ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ארגונים חברתיים דורשים להטיל סנקציות על ערוץ 14 עקב הונאת צופים

בעקבות חשיפת "שקוף": הרשות השנייה נדרשת לאכוף את החוק אחרי שמפיקים של משדר התרמה ביקשו ממרואיינת להגיע עם תינוק לאולפן, לשקר שנכנסה להריון בזכות תפילה – ובתמורה הבטיחו לה 1,000 שקל • ב"לובי 99" טוענים שהמשדר של ערוץ 14 הפר את כללי השידורים • בתנועה לרגולציה הוגנת טוענים ש-14 תלונות קודמות על הונאת צופים כלל לא נענו • הרשות בתגובה: "הנושא נמצא בבחינה"

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מגישת המשדר שירה אליצור (צילום מסך מתוך שידורי ערוץ 14)

הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, הגוף הציבורי שאמור לפקח על ערוץ 14, מעכבת את הטיפול בתופעה של משדרי דת שרלטניים שנועדו להוציא כסף מהצופים. בשבוע שעבר נחשף ב"שקוף" כיצד צוות ההפקה של משדר התרמה ששודר בערוץ 14 ניסה לגייס מרואיינת שתגיע לאולפן עם תינוק, תגולל סיפור שקרי על כך שנכנסה להריון בזכות תפילה ל"צדיק משטפנשט" – ותקבל בתמורה 1,000 שקל. ברשות טרם הגיבו לתלונות שהוגשו בעקבות החשיפה, ולא מסרו התייחסות מפורטת לדיווחים בנושא.

העיתונאית מרינה פובולוצקי, שהציגה את עצמה כמרואיינת פוטנציאלית, הבהירה למפיקי המשדר שהיא לא דתייה, שהיא לא נוהגת להתפלל וכי כלל לא שמעה על ה"צדיק משטפנשט". בהפקה הסבירו לה שאין לכך חשיבות, וניסו לתפור סיפור שיתאים לרקע האישי שלה. בהמשך אף הדריכו אותה כיצד לשקר לבני משפחתה אם ייתקלו בה על המסך ויתהו מדוע לא סיפרה להם על התפילות שבזכותן כביכול נולד לה ילד.

הליין-אפ בתוכנית ששודרה בערוץ כלל את המנחה שירה אליצור, רבנים חרדיים ומרואיינות מתחלפות שסיפרו כיצד התפילה לצדיק פתרה מגוון של בעיות – מכשלונות סדרתיים בטסטים ועד שבץ. לצופים הוצע להתקשר למוקד הטלפוני של מוסדות הצדיק משטפנשט, לתרום ולראות ישועות.

לא מדובר בפורמט בלעדי של ערוץ 14, אלא בתופעה ותיקה שמשגשגת בגופי השידור הנתונים לפיקוח הרשות השנייה. בערוץ 13 למשל משדרים מדי שנה כמה משדרי התרמה מטעם ישיבת אור הרשב"י במירון, ואלו בנויים באותה צורה: פאנל מתחלף של אורחים שמשלב הטפה דתית וסיפורי ישועות, לצד "מבזקי שטח" מאתרי התפילה של העמותה ששילמה על זמן האוויר, שהיא היעד הסופי של התרומות.

תחקיר של "דה-מרקר" מ-2021 חשף את הגמול השמן שניתן למנחים ולכמה מגופי התקשורת – שכר שבמקרה של מנחם טוקר, שדרן חרדי שמרבה לככב במשדרי התרמה, נאמד במאות אלפי שקלים בשנה. בערוץ 13 וגם בערוץ 14 טענו בתגובה שהמשדרים אושרו מראש על-ידי הרשות השנייה – קביעות שברשות נמנעו מלאשר או להכחיש.

