ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"כל שינוי זה כמו הלוויה מחדש": במשרד הביטחון התחייבו להחליף את כל כיתובי המצבות של חללי המלחמה

ההתחייבות של המשרד ניתנה עוד באוקטובר עם פרוץ המלחמה - אך מכיוון שהממשלה לא בחרה שם קבוע עבורה, ההחלפה טרם התבצעה • תשובה לבקשת חופש מידע של "שקוף" מפרטת את עלות הקמת מאות הקברים, וגם של הלוחיות הזמניות שיוחלפו "כשתיגמר המלחמה"

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כל המצבות יוחלפו? (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כמעט שנה חלפה מתחילת המלחמה, שנה שבה נפלו עד כה 706 חללי צה"ל ששמותיהם הותרו לפרסום, ובינתיים הסוף אינו נראה באופק. בזמן הזה טרם נקבע שם למערכה שכרגע מכונה בשם הזמני "חרבות ברזל", עוד לא נערכה ישיבת ממשלה בנושא והחללים נקברים במצבות זמניות שעליהן הכיתוב הזמני "נפל בקרב".

מהודעות של משרד הביטחון ומפרוטוקולים של המועצה המייעצת לשר הביטחון בנושא עולה כי במשרד מתכוונים להחליף את כל אותן מצבות זמניות כשייקבע שם חדש למלחמה. עוד עולה כי הכוונה היא להשלים את המשימה עד ליום השנה למלחמה, ב-7.10.24. נכון להיום המהלך טרם התבצע.

המצב הארעי של קברי החללים יוצר תסכול אצל חלק ממשפחותיהם, שחוששות ממועד החלפת המצבות, שעלול להציף מחדש את הקשיים. "משפחות מתחילות להתרגז על זה שלא נותנים שם למלחמה", אומר יו"ר יד ושם אלי בן שם בשיחה עם "שקוף". "אמרו להם 'כשהמלחמה תיגמר', חשבו שזה יהיה חודשיים-שלושה. אנחנו מתקרבים עוד מעט לשנה". 

לדבריו, "כל דבר זמני קשה למשפחות. כל שינוי זה כמו הלוויה מחדש, פותחים את כל הפצעים. הסבירו להם מראש שאין שם למלחמה, אבל עכשיו אני חושב שהממשלה צריכה לתת שם ואין שום סיבה שלא תיתן שם למלחמה".

"יאללה תנו כבר שם"

בבקשת חופש מידע שהפנה "שקוף" באמצעות עו"ד אלעד מן מעמותת "הצלחה" למשרד הביטחון, נשאל המשרד בנוגע לעלות הקמת והצבת המצבות לחללי צה"ל שנפלו במסגרת הלחימה החל ב-7.10.23 ועד למועד מתן המענה (19.8.24). 

בתשובת המשרד נמסר כי עלות בניית הקברים עומדת על כ-7,500 שקלים ועלות הפורצלן, עליו מופיע אותו כיתוב זמני שאמור להתחלף, עומדת על כ-1,000 שקלים. כאשר יקבע השם למלחמה יידרש להחליף אותו, אך לא ניתן להעריך את עלות ההחלפה מכיוון שלא בטוח שכל המשפחות יסכימו לבצע את ההחלפה. עוד עולה מתשובת המשרד, כי סך ההוצאה בגין בניית הקברים והצבת המצבות עומדת על כ-7,140,000 שקלים.

במשרד מציינים כי היחידה להנצחת החייל באגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון הקימה יותר מ-840 קברים ומצבות של חללים (כולל אנשי משטרה ושב"כ וחללי צה"ל שנפטרו ממחלות או נהרגו בתאונות), כש"בשבוע הראשון למלחמה, עסקה היחידה בקבורה של כ-350 חללים". לפי המשרד, "מדובר בהיקף עצום השווה ערך לכשבע שנות עבודה של היחידה".

לגבי הכיתוב "נפל בקרב", במשרד מבהירים כי המועצה הציבורית להנצחת החייל, המייעצת לשר הביטחון בפעולות הנצחת זכרם של החיילים שנפלו במערכה לפי תקנות בתי קברות צבאיים (תפקידי המועצה הציבורית להנצחת החייל), התכנסה במהלך חודש אוקטובר באופן מקוון. המועצה המליצה אז לשר לאשר כיתוב זמני ואחיד לגבי כלל החללים על גבי כרית המצבה: "הוצע כי בעמודה של סיבת הפטירה ומקום הנפילה יצוין לגבי כלל החללים 'נפל בקרב'". שר הביטחון קיבל את המלצה זו.

