמקד בכמה סוגיות, ובמיוחד אישור המדינה להשתמש במנועים ולא בטורבינות להפקת חשמל, למרות שמנועים מזהמים הרבה יותר; האישור לשימוש בשבעה מנועים, שלושה לטובת הפעלת התחנה ועוד ארבעה שיאפשרו לייצר חשמל לרשת; והעובדה שאזור התעשייה הצפוני באשדוד כבר רווי במפעלים מזהמים ושהפליטות הצפויות של פורמאלדהיד באשדוד יעלו במאות אחוזים ויובילו לעלייה משמעותית בפליטות ברמה הלאומית.
המענה של המשרד לנקודות הללו התבסס על ההגדרה בתקנות למתן היתרי פליטה, על פיה מבקשי ההיתר צריכים להשתמש ב"טכניקה המיטבית הזמינה" לפי התקינה האירופית, אשר תביא להפחתה מרבית של פליטת מזהמים לאוויר מבין כל הטכניקות המיטביות האפשריות. לפי המשרד, המנועים בתחנת הכוח עונים על דרישות אלה, ובכל מקרה לא צפויה חריגה "בערכי הסביבה של פורמאלדהיד".
בנוסף, המשרד דרש "התקנת אמצעי הפחתה מיטביים לפורמאלדהיד" ו"דרש עבודה במשטר הפעלה מוגבל – כך שפעילות המנועים המיועדים לייצור חשמל לרשת מוגבלת ל-2,000 שעות בשנה".
כדי להבין את השיטה הקלוקלת שהביאנו עד הלום, צריך לציין כי מוסדות התכנון אישרו את הקמת תחנת הכוח בשנת 2017, כשבהוראות התוכנית צוין שיש אפשרות לשימוש במנועים או בטורבינות מבוססי גז מחצבים. כבר אז היה ידוע שמנועים מזהמים יותר מטורבינות, ובכל זאת, משרד האוצר, שאחראי על קידום המכרזים, קידם את התוכנית עם מנועים, והמשרד להגנת הסביבה, שאחראי על מניעה והפחתה של זיהום, לא ממש התנגד.
אף אחד לא שאל את עצמו בכל התהליך האם הגיוני להקים באזור התעשייה הצפוני באשדוד עוד תחנת כוח, כי הרי יש בו כבר תחנת כוח אחת, שגם היא ישנה ומזהמת, לצד בית זיקוק, נמל גדול ועוד. ואם כבר להקים תחנת כוח לטובת צרכי ההתפלה וכדי להוזיל עלויות, מדוע לאשר עוד מנועים כדי להפיק חשמל ולמכור לרשת?
זו בעיה אקוטית בקביעת היתר פליטה חדש לשנים קדימה. לאורך השנים הטכנולוגיות מתקדמות, ואיתן גם הדרישות האירופאיות. לכן קיבוע של טכנולוגיה לשנים רבות קדימה, כשידוע כבר היום שהיא אינה הטכנולוגיה הכי טובה, יכול לגרום בעתיד הקרוב למצב בו המתקן לא יעמוד בדרישות האירופאיות החדשות.
אגב, גם ההגבלות הן סוג של ישראבלוף: בחוק ההסדרים משנה שעברה נקבע כי כשיש סיכון למשק החשמל החברה המנהלת את מערכת החשמל (נגה) תוכל להתיר ולהפעיל תחנות כוח מזהמות תוך חריגה מתנאי ההיתר שסיפק להן המשרד להגנת הסביבה. בד בבד, גם אם היזם לא יעמוד בתנאי ההיתר, ניסיון העבר מראה שאפשר לתקן את התנאים ולהקל בהם.
מעל לכל, לאורך כל תהליך אישור התחנה, וגם בשלב תסקיר ההשפעה על הסביבה, שמטרתו לספק ל"מוסדות התכנון, היזם והציבור את מירב המידע הנדרש" ביחס לסוגיות כמו זיהום, אף אחד לא עסק בפורמאלדהיד.
במשרד להגנת הסביבה אומרים כי הטענה של הציבור לעלייה במאות אחוזים בפליטות הפורמאלדהיד לא נכונה, ועם הפעלת המנועים על פי תנאי ההיתר צפויה להתווסף למצאי הארצי בסך הכל תוספת של כ-4% בפליטות הפורמאלדהיד. הפער נובע מכך שהמתנגדים לתחנה מתייחסים רק לפליטות פורמאלדהיד מהסקטור התעשייתי ואילו במשרד מחשבים את כלל הפליטות.
הציניות כאן חוגגת משום שמרבית פליטות הפורמאלדהיד בישראל (86%) נגרמות משריפה פתוחה של פסולת מעורבת ושל פסולת חקלאית – תופעה שהמשרד להגנת הסביבה כושל באופן עקבי מזה שנים בטיפול בה.
עכשיו, כשסוף מעשה ללא מחשבה תחילה, עסוק המשרד בלהסביר לציבור איך הזיהום של פורמאלדהיד לא יחרוג מתקני הסביבה, כאילו שמתחת לתקן הוא לא מסרטן. ובמילים פשוטות, להלבין את הזיהום.
עדי וולפסון הוא פעיל סביבה, מומחה לקיימות, פרופסור להנדסה כימית ומחבר הספרים "צריך לקיים" ו"המשבר הגדול"
מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!