ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

תעשיית הנסים בערוץ 14: תינוקת באולפן תמורת 1,000 שקל

במשדר התרמה ששודר מאולפן ערוץ 14 הציעו למרואיינת תשלום כדי לבוא לאולפן ולספר שנכנסה להריון בזכות תפילה לצדיק שקבור בגבעתיים • "הבנת שצריך לזרום ולספר סיפור שלא באמת קרה לך", הבהיר היחצן שניסה לגייס אותה • חבר בצוות ההפקה הציע לה לשקר גם לאביה, כדי ש"לא ייצא שאנחנו שקרנים" • בערוץ 14 מתנערים מאחריות לתוכן המשדר

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

משדר התרמה דתי שהופק על-ידי ערוץ 14 מבוסס על עדויות שקריות שנקנו בכסף – כך עולה משיחות עם שני אנשים המעורבים בהפקה. תוכן השיחות נחשף על-ידי העיתונאית מרינה פובולוצקי. פובולוצקי נתקלה במודעה שבה הוצע שכר של 1,000 שקל עבור עבודה של עשר דקות. כשהשיבה למודעה פנה אליה יחצן שהסביר לה שכדי לקבל את הכסף עליה להגיע לאולפן עם תינוק ולספר סיפור שקרי על קשיי התעברות שנפתרו באורח נס בזכות תפילה ל"צדיק משטפנשט".

בערוץ 14 מתנערים מהמשדר, אף שצולם באולפן המרכזי של הערוץ במודיעין. אמנם מדובר במשדר קנוי של מוסדות שטפנשט, חסידות חרדית קטנה מאזור המרכז, אך לצופים הוא הוצג כתוכנית דת רגילה, שמשתלבת עם הזיהוי המקורי של גוף התקשורת הביביסטי כ"ערוץ מורשת". ערוץ 14 אמנם מתאפיין במינון גבוה של חדשות כזב ומידע מפוקפק, אך תוכניות התרמה מסוג זה משודרות בשנים האחרונות גם בגופי תקשורת בעלי תדמית נקייה יותר, ובראשם ערוץ 13.

בהפקת התוכנית ששודרה בערוץ 14 לא הסתירו בשום שלב שהם מחפשים מרואיינת שתשקר בשידור חי. יחצן חרדי בשם איתמר בבי מסר לפובולוצקי הסבר ראשוני בהודעה מוקלטת: "גייסנו כבר עשר נשים, ומה שנשאר לנו זה אשה אחת שתבוא לספר שלפני שנה היא התפללה לנס, לתינוק מהצדיק, וכיום, שנה אחרי – היא עם תינוק, והנה הוא כאן באולפן. זה עשר דקות, רבע שעה, לא יותר – ועל זה אנחנו משלמים אלף שקל".

"כלומר, אתם מביאים לי טקסט עם סיפור שאני צריכה לספר מגוף ראשון?", שאלה פובולוצקי.

"כן", השיב בבי. בהמשך שב והבהיר: "הבנת שצריך לזרום ולספר סיפור שלא באמת קרה לך – הוא קרה למישהי אחרת". אגב כך טען שמדובר ב"נס" שאירע לנשים אחרות שחוששות להיחשף בטלוויזיה – אף שבפועל, כמובן, אין שום דרך להוכיח כי אשה כלשהי התעברה בזכות תפילה ל"צדיק משטפנשט" או תרומה למוסדותיו.

בהמשך הופנתה פובולוצקי למפיק שהזדהה רק כ"יוסי". "יש לנו בערוץ 14 תוכנית מיוחדת מטעם מוסדות שטפנשט, עמותת שטפנשט. זה בגבעתיים. ואם שמעת – יש לנו צדיק משטפנשט. הוא קבור בגבעתיים בבית-העלמין", אמר לה יוסי.

איתמר בבי, היחצ"ן שעבד על השידור המבוים – באפור, מעל הראפר הצל (צילום: מתוך יוטיוב)

בשלב זה ציינה פובולוצקי שמעולם לא שמעה על הצדיק או על המוסדות שנושאים את שמו, ושהיא כלל לא מאמינה בנסים או בסגולות המיוחסות לקברי צדיקים. לכן, אמרה למפיק, היא לא בדיוק יודעת מה עליה להגיד בשידור. יוסי השיב לה שהיא לא צריכה באמת להאמין, והציע הדרכה.

כמו בבי, גם יוסי טען שמדובר בסיפור "אמיתי" שקרה לאשה אחרת, אבל ליתר ביטחון ביקש כמה פרטים ביוגרפיים כדי להתאים את העלילה למרואיינת הפוטנציאלית. "בת כמה את? רק כדי שאני אדע לבנות לפי זה את הסיפור. אה, מבוגרת? אז תגידי: 'אני כבר בת 39, התחתנתי ורציתי מאוד ילד, אבל פחדתי שאני כבר בגיל מבוגר ויהיה לנו קשה וזה. התקשרתי לציון של הצדיק, למוקד, לקחו את השמות שלנו, עשו לנו תפילות – והנה התינוקת פה, נולדה לנו לפני ארבעה חודשים'".

