ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

במשרד להגנת הסביבה שוברים את הראש איך להגן על המפעל המזהם בתקשורת 

לא רק שהמשרד לא דיווח לציבור על הפליטות שהתגלו לפתע במשך שלוש שנים, הוא גם לא דרש ממפעל רותם אמפרט בבעלות עידן עופר לטפל בהן. המסר למזהמים: הכל בסדר, אל תדאגו, יש לכם את כל הזמן שבעולם

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

רותם אמפרט (צילום: פיני חמו)

רותם אמפרט, המפעל של כיל (ICL) במישור רותם, הוא אחד המפעלים המזהמים בישראל. במשך שנים מככב המפעל בדו"ח הפליטות של המשרד להגנת הסביבה (המפל"ס) וברשימת המפעלים המזהמים בישראל שמפרסם המשרד. כעת, כפי שחושפת יעל געתון ב"שקוף", מתברר שהמציאות מזוהמת עוד יותר

במפעל רותם פולטים לא מעט מזהמים לאוויר, אחד מהם ייחודי למפעל: מימן גופרי. הוא נפלט מהמפעל במהלך ההפרדה של הגופרית מסלעי הפוספט על מנת להפיק דשנים מבוססי זרחן. המימן הגופרי הוא גז חסר צבע, קורוזיבי ודליק, בעל ריח אופייני של ביצה סרוחה. מדובר בחומר מזהם ורעיל מאוד לבני אדם ולרוב בעלי החיים.

המימן הגופרי  גורם בעיקר לעיכוב בנשימה התאית, כיוון שהוא נקשר לברזל שבתאים ואינו מאפשר לחמצן הדרוש לנשימה להגיע לתאים. כתוצאה מכך הוא גורם לנזק למערכת הנשימה, למערכת העצבים ויכול אף לגרום למוות. בריכוזים נמוכים הוא גורם לגירוי ולצריבה בעיניים ובדרכי הנשימה.

על פי נתוני המפל"ס האחרון, המתייחס לשנת 2023, רותם אחראית לפליטה של מעל ל-80% מהמימן הגופרי בישראל לאורך שנים. זהו נתון שעד היום לא ממש הונגש לציבור, אבל המציאות גרועה עוד יותר. המשרד להגנת הסביבה ערך דיגומי פתע במפעל ומצא פליטות משמעותיות של המזהם, שהמפעל לא דיווח עליהן לפני כן, זאת למרות שמדובר במזהם אופייני למפעל עליו הוא מדווח כבר שנים.

תוצאות בדיקת הפתע הובילו לקביעה כי מ-2021 הפליטות של מימן גופרי ממפעל רותם הוכפלו ואפילו הושלשו. אבל למעשה, אין לנו דרך לדעת אם הכמות החריגה של הפליטות היתה קיימת גם לפני כן – רק לא ידענו עליה.

אם לא מספיק שהפליטות כנראה נפלטו באין יודע ובאין מפריע עד שנת 2021, הרי שבתגובה לפנייה של "שקוף" השיב המשרד להגנת הסביבה: "המפעל לא היה מודע לפליטתו בחלק ממתקניו". כן, שמעתם נכון – המפעל לא ידע! והמשרד להגנת הסביבה מגן עליו. מיד עולות השאלות: מדוע הוא לא ידע והאם יש פליטות מזהמים נוספות שהוא לא מכיר? ובכלל, מדוע המשרד מוצא לנכון לגונן על המפעל בתגובה לתקשורת?

אולי כי זו רק תחילת הסיפור. כי לא רק שהמשרד לא דיווח לציבור על הפליטות שהתגלו לפתע במשך שלוש שנים, הוא גם לא דרש מהמפעל לטפל בהן, ולראייה: הן נפלטו באין מפריע מאז. יתרה מכך, בדוח המפל"ס האחרון המשרד גם מדווח פתאום לציבור ש"בתחנת ניטור אוויר הסמוכה למפעל נמדדו 28 חריגות מערך הפליטה היממתי ו-240 חריגות [כן, קראתם נכון!] מערך הפליטה החצי-שעתי של מימן גופרי במהלך שנת 2023".

באמת, תודה שנזכרתם. אגב, אם רציתם לבדוק לבד במהלך שנת 2023 אם היו חריגות בפליטת מזהמים, או שמא היו חריגות בשנים לפני כן או בשנת 2024, אתם לא יכולים, כיוון שנתוני תחנות הניטור במקום לא שקופים לציבור. הסיבה: הסמיכות לקריה למחקר גרעיני.

כאמור, מאז הגילוי ב-2021 הפליטות לא צומצמו, ואפילו מעט גדלו, ולפי תגובת המשרד לכתבה של געתון גם החריגות טרם קיבלו התייחסות. למרות שהמשרד להגנת הסביבה זיהה פליטות גבוהות של מימן גופרי כבר לפני כארבע שנים, שנמשכות מאז, רק עכשיו, בהיתר הפליטה החדש של רותם מינואר 2021, המשרד דורש מהחברה לצמצם אותן, אבל לא מיד אלא במשך כמה שנים, כי, לפי המשרד: "לא ניתן להתקין את אמצעי ההפחתה מיד". ולגבי החריגות? חכו, יש זמן.

מה אומרים במפעל? הם כמובן מציינים שהם מפחיתים פליטות ומשקיעים מיליונים בהפחתת פליטות (דבר שלא משתקף מהדו"חות שמפרסם המשרד להגנת הסביבה), רק לא של מימן גופרי. הם גם טוענים שמימן גופרי "מהווה אחוז קטן מסך הפליטות" של החברה, כאילו שיש בכך צידוק לפליטות שניתן למנוע או לחריגות מערכי הסביבה הקבועים בחוק. הם אפילו טוענים שהעלייה לאחרונה היא בשל שינויי שיטת המדידה, כאילו שהפליטות לפני השינוי לא היו גבוהות בכל מקרה.

מה אכפת להם, במפעל המזהם? הנה, התגלו פליטות חריגות במדידות פתע, ובמשרד להגנת הסביבה שוברים את הראש איך להגן עליהם בתקשורת ומשדרים: הכל בסדר, אל תדאגו, יש לכם את כל הזמן שבעולם.

עדי וולפסון הוא פעיל סביבה, מומחה לקיימות, פרופסור להנדסה כימית ומחבר הספרים "צריך לקיים" ו"המשבר הגדול"

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,858 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!