החוק אוסר על פרסום מיסטיקה ותורת הנסתר

שתי תלונות שהוגשו בימים האחרונים לרשות השנייה מבקשות לשים קץ להונאה. בארגון "לובי 99", שחתום על אחת מהן, טוענים שהמשדר של ערוץ 14 הפר סדרה של סעיפים בכללים המחייבים שהרשות אמורה לאכוף, ודורשים מאנשיה לפתוח בבדיקה.

קבלו מאיתנו את הכתבות לוואטסאפ

עו"ד זהר אלטמן-רפאל מ"לובי 99", החתומה על התלונה, מציינת שכללי הרשות השנייה אוסרים על שידור פרסומת שכוללת "טענה שאיננה אמת". "הסיפור שאותו ביקשה העמותה לשדר הוא תשדיר פרסומת כהגדרתו בכללים, שאיננו אמת באופן מובהק – שכן מדובר בסיפור שהומצא ונתפר עבור העיתונאית", נכתב בתלונה. כמו כן צוין בה כי כללי הרשות השנייה ממילא אוסרים על פרסום מוצרים ושירותים הנוגעים ל"מיסטיקה, תורת הנסתר, העל-טבעי וכיוצא באלה".

התלונה מצביעה על כך שמדובר בפרסומת סמויה – פרקטיקה שגם עליה אוסרים כללי הרשות השנייה. המשדר של מוסדות שטפנשט שודר מאולפן ערוץ 14 בעיר מודיעין וקיבל הפניה בשידור חי מפי אחד ממגישי החדשות. בשום שלב לא צוין כי מדובר בתוכן שגוף חיצוני שילם עבור שידורו. לדברי עו"ד אלטמן-רפאל, ההטעיה גוברת לנוכח העובדה ש"סיפורי הנסים" הוצגו מפי נשים שלטענתן חוו אותם בגוף ראשון.

הודעת וואטסאפ לחיפוש שחקניות שיספרו בשידור על ניסי הצדיק משטפנשט

אלטמן-רפאל מוסיפה שהרשות אמנם רשאית להתיר לגופי תקשורת לקיים משדרי התרמה, אך גם אז עליה לפקח על התוכן ולוודא שהוא לא מפר את החוק. "ככל שמדובר באירוע התרמה מיוחד שהתקיים בהתאם לכללים, הפרשה מעלה מספר סימני שאלה", היא כותבת בתלונה. "האם אושרה המטרה של גיוס כספים עבור תפילות בציון הרבי משטפנשט, אף שכללי האתיקה בפרסומת אוסרים על פרסום מוצרים ושירותים הנוגעים למיסטיקה, תורת הנסתר וכיוצ"ב? כיצד ניתן לאשר גיוס כספים למטרה ציבורית אשר הכללים אוסרים על פרסומה?".

בתלונה הנוספת שהוגשה לרשות השנייה, שעליה חתומות האקטיביסטית ליאורה ניר ותנועת "רגולציה הוגנת", הודגשה אוזלת היד הסדרתית של הרגולטור. לדברי ניר, הרשות כלל לא הגיבה ל-14 תלונות קודמות על משדרי התרמה שרלטניים ששודרו בערוץ 14 ובערוץ 13. "איננו מבינים מדוע הרשות נמנעת, זמן כה רב, מלאכוף את הכללים שהיא עצמה קבעה, ומניחה לערוץ 14 להוליך שולל ציבור גדול של צופים ולהוציא מהם כספים במרמה", כתבה ניר.

הרשות השנייה בתגובה: הנושא בבחינה

מנכ"לית הרשות השנייה, מישל קרמרמן, מונתה לתפקיד ב-2021 אחרי מאבק משפטי ארוך שנועד לחסום מינוי פוליטי שייצור תלות של הרגולטור בממשלת נתניהו. קרמרמן, המועמדת הלא-פוליטית, קיבלה לידיה גוף שוקע עם מחסור בכוח אדם ואתוס מתפורר, אך לא הצליחה לשקם אותו – להפך. הרשות השנייה מעולם לא הצליחה לפקח ביעילות על גופי התקשורת שתחת אחריותה, אבל בשנים האחרונות, השנים של עליית ערוץ 14, היא מתגלה כרופסת מאי פעם.