חלק אחר של השיחה עסק במאמצים למנוע מהמהות השקרית של הסיפור לדלוף החוצה. פובולוצקי אמרה ליוסי שאביה נוהג לצפות בערוץ 14, ושהוא יופתע מאוד אם היא תצוץ לפתע בשידור ותספר סיפור שהוא יזהה מיד כפיקטיבי. המפיק הבהיר לה שבמקרה כזה מצופה ממנה לשקר לאביה: "תגידי לו ש'באמת התקשרתי לצדיק משטפנשט, למוסדות שלנו'. שלא ייצא שאנחנו שקרנים". לדבריו, מאותה סיבה עליה להגיע לאולפן עם התינוק שלה, ולא עם תינוק אחר.

התשלום, הבטיח יוסי, יינתן למרואיינת במזומן מיד אחרי שתרד מהשידור.

בערוץ 14 מתנערים ומסתירים

תוכנית ההתרמה של מוסדות שטפנשט שודרה בערוץ 14 בשבוע שעבר, ולאחר מכן בשידור חוזר כמה פעמים בשעות הלילה המאוחרות. כפי שהוסבר על-ידי ההפקה, המשדר התבסס על מרואיינות שהגיעו לאולפן וטענו שהתפילות לצדיק פתרו מגוון צרות – מכשלונות סדרתיים במבחני נהיגה ועד שבץ. בין מרואיינת למרואיינת, המגישה שירה אליצור העבירה את השידור לאתר שכּוּנה "חדר הסודות" שבו התכנסו מגיש ושבעה גברים שהוצגו כ"מקובלים" והתפללו לאור נרות, ומדי פעם נעמדו ותקעו בשופרות. לצופים הובהר שבתמורה לתרומה, גם הם יוכלו להיוושע.

המגישה העבירה את השידור ל"חדר הסודות" שבו התכנסו מגיש ושבעה גברים והתפללו לאור נרות. לצופים הובהר שבתמורה לתרומה, גם הם יוכלו להיוושע

אף שכוכבי ערוץ 14 נוהגים להשתמש בבימה הטלוויזיונית שלהם להפצת חדשות כזב ותיאוריות קשר, במקרה הזה – שאינו קשור לאג'נדה הביביסטית המוצהרת שלהם – דובר מטעם הערוץ התנער מהתופעה, ואגב כך ביקש להבהיר שמדובר בהפקה חיצונית שעומדת בכל הכללים הרגולטוריים.

"המשדר איננו של ערוץ 14, והערוץ לא מכיר את הפרטים המובאים כאן", מסר בשם הערוץ הדובר עומר מאירי. בערוץ סירבו להשיב ישירות לשאלה האם קיבלו כסף עבור המשדר. "מדובר במשדר התרמה של עמותת שטפנשט אשר שודר לפי אישור הרשות השנייה ולפי כל הכללים המחייבים. ערוץ 14 עומד בכל דרישות הרשות השנייה בנוגע לקיום המשדר. לערוץ 14 אין שום קשר למרואיינים במשדר ההתרמה, שהינם באחריות מלאה של העמותה".

היחצן איתמר בבי, שהוקלט כשהוא מציע תשלום עבור הצגת סיפור שקרי בשידור חי, שיקר שוב כאשר נשאל על כך בשיחת טלפון. "אני? מה אני קשור? אני בכלל לא בתחום הזה. אני לא יודע מה אתה רוצה מהחיים שלי", אמר בבי. "עוד מילה אחת, אני מגיש תביעה על הטרדה", איים בהמשך. לדבריו, הקשר שלו למשדר ההתרמה הסתכם בסיוע לחברו, יוסי, במציאת טלפניות.

היחצן איתמר בבי, שהוקלט כשהוא מציע תשלום עבור הצגת סיפור שקרי בשידור חי, שיקר שוב כאשר נשאל על כך בשיחת טלפון. כעבור שעתיים חזר בו

כעבור שעתיים חזר בו מגרסתו, אישר שנטל חלק באיתור מרואיינות וניסה להסביר את עצמו: "קיבלתי סיפור אמיתי על אשה שנולד לה ילד בזכות הצדיק משטפנשט והתביישה לספר את זה, וקיבלנו ממנה אישור לפרסם את זה. בגלל זה חיפשתי אשה עם ילד שתעשה את הסיפור שלה, כשכמובן בשידור יהיה כיתוב בצד שזה להמחשה בלבד. לגבי התשלום, דובר על 1,000 שקל עבור הוצאות נסיעה בלבד, הלוך-חזור, עם המתנה. זו תגובתי האמיתית, ואני חוזר בי מכל איום שהיה".

בשידור עצמו, ראוי להדגיש, לא שולבו הכתוביות שהזכיר היחצן.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,860 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!