בית העלמין הצבאי בצפת (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

בהמשך לקבלת ההמלצה לגבי הכיתוב, בהודעת משרד הביטחון, שבועיים לפרוץ המלחמה, ב-26.10.23 נכתב "כי בהתאם לתקנות בתי קברות צבאיים (כללים לכיתוב על מצבות), תשנ"ז-1997 המסדירות את אופן הכיתוב על מצבות חללי מערכת הביטחון, עד לסיום המלחמה, כל המצבות הצבאיות ישאו באופן זמני את הכיתוב האחיד 'נפל בקרב'". בהודעה הודגש כי "מדובר בהחלטה זמנית" וכי "בתום המלחמה ולאחר שהממשלה תאשר שם רשמי למלחמה, יוחלפו המצבות בתיאום עם המשפחות השכולות".

"הממשלה צריכה להתעורר", מוסיף על כך בן שם. "הודענו לכל המשפחות שכל הכריות הן זמניות אבל עבר הרבה זמן והמשפחות כבר אומרות 'יאללה תנו שם כבר'. לדעתי גם עוד חצי שנה לא יתנו שם למלחמה והמשפחות רוצות שיהיה משהו קבוע".

לאורך השנה החולפת היו בקשות חריגות של משפחות חללים לגבי הכיתוב על המצבות. כך למשל, לפי פרוטוקול של ישיבת המועצה הציבורית להנצחת החייל מה-5.2.24, "הוחלט כי בנושא הכיתוב על המצבות, תינתן האפשרות למשפחה לבחור האם היא רוצה שייכתב 'נולד ב' או 'גדל ב' – זאת בעקבות בקשות רבות של משפחות חללים מהמלחמה האחרונה".

לוח זמנים צפוף

בינתיים לא יצאה הודעה מטעם הממשלה בנושא השם למלחמה וגם המשרד לא התייחס לכך בתגובתו לבקשת חופש המידע. עם זאת, לפי פרוטוקול ישיבת המועצה, שהתקיימה ב-18.4.24, המועד בו יוחלפו המצבות הזמניות הוא עד יום השנה לפרוץ המלחמה.

"לאחר שיקבע שם למלחמה ואחרי יום הזיכרון", נכתב בפרוטוקול, "יוחלפו המצבות לכלל החללים וזאת עד ליום השנה 7.10.24".

מדובר בלוח זמנים צפוף – האם היחידה להנצחת החייל באגף משפחות במשרד הביטחון יכולה לעמוד בו? נכון לעכשיו, עם תקופת החגים בפתח, כלל לא ברור. במשרד הביטחון רק אומרים כי "לאחר שיקבע שם למלחמה, היחידה להנצחת החייל תפעל להחלפת המצבות כנדרש, בתיאום עם המשפחות השכולות".

בנוסף, לאחר מכתב שנשלח לשר הביטחון ע"י משפחתו של  סרן ישראל יודקין ז"ל, חלל צה"ל שנפל ברצועת עזה ב-22.5.24, ובו בקשה להוסיף למצבה את הכיתוב "הי"ד", התקיימה ישיבת המועצה ב-2.7.24 ובה פרופ' שלמה מור יוסף, יו"ר המועצה הודיע כי לאחר עבודה מקדימה בשיתוף הרמטכ"ל, ראש אכ"א והרב הצבאי, עמדת צה"ל היא לאשר את הכיתוב "הי"ד" על גבי המצבה. הנושא עלה להצבעה ואושר ברוב קולות של 13 בעד ו-2 נמנעים, המלצת המועצה הוצגה לשר הביטחון שאישר אותה.

במקביל חברת הכנסת יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) הגישה הצעת חוק בתי קברות צבאיים (תיקון – כתיבת האותיות הי"ד על מצבת חלל), כדי לעגן את הנושא בחקיקה. ההצעה הונחה על שולחן הכנסת לדיון מוקדם וממתינה שם יחד עם הצעה דומה שהגישה – הצעת חוק בתי קברות צבאיים (תיקון – הוספת ביטוי אישי בקדמת המצבה לבקשת קרוב משפחה של חייל שנפטר).

בחודש הבא יצוין יום השנה למלחמה, במידה ועד אז אכן ידרשו להחליף את כלל המצבות, בהתאם למה שנכתב בפרוטוקול – נדרש זמן הכנה, החלפה והתקנה, כך שעל הממשלה להחליט על השם בימים הקרובים על מנת לעמוד ביעד זה.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "משרד הביטחון משתתף בצער המשפחות שיקיריהן נספו במלחמה. הסמכות לקבוע שם למלחמה היא של הדרג המדיני. הנושא נדון במפגש האחרון של המועצה הציבורית להנצחת החייל, המורכבת מבני המשפחות השכולות וסוכם כי לאחר שיקבע שם למלחמה, היחידה להנצחת החייל תפעל להחלפת המצבות כנדרש, בתיאום עם המשפחות השכולות".

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "אין חדש בנושא. כמו במלחמות קודמות, השם יקבע בתום המלחמה כאשר דנים על אותות המלחמה".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,844 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!