המטבע המתומן בשידור הצדיק משטפנשט בערוץ 14 (צילום מסך מתוך השידור)

הטלוויזיה החדשה שהביא עמו ערוץ 14 מתאפיינת במינון חסר תקדים של חדשות כזב, תעמולה והסתה – ביחס לשאר גופי התקשורת המפוקחים, ואפילו ביחס לגלגולים הקודמים של ערוץ זה. המצב שנוצר מחדד את הצורך ברגולטור עצמאי, חסר מורא, שיפקח על תוכן השידורים ויפעל כשלנגד עיניו האינטרס הציבורי הרחב. בפועל, הרשות השנייה מועלת בתפקידה ולא מטפלת בהפרות מובהקות של כלליה.

המקרה של משדר ההתרמה השרלטני של מוסדות שטפנשט ממחיש זאת. יותר משבועיים לאחר המשדר, למרות התלונות המנומקות וחרף עיסוק עיתונאי שהגיע עד תקשורת הזרם המרכזי, ברשות אפילו לא הצליחו לנסח תגובה קוהרנטית. מגישי התלונות, "לובי 99" והתנועה לרגולציה הוגנת, לא קיבלו התייחסות כלשהי לפניותיהם, ובמשרד יחסי הציבור שמייצג את הרשות השנייה הסתפקו במסר שלפיו "הנושא נמצא בבחינה".

לקריאת התלונות לרשות השנייה:

nir6102024 lobby99-10102024
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

14 תגובות

  1. כל הערוצים כבר משדרים מניפולציות ושקרים במשך 75 שנה,, אז מה
    נפלתם על ערוץ 14?

  2. אין על ערוץ 14 לכו תאכלו תלב כל ערוצי התבהלה וכן גם אתם שקוף כי השמאל הרס לנו תמדינה ראו תוצאה 7.10 רק הימין רק ינון מגל ורק ערוץ 14 אתם השמאל לכו שתו מיץ תותים אולי תרגעו

  3. תופעה שיש לעקרה מהשורש ללא ספק, אבל היי למה אזכור 13 ככה בשביל האיזון עלק? לא להרגיז את חבריכם? עברתי על צוות שקוף. CV כבד, אקדמי ברמה גבוהה .אבל איזה עיתונות חופשית? חחחח גם אתם מהנדסים את הציבור. גם אתם זרוע פוליטית, חד מימדית,וכותבים לכוון אחד עבור קהל אחד שבוי של שוקן והארץ. אתם לפחות שקופים. שקוף שם מעולה.

  4. העירר שתאכילו אותנו בזבל של הריאליטי המזוהם והשיקרי בערוצים השונים , מה ההבדל ?

  5. זה לא "ארגונים חברתיים", זה אירגונים אנטי ישראלים, שמאל קיצוני במימון אנטישמים שונאי ישראל.

    1. אין פלא, אלק אירגונים חברתיים, רק שכחתם לציין שהם אירגוני שמאל, לא יעזור לכם הציבור מתחיל להבין השמאל הוא הסרטן במדינה וצריך להוציא אותם מחוץ לחוק.

  6. פרקטיקה ידועה, כמעט כל תכניות הבוקר בעבר אולי גם היום, דוחפים מוצרים של חברות, כמובן בתשלום, בצורות מניפולטיביות.

  7. כל העתונות והתישקורת בלי יוצא מי הכלל שקרנים מניפילטיבים עלובים,תחפשו צומת לב במקים אחר

  8. כמה סניליות ושנאת ישראל ופילוג יש בקבוצות מסויימות בשמאל…אך הגיוני שמאל= small דרך אגב זה גם שמו של יצר הרע עם ס

      1. לא כי שאר הערוצים… אגב עושים בדיוק אותו דבר על בסיס קבוע יומיומי אבל כמובן נטפלים רק על הימין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,852 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!